Palstalta on poistettu keskustelu, jossa käsiteltiin vanhojen miesten mieltymystä chattailla nuorten huoneissa. Enirohan kieltää yksiselitteisesti aikuisten chattailun nuorille tarkoitetuissa huoneissa, joten luulisi jokaisen aikuisen tajuavan, kuinka menetellä.
Ihmettelen kuitenkin, miksi vanhojen miehien pitää yleensäkään tunkeutua huoneeseen, jossa chattailee lapsenlapsiensa ikäisiä nuoria ja lapsia? Mikä vetovoima nuoruudella vanhemmille miehille on? Tuskin sinne mennään nuoriso-ohjaajan tai psykoterapeutin rooleissa, sillä olisi kamalan outoa, jos nykypäivän Suomessa nuoret saisivat ongelmissaan apua sätistä, ventovierailta vanhoilta miehiltä! Kouluissa on kuraattoreita, tukioppilaita jne., joten yksikään nuori tässä maassa ei ole epätietoinen siitä, mistä apua haetaan.
Lehdistä on surullista lukea tapauksista, joissa nuori, ehkä jo melkein aikuinenkin, on luottanut sätissä tapaamaansa henkilöön ja joutuu loppuikänsä katumaan sitä. Siksi minusta on ehdottoman tärkeää toistaa nuorille, että aikuiset eivät aina tarkoita sitä, mitä puhuvat ja lupaavat.
Mutta kuinka karsia aikuiset miehet nuorten säteistä pois? Sefuja moititaan lähes kaikesta, mutta miettikääpä, että he ovat osaltaan vastuussa tästäkin asiasta. He ovat paljon vartijoina. Toivon todellakin, että sefut havaitsevat "ei-toivotut" vieraat nuorten huoneissa ja hätistävät nämä pois. Ainahan se ei ole mahdollista, jos häirikkö käyttää vääränlaista nikkiä. Nuoret voisivat myös itse ilmoittaa sefuille heitä häiritsevistä nikeistä, se olisi aina nuorten parhaaksi.
Kyllä meidän aikuisten pitää luoda nuorillemme turvallisen kodin lisäksi myös turvallinen sätti. Nykyaikana se on kuitenkin nuorten suht´ turvallinen paikka tavata muita nuoria ja pitää hauskaa!
Vanhat miehet nuorten huoneissa
6
1419
Vastaukset
- omat lapset jo aikuisia
kun ei aikuinenkaan aina tajua, että sätissä puhutaan muunnettua totuutta, miten lapsi/nuori voisi sen ymmärtää? Palstat täynnään "sätissä pettyneiden" kommentteja. Miten lie mahdollista, kuten Aapelin pelisivuilla jo on, että vain rekatut nimimerkit pääsee sisään, silloin ainakin on jonkinlainen "este", mennä tuosta vaan nikillä millä hyvänsä chattihuoneeseen, tupaan, tai miksi sitä keskustelusivua nyt nimitetäänkään.Onhan siinäkin mahdollista tehdä nikki millainen hyvänsä, mutta jää siinä ip-osoite tietoon, kun rekisteröityy!
Nuortenhuoneet seriffit tekevät arvokasta ja hyvää työtä,ovat usein nuorten arvostamia ja osa iältään nuoria joten jo siinä tulee sätissäkin niin tärkeä vertaistukiryhmä.Nuorten seriffeissä on myös esim.nuorisotyöntekijöitä jne jotka pystyvät opastamaan nuoria heidän niin halutessaan.Osa nuorista kyllä itsekin ilmoittaa seriffeille milloin huomaavat *törmänneensä* aikuiseen tai muuten epäilyttävään tai suoraa sexiä hakevaan nikkiin.
Ja uudistuksen myötä on ohjeistus miten toimia/välttää nämä aikuiset pedofiilit joita huoneissa valitettavasti on edelleenkin.Sehän selvisi jo poliisien tekemästä pedofiiliverkon kiinniotosta mikä osuus sätillä on ns pedofiilien *metsästyskenttänä*
Kuitenkin aina ensisijaisesti omien vanhempien ohjeistus,keskustelu on ensiarvoisen tärkeää.On hyvä muistaa että nuortenhuoneet on todellakin nuorille ja nuorimmat ovat peräti 11 vuotiaita ellei nuorempiakin ja silloin ei arvostelukyky ole vielä kehittynyt ja luottamus voi olla tässä suhteessa liian suuri muihin.- anonyymivanhussefu
Olen nuori :D.. melkein viisikymppiä lasissa, lapsia monta itsellä... silti nuorissakin valvoilen.
Totta kyllä sekin..joskus olin nuorisotyöntekijä..parikymmentä vuotta itseasiassa... mutta pointi on se, että ei mun chathiostoriani kokemuksilla yksikään sefu tee mitään, ellei nuori itse posauta kusipäitä. Kyse on siitä, että kukaan ei halua maalata itseään hautaan paljastamalla ketään.. se on ajatus, joka on olemassa.
Joskin, 9 kuukauden kuluttua se vaitiolo jollain toisella nuorella, sinun hiljaisuutesi palkutaan toisen nuoren ongelmana!!! AIVAN! Et ole, nuori vastuussa vain itsestäsi.. käytöksesi voi antaa myönteistä kuvaa joka johtaa toiseen..
Hyvä aloitus sefulta!
Nimimerkki: Myös sefu, joka ei enään jaksa nimimerkillään vääntää rautalankaa ku oon jo oikeesti fossiili, aloitin kun tää chatti perustettiin..
se mitä toivoisin nuorilta olisi se, että kertoisitte hieman tässä viestiketjussa meille sefuille, myös tällaiselle vanhukselle, mikä mättää nuorten huoneissa?
sefu nimetön.
Kiitosta anonyymivanhussefu kirjoitti:
Olen nuori :D.. melkein viisikymppiä lasissa, lapsia monta itsellä... silti nuorissakin valvoilen.
Totta kyllä sekin..joskus olin nuorisotyöntekijä..parikymmentä vuotta itseasiassa... mutta pointi on se, että ei mun chathiostoriani kokemuksilla yksikään sefu tee mitään, ellei nuori itse posauta kusipäitä. Kyse on siitä, että kukaan ei halua maalata itseään hautaan paljastamalla ketään.. se on ajatus, joka on olemassa.
Joskin, 9 kuukauden kuluttua se vaitiolo jollain toisella nuorella, sinun hiljaisuutesi palkutaan toisen nuoren ongelmana!!! AIVAN! Et ole, nuori vastuussa vain itsestäsi.. käytöksesi voi antaa myönteistä kuvaa joka johtaa toiseen..
Hyvä aloitus sefulta!
Nimimerkki: Myös sefu, joka ei enään jaksa nimimerkillään vääntää rautalankaa ku oon jo oikeesti fossiili, aloitin kun tää chatti perustettiin..
se mitä toivoisin nuorilta olisi se, että kertoisitte hieman tässä viestiketjussa meille sefuille, myös tällaiselle vanhukselle, mikä mättää nuorten huoneissa?
sefu nimetön.
KiitostaUnohdin ehkä yhden tärkeimmistä pointeista.Nuoret itse huoneessa ovat toisilleen se vertaistukiryhmä,suomeksi puhutaan asioista mitä ei aikuisten kanssa aina niin helposti tule puhuttua,jaetaan kokemuksia,opitaan ja ollaan yhdessä.
Seriffeiltä voi löytyä ne pisteet mistä voi hakea apua kun on kriisissä.Ainakin minulla silloin kun olin nuorissa seriffinä oli(on edeleenkin)erilaisia linkkejä/osoja nuorten tukipisteisiin joita joskus tarvittiinkin.
Edelleenkin käyn välillä nuorissa vaikka en pääsääntöisesti ole siellä sefuna.anonyymivanhussefu kirjoitti:
Hyvä aloitus sefulta!
sefu nimetön.
KiitostaViestisi oli mahdollisimman epäselvä, mutta vastaan silti nuorten vakiosefuna. Olen itse jo "vanha", mutta valvon nuoria. En myöskään allekirjoita väittämää "kukaan ei tee mitään". Nuorissa mättää nimenomaan se, että huolestuttavan moni aikuinen hakee sieltä seuraa itselleen, sen olemme myös saaneet lukea lehdistä, mm. sunnuntain Aamulehden liite, joka oli nimenomaan Suomi24 nuorista. Tuntuu jopa siltä, että aikuiset, jotka tietävät omien lastensa chattailevan kyseisissä huoneissa, vähättelevät ongelmaa, toivoisin ettei näin olisi. Chat-Sheriffi on aika pieni oljenkorsi pedofiilien ja säännöistäpiittamattomien nuorten hyväksikäyttäjien torjunnassa. Toivoisin, että vanhemmat hoitaisivat oman osansa ja valvoisivat missä omat lapsensa aikaa kuluttavat.
- donMasa
Nuoruuden arvon ymmärtää vain, kun sen on menettänyt. Tosin elämässä on sata muutakin asiaa, jotka toimivat sillä tavalla.
Nuorten mielipiteitä on hauska kuunnella, mielipiteiden itsevarmuus ja kokemuksen puute luo lempeälle kuuntelijalle viehättävän ristiriidan, jolle ei aikuisten maailmassa ole vertaa.
Nuoret antavat asioille uusia näkökulmia, jotka välistä hämmästyttävät meidän vanhojen luutunutta ajatuksen kulkua.
Monet vanhat ovat eläneet nuoruutensa ankaran isän tai äidin valvonnassa ja saattavat tuntevat kateuttakin teidän vapaudellenne. Normaalin moraalikäsityksen omaava elämänsä iltapäivää elävä aikuinen pääsee teidän nuorten kauttanne aistimaan häivähdyksen omasta menetetystä nuoruudestaan, ja mikä parasta, ilman pettymysten karikoita, joihin teidän kölinne ovat ehkä jo karahtaneet ja tulevat vielä monta kertaa pohjamaalinsa jättämäänkin.
Tapasin työelämässäni kaikenlaisia ihmisiä, mutta parasta olivat keskustelut nuorten ja todella vanhojen, yli 80 v., omilla aivoillaan ajattelevien ihmisten kanssa.
Jossain vaiheessa aloin ymmärtää, että ikä on harhaanjohtava asia. Parempi on ajatella, että on vain ihmisiä, toiset ymmärtävät asioita enemmän kuin toiset, toisiin voi luottaa ja toisiin ei.
Hyvää alkutalvea kaikille
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274