levypalvelin

utelias

Ideoita kaivataan!

Tarvitsen paljon varmaa levytilaa. Aluksi satoja gigoja, mutta tulevaisuudessa teroja. Itse ajatellut esipalvelinta, joka hoitaa itse tehtävät ja sinne taakse levyjärjestelmiä, jotka toimivat verkon yli ja joita voi tarpeen tullen lisätä.

Käytettävyys pitäisi olla korkea.
Käyttäjiä voi olla yhtäaikaa kiinni 10kpl ja siirtää suuriakin määriä tietoa kerralla.
Tavarat pitää saada varmistettua.
Tähän asti kaikki on helppoa, muttei halpaa.

Kysymys onkin. Kuinka tämän toteuttaisi halvimmalla.

Varmistus on ongelma suurelle tietomäärälle. Siis laitteiston kannalta. Kannattaako järkätä kaksi laitteistoa, vai levyjärjestelmät pelkästään RAID perusteiseksi?

Ideat olis tervetulleita. Ja huom! Tässä etsitään edullisuutta, ei halpuutta ;)

2

705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F115

RAID suojaa kohtalaisen hyvin levyrikoilta, mutta ei käyttäjien kömmähdyksiltä. Eli jos kaivataan jonkin asteen "undo" toiminnallisuutta, ei pelkkä RAID riitä.

Yksi helppo ja edullisimmasta päästä oleva ratkaisu NAS-purkki, ja kaksi isoa verkkolevyä backuppeja varten. NAS-purkin voi tietysti korvata ihan "normi" palvelimella, jonka tunget täyteen RAIDattuja levyjä. Backupit levypurkilta verkkolevylle, ja verkkolevyt peilaamaan toisiaan, niin pitäisi riittää lähes kaikkiin tarpeisiin. Vielä jos nuo verkkolevyt saa sijoitettua fyysisesti eri paikkoihin, niin alkaa olla melko turvallinen järjestelmä.

Tietysti, jos backupit pitää saada arkistoitua, ei taida oikein muuta vaihtoehtoa olla, kuin iso nauharobotti, joka ei sitten enää ole missään nimessä halpa, tai edes edullinen... :)

Eli eli, vähän tarvittaisiin lisää infoa tarpeistasi ja vaatimuksistasi tuolle systeemille. Tuo ehdotukseni pitäisi kuitenkin olla kohtalaisen toimiva.

• alkup.

Juu.. ei tuo robotti enää kiinnosta. Tällä hetkellä robotissa tilaa useammalle teralle, mutta se ei siirry uusiin järjestelmiin. Eikä tuo robottikaan niin halpa ole edes käyttää. Tuon luokan robo kun syö nauhoja kun hevonen kauraa... Periaatteessa arkistointia ei tartte kun kuukausi taaksepäin, joten ei tuo nauha enää iske.

Noita nasuja oon katsellu, ehkä itse aattelin laittaa nasut sinne taustalle backupiksi ja nopeammat levypalvelimet siihen edustalle ajoympäristöön. Pari viivästettyä backuppia nasuille eri päivinä, niin on aina pari ajankohtaa johon voi palata ja levyjärjestelmässä uusin tieto. Kaipa se tältä pohjalta lähtee... ja "halpaa on" ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe