Olen 27-vuotias nainen ja kärsinyt alaselän kivuista jo muutaman kuukauden. Kipu säteilee toiseen jalkaan reiden taakse. Lääkäri epäili iskiastyyppistä kipua ja lähetti röntgeniin. Näkyykö röntgenissä myös välilevyn pullistuma tai muut mahdolliset kivun aiheuttajat?
näkyykö röntgenissä?
6
2806
Vastaukset
- Selkävaivaiselle
Röntgenkuvassa näkyvät ainoastaan luiset rakenteet. Välilevyn pullistumat eivät näy,niiden toteamiseen vaaditaan magneettikuvaus.
- ammattilainen
Lääkärin tehtävä on selvittää vaaralliset taudit jotka selkäkivun ollessa kyseessä kattaa noin 1-2% kaikista selkäkivuista. Välilevyongelmat 80-90%sti säteilee polven alapuolelle ja provosoituvat eteentaivutuksessa. Usein tällaisessa tapauksessa alaraajan kipu on pahin koska hermorakenteet ovat kivun aiheuttaja. TAkareiden alueen kipu saattaa toki olla välilevyperäistäkin mutta myös usein SI nivelperäistä. Usein anamneesissa paljastuu miten kipu on alkanut ja tästä ei selviä joten en osaa ottaa kantaa kivun syyksi. Mielestäni kannattaisi hakeutua OMT-fysioterapeutin luokse vaivasi kanssa ennen kuin vaiva on kestänyt liian pitkään ja aiheuttanut sinulle sekundäärisiä vaivoja kaiken lisäksi. Sieltä apu löytyy suht varmasti. Magneetti kuvauksesta vielä että oireettomilta 50% on välilevyn pullistuma ja 30% välilevyrepeämä joten jos oireet korrelloivat kuvauslöydökseen niin silloin magneettikuva on hyvä... tosin leikkausharkinnassa tuokin on vasta kannattavaa ottaa.
- harrita
Varmemmin pullistuma näkyy mri,ssä elikkä tietokonekuvissa.
Kannattaa hoitaa ajoissa ettei käy niinkuin minulle,jalat tunnottomaksi ja leikkaukseen joka kuitenkin myöhästyi.
Tässä sitä sitten eletään hermovaurioiden kanssa ilmeisesti koko loppuelämä- on kyllä
lyhenteeltään TT-kuvaus.. mri on magneettikuvaus joka todellakin on selkä asioissa tarkin!
- harrita
on kyllä kirjoitti:
lyhenteeltään TT-kuvaus.. mri on magneettikuvaus joka todellakin on selkä asioissa tarkin!
Joo olet oikeassa,itselläni jäi vain tuo MRI mieleen.
- jos pakarat kireitä
voi iskias oireet johtua ihan siitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014355Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33476- 2443418
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792355Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851993Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391619- 1401310
- 151258
- 481218
- 991141