Onko kukaan lukenut sekä Tuntemattoman Sotilaan, että Sotaromaanin?
Itsellä kävi niin, että luin ensiksi Tuntemattoman, joka olikin aikamoinen elämys. Sitten pari vuotta myöhemmin päätin lukea Sotaromaanin. Kuinka ollakaan, siinä kirjassa mielenkiintoisinta oli esipuheet. En millään jaksanut lukea sitä loppuun. Muistan kun tuo ilmestyi, siitä puhuttiin julkisuudessa paljon, kuinka siitä oli sensuroitu paljon pois mm. Neuvostoliittoa mahdollisesti ärsyttäviä osia.
Lukiessani Sotaromaania, minulle tuli koko ajan mieleen, että useimmat poistetuista kohdista olivat kyllä ihan syystäkin poistettu, nimittäin tarinan kannalta täysin epäoleellisia kohtia ja tyhjäkäyntiä. Jos siinä nyt jotain poliittisesti arveluttavaa menikin mukana, se ei silti kyllä sitä kirjaa huonontanut.
Pitihän Väinö Linna itsekin Tuntematonta sinä ainoana oikeana versiona.
Tuntematon vs. Sotaromaani
4
4153
Vastaukset
- Loskoipio
Sangen samantapainen vaikutelma minullekin näistä on mieleen tullut. Tietennii kumpikin kuuluu kotikirjastooni, kiitos Kynsiksen. Lopputulos on parantunut pienellä poistelulla ja Sotaromaanin julkaiseminen palvellee eniten kirjallisuustieteilijöitä tai läheisen poliittisen historian tai sosiologian gradunvääntäjiä.
- Theodori
Homo
- amalia_
Molemmat olen lukenut moneen kertaan, eikä Sotaromaani ainakaan pahemmin tökkinyt. Toki Tuntematon sotilas on aivan omaa luokkaansa eikä sitä peittoa mikään, mutta Sotaromaani tarjosi ainakin minulle kiintoisia näkökulmia aiheeseen. Molemmat veriot ovat paikkansa ansainneet eivätkä nähdäkseni sulje toisiaan pois.
Sen selauksen perusteella kehtaan sanoa, että Linnalla oli WSOY:ssä hyvät vänkärit. Eivät ne sensuroineet vaan avustivat. Ilman niitä tekstistä olisi monin paikoin tullut pitkäjäykkistä moraalisaarnaa, kuten vaikka Lahtisen synkästä yksinpuhelusta: "...Minä sanon, että jos jostakin tulis vielä semmonen ihminen, jonka päätä ei olis ihan kokonansa tällä koohotuksella sekotettu. Meinaan ettei se ymmärtäs maailman menosta muuta kun sen mikä on järjellistä ja tarpeellista, niin sanon minä että se ihmettelis..." Jo ottaen huomioon sen tilanteenkin, kun ne vetävät ahkiossa panoksia kusiseen paikkaan joutuneelle komppanialle ja pysähtyvät hetkeksi henkeä vetämään, panematta edes tupakaksi, niin siinä oli asiallinen paikka vähän tiivistää.
Murteiden oikeellisuus on oma juttunsa. Kun koulupoikana luin sen eka kerran, ihmettelin miten hämäläinen osaa kirjoittaa Rokan puhu... ei ko haastamaa Kannaksen murretta noin oikein. Ei se osannutkaan, eihän kukaan voi noin hyvin hallita kymmentä murretta. Linna kirjoitti kutakin murretta korvakuulolta vähän sinnepäin, ja kustantajan koolle kutsumat asiantuntijat korjasivat tekstin lopulliseen muotoonsa. Rokan ja Suen Tassun repliikit viimeisteli Unto Seppänen. Inkeriläisen sotavangin lause "Äitiin ei puhunt vennään sannaa" lipsahti häneltä kyllä ohi. Vielä 50-luvun alussa puhuminen tarkoitti meillä puhaltamista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103379MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768