Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Verenpaine lääkärissä ja kotona

Mittaustilanne

Juuri tulin lääkäriltä joka mittasi verenpaineekseni 190/100 syke 100-120 bpm, mutta kotona sain joku aika sitten arvoikseni 120-130/60-70 55 bpm.. Eli kova jännitys lääkärin mittaustilanteessa, miksi verenpaine vaihtelee noin paljon?

12

3868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä

      mulla nousee myös verenpaine lääkärissä.tarkistin jopa oman mittarin,otin sen lääkäriin mukaan ja sama tulos oli kummassakin mittarissa.taitaa olla valkotakkikammo.

    • Nitsko

      Lääkärikäynillä 180/110 kotona 130/85 keskimäärin.
      Lääkäri sanoi luottavansa minun kotimittauksiin. Olen näköjään kova jännittämään lääkärikäynillä. Kerran kävin terveydenhoitajalla, sama juttu.
      Jännitin sielläkin...

    • näin.

      Minulla puolestaan on kotimittauksissa tai jos mittaan yksin terveyskeskuksen mittarilla, alhainen verenpaine: 80/55, mutta kun lääkäri mittaa, lukemat ovat 115/70, eli normaalit. Ärsyttää kun lääkäri sanoo että lukemani ovat "hyvät", vaikka pyörryttää aina makuulta noustessa ja pari kertaa olen aamulla pyörtynyt ihan kunnolla ja havahtunut että makaan yhtäkkiä lattialla. Eli ns. "valkotakkikammo/jännitystä" minullakin, tosin käänteisesti toivoisin että ne oikeat lukemat olisivat juuri nuo lääkärillä mitatut korkeammat luvut...

    • betasalpaaja,

      ei oo valkotakkikammoo ainakaan joka kerta. Kotimittaukset samoja.

      • Nitsko

        betasalpaaja, silti paineet nousevat noin korkealle vastaanotolla.
        Sinä et ehkä ole jännittäjätyyppiä.


      • betasalpaaja,
        Nitsko kirjoitti:

        betasalpaaja, silti paineet nousevat noin korkealle vastaanotolla.
        Sinä et ehkä ole jännittäjätyyppiä.

        jännittäjä, mutta olen päässyt siitä jonkin verran. Elämä ja kokemus opettaa.


      • joku valkotakkinen

        Siis mulla on valkotakkikammo ihan selkeästi. Mittaaja saa olla niin hoitsu kuin lääkärikin, mutta jos hänellä on valkoinen takki päällä, niin yläpaineeseen saa lisätä sellaiset 20-30 pojoa.

        Esim. terveydenhoitaja saa samoja arvoja kuin itse kotosalla, mutta hänellä ei olekaan mitään "virallista asua", ihan omat kuteet vaan. Vastaavasti sairaanhoitaja vastaanotolla mittaa aina yläpaineen selvästi omia mittailujani korkeampana.

        Onneksi silti paineet pysyvät ok luvuissa eli erot ovat luokkaa 140/60 ja 115/55.

        Niin ja tuo betasalpaajasta huolimatta :) Ja toki onhan mulla toinenkin verenpainelääke rinnalla, at2-salpaaja


      • myös mulla
        joku valkotakkinen kirjoitti:

        Siis mulla on valkotakkikammo ihan selkeästi. Mittaaja saa olla niin hoitsu kuin lääkärikin, mutta jos hänellä on valkoinen takki päällä, niin yläpaineeseen saa lisätä sellaiset 20-30 pojoa.

        Esim. terveydenhoitaja saa samoja arvoja kuin itse kotosalla, mutta hänellä ei olekaan mitään "virallista asua", ihan omat kuteet vaan. Vastaavasti sairaanhoitaja vastaanotolla mittaa aina yläpaineen selvästi omia mittailujani korkeampana.

        Onneksi silti paineet pysyvät ok luvuissa eli erot ovat luokkaa 140/60 ja 115/55.

        Niin ja tuo betasalpaajasta huolimatta :) Ja toki onhan mulla toinenkin verenpainelääke rinnalla, at2-salpaaja

        Aivan sama kuin sinulla, kun joku terv.hoitoalan henkilö mittaa paineet. Minkä niminen beetasalpaaja sinulla on ja minkä niminen at2-salpaaja ja oletko niihin tyytyväinen. Samoin minulla on beetasalpaaja ja at2salpaaja, eivät kyllä aina pidä kurissa painettani, ja välillä taas paine menee liian alas.


      • joku valkotakkinen
        myös mulla kirjoitti:

        Aivan sama kuin sinulla, kun joku terv.hoitoalan henkilö mittaa paineet. Minkä niminen beetasalpaaja sinulla on ja minkä niminen at2-salpaaja ja oletko niihin tyytyväinen. Samoin minulla on beetasalpaaja ja at2salpaaja, eivät kyllä aina pidä kurissa painettani, ja välillä taas paine menee liian alas.

        Jaa, mulla on lääkkeinä Cardiol sekä Micardis. Micardis aamuisin ja Cardiol sekä aamulla että illansuussa. Mulla on melko tiukat verenpainerajat (125/75) ja melko hyvin pysyn nykyisin noissa, tosin matalalle itsellänikin aina välillä heittää ja satunnaisesti yläpaine nousee vähän yli tuon 125, muttei kuitenkaanminnekään 140 tai yli arvoihin (pois lukien tietenkin ne "alkotakkimittaukset" :)


      • mulla myös
        joku valkotakkinen kirjoitti:

        Jaa, mulla on lääkkeinä Cardiol sekä Micardis. Micardis aamuisin ja Cardiol sekä aamulla että illansuussa. Mulla on melko tiukat verenpainerajat (125/75) ja melko hyvin pysyn nykyisin noissa, tosin matalalle itsellänikin aina välillä heittää ja satunnaisesti yläpaine nousee vähän yli tuon 125, muttei kuitenkaanminnekään 140 tai yli arvoihin (pois lukien tietenkin ne "alkotakkimittaukset" :)

        Minkälainen lääke tuo Micardis on, mulle ehdotettiin Cozaarin tilalle tuota Micardista,tuleeko siitä jotain sivuvaikutuksia. Lääkäri sanoi, että se on niinku pitkävaikutteinen
        toisena mulla on Metoprolol beetasalpaaja.


    • aamumittauksissa

      Verenpainetta on ja siihen lääkitys.

      Kun seurattiin ennen lääkitystä arvoja kävin kakskertaa viikossa kolmen kuukauden ajan mittauksissa työpaikan terveysasemalla. Hoitajalla ja myös jonkun kerran lääkärillä aamuisin. Kotona myös mittari.

      Kotona mitattuna oli alapaine yleensä noin viisi pykälää alempi, ja yläpaine kymmenisen. Eli ei isoja eroja aamumittauksissa.

      Arvot jotain luokkaa 130-140 / 105-115.

    • mittarimato...

      Kotimittarilla voi tulla "vääriä" lukemia, jos mansetti on huonosti laitettu tai käsi väärässä asennossa. Ota mittarisi mukaan, kun käyt lääkärissä ja verratkaa siellä arvoja. Oman mittarin lukemia pitäisi verrata johonkin luotettavaan mittaukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe