En ole ylipainoinen vaikka tälle palstalle kirjoitankin. En vaan keksinyt muuta palstaa.
Ongelma on se, että vihaan sitä kun olen niin isoluinen. Siis en lihava vaan isokokoinen muuten. Minulla on monia miehiäkin leveämpi selkä. En sinänsä ajattele tätä, mutta joskus se ahdistaa jotenkin, koska itse olen huomannut muista leveähartisista, isoluisista, että vaikka heillä olisi ihan pyykkilautavatsa jne., niin he eivät silti näytä koskaan laihoilta. Siis tämä on tietysti minun käsitykseni, mutta jotenkin vaan tuo leveähartisuus/isoluisuus saa varsinkin pitkän naisen näyttämään miehiseltä ja ei-laihalta. Ei minun tarvitsisi olla mikään ihan kapea, mutta sellainen "normaali" olisi kiva olla. Tietysti lihavuus on nyt eri asia, mutta kuitenkin isoluisuus liitetään monesti siihen. Itse harvoin näen lihavia ei-isoluisia ihmisiä.
No, en tiedä miksi kirjoitin tästä aiheesta, mutta kai oli vaan pakko saada kertoa tämä jollekin. Ei ole pakko kommentoida jos kirjoitus oli mielestäsi turha ja tähän kategoriaan sopimaton.
Isoluinen tyttö
47
5591
Vastaukset
- isoin
Noo minua tituleerattiin; ”Suuri ja romuluinen naiseksi”
174 cm, 62 kg, rintsut 75cm B-kuppi, puserot 38, pitkät housut 42, kenkä 39, käsi 7,5.
Rinnanympärys oli 92cm, vyöteinen 58cm, lanne 102cm, reisi 56cm, pohje 33 cm
Nimittelijä sairastui kitsofreniaa alle nelikymppisenä.- juu...
"Nimittelijä sairastui kitsofreniaa alle nelikymppisenä." Niin? Tarkoitatko, että rangaistukseksi, kun oli sinua sanonut "suureksi ja romuluiseksi naiseksi"? Että silleen.
- ei psykiatri
juu... kirjoitti:
"Nimittelijä sairastui kitsofreniaa alle nelikymppisenä." Niin? Tarkoitatko, että rangaistukseksi, kun oli sinua sanonut "suureksi ja romuluiseksi naiseksi"? Että silleen.
en todellakaan.
Itsensä peilaaminen muiden kautta, ketoo todella huonosta itsetunnosta. En luenoi kitsofreniasta, mutta perehdyin asiaan kun oli ajankohtaista. Sairaus alttius on perinnöllinen, ei sairaus. - hymmmm
ei psykiatri kirjoitti:
en todellakaan.
Itsensä peilaaminen muiden kautta, ketoo todella huonosta itsetunnosta. En luenoi kitsofreniasta, mutta perehdyin asiaan kun oli ajankohtaista. Sairaus alttius on perinnöllinen, ei sairaus.tuollaisesta sairaudesta. Vai tarkoitatko kenties skitsofreniaa? Eikä johdu huonosta itsetunnosta.
- Komea Mies
Et voi muuttaa ruumiinrakennettasi. Jos olet normaalipainoinen, niin ei laihduttaminen muuta perusrakennettasi mihinkään. Eikä tarvitsekaan.
Jos tunnet olosi mahdottomaksi, niin ehkä kannattaisi hakea ammattiapua. Sen voin kyllä sanoa, että varmasti yhtä monet miehet pitävät kookkaista naisista kuin pienistä, kunhan se koko ei tule läskistä. - vaan samankokoiset
Heippa!
Isoluisuuden käsitteestä sen verran, että näin patologian parissa työskennelleenä voin kertoa että sisällämme meillä on kaikilla suomalaisilla hyvin samankokoinen luuranko, sukupuolesta riippuen. Silmämääräisesti eroa eläessään hurjan rotevan ja hoikan henkilön luurangoista ei koosta erota.
Syy rotevuuteesi on siis jossain muualla.- kökkö
jos kaikilla suomalaisilla on muka samankokoiset luut, mistä sitten johtuu että jotkut ovat 155 cm pitkiä, kun taas jotkut 180 cm. Ja jotkut hieman ylipainoisetkin suomalais tytöt mahtuvat hyvin kokoon 38 koska ovat niin pieniluisia, kun taas normaalipainoinen pidempi ja isoluisempi tyttö mahtuu vaikka kokoon 42, olematta silti yhtään ylipainoinen..
- Komea Mies
kökkö kirjoitti:
jos kaikilla suomalaisilla on muka samankokoiset luut, mistä sitten johtuu että jotkut ovat 155 cm pitkiä, kun taas jotkut 180 cm. Ja jotkut hieman ylipainoisetkin suomalais tytöt mahtuvat hyvin kokoon 38 koska ovat niin pieniluisia, kun taas normaalipainoinen pidempi ja isoluisempi tyttö mahtuu vaikka kokoon 42, olematta silti yhtään ylipainoinen..
Se johtuu eroista lihaksistossa. Tietenkin joillakin ihmisillä voi olla jonkin verran pidemmät solisluut ja laajempi rintakehä kuin toisilla, mutta suurin ero rotevan ja hoikan ihmisen välillä tulee heidän lihaksistaan.
Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa. Luonnostaan isolihaksisen ihmisen on kuitenkin hyvin vaikea pienentyä. ainakaan se ei ole terveellistä, vaan johtaa puutostauteihin yms. ikävään. Tämän voi todeta vaikkapa keskitysleirivangeista. - Täsmentäisitkö?
Komea Mies kirjoitti:
Se johtuu eroista lihaksistossa. Tietenkin joillakin ihmisillä voi olla jonkin verran pidemmät solisluut ja laajempi rintakehä kuin toisilla, mutta suurin ero rotevan ja hoikan ihmisen välillä tulee heidän lihaksistaan.
Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa. Luonnostaan isolihaksisen ihmisen on kuitenkin hyvin vaikea pienentyä. ainakaan se ei ole terveellistä, vaan johtaa puutostauteihin yms. ikävään. Tämän voi todeta vaikkapa keskitysleirivangeista.Mitä tarkoitat sillä, että isolihaksisen ihmisen on hyvin vaikea pienentyä? Tarkoitatko siis, että heillä on perimänsä perusteella jo valmiiksi pienempi rasvaprosentti, koska lihasten osuus on syntyjään suurempi?
Itse olen nainen, jolla leveät hartiat, paksu lyhyt kaula ja voimakkaat ja osin näkyvät lihakset, myös käsissä, siihen nähden etten ole tehnyt mitään niitä ansaitakseni. Lääkäri on röntgenkuvasta lausunut, että roteva rintakehä - siis luurakenne. Olen pitkä 175 cm. Olenko kenties tälläinen? Olen myös ylipainoinen. Mutta siis jos/kun perusrakenteeni on kookas, mihin pitää laihduttaessa tähdätä? Ja mitä tarkoitat sillä, että tällaisten pieneksi laihduttaminen ei ole ainakaan terveellistä? Miten se on epäterveellisempää kuin normaalirakenteisen laihduttaa vastaavaan kokoon? - kaksi vastajaa
Täsmentäisitkö? kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä, että isolihaksisen ihmisen on hyvin vaikea pienentyä? Tarkoitatko siis, että heillä on perimänsä perusteella jo valmiiksi pienempi rasvaprosentti, koska lihasten osuus on syntyjään suurempi?
Itse olen nainen, jolla leveät hartiat, paksu lyhyt kaula ja voimakkaat ja osin näkyvät lihakset, myös käsissä, siihen nähden etten ole tehnyt mitään niitä ansaitakseni. Lääkäri on röntgenkuvasta lausunut, että roteva rintakehä - siis luurakenne. Olen pitkä 175 cm. Olenko kenties tälläinen? Olen myös ylipainoinen. Mutta siis jos/kun perusrakenteeni on kookas, mihin pitää laihduttaessa tähdätä? Ja mitä tarkoitat sillä, että tällaisten pieneksi laihduttaminen ei ole ainakaan terveellistä? Miten se on epäterveellisempää kuin normaalirakenteisen laihduttaa vastaavaan kokoon?ei ole isoja luita
Kirjoittanut: vaan samankokoiset 12.10.2006 klo 16.33
Lihakset
Kirjoittanut: Komea Mies 12.10.2006 klo 23.52
Sekoitit kaksi vastaajaa - on aivan eri asia
kökkö kirjoitti:
Tottakai on eripituisia ihmisiä. Luurangon koostumus on hyvin samankaltainen siitä huolimatta, onko vainaja ollut hoikka vai pyylevä.
Muuten, oletko koskaan seurannut esim. dokumentteja keskitysleireistä sillä silmällä? On mielenkiintoista, että nälkiinnyttyään, ihmiskeho on samannäköinen aiemmasta rakenteesta viis. Pituusero kylläkin säilyy silloinkin.
Usko, että tästäkin asiasta on mahdollisuus saada faktaa oman kuntasi patologilta joka suorittaa obduktiot. - Komea Mies
Täsmentäisitkö? kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä, että isolihaksisen ihmisen on hyvin vaikea pienentyä? Tarkoitatko siis, että heillä on perimänsä perusteella jo valmiiksi pienempi rasvaprosentti, koska lihasten osuus on syntyjään suurempi?
Itse olen nainen, jolla leveät hartiat, paksu lyhyt kaula ja voimakkaat ja osin näkyvät lihakset, myös käsissä, siihen nähden etten ole tehnyt mitään niitä ansaitakseni. Lääkäri on röntgenkuvasta lausunut, että roteva rintakehä - siis luurakenne. Olen pitkä 175 cm. Olenko kenties tälläinen? Olen myös ylipainoinen. Mutta siis jos/kun perusrakenteeni on kookas, mihin pitää laihduttaessa tähdätä? Ja mitä tarkoitat sillä, että tällaisten pieneksi laihduttaminen ei ole ainakaan terveellistä? Miten se on epäterveellisempää kuin normaalirakenteisen laihduttaa vastaavaan kokoon?Rautalankaa.
Luonnostaan rotevarakenteisen ihmisen on vaikeaa päästä eroon lihaksista niin, että hän ei enää näyttäisi rotevalta. Siihen vaaditaan anoreksiamaista tai keskitysleirityyppistä ruuan puutosta. Eli laihdutetaan vielä sittenkin, kun kehon rasvavarastot on kulutettu loppuun. Silloin keho alkaa käyttää lihaksia vararavintona. Tämä ei ole terveellistä.
Jos olet ylipainoinen, voit aivan huoletta laihduttaa normaalimittoihin. Kyllä se keho ensin ne rasvat käyttää ja sitten vasta lihakset. Siis pääosin. Reaalimaailmassa molemmat prosessit ovat tietysti käynnissä yhtaikaa, mutta niiden suhteet vaihtelevat.
Rotevilla ihmisillä ei ole luonnostaan pienempi rasvaprosentti. Pikemmin heillä on yleensä taipumusta lihoa herkemmin kuin luontaisesti siroilla. - lihaksikas nainen
Komea Mies kirjoitti:
Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa. Luonnostaan isolihaksisen ihmisen on kuitenkin hyvin vaikea pienentyä. ainakaan se ei ole terveellistä, vaan johtaa puutostauteihin yms. ikävään. Tämän voi todeta vaikkapa keskitysleirivangeista."Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa." Aika rankka yleistys sanoisin.
Oli pakko kommentoida tähän sen verran, että tutkimusten mukaan väite ei pidä ihan paikkaansa. Nimittäin lihaksikkaan ihmisen on aina helpompi kasvattaa lihaksiaan kuin "ei-lihaksikkaan". Eli luonnostaan lihaksikkaamman naisen on helpompi saada massaa kuin ei-lihaksikkaan miehen. Ja tutkimusten mukaan tietty luontainen lihaksikkuus, on prosenteissa ihan yhtä yleistä naisten kuin miestenkin keskuudessa. - .......
lihaksikas nainen kirjoitti:
"Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa." Aika rankka yleistys sanoisin.
Oli pakko kommentoida tähän sen verran, että tutkimusten mukaan väite ei pidä ihan paikkaansa. Nimittäin lihaksikkaan ihmisen on aina helpompi kasvattaa lihaksiaan kuin "ei-lihaksikkaan". Eli luonnostaan lihaksikkaamman naisen on helpompi saada massaa kuin ei-lihaksikkaan miehen. Ja tutkimusten mukaan tietty luontainen lihaksikkuus, on prosenteissa ihan yhtä yleistä naisten kuin miestenkin keskuudessa.Testosteronilla on myös vaikutuksensa. Tosin olet kyllä oikeassa siinä että lihaksikkaan on yleensä helpompi saada lisää lihasta kuin lihaksemattoman. Onko sitten kyse aineenvaihdunnasta vai hyvistä geeneistä. Mutta ei tämä ole läheskään aina näin.
- mutta,
....... kirjoitti:
Testosteronilla on myös vaikutuksensa. Tosin olet kyllä oikeassa siinä että lihaksikkaan on yleensä helpompi saada lisää lihasta kuin lihaksemattoman. Onko sitten kyse aineenvaihdunnasta vai hyvistä geeneistä. Mutta ei tämä ole läheskään aina näin.
ihan vain tiedoksi, että testosteroni on hormoni, jota on molemmilla sukupuolilla ei vain miehillä. Ihan niinkuin estrogeenikin.
- MadamL
on aivan eri asia kirjoitti:
Tottakai on eripituisia ihmisiä. Luurangon koostumus on hyvin samankaltainen siitä huolimatta, onko vainaja ollut hoikka vai pyylevä.
Muuten, oletko koskaan seurannut esim. dokumentteja keskitysleireistä sillä silmällä? On mielenkiintoista, että nälkiinnyttyään, ihmiskeho on samannäköinen aiemmasta rakenteesta viis. Pituusero kylläkin säilyy silloinkin.
Usko, että tästäkin asiasta on mahdollisuus saada faktaa oman kuntasi patologilta joka suorittaa obduktiot.Joku voi olla 150 cm, toinen 190 cm, ero 27%.
Jonkun rintakehän ympärys voi olla 75 cm, minulla se on noin metrin, ero 30 %. Ja en usko että kyse on vain lihaksista ja läskistä.
Sama prosentuaalinen ero mikä on luissa pituudessa, niin miksi se ei olisi myös leveydessä?
Suuri osa ihmisistä on varmasti suunnilleen samankokoisia niin keskitysleirillä kuin nyky-Suomessa, mutta poikkeuksena ollaan me ääripäät.. - Komea Mies
mutta, kirjoitti:
ihan vain tiedoksi, että testosteroni on hormoni, jota on molemmilla sukupuolilla ei vain miehillä. Ihan niinkuin estrogeenikin.
Testosteronia on molemmilla sukupuolilla, mutta miehillä sitä on ihan erilaisia määriä. Ne eivät ole edes samassa suuruusluokassa ja kellään naisella ei ole - ilman hormonien käyttöä - edes lähelle samoja testosteronipitoisuuksia kuin kellään aikuisella miehellä pl. eunukit, koska testosteroni muodostuu kiveksissä.
- niin,
kökkö kirjoitti:
hyvä kun joku OIVALTAA!!
- Ex urheilija
Komea Mies kirjoitti:
Lihaksia voi kasvattaa, joskin naisilla se on yleensä aika vaikeaa. Luonnostaan isolihaksisen ihmisen on kuitenkin hyvin vaikea pienentyä. ainakaan se ei ole terveellistä, vaan johtaa puutostauteihin yms. ikävään. Tämän voi todeta vaikkapa keskitysleirivangeista.Minä olen vähemmistöä. Olen lihaksikas nainen. En bodari, en sentään, mutta painan leveyteeni nähden paljon. Rasvaprosentti on siitä huolimatta matala ja selän, vatsan, jopa jalkojen lihakset ovat erotettavissa selvästi.
Miksi näin? Harrastin nuorena paljon urheilua, kilpailinkin ja menestyin. Lajissa tarvittiin lihasvoimaa, joten kuntosaliharjoittelu tuli tutuksi. Myöhemmin olen jatkanut liikkumista omaksi ilokseni. Käyn kuntosalilla repimässä isoa rautaa, mutta käyn myös lenkillä ja harrastan muutakin aerobista liikuntaa. Olen kokoa 38, vaikka BMI on 23. Vatsastani ei saa edes sentin paksuista rasvapoimua sormien väliin. Ja terkkarin mukaan 2,5cm poimu tarkoittaa sitä, että rasvaprosentti on liian suuri.
Sanoisin, että kyllä ne lihakset naiselle kasvavat ihan hyvin, kun vaan reenaa tarpeeksi ja syö hyvin.
- olette?
Vastasin tämän saman tuonne alemmas vyötärölihavuuteen liittyen, mutta huomasin sitten tämän keskustelun isoluisista naisista.
Mitat: rinnanympärys 124cm, vyötärö 93cm, lantio 120cm ja kyllä vain - läskini eivät ole kertyneet vatsamakkaroiksi eikä jenkkakahvoiksi. Liian suuresta vyötärönympärysmitasta huolimatta vatsani on litteä. 179cm, 83kg. Olen siis ISO ihminen. Minulla on isot, ts. leveät luut. Sukuvika. Ja lihavaksi läskiksi on aina sanottu, silloinkin kun nuorena tyttönä painoin 10 kg vähemmän.- nuo mitat
Miten on mahdollista nuo mittasi.
Laitan vertailun vuoksi omat:
-rinnanympärys 98 cm
-vyötärö 78 cm
-lantio 104 cm
-pituus 172 cm
-paino 80 kg
Olemmeko todella luustoltamme tyystin erilaisia.
- BMI30
Esimerkiksi minulla ja siskollani rintakehä on niin laaja, että ampiaisvyötäröstä on turha haaveilla. Tämän huomaa esim. rintaliiveissä, ympärysmitan on oltava enemmän kuin muuten samankokoisella ihmisellä.
Silloin kun olin hoikka, kokeilin ystävättäreni tiukkaa mekkoa. Hänellä oli isompi kuppikoko kuin minulla, mutta kylkiluiden kohdalta mekko ei minulle mahtunutkaan kiinni.- BMI30
Hyvin hoikkana kylkiluut alkavat helposti törröttämään tällaisessa vartalomallissa.
- amatsooni
Mun alimmat kylkiluut on yhtä leveällä kuin lantion lonkkaluut 5 senttiä alempana niin ei todellakaan ole mitään ampiaisvyötäröä pitäisi olla ihan luukasa, jotta sellaisen saisi.
Rintakehä on myös leveämpi se sivu (syvyys) että leveyssuunnassa kuin monella miehellä esim veljelläni, joka on yli 10cm pidempi kuin minä, on pienemmät luut rintakehässä kuin minulla!!!!!!!
Teininä otti päähän j kovaa tämä atleettimainen/ miesmäinen vartalo, mutta nyt siihen jo tottunut. Näytän kuitenkin ihan naiselliselta naiselta tästä huolimatta.
Lihakset on käsivarsissa ja jaloissa ihan näkyvät vaikka tekee toimistotyötä! - - helper -
Olen uusi tällä palstalla, mutta olen lukenut kaikenlaisista tapauksista ja yritän auttaa parhaani mukaan ^^
Eivät kaikki ole siroja, en myöskään minä. Itsekin tunnen olevani muita itseni kokoisia isompi ja "miehekkäämpi", mutta se on lievää minulla.
Jokainen on, mitä on, eikä sille voi mitään. - Komea Mies
Älkää stressatko siitä synnynnäisestä ruumiinrakenteestanne. Syökää järkevästi ja liikkukaa reippaasti, niin kyllä te pian hyvältä näytätte. En ole vielä tavannut sellaista naista, joka ei näyttäisi vartaloltaan hyvältä, jos on hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen. Riippumatta siitä, millainen perusrakenne hänellä on.
- Isoluinen tyttö
Eli minulla taitaakin olla leveämmät luut kuin yleensä muilla naisilla. Ja tosiaan tuo rintakehä ja hartiat on todella leveät minulla. Että ehkä tuo isoluisuus on sitten väärä määritelmä, mutta en minä hirveästi näistä ihmisrakenteista tiedä, vaikka olenhan minä koulunkin käynyt, mutta ei ole hirveästi jäänyt mieleen ja eipä siellä mistään leveyksistä opeteta mitään.
Tiedän, että pitäisi hyväksyä itsensä tälläisenä, mutta ärsyttää kun ihmiset pitävät minua lihavana vaan tämän leveyden takia. Koulukuvissakin näytän leveämmältä kuin pojat. Minunlaiseni pitäisi käyttää jotain tiukkoja toppeja, että muut saisivat sellaisen käsityksen, että eihän tuo olekaan lihava.
- lihaksikas nainen
Komealla miehellä on hyvä pointti. Voimakasrakenteinen nainen ei ole pahan näköinen. Itseasiassa hän on (ollessaan normaalipainoinen) urheilullisen, terveen ja trimmatun näköinen suhteellisen vähällä vaivalla. Monet naiset taistelevat punttisaleilla saadakseen rinta- ja hartialihaksiinsa massaa näyttääkseen selkeästi harteikkaammalta, sinulla ne ovat luonnostaan.
Itse olen ns. uimarimallinen. Leveät hartiat, isot rinnat ja korkea rintakehä, litteä vatsa, lantio huomattavasti kapeampi kuin hartiat jne. Nuorempana olin kilpaurheilija ja lihakseni reagoivat vieläkin todella nopeasti pieneenkin treeniin. Valmentajani totesi silloin aikoinaan, että on olemassa ihmisiä, joilla on luontainen atleettinen ruumiinrakenne, se ei tarkoita isompia luita, vaan juuri niin kuin Komea mies totesi, se johtuu lihaksikkuudesta. Näitä lihaksia ei saa pois kuin jonkuntyyppisen lihasrappeumataudin tai erittäin vaikean anoreksian kautta. Ikävä kyllä tällaisen ruumiinrakenteen omaava ihminen on myös taipuvainen lihoamaan. Tosin kilot kasaantuvat yleensä tasaisesti ympäri kehoa, ei vain vatsalle tai lantiolle. Joten jotain hyvää kai siinäkin, os siis ajatellaan nimenomaan vatsanseudulle kerääntyvän lihavuuden olevan vaarallisempaa kuin muualle kerääntyvän.
Itse olen aina ollut ylpeä vartalostani ja jos joku mies kokee harteikkuuteni ongelmana, niin ei voi mitään. Suurin osa kuitenkin katsoo ihaillen, vaikka lisään pituuttani (ja massantuntua)vielä viihtymällä urheilun ulkopuolella korkokengissäkin.
Olet uljas, kaunis tyttö, nauti siitä ja huomaat miten ympäristö itseasiassa kadehtii ruumiinrakennettasi, jollaisen eteen monet joutuvat tekemään rankasti töitä.- lisäohjeita
Nyt, kun tällä palstalla vihdoin saa rakentavia kommentteja ei-lihavilta, voisitteko komea mies ja ent. uimari kertoa kokemuksia, millainen ruokavalio sopii kookasrakenteiselle parhaiten? Tietty kalorimäärä, kasvis-, runsasproteiininen vai vähähiilihydraattinen yms.. yms.. Suhtautuminen maitoon , viljaan.
Varmasti olette tätä palstaa lukiessanne törmänneet siihen, että kaikki eivät laihdu tai ainakaan usko kaloriteoriaan.
Jos nyt kohtuusyöminen yhdistyy reippaaseen liikuntaa, voisitte antaa vinkkiä, jos teillä on ruokavaliokokemuksia ja varmasti urheilijoina on.Ja mitkä lajit sopivat kookkaalle ruumiinrakenteelle parhaiten. ITse olen sitä mieltä, että juuri juoksu ja uinti. Juoksen crosstrainerilla ja kuntouintia oli tarkoitus ruveta harrastamaan. Olin jo ilmoittautunut uintitekniikkakurssillekin, kunnes perussairauteni paheni (reuma) niin, että se siitä. Mutta jos siis olen väärässä esim. lajien suhteen, korjatkaa. - Komea Mies
lisäohjeita kirjoitti:
Nyt, kun tällä palstalla vihdoin saa rakentavia kommentteja ei-lihavilta, voisitteko komea mies ja ent. uimari kertoa kokemuksia, millainen ruokavalio sopii kookasrakenteiselle parhaiten? Tietty kalorimäärä, kasvis-, runsasproteiininen vai vähähiilihydraattinen yms.. yms.. Suhtautuminen maitoon , viljaan.
Varmasti olette tätä palstaa lukiessanne törmänneet siihen, että kaikki eivät laihdu tai ainakaan usko kaloriteoriaan.
Jos nyt kohtuusyöminen yhdistyy reippaaseen liikuntaa, voisitte antaa vinkkiä, jos teillä on ruokavaliokokemuksia ja varmasti urheilijoina on.Ja mitkä lajit sopivat kookkaalle ruumiinrakenteelle parhaiten. ITse olen sitä mieltä, että juuri juoksu ja uinti. Juoksen crosstrainerilla ja kuntouintia oli tarkoitus ruveta harrastamaan. Olin jo ilmoittautunut uintitekniikkakurssillekin, kunnes perussairauteni paheni (reuma) niin, että se siitä. Mutta jos siis olen väärässä esim. lajien suhteen, korjatkaa.Kaikkien ihmisten aineenvaihdunta toimii periaatteessa samalla tavalla, joten ei ole erityisiä rotevien ja hoikkien ruokia. Tietysti isot lihakset tarvitsevat esim. paljon proteiinia palautumiseen, mutta kookas ihminen tarvitsee muutenkin enemmän ruokaa kuin pieni, joten se tulee ihan sitä kautta.
Muuten olen sitä mieltä, että painon kontrolloinnissa oleellinen tekijä on verensokeritasojen hallinta. Verensokerin on oltava kohtuullisella tasolla, kun aletaan syömään, ettei tule mässäiltyä ja lisäksi treenatessa tasot eivät saa laskea liiaksi. Helpoimmin tämä käy syömällä paljon hitaita hiilihydraatteja, joita on mm. kasviksissa ja tummassa viljassa. Lisäksi voi kikkailla pienillä annoksilla nopeita hiilihydraatteja, mutta tämä on enemmän hätäratkaisu. Muutakin pitää tietysti syödä. Lautasmalli on aika hyvä.
Jos mietitään urheilullisesti, niin roteville ihmisille sopivat lajit, joissa on tarkoitus liikuttaa jotain muuta kuin itseä: painonnosto, kuulantyöntö, keihäänheitto, paini jne. Hoikille taas sopivat lajit, joissa avainasemassa on oman kehon liikuttaminen: korkeushyppy, taekwondo, juoksu jne.
Jos taas kyseessä on kuntoilu, niin minusta kannattaa valita laji sen mukaan, mistä pitää. Yleensä ihmiset pitävät lajeista, joissa ovat edes jotenkuten hyviä, mutta siihen vaikuttaa muukin kuin ruumiinrakenne. Jos rytmitaju on huono, niin ei varmaan kannata ruveta tanssijaksi, vaikka rakenne olisikin siihen hyvä.
Juoksun kanssa kannattaa olla hieman varovainen, jos on raskasrakenteinen, koska se on melko raskasta nivelille. Etenkin jos on vielä vähän ylimääräistä vyötäröllä. Itse kyllä juoksen välillä aika paljonkin ilman ongelmia vaikka olen roteva, mutta minä nyt olen muutenkin aika hyvässä kunnossa enkä saa rasitusvammoja kovin helposti. - Isoluinen tyttö
Komea Mies kirjoitti:
Kaikkien ihmisten aineenvaihdunta toimii periaatteessa samalla tavalla, joten ei ole erityisiä rotevien ja hoikkien ruokia. Tietysti isot lihakset tarvitsevat esim. paljon proteiinia palautumiseen, mutta kookas ihminen tarvitsee muutenkin enemmän ruokaa kuin pieni, joten se tulee ihan sitä kautta.
Muuten olen sitä mieltä, että painon kontrolloinnissa oleellinen tekijä on verensokeritasojen hallinta. Verensokerin on oltava kohtuullisella tasolla, kun aletaan syömään, ettei tule mässäiltyä ja lisäksi treenatessa tasot eivät saa laskea liiaksi. Helpoimmin tämä käy syömällä paljon hitaita hiilihydraatteja, joita on mm. kasviksissa ja tummassa viljassa. Lisäksi voi kikkailla pienillä annoksilla nopeita hiilihydraatteja, mutta tämä on enemmän hätäratkaisu. Muutakin pitää tietysti syödä. Lautasmalli on aika hyvä.
Jos mietitään urheilullisesti, niin roteville ihmisille sopivat lajit, joissa on tarkoitus liikuttaa jotain muuta kuin itseä: painonnosto, kuulantyöntö, keihäänheitto, paini jne. Hoikille taas sopivat lajit, joissa avainasemassa on oman kehon liikuttaminen: korkeushyppy, taekwondo, juoksu jne.
Jos taas kyseessä on kuntoilu, niin minusta kannattaa valita laji sen mukaan, mistä pitää. Yleensä ihmiset pitävät lajeista, joissa ovat edes jotenkuten hyviä, mutta siihen vaikuttaa muukin kuin ruumiinrakenne. Jos rytmitaju on huono, niin ei varmaan kannata ruveta tanssijaksi, vaikka rakenne olisikin siihen hyvä.
Juoksun kanssa kannattaa olla hieman varovainen, jos on raskasrakenteinen, koska se on melko raskasta nivelille. Etenkin jos on vielä vähän ylimääräistä vyötäröllä. Itse kyllä juoksen välillä aika paljonkin ilman ongelmia vaikka olen roteva, mutta minä nyt olen muutenkin aika hyvässä kunnossa enkä saa rasitusvammoja kovin helposti.Olen ihmetellyt jo kauan kuinka muut luokkalaiseni pystyvät olla monia tunteja syömättä vaikka eivät välttämättä söisi edes ruokaa koulussa. Itse syön koulussa niin paljon, kunhan vaan jaksan, mutta silti olen hirveän nälkäinen ja valitettavasti sen sitten kuulee/huomaa muutkin luokassa olijat. Siksi olenkin alkanut syömään välipaloja koulussa. Nyt vasta tuli tosiaan mieleen, että tälläinen isommat lihakset omaava tarvitsee tosiaan enemmän ruokaakin. Tosin uskon, että itselläni on myös nopea ruoanvaihdunta.
Tosiaan, kiitos kaikille kannustavista sanoista. Täytyy vaan jatkaa elämää pää pystyssä ja unohtaa se, että monet miehet ovat jollain tapaa itseäni pienempiä vaikka itse en nyt mitenkään kovin pitkä edes ole, vain jotain 170cm. - Komea Mies
Isoluinen tyttö kirjoitti:
Olen ihmetellyt jo kauan kuinka muut luokkalaiseni pystyvät olla monia tunteja syömättä vaikka eivät välttämättä söisi edes ruokaa koulussa. Itse syön koulussa niin paljon, kunhan vaan jaksan, mutta silti olen hirveän nälkäinen ja valitettavasti sen sitten kuulee/huomaa muutkin luokassa olijat. Siksi olenkin alkanut syömään välipaloja koulussa. Nyt vasta tuli tosiaan mieleen, että tälläinen isommat lihakset omaava tarvitsee tosiaan enemmän ruokaakin. Tosin uskon, että itselläni on myös nopea ruoanvaihdunta.
Tosiaan, kiitos kaikille kannustavista sanoista. Täytyy vaan jatkaa elämää pää pystyssä ja unohtaa se, että monet miehet ovat jollain tapaa itseäni pienempiä vaikka itse en nyt mitenkään kovin pitkä edes ole, vain jotain 170cm.Jos et ole ylipainoinen, niin ei kannata arastella syömistä. Erityisesti, jos vielä liikut ja olet kasvuiässä, niin sitä ruokaa kyllä kuluu. Paljon.
Älä missään tapauksessa ala ottamaan mallia luokkatovereistasi, jos nämä pitävät jotain syömättömyyttä ihanteena. Se on aivan yhtä vaarallista kuin itsensä ylipainoiseksi syöminen. Tasapainoisella ja terveelisellä ruualla on lähes mahdoton lihottaa itseään, jos liikkuu, koska sitä ei yksinkertaisesti saa syötyä tarpeeksi. Eli paljon kasviksia, vähärasvaista lihaa, tummaa ja täysjyväviljaa, maitotuotteita jne. ääntä kohti vain.
Olet ihan oikeilla jäljillä,kun olet alkanut syödä välipaloja. Ja olet varmaan huomannutkin niiden parantavan oloasi. Paljon kevyitä aterioita on yksi tasapainoisen ja terveellisen ruokailun kulmakivistä.
- isoluinen :P
Mulla on kans toi, että ku kattoo sivulta näytän hoikalta ja niin pois päivn, mutta muuten olen hirveän leveä, isot hartiat yms. Sairastin pahan anoreksian jokunen vuosi sitten, eikä sitä huomattu koska olen laihanakin muita vähän leveämpi, se huomattiin vasta kun anoreksia näkyi hiuksissa ja kynsissä ja naamassa. Ainahan mua on haukuttu läskiksi, olen oppinut että tärkeintä on että itse tietää olevansa laiha, vaikka vaaka ja mitat toisin väittää.
- 175/60
Outoa että jotku tääl jauhaa lihaksista, vaikka esim. minä olen erittäin lihaxeton ja tosi luisevan näköinen. Mutta hartiat ovat todella leveät, selkä leveä ja lantio tosi leveä. En näytä läskiltä enkä lihaxikkaalta vaan luisevalta. Isot luut törröttävät joka puolelta. Ja jos mittaan hartialeveyttäni, lantiotani tms. kavereiden kanssa niin olen selkeesti isompi, vaikken lihava tai lihaksikas olekkaan. Joten ihan paskaa nuo jutut että lihasten takia näyttäis isorakenteisemmalta ja että kaikilla samankokoiset luut...
- lisäohjeita
Tuota. Kuinka paljon on tämä muutenkin enemmän ruokaa, josta komea mies kirjoittaa?
Isot lihakset tarvitsevat esim. paljon proteiinia palautumiseen, mutta kookas ihminen tarvitsee muutenkin enemmän ruokaa kuin pieni, joten se tulee ihan sitä kautta."
Voiko sitä laskea esim. kaloreissa, sen lisäksi, että suosii hitaita hiilareita? Kaloriteoriahan suosittaa normaalille toimistotyötä tekevälle ihmiselle kalorimäärää 1800 päivässä. Olisiko rotevarakenteisen normaalipainoisen syötävä esim. 2000 kcal, jos ei treenaa mitenkään vaan luottaa vain siihen, että rotevan rakenteen takia lihakset ovat isommat? Ja entä jos treenaa salilla esim. kolme kertaa viikossa tai harrastaa kolme kertaa viikossa puolen tunnin ajan juoksua, miten silloin? - 175/60
siis että onko alkuperäinen kirjoittaja juuri sellainen lihaskimppu vai tällainen luukasa kuin minä? ne ovat kaksi täysin eriasiaa, joten olisi kiva tietää kummasta on kyse...
- 175/60
175/60 kirjoitti:
siis että onko alkuperäinen kirjoittaja juuri sellainen lihaskimppu vai tällainen luukasa kuin minä? ne ovat kaksi täysin eriasiaa, joten olisi kiva tietää kummasta on kyse...
jos oikeen ymmärsin niin hän puhui juuri isosta luuston rakenteesta. miksi kaikki jauhaa sit lihaxista tääl?
- Isoluinen tyttö
175/60 kirjoitti:
En minä treenaa mitenkään lihaksiani, joten mielestäni minulla ei kyllä mitenkään lihaksia erikoisen paljon ole. Vaikka en nyt mikään luukasakaan ole, mutta siis ei minulla mitään hyviä käsivoimia tai vatsalihaksia todellakaan ole. Jalkalihaksia ehkä ja kyllä käsissä on enemmän kuin sellaisilla luonnostaan hoikilla ihmisillä lihaksia, mutta muuten kyllä en minä mikään lihaspaukku ole, kun en erikoisemmin lihaskuntoa treenaa enkä liikukaan.
- millään?!
175/60 kirjoitti:
jos oikeen ymmärsin niin hän puhui juuri isosta luuston rakenteesta. miksi kaikki jauhaa sit lihaxista tääl?
sen takia, että luuston koossa ei ole todellisuudessa juurikaan eroa kahden samanpituisen, samaa sukupuolta ja rotua olevan välillä. Isoluisuus on myytti. Kuten tässäkin ketjussa jo moni on yrittänyt selittää. Silmään pistävä isokokoisuus johtuu lähes aina lihavuudesta tai syntyjään lihaksikkaammasta vartolonrakenteesta.
Googletapas vaikkapa vartalotyypit ja katso mitä löytyy. - madamL
millään?! kirjoitti:
sen takia, että luuston koossa ei ole todellisuudessa juurikaan eroa kahden samanpituisen, samaa sukupuolta ja rotua olevan välillä. Isoluisuus on myytti. Kuten tässäkin ketjussa jo moni on yrittänyt selittää. Silmään pistävä isokokoisuus johtuu lähes aina lihavuudesta tai syntyjään lihaksikkaammasta vartolonrakenteesta.
Googletapas vaikkapa vartalotyypit ja katso mitä löytyy.Suomessa on paljon lihavia ja hyvin usein ns. isoluiset ovat todellisuudessa vain lihavampia.
Mutta mutta...poikkeuksia varmasti löytyy. Itse olen pitänyt itseäni aina isoluisena (iso ylävartalo).
Kerran sitten vertasimme mittanauhan avulla mittojamme noin saman pituisen(170/168) ystävättereni kanssa. Kun alimmat kylkiluut oli helppo löytää, niin mittasime siitä. Ystävätteri oli oli alimpien kulkiluiden kohdalta leveä 24-25 cm ja itse olin samalta kohtaa 30-31 cm. Ja kyse ei ollut mistään läskien päältä mittaamista, vaan luut löytyivät (löytyvät edelleen) selvästi kropan sisältä :). Ja mittasimme 2-3 kertaa. Voi olla että tähänkin joku keksii vastaväitteen, mutta ainakin itse haluan uskoa mittauksemme tuloksen oikeaksi. - 175/60
millään?! kirjoitti:
Googletapas vaikkapa vartalotyypit ja katso mitä löytyy.minä en ole lihaksikas enkä lihava mutta vaatekokoni on 42. Eli kuinkas se selittyy, jos kerran lihaxet ovat ainut syy isorakenteisuuteen?
ystäväni on lihaksikas ja käy salilla ja hänen vaatekokonsa on 36.
eli jos lihakset kerran tekevät ihmisestä isorakenteisen niin silloinhan minun tulisi olla todella pieni ja kaverini iso.
- Isoluinen tyttö
Luulin, että olisin atleetti, mutta en kai sitten olen. Minun vahvuuksiani tulisi olla voima, kestävyys ja räjähtävyys. Tiedän, että kuntoni on huono, mutta silti olen huomannut, että koululiikunnassa minua parempia ovat kaikissa noissa jopa luokkamme ei-niin-lihaksikkaat. Ehkä olenkin pyknikko vaikka puberteettini alkoikin aikaisemmin mitä yleensä tytöillä alkaa. Sanoin alussa etten ole ylipainoinen, no en olekaan, mutta olen jos olisin vähänkin painavampi niin ylittäisin jo rajan liikalihavuuden ja normaalipainoisuuden välillä. En harrasta liikuntaa, minulla on "vararenkaat" vatsan ympärillä ja jaloissakin on ylimääräistä. En sitten tiedä pitäisinkö itseäni ylipainoisena, mutta koska painoindeksi sanoo, että en ole niin kai sitä pitää sanoa itseään normaalipainoiseksi vaikka en laihalta näytäkään jos en työnnä vatsaa sisäänpäin. Leptosomikin kuvaa minua, tosin vain hiukan, sillä minulla kyllä esiintyy joskus huimausta ja olen melko kipuherkkä.
Mikä noista luokista on hallitsevan minulla teidän mielestänne?
- Komea Mies
Tämä on nyt yleisesti koko kesksuteluun.
Hyvän terveyden ylläpito ei ole niin millintarkkaa hommaa kuin useimmat tuntuvat kuvittelevan. Ei myöskään painon pudottaminen. Kun suuret linjat ovat suunnilleen kohdillaan, elimistö hoitaa kyllä loput.
On ihan turha luokitella itseään mihinkään ruumiinrakennekategoriaan, koska kaikki ihmiset ovat sekoituksia ainakin kahdesta eri luokasta jossain suhteessa. Kuntourheilun ja normaalin ravinnon kannalta siitä ei ole mitään hyötyä. Voihan noita toki mielenkiinnosta lueskella: minä esimerkiksi olen atleetin ja pyknikon sekoitus, ehkä hieman enemmän atleetti.
Kaloreita on myös melkoisen turha laskea älyttömän tarkasti. Reippaalla liikunnalla kilot kyllä karisevat, kunhan ruokavalio on edes jotakuinkin kunnossa. Kunnossa oleva ruokavalio siis ei tarkoita pikaruokaa, sipsejä ja karkkia joka päivä tai edes joka toinen päivä.
Itse pudotin vastikään kisakauden alkaessa kuusi kiloa painoa puolessatoista kuukaudessa. Siis todellista painonpudotusta rasvasta. - Kesällä hieman repsahti... En laskenut kaloreita lainkaan, vaan jätin vain herkut pois - paitsi yhtenä päivänä viikossa - ja lastasin lautaselle kolmanneksen-puolet vähemmän pastaa, riisiä tai perunaa, kuin mitä normaalisti otan. Välipalojen hiilaripitoisuutta alensin vähän. Salaattia sitten hieman lisäsin. Siinä se. Ei se sen monimutkaisempaa ole, kun treeni pitää kovaa kulutusta yllä.
Neuvoni ketjun aloittajalle - ja miksei muillekin - on, että aloita jokin mukava liikuntaharrastus. Ihan sama mikä, kunhan pidät siitä. Paremmassa kunnossa olevat lihakset saavat sinut näyttämään paremmalta ja olosi on paljon mukavampi hyväkuntoisena. Ravitsemuksen perusasiat vielä kuntoon, niin hyvin menee.- *Aamusäde*
Oletkohan sama "komea mies" joka jo iät ajat on tällä palstallakin keskustellut, joskus aiheuttanut jopa ääretöntä närkästystä...ja lähinnä nikin vuoksi=)
Asialliset kommentit sulla on ja tietämystä tuntuu riittävän.Ollaan lihavuus palstalla...onko sulla ollut joskus ongelma nimeltä lihavuus? Mielenkiinnosta kyselen.
Ja isoluiselle tytölle, itse ihailen naisia joilla on leveät hartiat, eikä mitkään kaljapulloluisut...enemmän ja vähemmän aktiivisesti yritän treenata saadakseni itselleni lihasta yläkroppaan.Jostain syystä tuntuu hauis kasvavan turhankin hyvin, alleja häivyttelin punnertamalla ja nyt muutama tiukempi t-paita hajosi hihoista kun laitoin päälleni...Ole vaan isoluinen ylpeä itsestäsi, ei naisen tarviakkaan olla hiiri... - Komea Mies
*Aamusäde* kirjoitti:
Oletkohan sama "komea mies" joka jo iät ajat on tällä palstallakin keskustellut, joskus aiheuttanut jopa ääretöntä närkästystä...ja lähinnä nikin vuoksi=)
Asialliset kommentit sulla on ja tietämystä tuntuu riittävän.Ollaan lihavuus palstalla...onko sulla ollut joskus ongelma nimeltä lihavuus? Mielenkiinnosta kyselen.
Ja isoluiselle tytölle, itse ihailen naisia joilla on leveät hartiat, eikä mitkään kaljapulloluisut...enemmän ja vähemmän aktiivisesti yritän treenata saadakseni itselleni lihasta yläkroppaan.Jostain syystä tuntuu hauis kasvavan turhankin hyvin, alleja häivyttelin punnertamalla ja nyt muutama tiukempi t-paita hajosi hihoista kun laitoin päälleni...Ole vaan isoluinen ylpeä itsestäsi, ei naisen tarviakkaan olla hiiri...Sama henkilö. Olen yrittänyt olla viime aikoina vastaamatta kaikkein ärsyttävimpiin posteihin, koska niistä tulee vain riitaa. Olen nykyisin noin 25kg kevyempi kuin reilu viisi vuotta sitten.
Se, että vaikutan tietävältä johtuu ilmiöstä nimeltä "sokeiden maassa silmäpuoli on kuningas". Tiedän ravinnosta sen, mitä jokainen normaali urheilija tietää. Mutta se on aika paljon verrattuna keskivertokansalaiseen ja todella paljon verrattuna useimpiin ylipainoisiin. Etenkin nuoriin. - lisäohjeita
Komea Mies kirjoitti:
Sama henkilö. Olen yrittänyt olla viime aikoina vastaamatta kaikkein ärsyttävimpiin posteihin, koska niistä tulee vain riitaa. Olen nykyisin noin 25kg kevyempi kuin reilu viisi vuotta sitten.
Se, että vaikutan tietävältä johtuu ilmiöstä nimeltä "sokeiden maassa silmäpuoli on kuningas". Tiedän ravinnosta sen, mitä jokainen normaali urheilija tietää. Mutta se on aika paljon verrattuna keskivertokansalaiseen ja todella paljon verrattuna useimpiin ylipainoisiin. Etenkin nuoriin.Hienoa Komea mies, että olet oppinut antamaan neuvoja rakentavassa hengessä. Juuri tuonkaltaisilta neuvoja tarvitaankin, ihmisiltä, jotka tietävät sopivasti enemmän ja ovat itse painineet samojen ongelmien kanssa. Esimerkillistä!
Minusta ongelma on siinä, että lihavat eivät osaa soveltaa, vaikka perustiedot tiedetäänkin. Siksi ei pidä närkästyä joskus tyhmiinkin kysymyksiin. Sen kun tajuisivat kaikki tällä palstalla kävijät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803