Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

astmalääkeiden haittavaikutukset...

rhinocort,lomudal...

ja muut jauhetta sisältävät piiput ja inhalaattorit..mitä haittaa voi olla astmaattiselle?

7

11352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzyanne

      Astmalääkkeet aiheuttaa lähinnä suun ja nielun ärsytystä, kuten sammasta (sieni - infektio) suuhun. Nämä kuitenkin pitäisi vähentyä, jos muistaa purskuttaa tai mielummin kurlata vedellä lääkkeen oton jälkeen.
      Se voi myös aiheuttaa ärsytys yskää.

      Toivottavasti tämä vastaus auttoi... t. Suzyanne

    • vanha astmaatikko

      Ajatteletko, että nimenomaan jauhemuotoisissa lääkkeissä olisi haittavaikutuksia?

      Rhinocortissa on vaikuttavana aineena budesonidi (glukokortikosteroidi) ja Lomudalissa kromoglikaatti. Jos annokset eivät ole suuria, glukokortikosteroidit ovat turvallisia käyttää. Kromoglikaatti voi joillekin aiheuttaa allergisia reaktioita.

      Rhinocortia käytetään allergisen nuhan hoitoon. Allerginen nuha hoitamattomana voi pahentaa astmaa. Jos kromoglikaatti tehoaa hyvin, niin se on minun ymmärtääkseni turvallisempi lääke kuin glukokortikosteroidit, siis sivuvaikutuksia on vähemmän.

      Jos jauhemuotoista lääkettä vertaa sumutettavaan nestemäiseen lääkkeeseen (esim. Airomir), niin minusta erot ovat yksilöllisiä. Minulle joistakin valmisteista on tullut ääni käheäksi, mutta se ei ole riippunut siitä, onko jauhetta vai nestemäistä.

      Jos noudattaa huolellisesti ohjeita, esim. pitää muistaa huuhdella suu hyvin glukokortikosteroidilääkkeen ottamisen jälkeen, niin tulee vähemmän sivuvaikutuksia. Lääkäriltä kannattaa pyytää ohjeet kirjallisina.

      • ei vanha astmaatikko

        Hei, minun kokemukseni haittavaikutuksista on kyllä erilainen, kuin edellisessä viestissä. Käytän hoitavana Pulmicort/vaik.aine:budesonid jauheinhalaattoria. Pääsin oireettomaan tilaan kesällä, ajoin lääkkeenoton hitaasti vähentäen alas ja pystyin olemaan 6 viikkoa ilman. Seurasin puhalluksia PEF-mittarilla, ne olivat tosi hyvät. Tuli syksy ja flunssa, tulehdus paheni. Jouduin käyttämään avaajaa vajaan viikon Bricanyl/ vaik.aine:terbutalin. Samoin palasin Pulmicortin käyttäjäksi tehostetuin annoksin.
        Huomasin selvästi olossani muutoksia, ärtyisyyttä, kiukunpuuskia, jopa kytevää raivoa. Tunne-elämän kylmentymistä ja selvää sukupuolihaluttomuutta. Miehenä ja muuten mieleltäni normaalina ja terveenä huolestuin. Tunnistin myös alakuloisuutta ym. joka oli minua vaivannut jo viime talvena.
        Nautin vitamiineja ja huolehdin kunnostani, sekä elän onnellista työ- ja perhe-elämää (suloinen vaimo 1 alakoululainen)
        Käännyn erik.lääkärin puoleen, joka ei ottanut ensin ollenkaan todesta minun oireitani. Väitti em.lääkkeitä täysin turvallisiksi. Suostui kuitenkin kirjoittamaan uudeksi hoitavaksi lääkkeeksi Beclomet-valmistetta, jota olen menossa apteekista kohta hakemaan.
        Onko muilla kokemuksia haittavaikutuksista tästä tai noista muista valmisteista?
        Olisko vielä vinkkiä nuhanhallintaan, ilmeisesti allerginen laatuaan. Yöllä melkein oireeton, mutta aamulla pian heräämisen jälkeen niistäminen jatkuu. Painomuste ym. pahentaa vielä oireita. Kiitokset neuvoista etukäteen ja tervettä syksyä kaikille!


      • kysyjä aikaisemmin

        Kysyin aikaisemmin minäkin haittavaikutuksia flixotiden kiekko ja samoin ventolinen. Vastasit www. sivujen osoitteilla ja sieltä sai lukea sivuhaittaym. vaikutuksista lääkkeisiin. Samoin jutella lääkärin kanssa, mutta jos olisi lääkärin aika just nyt kun kyselee, niin eihän sitä täältä tarvitsisi mitään kyselläkään :) Kysyä halutaan nimenomaan täältä, kun lääkärin aikaa ei nyt ole saatavilla lähimainkaan. kyllähän jokainen ne asiat esille sitten ottaa kun on aika lääkärille, että tällaista........


      • vanha astmaatikko
        ei vanha astmaatikko kirjoitti:

        Hei, minun kokemukseni haittavaikutuksista on kyllä erilainen, kuin edellisessä viestissä. Käytän hoitavana Pulmicort/vaik.aine:budesonid jauheinhalaattoria. Pääsin oireettomaan tilaan kesällä, ajoin lääkkeenoton hitaasti vähentäen alas ja pystyin olemaan 6 viikkoa ilman. Seurasin puhalluksia PEF-mittarilla, ne olivat tosi hyvät. Tuli syksy ja flunssa, tulehdus paheni. Jouduin käyttämään avaajaa vajaan viikon Bricanyl/ vaik.aine:terbutalin. Samoin palasin Pulmicortin käyttäjäksi tehostetuin annoksin.
        Huomasin selvästi olossani muutoksia, ärtyisyyttä, kiukunpuuskia, jopa kytevää raivoa. Tunne-elämän kylmentymistä ja selvää sukupuolihaluttomuutta. Miehenä ja muuten mieleltäni normaalina ja terveenä huolestuin. Tunnistin myös alakuloisuutta ym. joka oli minua vaivannut jo viime talvena.
        Nautin vitamiineja ja huolehdin kunnostani, sekä elän onnellista työ- ja perhe-elämää (suloinen vaimo 1 alakoululainen)
        Käännyn erik.lääkärin puoleen, joka ei ottanut ensin ollenkaan todesta minun oireitani. Väitti em.lääkkeitä täysin turvallisiksi. Suostui kuitenkin kirjoittamaan uudeksi hoitavaksi lääkkeeksi Beclomet-valmistetta, jota olen menossa apteekista kohta hakemaan.
        Onko muilla kokemuksia haittavaikutuksista tästä tai noista muista valmisteista?
        Olisko vielä vinkkiä nuhanhallintaan, ilmeisesti allerginen laatuaan. Yöllä melkein oireeton, mutta aamulla pian heräämisen jälkeen niistäminen jatkuu. Painomuste ym. pahentaa vielä oireita. Kiitokset neuvoista etukäteen ja tervettä syksyä kaikille!

        Olen käyttänyt vuosikaudet Pulmicort Turbuhaleria, mutta muuta sivuvaikutusta en ole huomannut kuin käheän kurkun ajoittain.

        Katsoin tuolta Lääkelaitoksen sivuilta tiedot Pulmicortista ja tosiaan siellä kerrotaan, että harvinaisena sivuvaikutuksena saattaa tulla psyykkisiä oireita, mm. masennusta:
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/247534.shtml
        Samoja oireita mainitaan eräiden muidenkin steroidilääkkeiden kohdalla. Olen kyllä aina luullut, että keuhkoihin hengitettävät steroidilääkkeet eivät aiheuttaisi merkittäviä ongelmia. Olen joskus muinoin (siis ennen kuin oli näitä inhaloitavia steroidilääkkeitä) joutunut syömään kortisonitabletteja ja niistä tuli aika paljon kaikenlaisia inhottavia oireita.

        Tietysti on mahdotonta tietää, johtuivatko sinun oireesi lääkkeestä vai jostain muusta samaan aikaan tapahtuneesta asiasta.

        Omaa nuhaani olen hoitanut nenähuuhteluilla. Minulla on kätevä nenäkannu (Sarvikuono), jonka avulla nenähuuhtelu on melko vaivatonta. Lisäksi talvisin olen tiputellut sieraimiin A-vita-tippoja. Ainakin lievässä nuhassa tämmöinen käytäntö helpottaa oireita.


    • Aila 2

      Onko kukaan muu huomannut sivivaikutuksena hajuaistin menetystä ? Olen käyttänyt Ventolinea sekä hengitettävää että tablettikortisonia lyhyen ajan.

      • 654321

        Itse olen kanssa käyttänyt ventolineä (diskus ilmeisesti ilman kortisolia) viikon verta ja nyt en haista ja maista yhtään mitään. Onkohan normaalia. Lääkkeen papereissa ei mainittu tälläisestä haittavaikutuksesta mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe