yhteensopivuus, jarrunesteet DOT 4 ja 5

ostin jo

Niin jos auton jarrunestesuositus on 4 niin saako
käytää myös 5.

Eli ovatko ne erityyppisiä, kuten
pakkasnesteetkin on tyyppieroja.

Vai onko tuo 5 vain korkeampilaatuista, kuten
öljyissäkin on laatueroja.

Olisko tietoo...

12

9496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lada

      minun lukemieni tekstien mukaan on niin että jos
      vaatimus on DOT4, niin DOT5 on vielä parempaa.
      Sitä ei vaan oltu "keksitty" silloin kun se DOT4
      vaatimus on otettu käyttöön!
      Dot4 or better...

      • MB

        Kyllä DOT 5-nestettä oli jo olemassa, kun autoni
        valmistettiin kolme vuotta sitten. Silti
        valmistaja suosittelee siihen DOT 3 tai 4-
        tyyppistä nestettä. Muistaakseni kiellettiin
        vielä sotkemasta keskenään eri luokituksen
        nesteitä.


    • jarrumies

      ...jarrunesteissä on muutenkin eroja
      ominaisuuksissa! En nyt muista minkälaisia mutta
      esim DOT 5 ei välttämättä ole DOT 4 parempi..
      Tärkein nyt on ettet mene sekoittamaan...!!!

      • Lada

        Voi vittu!
        Varokaa ihmiset sitten liikenteessä, olen myynyt
        6 (kuusi) autoa joissa on DOT4 ja DOT5 nesteet
        sekaisin! On toyotaa, hondaa, nissania, ja mersu.

        Lainattua:Advance Brake Plus DOT 5.1 - Jarruneste
        ->Jarru- ja hydraulineste moottoripyörien levy-
        ja rumpujarruihin, kun vaatimuksena on DOT 5.1.
        Erittäin korkea kiehumispiste (kuiva 272C; 185C).
        ->DOT4 luokan jarruneste kiehumispiste 270 C.
        Itse en usko olevan sillä merkitystä onko
        nesteitä sekaisin. Vaikka ei kai se uskon asia
        olekkaan...


      • jarrumies
        Lada kirjoitti:

        Voi vittu!
        Varokaa ihmiset sitten liikenteessä, olen myynyt
        6 (kuusi) autoa joissa on DOT4 ja DOT5 nesteet
        sekaisin! On toyotaa, hondaa, nissania, ja mersu.

        Lainattua:Advance Brake Plus DOT 5.1 - Jarruneste
        ->Jarru- ja hydraulineste moottoripyörien levy-
        ja rumpujarruihin, kun vaatimuksena on DOT 5.1.
        Erittäin korkea kiehumispiste (kuiva 272C; 185C).
        ->DOT4 luokan jarruneste kiehumispiste 270 C.
        Itse en usko olevan sillä merkitystä onko
        nesteitä sekaisin. Vaikka ei kai se uskon asia
        olekkaan...

        ...vittua voi, kun ei se pidä vettä eikä soi!
        Mutta sen on helppo itkee, kun on pitkät ripset
        ja pajon vettä!


        Muistaakseni sanoin etten ollut varma mutta
        saitpa purkaa agressiosi! Onnea vaan Ladasi
        kanssa, onkohan siinä edes jarruja vai oliko ne
        lisävaruste?


    • lisää leluja

      Automotive brake fluid has many
      responsibilities. Corrosion protection and
      lubrication of brake system components are
      only a portion of the role brake fluid must play.

      All automobiles that have a hydraulic braking
      system must use brake fluid in order for the
      brake system to operate. The type of fluid
      used can depend on the type of vehicle and
      the demands of the vehicles brake system.

      The two most common brake fluids used in
      the automotive industry are fluids that contain
      Polyalkylene Glycol Ether and fluid that
      contains Silicone or Silicium-based Polymer.
      Both Fluids are common but very different in
      regards to the manner in which they perform.
      Fluids containing Polyalklene Glycol Ether are
      more widely used and are the only fluids that
      should be used in racing brake systems.

      Because brake systems may reach extreme
      temperatures brake fluid must have the ability
      to withstand these temperatures and not
      degrade rapidly.

      SILICONE BASED FLUID
      Fluids containing Silicone are generally used
      in military type vehicles and because Silicone
      based fluids will not damage painted surfaces
      they are also somewhat common in show
      cars.

      Silicone-based fluids are regarded as DOT 5
      fluids. They are highly compressible and can
      give the driver a feeling of a spongy pedal. The
      higher the brake system temperature the
      more the compressibility of the fluid and this
      increases the feeling of a spongy pedal.

      Silicone based fluids are non-hydroscopic
      meaning that they will not absorb or mix with
      water. When water is present in the brake
      system it will create a water/fluid/water/fluid
      situation. Because water boils at
      approximately 212º F, the ability of the brake
      system to operate correctly decreases, and
      the steam created from boiling water adds air
      to the system. It is important to remember that
      water may be present in any brake system.
      Therefore silicone brake fluid lacks the ability
      to deal with moisture and will dramatically
      decrease a brake systems performance.

      POLY GLYCOL ETHER BASED FLUIDS
      Fluids containing Poly glycol ethers are
      regarded as DOT 3, 4, and DOT 5.1. These
      type fluids are hydroscopic meaning they have
      an ability to mix with water and still perform
      adequately. However, water will drastically
      reduce the boiling point of fluid. In a
      passenger car this is not an issue. In a
      racecar it is a major issue because as the
      boiling point decreases the performance
      ability of the fluid also decreases.

      Poly glycol type fluids are 2 times less
      compressible than silicone type fluids, even
      when heated. Less compressibility of brake
      fluid will increase pedal feel. Changing fluid
      on a regular basis will greatly increase the
      performance of the brake system.

      FLUID SPECIFICATIONS All brake fluids must
      meet federal standard #116. Under this
      standard is three Department of
      Transportation (DOT) minimal specifications
      for brake fluid. They are DOT 3, DOT 4, and
      DOT 5.1 (for fluids based with Polyalkylene
      Glycol Ether) and DOT 5 (for Silicone based
      fluids).

      MINIMAL boiling points for these
      specifications are as follows:

       
        Dry Boiling Point Wet Boiling Point
      DOT 3 401ºF 284º F

      DOT 4 446º F 311º F
      DOT 5 500º F 356º F
      DOT 5.1 518º F 375º F

      Racing brake fluids always exceeds the DOT
      specifications for dry boiling points. Wet
      boiling points generally remain the same.

      DOT 3 VS. DOT 4 and 5.1
      AFCO's 570º brake fluid is a DOT 3 type fluid.
      However, it has a dry boiling point that is 52º
      higher than DOT 5.1 specifications, 124º
      higher than DOT 4 specifications and 169º
      higher than DOT 3 specifications. AFCO's
      570º fluid meets or exceeds all DOT 3, 4, and
      5.1 lubrication, corrosion protection and
      viscosity specifications.

      AFCO's 570º racing fluid meets but does not
      exceed federal standards for wet boiling point
      specification; therefore, its classification is
      DOT 3. Because AFCO's 570º fluid is intended
      for use in racing type brake systems that
      undergo frequent fluid changes, exceeding
      federal standards for wet boiling points is of
      little concern. Racing brake fluids always
      exceeds the DOT specifications for dry boiling
      points. Wet boiling points generally remain the
      same.

      WET VS. DRY BOILING POINT
      The term boiling point when used regarding
      brake fluid means the temperatures that brake
      fluid will begin to boil.

      WET BOILING POINT
      The minimum temperatures that brake fluids
      will begin to boil when the brake system
      contains 3% water by volume of the system.

      DRY BOILING POINT
      The temperatures that brake fluid will boil with
      no water present in the system.

      MOISTURE IN THE BRAKE SYSTEM
      Water/moisture can be found in nearly all
      brake systems. Moisture enters the brake
      system in several ways. One of the more
      common ways is from using old or
      pre-opened fluid. Keep in mind, that brake
      fluid draws in moisture from the surrounding
      air. Tightly sealing brake fluid bottles and not
      storing them for long periods of time will help
      keep moisture out. When changing or
      bleeding brake fluid always replace master
      cylinder caps as soon as possible to prevent
      moisture from entering into the master
      cylinder. Condensation, (small moisture
      droplets) can form in lines and calipers. As
      caliper and line temperatures heat up and
      then cool repeatedly, condensation occurs,
      leaving behind an increase in moisture/water.
      Over time the moisture becomes trapped in
      the internal sections of calipers, lines, master
      cylinders, etc. When this water reaches 212º F
      the water turns to steam. Many times air in the
      brake system is a result of water that has
      turned to steam. The build up of steam will
      create air pressure in the system, sometimes
      to the point that enough pressure is created to
      push caliper pistons into the brake pad. This
      will create brake drag as the rotor and pads
      make contact and can also create more heat
      in the system. Diffusion is another way in that
      water/moisture may enter the system.

      Diffusion occurs when over time moisture
      enters through rubber brake hoses. The use
      of hoses made from EPDM materials
      (Ethlene-Propylene-Diene-Materials) will
      reduce the amount of diffusion OR use steel
      braided brake hose with a non-rubber sleeve
      (usually Teflon) to greatly reduce the diffusion
      process.

      THINGS TO REMEMBER
      Brake fluids dry boiling point is more
      important then wet boiling point when used in
      a racing brake system.
      Passenger cars very rarely will undergo a
      brake fluid change making the wet boiling
      point more important.
      Racing brake system fluid is changed often
      and a system with fresh fluid will most likely
      not contain water.
      Because of this, racers should be concerned
      with the dry boiling point.
      Racing fluid exceeds DOT 3, 4, and 5.1 dry
      boiling point specifications.
      Never use silicone based fluids in racing
      brake systems.
      Using racing brake fluid will increase
      performance of the braking system.
      Never reuse fluid. º Never mix types or brands
      of brake fluid.
      Use smaller fluid containers that can be used
      quicker.
      If fluid remains in container be sure to tightly
      seal and do not store for long periods of time.
      Purge system (complete drain) and replace
      fluid often.
      Immediately replace master cylinder reservoir
      cap following any maintenance.

      • jarrumies

        ...tulihan sekin sieltä että "Never mix types or
        brands of brake fluid." Mikäli "lada" ei osaa
        englantia niin lyhyestä "älä ikinä sekoita"

        Kiitoksia faktoista!


      • Kölli
        jarrumies kirjoitti:

        ...tulihan sekin sieltä että "Never mix types or
        brands of brake fluid." Mikäli "lada" ei osaa
        englantia niin lyhyestä "älä ikinä sekoita"

        Kiitoksia faktoista!

        Mistä tietää, mitä nestettä autossa on? (kun on
        ostanut käytetyn auton)

        Ja pitääkö käyttää samaa nestettä kuin alkup. on
        vai voiko vaihdettaessa laittaa eri nestettä?
        (En siis tarkoita lisäämistä)

        Mitä haittaa sekoituksesta on?
        (En jaksanut tavata tota pitkää tekstiä
        vierasmurrettakin vielä)


      • jarrumies
        Kölli kirjoitti:

        Mistä tietää, mitä nestettä autossa on? (kun on
        ostanut käytetyn auton)

        Ja pitääkö käyttää samaa nestettä kuin alkup. on
        vai voiko vaihdettaessa laittaa eri nestettä?
        (En siis tarkoita lisäämistä)

        Mitä haittaa sekoituksesta on?
        (En jaksanut tavata tota pitkää tekstiä
        vierasmurrettakin vielä)

        ...on hyvä vaihtaa välillä! Käsikirjasta pitäisi
        löytyä infoa mitä jarrunestettä autossasi on!
        Uskon että on DOT 4 tai DOT 5.1... Parasta on nyt
        olla hiljaa kun en ole varma :) Mutta tuossa nyt
        sanottiin että ei saa sekoittaa, niin olen itsekin
        kuullut, jotenka vaihda mielummin jos et tiedä
        mitä autossasi on! Menet vaikka huoltoasemalle
        kysymään, pitäisi poijjaat tietää aika hyvin!


    • Panu

      Eri tyyppisiä nesteitä ei saa sekoittaa keskenään.

      Glykolieetteripohjaisen DOT 3 ja 4 nesteen
      haittana on hydroskooppisuus, eli ne imevät
      ilmasta kosteutta itseensä, joka tiivistyy
      vedeksi ja siten alentaa nesteen kiehumispistettä.

      Silikoniöljypohjaisen DOT 5:n etuna on se, ettei
      se ole hydroskooppinen. Haittana on kuitenkin
      että sen kokoonpuristuvuus on suurempi ja
      voitelevuus huonompi. Veden sekoittuminen tähän
      tyyppiin (esim. seassa DOT 4, joka imee kosteutta
      ilmasta) on erittäin kriittistä, koska
      varsinaisen DOT 5 -nesteen lämmetessä yli veden
      (tai veden ja DOT 4:n seoksen) kiehumispisteen,
      veden kiehuminen aiheuttaa höyrynmuodostusta ja
      jäätyminen vastaavasti jääkiteitä. Höyrykuplat
      käyttäytyvät ilmakuplien tavoin puristuen kokoon
      ja aiheuttaen jopa jarrujen häipymisen. Jääkiteet
      luonnollisesti voivat tukkia jarruputket. Lisäksi
      glykolieetteripohjaiselle nesteelle suunnitellun
      järjestelmän kumiosat eivät välttämättä kestä
      silikoniöljypohjaista nestettä (huono
      voitelevuus).

      • jo ostanut, sitä väärää.

        Ja asia selvisi.

        Oikeaa numeroa pitää olla, näin arvelinkin.


    • Anonyymi

      DOT 5 ei sovellu sekoitettavaksi DOT3 ja DOT4 nesteen kanssa!!

      Mutta DOT 5.1 soveltuu. Onko noiden hinnassa suurtakaan eroa, joten jos vaihtaa nesteen, eikö kannata laittaa DOT 5.1 ?
      Ei tule ainakaan sekoituksen kanssa ongelmia.
      En oikein tiedä, missä sitä DOT5 nestettä käytetään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe