Herran henki lepää Pohjanmaalla

Lepää....

Olihan se oivallus.Kun kasvoin ja vartui rupesin ajattelemaan lestadiolaisuutta.

Siinä on paljon mukavaa ja kaunista. Uskoa ja uskovaisuuteen liittyvää tapakäyttäytymistä.

Mutta paljon puhdasta hörhöä. Pahin niistaä naisia alistava suhtautuminen ehkäisyyn.

Mutta se ajatus että Herran henki lepää Pohjanmaalla. Sitä meillä kotona toistettiin. Vielä viime vuosikymmeneööä. Että Herran henki lepää Pohjanmaalla. Siis että lestadiolaisuuden vavin kannatusaslue on ennustettu Raamatussa.

Kun kasvoin ja vartuin rupesin ajattelemaan lestadiolaisuutta. Olihan se oivallus tajuta että Pohjanamaan lakeuksien ja Raamatun tekstillä on sama yhteys kuin kumisaappaalla ja kegurulla.

42

4029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä muuta viserrä...

henki on todella jäänyt "lepäilemään" tänne pohjanmaalle jo reiluksi sadaksi vuodeksi??? Lähetyskäskyn toteuttaminen ei tätä henkeä niin ole kiinnostanut....

• ExMary

kirjaa "Minä lähetän teidät." Tässä eräänä päivänä. Kyllä jo 1900-luvun alussa otettiin lähetyskäsky huomioon.

• tapahtunut!
        ExMary kirjoitti:

kirjaa "Minä lähetän teidät." Tässä eräänä päivänä. Kyllä jo 1900-luvun alussa otettiin lähetyskäsky huomioon.

Jeesuksen lähetyksäsky: "Menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani."

Millä vl:t perustelevat laiskotteluaan? Heitähän (siis ainoita oikeita uskovaisia) on kuudesta miljardista ihmisestä vain sata tuhatta!

Ovatko he menneet kaikkeen maailmaan. Se, että käy Kanadassa saarnaamaassa jo uskossa oleville, ei kyllä täytä lähetyskäskyä...

• sak-pa
        tapahtunut! kirjoitti:

Jeesuksen lähetyksäsky: "Menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani."

Millä vl:t perustelevat laiskotteluaan? Heitähän (siis ainoita oikeita uskovaisia) on kuudesta miljardista ihmisestä vain sata tuhatta!

Ovatko he menneet kaikkeen maailmaan. Se, että käy Kanadassa saarnaamaassa jo uskossa oleville, ei kyllä täytä lähetyskäskyä...

>Jeesuksen lähetyksäsky: "Menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani."

Millä vl:t perustelevat laiskotteluaan?>

Ennen selitettiin, että evankeliumi on jo levinnyt koko maailmaan ja nyt lopun ajalla Herran Henki lepää pohjanmaalla, joten oppia ei ole tarvetta levittää.

Nykyisen opin mukaan pitää odottaa, että "Herra avaa mahdollisuuksia evankeliumin työlle".

Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia ja Jeesus lähetyskäskyään antaessaan ei käskenyt odotella eikä sanonut, että vain "avatuille mahdollisuuksille" on saarnattava. Jeesus lähetti opetuslapset kuin lampaat susien keskelle.

• vai ei
        sak-pa kirjoitti:

>Jeesuksen lähetyksäsky: "Menkää kaikkeen maailmaan ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani."

Ennen selitettiin, että evankeliumi on jo levinnyt koko maailmaan ja nyt lopun ajalla Herran Henki lepää pohjanmaalla, joten oppia ei ole tarvetta levittää.

Nykyisen opin mukaan pitää odottaa, että "Herra avaa mahdollisuuksia evankeliumin työlle".

Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia ja Jeesus lähetyskäskyään antaessaan ei käskenyt odotella eikä sanonut, että vain "avatuille mahdollisuuksille" on saarnattava. Jeesus lähetti opetuslapset kuin lampaat susien keskelle.

"Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia"

Babylonia sijaitsee nykyisen Irakin alueella. Onko Herran Henki siellä levännyt tai lepääkö se parhaillaan vai pitääkö odotella vielä tulevia aikoja?

• sak-pa
        vai ei kirjoitti:

"Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia"

Babylonia sijaitsee nykyisen Irakin alueella. Onko Herran Henki siellä levännyt tai lepääkö se parhaillaan vai pitääkö odotella vielä tulevia aikoja?

Sakarjan kirja puhuu tässä kohden v. 445 eKr. vallinnesta tilanteesta. Sata vuotta aiemmin Kyyros oli luvannnut juutalaisten palata pakkosiirtolaisuudesta, johon Nebukadnessar oli heidät siirtänyt. Kaikki siirrettyjen jälkeläiset eivät kuitenkaan palanneet. Näihin henkilöihin Herran Hengen piti vaikuttaa, että he muuttaisivat Jerusalemiin asumaan.

• maahan
        sak-pa kirjoitti:

"Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia ja Jeesus lähetyskäskyään antaessaan ei käskenyt odotella eikä sanonut, että vain "avatuille mahdollisuuksille" on saarnattava."

Babylonia ei Israelista katsottuna vaikuta kovin pohjoiselta maalta, ennenminkin ilmansuunta on itä tai kaakko.

"Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

Oliko Sakarjalla ilmansuunnat hukassa?

• sak-pa
        maahan kirjoitti:

"Pari mokaa vain sattunut noihin selityksiin. Sakarjan tarkoittama pohjoinen maa on oli Babylonia ja Jeesus lähetyskäskyään antaessaan ei käskenyt odotella eikä sanonut, että vain "avatuille mahdollisuuksille" on saarnattava."

Babylonia ei Israelista katsottuna vaikuta kovin pohjoiselta maalta, ennenminkin ilmansuunta on itä tai kaakko.

"Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

Oliko Sakarjalla ilmansuunnat hukassa?

Otappa nettiraamatusta 1992 käännös ja pistä hakusanaksi "pohjoisesta". Huomaat, että esim. Jesajalla ja Jeremialla oli ilmansuunnat sekaisin. Pohjoisesta herätin miehen (persialainen Kyyros) sanoo Herra Jesajan suulla. Pohjoisesta vyöryi onnettomuus (Babylonia, Nebukadnessar) Israelin päälle.

Jes. 41:25

Pohjoisesta minä herätin miehen, ja hän tuli, auringon nousun suunnalta minä hänet nimeltä kutsuin. Hän tallaa valtiaita kuin lokaa, tai niin kuin savenvalaja polkee saveaan.

Huomaatko, auringon nousu ja pohjoinen maa ovat tässä samalla suunnalla?

Karttaa tutkimalla voit havaita, miksi Israelin näkökulmasta itäiset valtiot tulivat pohjoisesta. Valloittajat kulkivat Eufratin laaksoa pohjoiseen ja sieltä välimeren rantaa Egyptiin. Arabian asumaton autiomaa ei valloittajia kiinnostanut. Israel sattui reitin varrelle.

• theoforos.
        sak-pa kirjoitti:

Kirjoitin tästä joskus tarkemmin selvityksen lestadiolaisuuspalstalle, koska kyseisestä liikkuu sitkeästä juurtuneita perättömiä legendoja eri lestadiolaisryhmien keskuudessa, mutta en nyt löytänyt sitä.

Eretz Tzafon tarkoittaa kuitenkin Babyloniaa, ja vaikka ei heprean kielistä Raamattua lukisikaan, niin alla olevat kaksi jaetta lienevät kuitenkin tarpeeksi todistamaan asian. Molemmissa jakeissa pohjoisen maasta käytetään nimitystä Eretz Tzafon.

sak-pa jo vastasi ihmettelyihin, miksi Babyloniaa kutsutaan pohjoisen maaksi, vaikka se on idässä. Siihen voisin lisätä, että esimerkiksi norjalaiset sanovat tyypillisesti lähtevänsä "pohjoiseen", jos he lähtevät Tromssasta Kirkenesiin, vaikka tosiasiassa he lähtevät itään. Ja itse asiassa Kirkenes taitaa sijaita jopa hieman etelämpänä kuin Tromssa. Vanhoina aikoina ei ollut satelliitteja eikä tarkkoja karttoja, ja siksi ihmisten mielissä paikkojen sijainnit suhteessa toisiinsa vääristyivä. Koska siis Israelista lähdettiin pohjoiseen kun haluttiin mennä Babyloniaan, niin Babylonia sitten miellettiin sijaitsevaksi pohjoisessa, vaikka se tosiasiallisesti sijaitsikin idässä.

Sakarja 2:6 (2:10) "Pois, pois! Paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra. Minä olin hajottanut teidät kaikkiin ilmansuuntiin, sanoo Herra."

Sakarja 6:8 "Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

• Etelän Maa
        theoforos. kirjoitti:

Kirjoitin tästä joskus tarkemmin selvityksen lestadiolaisuuspalstalle, koska kyseisestä liikkuu sitkeästä juurtuneita perättömiä legendoja eri lestadiolaisryhmien keskuudessa, mutta en nyt löytänyt sitä.

Eretz Tzafon tarkoittaa kuitenkin Babyloniaa, ja vaikka ei heprean kielistä Raamattua lukisikaan, niin alla olevat kaksi jaetta lienevät kuitenkin tarpeeksi todistamaan asian. Molemmissa jakeissa pohjoisen maasta käytetään nimitystä Eretz Tzafon.

sak-pa jo vastasi ihmettelyihin, miksi Babyloniaa kutsutaan pohjoisen maaksi, vaikka se on idässä. Siihen voisin lisätä, että esimerkiksi norjalaiset sanovat tyypillisesti lähtevänsä "pohjoiseen", jos he lähtevät Tromssasta Kirkenesiin, vaikka tosiasiassa he lähtevät itään. Ja itse asiassa Kirkenes taitaa sijaita jopa hieman etelämpänä kuin Tromssa. Vanhoina aikoina ei ollut satelliitteja eikä tarkkoja karttoja, ja siksi ihmisten mielissä paikkojen sijainnit suhteessa toisiinsa vääristyivä. Koska siis Israelista lähdettiin pohjoiseen kun haluttiin mennä Babyloniaan, niin Babylonia sitten miellettiin sijaitsevaksi pohjoisessa, vaikka se tosiasiallisesti sijaitsikin idässä.

Sakarja 2:6 (2:10) "Pois, pois! Paetkaa pohjoisesta maasta, sanoo Herra. Minä olin hajottanut teidät kaikkiin ilmansuuntiin, sanoo Herra."

Sakarja 6:8 "Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

Kiitos informaatiosta. Hienoa että jaksoit taas kerran ampua alas tämän palstalla sitkeästi liikkuvan harhaluulon.

On uskomatonta että ilmeisesti ihan puhujamiehetkin ovat levittäneet tällaisia vääriä Raamatun tulkintoja seuroissa. Huolestuttavaa. Kristinusko ajatuu rappioon jos kaikenlaisia taikauskoja levitetän Raamatun nimissä.

Asiaa on selvitelty palstalla ansiokkaasti monta kerta, mutta en onnistunut nyt haulla löytämään niitä aikaisempia asiantuntijoiden kirjoituksia.

Näyttää siltä ettei puhujilta vaadita erityistä Raamatun tuntemusta. Onko vl-saarna rappeutunut pelkäksi retoriikaksi ja demagogiaksi?

• siellä lepää
        vai ei kirjoitti:

Muslimit lienevät hartaita uskovaisia. Näistäkö vl-saarnaajat puhuvat? Mielenkiintoista. Tuo alue on kuitenkin lähinnä muslimien hallussa.

• vissiin
        siellä lepää kirjoitti:

Muslimit lienevät hartaita uskovaisia. Näistäkö vl-saarnaajat puhuvat? Mielenkiintoista. Tuo alue on kuitenkin lähinnä muslimien hallussa.

"Muslimit lienevät hartaita uskovaisia. Näistäkö vl-saarnaajat puhuvat?"

puhua heistä.

Viisaat, jotka näyttävät tietävän Raamatusta, ovat sitä mieltä, että Herran henki lähti tuonne Irakin maalle. Sitä ei ole tullut heidän kirjoituksissaan esiin, että onko se vielä siellä vai missä hevoset ovat tällä hetkellä. Joku tuossa alempana oli puolestaan sitä mieltä, että Herran henki meni Israelin pohjoisosiin.

• theoforos.
        vissiin kirjoitti:

"Muslimit lienevät hartaita uskovaisia. Näistäkö vl-saarnaajat puhuvat?"

puhua heistä.

Viisaat, jotka näyttävät tietävän Raamatusta, ovat sitä mieltä, että Herran henki lähti tuonne Irakin maalle. Sitä ei ole tullut heidän kirjoituksissaan esiin, että onko se vielä siellä vai missä hevoset ovat tällä hetkellä. Joku tuossa alempana oli puolestaan sitä mieltä, että Herran henki meni Israelin pohjoisosiin.

Kai se on ollut ja mennyt. En ole ajatellut asiaa sen tarkemmin, mutta luulisin, että se liittyy juutalaisten pakkosiirtolaisuuteen, kun Herran henki lepäsi Babyloniassa juutalaisten kautta. Toisaalta tuo kohta voidaan hepreaksi ymmärtää myös siten, että Herran henki kostaa Babylonialle. Ja kyseinen valtakuntahan sitten hajosi ja kosto toteutui, jos se paikka ymmärretään kostamiseksi.

Irakissa on muuten myös huomattava kristitty väestö, ei siis pelkkiä muslimeja. On assyrialaiskristittyjä, orientaaliortodokseja, bysanttilaisortodokseja, kaldealaiskatolilaisia, latinalaiskatolilaisia ja saattaa olla pieniä määriä myös joitain protestanttisia ryhmiä. Myös eräs varhaisen kirkon suurimmista opettajista Isak Niniveläinen, joka tunnetaan myös Isak Syyrialaisena, asui nykyisen Irakin pohjoisosissa. Joten viimeistään silloin Herran henki lepäsi siellä "pohjoisen maassa".

• sak-pa
        theoforos. kirjoitti:

Kai se on ollut ja mennyt. En ole ajatellut asiaa sen tarkemmin, mutta luulisin, että se liittyy juutalaisten pakkosiirtolaisuuteen, kun Herran henki lepäsi Babyloniassa juutalaisten kautta. Toisaalta tuo kohta voidaan hepreaksi ymmärtää myös siten, että Herran henki kostaa Babylonialle. Ja kyseinen valtakuntahan sitten hajosi ja kosto toteutui, jos se paikka ymmärretään kostamiseksi.

Irakissa on muuten myös huomattava kristitty väestö, ei siis pelkkiä muslimeja. On assyrialaiskristittyjä, orientaaliortodokseja, bysanttilaisortodokseja, kaldealaiskatolilaisia, latinalaiskatolilaisia ja saattaa olla pieniä määriä myös joitain protestanttisia ryhmiä. Myös eräs varhaisen kirkon suurimmista opettajista Isak Niniveläinen, joka tunnetaan myös Isak Syyrialaisena, asui nykyisen Irakin pohjoisosissa. Joten viimeistään silloin Herran henki lepäsi siellä "pohjoisen maassa".

Kiitoksia hyvistä kirjoituksista.

Itse en näe, että Sakarja ennustaisi kirjassaan Babylonian tuhoa. Sakarjan kirjan mukaan Sakarja sai Herran ilmoituksen Dareioksen hallituskaudella, ts. sen jälkeen kun Babylonia oli jo hävinnyt sodan Persialle. Dareios seurasi kuninkaana Kyyrosta, joka voitti Babylonialaisen Nabunaidin.

Oli miten oli, minulle riittää, että ihmiset ymmärtävät veeällien vääristelevän Raamatun tekstejä korvasyyhynsä mukaan.

• Lepääkö? Laita jakeet näkyviin?

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Lepääkö? Laita jakeet näkyviin?

ei taida olla missään raamatussa jeesuksen sanat kun se lähettää pohjoseen ja etelään henkensä

• Raamatussa

muistaakseni sanotaan. Ei Pohjanmaalla.

• kirjoitettu

Sakarja 6:8
        Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.

• kirjoitettu

Sakarja 6:8
        Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

• pölijä 2

Katso itse Sakarja 6:8.

• Uskontotieteilijä

Tuo Vanhan testamentin kohta viittaa senaikaisen Israelin pohjoisosiin.

Tekstin muistiinmerkitsemisen aikoihin elettiin aikaa n. 700 eKr.

Onko tosiaan niin että Pohjoisessa Suomessa lukuisat lestadiolaiset levittävät tietona, että Herran Henki lepää nimenomaan Oulunsalossa, tai siitä ehkä muutaman kilometrin verran pohjoisen suuntaan?

• minäkin lukenut

Luin kerran tästä jutusta ja siinä oli joukossa muitakin vastaavia harhatietoja, miten on ennustettu että P-Suomessa sitä ja tätä... plaa plaa...
        Silloin en ensin tajunnut että kyse on käännösvirheestä tai jonkun tahallisesta tulkintavirheesta vaan ajattelin, että ohohho!

Niin että ei ole tämä palsta ensimmäinen kerta kun tuon väitteen kuulen. Hassua että tommoinen virhe leviää ja elää kansan suussa.

• mihinkään ?

Olen monesti kuullut seuraavan tarinan:

Ranua on siinä mielessä hyvä paikka, että jos sieltä lähtee etelään, pohjoiseen, itään tai länteen niin olot paranee !

Että vähän kilpailua Kempeleelle ja Oulunsalolle. Joku maantieteilijä voisi auttaa, mahtaako Ranua
        olla Pohjanmaalla ?

• jatkoa
        mihinkään ? kirjoitti:

Ranua on siinä mielessä hyvä paikka, että jos sieltä lähtee etelään, pohjoiseen, itään tai länteen niin olot paranee !

Että vähän kilpailua Kempeleelle ja Oulunsalolle. Joku maantieteilijä voisi auttaa, mahtaako Ranua
        olla Pohjanmaalla ?

Raamatussa Jumala lupaa vuodattaa Henkensä lopun
        aikana "kaiken lihan päälle".
        Jooel 2:28-32
        Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala,
        että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle.
        Teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksivat."
        Vaikuttaa siltä , että vl-läiset jäävät tuon lupauksen ulkopuolelle, kun pysyvät visusti vain
        täällä Pohjolassa.
        Taivaassakin on ihmisiä kaikista kielistä ja kan-
        sanheimoista.
        Taitavat olla noita vapaan suunnan uskovia, jotka
        ovat ottaneet lähetyskäskyn tosissaan.

• Ranua ole
        mihinkään ? kirjoitti:

olla Pohjanmaalla ?

Pohjanmaalla. Ranua on enemmänkin Koillismaalla. Siellähän se on Pudasjärven-Posion-Taivalkosken -katveessa.

• seurapenkkiläinen

monet saarnaajat kertoivat Pyhän Hengen lepäävän pohjan maalla eli ainoaa oikeaa uskoa oli vain Suomessa. Muistan vieläkin, miten tällä asialla aivan kuin salaisesti ylpeiltiin. Olihan oikein Raamatussa sanottu, että Herran henki lepää pohjoisessa. Vanhoillislestadiolaiset olivat tuolloin Jumalan valittu kansa eikä sitä epäröity tuoda julki.

• maallikko vs. teologi
        seurapenkkiläinen kirjoitti:

monet saarnaajat kertoivat Pyhän Hengen lepäävän pohjan maalla eli ainoaa oikeaa uskoa oli vain Suomessa. Muistan vieläkin, miten tällä asialla aivan kuin salaisesti ylpeiltiin. Olihan oikein Raamatussa sanottu, että Herran henki lepää pohjoisessa. Vanhoillislestadiolaiset olivat tuolloin Jumalan valittu kansa eikä sitä epäröity tuoda julki.

Tässä se taas nähdään, miten tärkeää on, että Jumalan sanaa opettaa sivistynyt teologi eikä mikään itseoppinut mutu-tuntumalla paasaava maallikko!

• asia on
        maallikko vs. teologi kirjoitti:

Tässä se taas nähdään, miten tärkeää on, että Jumalan sanaa opettaa sivistynyt teologi eikä mikään itseoppinut mutu-tuntumalla paasaava maallikko!

"Rakkauden neuvot", "raamatun lisälehdet" jne ovat myöskin osoitus tästä. Teologi ei ikinä syyllistyisi moisia uskonehtoja saarnaamaan, koska teologi kristillisyyden historiaan perehtyneenä ymmärtää ja osaa suhteuttaa asioita, johon taas maallikko ei kykene.

• noin "sinisilmäinen...
        asia on kirjoitti:

"Rakkauden neuvot", "raamatun lisälehdet" jne ovat myöskin osoitus tästä. Teologi ei ikinä syyllistyisi moisia uskonehtoja saarnaamaan, koska teologi kristillisyyden historiaan perehtyneenä ymmärtää ja osaa suhteuttaa asioita, johon taas maallikko ei kykene.

Onko tosiaankin niin, että et tiedä, että vl -pappeja on toistasataa ja taitaa nykyään olla huomattava osa uskovaisista akateemisen sivistyksen omaavia. Kuitenkin ja sanoisinko, tästä huolimatta kaikki "sivistyneet" menivät jonossa tunnustamaan "kososhenkeä"! Voi hyvä tavaton! Missä oli "kirjaviisaus" silloin? Missä ymmärrys ja tieto? Juuri kukaan ei noussut sanomaan: "Tämä on täyttä hulluutta!"

• siinäpä se
        noin "sinisilmäinen... kirjoitti:

Onko tosiaankin niin, että et tiedä, että vl -pappeja on toistasataa ja taitaa nykyään olla huomattava osa uskovaisista akateemisen sivistyksen omaavia. Kuitenkin ja sanoisinko, tästä huolimatta kaikki "sivistyneet" menivät jonossa tunnustamaan "kososhenkeä"! Voi hyvä tavaton! Missä oli "kirjaviisaus" silloin? Missä ymmärrys ja tieto? Juuri kukaan ei noussut sanomaan: "Tämä on täyttä hulluutta!"

Niillä joilla tieto, niillä valta. Kun sivistyneet papit arvostelivat SRK:ta. Kososlaisuus on srk:n arvostelua ja kriittinen suhtautuminen sitten on niin pahasta että koko porukka piti potkia pois ja panna maallikot tilalle saarnaamaan.

Totta kai joihinkin pappeihinkin tehoaa höpöjutut, ihmisiä nekin vaan on. Inhimillisiä. Joihinkin ei tehoa. Jotkut luottavat mieluummin tosi asioihin kuin satusetiin.

• oikea tieto
        siinäpä se kirjoitti:

Niillä joilla tieto, niillä valta. Kun sivistyneet papit arvostelivat SRK:ta. Kososlaisuus on srk:n arvostelua ja kriittinen suhtautuminen sitten on niin pahasta että koko porukka piti potkia pois ja panna maallikot tilalle saarnaamaan.

Totta kai joihinkin pappeihinkin tehoaa höpöjutut, ihmisiä nekin vaan on. Inhimillisiä. Joihinkin ei tehoa. Jotkut luottavat mieluummin tosi asioihin kuin satusetiin.

sinulla, kun kirjoitat: "Kun sivistyneet papit arvostelivat SRK:ta. Kososlaisuus on srk:n arvostelua ja kriittinen suhtautuminen sitten on niin pahasta että koko porukka piti potkia pois ja panna maallikot tilalle saarnaamaan". Pappeja ei ole "pois potkittu", vaan he ovat nöyrästi kumartaneet SRK:ta ja tunnustaneet kaikki mahdollist henget olevan itsessään. Tälläkin hetkellä vl -pappeja on nuo toistasataa ja kumartavat edelleen SRK:ta!

• sinisilmäinen.
        noin "sinisilmäinen... kirjoitti:

Asista sen verran, että käsitykseni mukaan 60-luvulla eräs tunnettu maallikkosaarnaaja H.S voitti "junttiopeillaan" teologien edustaman Raamattuun pohjaavan opin ja opetuksen.

Ajattelen niin, että sivistyneet teologit eivät yksinkertaisesti alentuneet nyrkkitappeluun maallikoiden kanssa, koska sivistyneeseen keskusteluun ei ollut mahdollisuuksia.
        Jos olisivat tienneet kuinka harhaan silloin mentiin, ehkä olisivat puolustaneet Raamatun mukaista oppia silloin vaikkapa nyrkein. Toisin sanoen: Tietoa oli, mutta rohkeutta puuttui.

• HK.
        sinisilmäinen. kirjoitti:

Asista sen verran, että käsitykseni mukaan 60-luvulla eräs tunnettu maallikkosaarnaaja H.S voitti "junttiopeillaan" teologien edustaman Raamattuun pohjaavan opin ja opetuksen.

Ajattelen niin, että sivistyneet teologit eivät yksinkertaisesti alentuneet nyrkkitappeluun maallikoiden kanssa, koska sivistyneeseen keskusteluun ei ollut mahdollisuuksia.
        Jos olisivat tienneet kuinka harhaan silloin mentiin, ehkä olisivat puolustaneet Raamatun mukaista oppia silloin vaikkapa nyrkein. Toisin sanoen: Tietoa oli, mutta rohkeutta puuttui.

ilmeisesti pappiseriseuraa ja arvaanko oikein, että sinä kuulut heihin. Tiedän tuosta taistelusta, mutta en ole itse siihen osallistunut, "kuin ruohonjuuri" tasolla. Olin silloin Oulussa ja keskustelin muutamien tavallisten uskovien kanssa, jotka kannattivat tätä "pappislinjaa".

Kyllä minun täytyy sanoa, että monessa kohdin he olivat opissa eksyneet: esim. heillä oli käsitys Sanan pyhityksestä, eli että Sana itsessään pyhittää, ei tarvita esim. synninpäästössä Pyhää Henkeä. Samoin kasteessa oli erilainen käsitys ja tämä käsitys on nykyisinkin monella meidän kirkon papeilla: (kasteessa otetaan lapsi Jumalanlapseksi), kun vl – uskossa on aina uskottu, niin kuin Pietari kirjoittaa: 1. Piet. 3: 21 ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus”.

Sain kokea uskonnollista vihaa silloisten pappislinjalaisten taholta, kun selitin miten minä uskon ja vaikka kuinka raamattuun vedoten todistin uskoni, niin viha ei laantunut. Kun sitten moitin tätä HS:n kovuutta, sain myös heiltä moitteita. Sillä vaikka kuinka olisi oikean opin puolesta taistelemassa. Niin mennään vikaan kun toisten käsityksiä kuunnellessa, vaikka ovatkin vääriä, niin niille, niin kuin Oulun kokouksessa tehtiin, kuunneltiin ja sitten joukolla päästeltiin oikein röhönaurut.

Aina meidän tulee muistaa apostolin neuvo: 1. kor. 10:11 ”Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja.
        12 Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu.

• pölijä 2

VL:n oppi on, että evankeliumi on aikojen kuluessa kierrellyt ja kaarrellut ympäri maailman ja tullut näin aikojen lopulla vihdoin tänne Pohjan perille.
      Lisäksi 60-luvulla opetettiin, ettei enää oikeastaan kannata tehdä pakanalähetystyötäkään, kun evankeliumin tulet ovat aikoja sitten sammuneet mustissa pakanamaissa. Vain pienet lapset pelastuvat kuollessaan nälkään ja tauteihin, koska pienet lapset ovat uskovaisia.
      Kyseessä on vakava opillinen harha.

• tehkää

kaikista kansoista minun opetuslapsiani". Jos SRK on omasta mielestään ainoa oikea Jumalan lasten joukko, heille on tosiaan aika suuri tehtävä annettu Jeesukselta itseltään!

Mutta SRK on vähät välittänyt lähetyskäskystä vaan se on omavanhurskaasti yrittänyt kasvattaa joukkoaan synnyttämällä sisältäpäin...

• gasgas

Tuolle Pohjanmaa-jutulle on tietysti helppo naureskella, mutta kysymys on hyvinkin vakavasta asiasta. Olen ihmetellyt, millaista todella on se usko, jonka pönkittämiseksi ollaan oltu valmiita vääristelemään räikeästi Raamatun sanaa. Toisaalta on uskomatonta, että valhe ja vääristely kaiken lisäksi uppoaa niinkin helposti tavallisiin uskoviin.

No, ajat ovat varmaan muuttuneet eikä väitettä Herran hengen "lepäämisestä" Pohjanmaalla taideta enää mainita vl-saarnoissa, vaikkei korvasyyhystä olisi eroon päästykään. Näin ainakin luulisin.

• Anonyymi

Mikä on keguru? Sehän ny on selevä, että hengi lepäs Pohojanmaalla. Uskovaiset vain hylykäsi sen ja lopulta se lähti täältä vekeen. Näyttäisi vahavasti siltä, että Hengi lepää nyt Afrikassa. Kuumisaapas ja Kengurut on suurpiirtein yhtä kaukana nyt tästä Hengestä!

• Anonyymi

Mikäs se hengi on ?

Jäikö kiertokoulu väliin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäs se hengi on ?

Jäikö kiertokoulu väliin ?

Sulla tais jäädä, jos et selkosuomeakaan ymmärrä!

• Anonyymi

Herran henki kaipaa hammasharjaa ja pepsodenttiä.

• Anonyymi

Aloitus on hyvä, vl-uskovaiset todellakin lepäilevät, lähetystyötä ei tehdä, vaikka Jeesus lähetti saarnaamaan evankeliumia ihmisille, myös täällä Suomessa.

• Anonyymi

Pookin puhuja vielä lopuksi tarkensi tuota Pohjanmaata että siellä Haapaveen suvuilla.

Hengellinen ylpeys teettää kaiken laista vinoutunutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      210
      11991
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8228
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      60
      6388
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      178
      5319
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5010
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      51
      4533
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      120
      4460
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      122
      3982
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      83