Punatäplähilseily

S.S

Itselläni on todettu punatäplähilseily jokin aika sitten. Primaarimedaljonki alkoi kehittymään jo useita kuukausia sitten (ehkä siinä heinäkuun paikkeilla). Se kehittyi halkaisijaltaan lähes kolme senttiseksi ennen kuin menin sitä minnekään näyttämään. Sain silloin siihen kortisonivoidetta.

Primaarimedaljonkion melkein kadonnut, mutta nyt kuitenkin on yhä enemmän alkanut tulemaan noita pienempiä "laikkuja". Käytän niihin Sibicort-nimistä voidetta. Pidin hetken tauon, mutta nyt on kai alettava sitä taas säännöllisemmin käyttämään, koska kutina on välillä ikävän tuntuista.

Punatäplähilseilyn sanotaan katoavan 6-8 viikossa, mutta kohdallani tuo aika on ainakin jo kulunut, ja muutenkin koko ihottuma tuntuu alkavan kunnolla vasta nyt.

Onko täällä ketään muuta, jolla on tai on ollut punatäplähilseily? Onko mikään auttanut ja miten kauan parantumiseen kului (jos on päässyt eroon)?

11

7037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läskät

      millaista on tuo mitä tuossa puhuit? joku täpläjtutu

      • S.S

        Se alkaa sellaisella isommalla "täplällä", jonka jälkeen sitten alkaa tulemaan pienempiä. Sitä tulee esimerkiksi aika harvoin kasvoihin tai raajoihin. Itsellänikin sitä on vain yläkasivarsissa, olkapäillä, selässä, mahassa ja rintakehällä. Ne ovat sellaisia pyöreitä tai soikeita muodoltaan. Väriltään ovat punaisia (voivat olla myös ruskehtavia). Ilman minkäänlaista rasvausta ne hilseilevät kevyesti ja joillakin ne myös kutisevat, niin kuin minulla.

        Tässä on ainakin yksi kuva punatäplähilseilystä. Minulla se ei ole kuitenkaan noin paha (ainakaan vielä).

        http://images.coronaria.fi/?id=5315484


      • S.S

        Googlesta löytyy lisää tietoa ja kuvia esimerkiksi hakusanalla pityriasis rosea.


      • S.S
        S.S kirjoitti:

        Googlesta löytyy lisää tietoa ja kuvia esimerkiksi hakusanalla pityriasis rosea.

        ..kenelläkään muulla ole kokemuksia?


      • olla täälläkin :(
        S.S kirjoitti:

        ..kenelläkään muulla ole kokemuksia?

        Minulla on ja vissiin ?
        Oma kirjoitukseni on hieman sinua alempana nimimerkillä *Mitäköhän*?

        Inhottava vaiva. Siis sibicort auttaa?


      • S.S
        olla täälläkin :( kirjoitti:

        Minulla on ja vissiin ?
        Oma kirjoitukseni on hieman sinua alempana nimimerkillä *Mitäköhän*?

        Inhottava vaiva. Siis sibicort auttaa?

        ..se Sibicort auttaa ainakin siihen kutinaan. Ei kai tuon punatäplähilseilyn parantumista voi mitenkään nopeuttaa. Niin ainakin olen ymmärtänyt. Mietin vain että kauankohan tämä vielä kestää. :/


      • Vasta alkoi
        S.S kirjoitti:

        ..se Sibicort auttaa ainakin siihen kutinaan. Ei kai tuon punatäplähilseilyn parantumista voi mitenkään nopeuttaa. Niin ainakin olen ymmärtänyt. Mietin vain että kauankohan tämä vielä kestää. :/

        Mulla alkoi joku pari viikkoa sitten tulla tohon navan viereen kuivaa, nyt se on ehkä kakseurosen kokoinen hilseilevä läntti. nyt torstaina alkoi sitten tulla muualle niitä näppyjä, kutisevat vain nousuvaiheessa...eli tuntuu menevän nyt aika helpolla, jos teitä muita syyhyttää kamalasti. Ihotautilääkäri sanoi ettei kannata mitään kortisonia pistää (ohentaa vaan ihoa) tavallista rasvaa ja aloe geeliä olen laittanu ja ei kyllä kutia kun vain uusia näppyjä...


      • Vakuuttaja
        Vasta alkoi kirjoitti:

        Mulla alkoi joku pari viikkoa sitten tulla tohon navan viereen kuivaa, nyt se on ehkä kakseurosen kokoinen hilseilevä läntti. nyt torstaina alkoi sitten tulla muualle niitä näppyjä, kutisevat vain nousuvaiheessa...eli tuntuu menevän nyt aika helpolla, jos teitä muita syyhyttää kamalasti. Ihotautilääkäri sanoi ettei kannata mitään kortisonia pistää (ohentaa vaan ihoa) tavallista rasvaa ja aloe geeliä olen laittanu ja ei kyllä kutia kun vain uusia näppyjä...

        Sama se on täälläkin, onkohan tämä nyt sitten jotenkin yleistä? En ole ikinä ennen kuullutkaan.
        Pari viikkoa sitten huomasin tai alkoi jo häiritsemään laikukas iho vatsan seudulla. Ja diagnoosi oli juuri tuo. Kuukausi kaksi niin pitäisi olla poissa. "laimeaa" kortisonia laitan jos se vaikka nopeuttaisi niiden paranemista. Ei kutia, ja toivottavasti ei enää leviä.

        Ei tässä muuta ongelmaa kuin se, että ei viitsi olla oikein ilman paitaa :)

        Odottavan aika on pitkä, sanotaan.


      • S.S
        Vakuuttaja kirjoitti:

        Sama se on täälläkin, onkohan tämä nyt sitten jotenkin yleistä? En ole ikinä ennen kuullutkaan.
        Pari viikkoa sitten huomasin tai alkoi jo häiritsemään laikukas iho vatsan seudulla. Ja diagnoosi oli juuri tuo. Kuukausi kaksi niin pitäisi olla poissa. "laimeaa" kortisonia laitan jos se vaikka nopeuttaisi niiden paranemista. Ei kutia, ja toivottavasti ei enää leviä.

        Ei tässä muuta ongelmaa kuin se, että ei viitsi olla oikein ilman paitaa :)

        Odottavan aika on pitkä, sanotaan.

        ..punatäplähilseilylle on yleistä, että sitä ilmenee juuri keväällä ja syksyllä. Siksi sitä varmaan on nyt paljon "liikkeellä". Itselläni on tullut noita läikkiä nyt myös reisien yläosaan ja kehon yläosassa olevat ovat alkaneet parantua, joten ovat kai lähdössä vähitellen pois.


      • Täplä

        mulla on nyt toinen kevät kun mulla tulee tää ihottuma. En tiedä mistä se tulee, virusperäinen on. Että onko niin että se virus on kopassa ja aktivoituu. Viime keväänä ihan poltti ja juttu tosi kovaa, kävin lääkärissäkin. Nyt kävin vaan hakees apteekista rasvaa ja allergialääkkeitä jonka hallitsee kutinaa. Olen myös syönyt homeopaattisia.


    • Anonyymi

      Mitä kannattaisi tehdä kun olen 5 luokalla jamulla on punatäplähilsely ja joulukuussa on 5 tosten tanssit ja joudun käyttää mekkoa ja ne näkyy läpi ja mulla on kaulan alueella eniten ja siinä on sellanen aukko kaulan kohalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7450
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3503
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1293
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1057
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      934
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      122
      786
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe