Volvon tuntimittari

KAD32

Kauden viime metreillä veneeni kierrosluku-/tuntimittari alkoi temppuilla ja lopulta nestekidenäyttöinen tuntimittari pimeni tyystin. Huoltomies kertoi, että pimeni lopullisesti ja on jossain määrin jopa Volvon tyyppivika. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Menikö mittari uusiksi, á 280 euroa?

15

2775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hesfu

      Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
      1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
      2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
      3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
      4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
      5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
      kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
      Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
      Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten.

      • Andee

        Siis mihin tuo "resetointi" perustuu?
        Omaan tamd42:seen tuli sama vika viikolla, kun ajoin sitä ylösotettavaksi. Tai siis tunnit ei näy ja digiosassa pomppii pixeleitä sinne tänne ... Vai 280€ "ainoastaan" ihmeen halvalla pääsee :(


      • hesfu
        Andee kirjoitti:

        Siis mihin tuo "resetointi" perustuu?
        Omaan tamd42:seen tuli sama vika viikolla, kun ajoin sitä ylösotettavaksi. Tai siis tunnit ei näy ja digiosassa pomppii pixeleitä sinne tänne ... Vai 280€ "ainoastaan" ihmeen halvalla pääsee :(

        Kun painaa moottorin päällä olevan mustan laatikon Reset-nappulaa takaa eteenpäin,
        koneen ohjauslogiikka jotenkin resetoituu eli saa jotenkin kelvollisemmat alkuarvot.
        Sama pitäisi toimia myös TAMD42:ssa.


    • viesti vdo:mittarista.
      ei koneen "sähkölaatikossa" logiikoita ole reset on autom. sulakkeen kuittaus, jos vaikka kaikki mittarit pimenee,ei erottele eri mittareita.

      • hesfu

        Sitä kutsutaan maailmalla yleisesti reset:ksi.
        Alla lainaus:
        "Never once in all that time did the KAD 42 engines let me down. Oh, I broke a steering hose once, had some trouble with an electrical reset once, and a bad tilt selenoid another time. Oh yes,a bad oil filter had me baffled for a couple of days once.. We replaced the stern drives at 1800 hours (recommended by Volvo) as you may recall, but that was it."


    • AD31

      Mulle teki AD31:n mekaaninen (siis sellaiset pyörivät kiekot) saman tempun kesällä. Otin selvää korjausmahdollisuuksista ja purkaamoiden mittarivalikoimista. Aika huonoa oli kummassakin. Uuden mittarin hinta nosti tukan pystyyn.

      No, noin kymmenen tunnin tauon jälkeen mittari heräsi uudelleen henkiin ja on toiminut moitteettomasti sen jälkeen.

      Ota näistä selvää.

      En tiedä voiko digitaalisessa maailmassa kokea vastaavia ihmeitä.

      • hesfu

        Samalla tavalla toimi KAD42 digitaalinen,
        kun sammutin, käynnistin ja resetoin sen automaatisulakkeen yllä kuvatulla tavalla.
        Sen jälkeen mittari on minullakin toiminut moitteetta.


    • täälläkin

      Ostin tässä syksyllä TAMD31P:llä varustetun veneen jossa tuo mittari on mykkä. Edellinen omistaja oli asentanut erillisen pikku analogisen Hobbs-mittarin hoitamaan hommaa kun tuo Pentan oma on liian kallis. Korjaaminen ei kuulemma onnistu.

      • AD31

        Samaa viestiä mullekin kerrottiin, että korjaaminen ei onnistu / siitä ei ole hyviä kokemuksia.

        Tätä on aika vaikea ymmärtää. Se on kai VDO:n mittari ja sille merkille on ihan erikoistuneita mittarikorjaamoja. Miten niin sitä ei voisi korjata? Ihmisen tekemä laitehan se on. Eikä toimi ydinvoimalla tai kvanttimoottoreilla.

        Ettei vaan ole Volvon pelotteluja, jotta uuden mittarin kauppa lutviutuisi paremmin...


      • ongelma mullakin
        AD31 kirjoitti:

        Samaa viestiä mullekin kerrottiin, että korjaaminen ei onnistu / siitä ei ole hyviä kokemuksia.

        Tätä on aika vaikea ymmärtää. Se on kai VDO:n mittari ja sille merkille on ihan erikoistuneita mittarikorjaamoja. Miten niin sitä ei voisi korjata? Ihmisen tekemä laitehan se on. Eikä toimi ydinvoimalla tai kvanttimoottoreilla.

        Ettei vaan ole Volvon pelotteluja, jotta uuden mittarin kauppa lutviutuisi paremmin...

        Missä tuo reset nappi sijaitsee? Voisin kokeilla tätä ensin kun uusi mittari maksaa sen 300€...

        Jossain kytkentä kotelossa? Onko kannen alla vai ihan näkösällä? En ole ennen huomannut. Pitänee ilalla veneenlaskun yhteydessä kokeilla.


      • ongelma mullakin
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Missä tuo reset nappi sijaitsee? Voisin kokeilla tätä ensin kun uusi mittari maksaa sen 300€...

        Jossain kytkentä kotelossa? Onko kannen alla vai ihan näkösällä? En ole ennen huomannut. Pitänee ilalla veneenlaskun yhteydessä kokeilla.

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.


      • tietäjiä?
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.

        Ei kukaan osaa neuvoa aiheessa?


      • Osaa osaa, YT Hesfu
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.

        KAD42:ssa ja KAD32:ssa ainakin on myös kompressori.
        Musta reset-nappula löytyy koneen mustasta laatikosta,
        ja sitä painetaan paksun kaapelin viereiseltä sivulta takaa eteenpäin.
        YT Hesfu

        "Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
        1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
        2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
        3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
        4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
        5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
        kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
        Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
        Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten. "


      • KAD44
        Osaa osaa, YT Hesfu kirjoitti:

        KAD42:ssa ja KAD32:ssa ainakin on myös kompressori.
        Musta reset-nappula löytyy koneen mustasta laatikosta,
        ja sitä painetaan paksun kaapelin viereiseltä sivulta takaa eteenpäin.
        YT Hesfu

        "Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
        1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
        2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
        3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
        4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
        5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
        kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
        Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
        Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten. "

        Mulla on ollut samoja oireita. Neuvoivat pitämään mittarivalot myös päivällä päällä, koska ne kehittävät lämpöä ja vähentävät kosteuden vaikutuksia. Nyt taa mittari on toiminut itsestään moitteetta. KAHA oy:llä on aikoinaan ollut pätevä VDO mittareiden huolto Ansatiellä Vantaalla. Sieltä voisi kysyä vieläkö he huoltavat moista laitetta. Tuo on tosiaan tyyppivika Volvon mittarissa. Mitä tulee tuohon automaattisulakkeen (sijaitsee koneen päällä releboxissa) reset ominaisuuksiin epäilen asiaa ja se selviää kun tutkii koneen sähköjen piirustuksia. Olisiko käynyt niin että se "paksu" kaapeli on ollut huonolla kosketuksella ja kun olet painellut tuota "reset" näppäintä niin kosketus on palanut. Tuon kaapelin kautta nimittäin kaikki tieto menee mittaristolle. Usein käy niin että häärätessä ahtaassa konehuoneessa voi esim jalalla potkaista tuota kaapelia jolloin sen liittimen lukitus rengas voi murtua ja kosketus releboxiin tulee epävarmaksi. Kokemusta on tuollaisesta viasta. Uuden lukitusrenkaan saa liittimeen parilla eurolla Pencentrasta ja sen voi työntää helposti etukautta paikoilleen. Mukavaa kesää......


    • Matkaveneilijä

      Sama vamma. Kun virtakytkintä kääntelin edestakaisin, niin välillä tuli numerot hyvin näkyviin. Ilmeisesti virtalukossa vikaa sen osalta. Kun tuossa ajelin, niin näin hyvin hyvin himmeästi polaroid-laseilla numerot. Ja laskuri ilmeisesti toimii, mutta näyttö ei. Se taas viittaa kontaktihäiriöön itse lcd-näytössä.

      Vaihdan pyyhkeitten paikkaa vessassa, jos vaikka auttais ;-)

      Otan joku päivä irti ja puran osiin. Eiköhän se käyntisavu sieltä löydy. Pitää muistaa hakea purkillinen varasavua ja pussillinen kipinöitä, jos ne sattuu karkaamaan...

      Mutta kokeilen myös resetti-juttua, kun ei siinä mitään menetäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      61
      6113
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      61
      5542
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      119
      4208
    4. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3842
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3775
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3199
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      63
      2951
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59
      2826
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      68
      2558
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      47
      1940
    Aihe