2-tahti vs. 4-tahti

kakku2

Elikkäs minuu kiinnostais saada tietää et mitä muita eroja 2-, ja 4-tahti mopoissa on kuin vain se, että kone toimii eri tavalla. minkälaiset on kulutukset suunnilleen? entäs kiihtyvyys jne.


kiitos jo etukäteen vastanneille.

73

35355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGgdfg

      Annan plussat molemmist

      2 Tahti

      Kiihtyy paremmin

      4 Tahti

      Hiljainen
      Ei tarvi öljyä

      Mut laittasin silti ton 2 Tahdin paremmaksi koska tossa kiihtyvyydes on nii stnan iso ero..
      verratkaa esim Aerox ja Fude :D:D

      • ??????????

        Mikäs nelitahti on kestovoideltu, ettei öljyä tartte?

        Ja luulen että kaksitahtiöljyn kaataminen öljytankkiin 1000km välein on helpommaa kuin öljyjen vaihto.

        Ja mitä ääniin tulee, ne riippuu vaimentimista.


      • Anonyymi

        Nyttei kyllä tiiä mistä puhuu


      • Anonyymi
        ?????????? kirjoitti:

        Mikäs nelitahti on kestovoideltu, ettei öljyä tartte?

        Ja luulen että kaksitahtiöljyn kaataminen öljytankkiin 1000km välein on helpommaa kuin öljyjen vaihto.

        Ja mitä ääniin tulee, ne riippuu vaimentimista.

        Mitä mies höpöttää


    • sherlock

      2-tahti:
      seos syttyy joka toisella tahdilla, eli joka kerta kun mäntä lyö ylös. joka toisella tahdilla seos poistuu palaneena pakoaukon kautta pakoputkeen ja sieltä ulkoilmaan. bensa-ilmaseos kulkeutuu sylinteriin kampikammion kautta ja sieltä huuhteluiden kautta sylinteriin. useimmin 2-tahti on helpompi korjata. kuluttaa enemmän. tehokkaampi. ottaa usein korkeilla kierroksilla tehopiikin. kiertää enemmän ku 4-tahti.

      4-tahti:
      bensa-ilmaseos kulkeutuu nokka-akselin imuventtiilin kautta sylinteriin ja seos räjähtää joka toisella männäniskulla. joka toisella siis avautuu pakoventtiili, jonka kautta palanut seos kulkeutuu pakoputkeen. taloudellisempi. tehottomampi kuin 2-tahti. vääntää alhaalta hyvin, mutta yläkierroksilla häviää tehoissa selvästi 2-tahdille.

      kiihtyvyys:
      4-tahti kyllä vääntää paremmin alhaisilta kierroksilta, mut kunnolla kiihdytettäessä 2-tahti vie voiton tehopiikkinsä ansiosta korkeilla kierroksilla.

      kulutus:
      4-tahti kuluttaa vähemmän ja 4-tahdilla ajetaan useimmiten pienemmillä kierroksilla ku 2-tahdilla.

      huippunopeus:
      2-tahti vie yleensä aika selvästi, koska tehoa löytyy enemmän ja kiertää pidemmälle.

      sylinterin voitelu:
      4-tahdin sylinterin voitelu hoituu moottoriöljyillä. 2-tahdissa voiteluaine sekotetaan polttoaineeseen ja sitä kautta se päätyy sylinteriin. useimmiten uudemmissa 2-tahdeissa on tuorevoitelujärjestelmä joka sekoittaa öljyn ja bensan automaattisesti, mut erityisesti vanhoissa mopoissa öljy sekoitetaan suoraan bensan joukkoon.

      • Minttu-Minna

        2-tahtinen kone:Työtahti tpahtuu joka toisella tahdilla eli jokaisella kampiakselin kierroksella.

        4-tahtinen kone:Työtahti tapahtuu joka neljännellä tahdilla eli joka toisella kampiakselin kierrokslla.

        Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän.


      • sherlock
        Minttu-Minna kirjoitti:

        2-tahtinen kone:Työtahti tpahtuu joka toisella tahdilla eli jokaisella kampiakselin kierroksella.

        4-tahtinen kone:Työtahti tapahtuu joka neljännellä tahdilla eli joka toisella kampiakselin kierrokslla.

        Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän.

        mistät tuommosen selvityksen korviisi oot kuullu?

        kierroksia minuutissa -käsite tulee nimenomaan siitä, kuinka monta kertaa minuutissa kampiakseli pyörähtää akselinsa ympäri. 4-tahti ei siis kierrä tuplaten enempää, kuin 2-tahti. 2-tahdit on nimenomaan näitä kierroskoneita, joissa tehoa tulee kierroksilla, 4-tahdeista tehon saa ulos alhaisilla kierroksilla väännöistä.


      • ...asiaa
        Minttu-Minna kirjoitti:

        2-tahtinen kone:Työtahti tpahtuu joka toisella tahdilla eli jokaisella kampiakselin kierroksella.

        4-tahtinen kone:Työtahti tapahtuu joka neljännellä tahdilla eli joka toisella kampiakselin kierrokslla.

        Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän.

        "Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän. "

        Tämä pitää monessa tapauksessa paikkansa. Kun kuuntelee vaikkapa vakiokuntoisia Monkeyta ja PV:tä, niin Monkey kuulostaa todella laiskasti kiertävältä. Todellisuudessa vakiomonkey kiertää hieman enemmän kuin PV. Kierrosherkkyys ei ole nelitahtisessa aivan yhtä terävää, kuin kaksitahtisessa.


      • ???
        sherlock kirjoitti:

        mistät tuommosen selvityksen korviisi oot kuullu?

        kierroksia minuutissa -käsite tulee nimenomaan siitä, kuinka monta kertaa minuutissa kampiakseli pyörähtää akselinsa ympäri. 4-tahti ei siis kierrä tuplaten enempää, kuin 2-tahti. 2-tahdit on nimenomaan näitä kierroskoneita, joissa tehoa tulee kierroksilla, 4-tahdeista tehon saa ulos alhaisilla kierroksilla väännöistä.

        Jos kaksitahtinen ja nelitahtinen moottori käyvät samalla kirrosnopeudella, kuulostaa nelitahtinen käyvän puolet kaksitahtista hitaammin. Tänmä johtuu siitä, että kaksitahtinen sytyttää joka kierroksella, nelitahtinen joka toisella. Jos kaksitahtinen kiertää 11000rpm, huutaa se aivan tajuttomasti. Sama kierrosluku ei nelitahtisessa kuulosta juuri kummemmalta kuin 5500rpm kaksitahtisessa, mikäli moottori on mekaanisesti kunnossa. Ymmärrätkö nyt?


      • sherlock
        ...asiaa kirjoitti:

        "Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän. "

        Tämä pitää monessa tapauksessa paikkansa. Kun kuuntelee vaikkapa vakiokuntoisia Monkeyta ja PV:tä, niin Monkey kuulostaa todella laiskasti kiertävältä. Todellisuudessa vakiomonkey kiertää hieman enemmän kuin PV. Kierrosherkkyys ei ole nelitahtisessa aivan yhtä terävää, kuin kaksitahtisessa.

        rajotettu manki kiertää 6500rpm. rajoittamaton manki kiertää kyllä enemmän, kuin pv. monkey kiertää rajoittimen ohittimella ~9000 ja pv:n kierrokset jää sinne 6-7 tuhanteen, en nyt tarkkaa lukua tiedä. mut kuitenkin, tuo että 4-tahti kiertää tuplaten verrattuna 2-tahtiin on paskapuhetta. kierrokset lasketaan kampiakselin kierroksista akselinsa ympäri.

        todellisuudessa siis 4-tahti voi kiertää yhtä paljon, kuin 2-tahti mutta niistäkin kierroksista puolella on takanaan seoksen räjähtäminen. usein kuitenkin 2-tahti on se joka kiertää enemmän. 2-tahti tehdään kierroskoneeksi, 4-tahdista ei ole järkeä tehdä kierroskonetta koska suurimmat väännöt tulee kuitenkin ulos alhaisilla kierroksilla.


      • sherlock
        ??? kirjoitti:

        Jos kaksitahtinen ja nelitahtinen moottori käyvät samalla kirrosnopeudella, kuulostaa nelitahtinen käyvän puolet kaksitahtista hitaammin. Tänmä johtuu siitä, että kaksitahtinen sytyttää joka kierroksella, nelitahtinen joka toisella. Jos kaksitahtinen kiertää 11000rpm, huutaa se aivan tajuttomasti. Sama kierrosluku ei nelitahtisessa kuulosta juuri kummemmalta kuin 5500rpm kaksitahtisessa, mikäli moottori on mekaanisesti kunnossa. Ymmärrätkö nyt?

        "Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän."

        äänet kyllä on noin, kuin sanoit, mut toi kohta mua jäi vaivaamaan. 4-tahti kun ei kierrä tuplaten 2-tahtiin, vaan useimmiten 2-tahti on se joka kiertää enemmän. poikkeuksena oli tuo manki vs pv, mut pv kiertää 2-tahdiks poikkeuksellisen vähän.


      • ...esimerkkiä
        sherlock kirjoitti:

        "Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän."

        äänet kyllä on noin, kuin sanoit, mut toi kohta mua jäi vaivaamaan. 4-tahti kun ei kierrä tuplaten 2-tahtiin, vaan useimmiten 2-tahti on se joka kiertää enemmän. poikkeuksena oli tuo manki vs pv, mut pv kiertää 2-tahdiks poikkeuksellisen vähän.

        Tässä nyt suppealla otoksella pari esimerkkiä:

        Honda CR 250 2-tahtinen: 43,6kW/8000rpm

        Honda CRF 250 4-tahtinen: 31,4 kW/11.000rpm

        Honda CRF 450 4-tahtinen: 41,5kW/9000rpm

        Eivät nuo nelarit nyt niin matalakierroksisia ole. Tuo kierrosluku tosin kertoo vain huipputehon kierrokset, 2-tahtinen ottaa iloisesti ylikierroksia nelariin verrattuna. Mitään tehollista hyötyä ei noiden kierroslukujen ylittämisestä ole.


      • .....
        sherlock kirjoitti:

        rajotettu manki kiertää 6500rpm. rajoittamaton manki kiertää kyllä enemmän, kuin pv. monkey kiertää rajoittimen ohittimella ~9000 ja pv:n kierrokset jää sinne 6-7 tuhanteen, en nyt tarkkaa lukua tiedä. mut kuitenkin, tuo että 4-tahti kiertää tuplaten verrattuna 2-tahtiin on paskapuhetta. kierrokset lasketaan kampiakselin kierroksista akselinsa ympäri.

        todellisuudessa siis 4-tahti voi kiertää yhtä paljon, kuin 2-tahti mutta niistäkin kierroksista puolella on takanaan seoksen räjähtäminen. usein kuitenkin 2-tahti on se joka kiertää enemmän. 2-tahti tehdään kierroskoneeksi, 4-tahdista ei ole järkeä tehdä kierroskonetta koska suurimmat väännöt tulee kuitenkin ulos alhaisilla kierroksilla.

        "tuo että 4-tahti kiertää tuplaten verrattuna 2-tahtiin on paskapuhetta"

        No eipä tuollaista ole kukaan täällä väittänytkään, äänistä oli kyse.


      • 15000r/min ja kutosella
        Minttu-Minna kirjoitti:

        2-tahtinen kone:Työtahti tpahtuu joka toisella tahdilla eli jokaisella kampiakselin kierroksella.

        4-tahtinen kone:Työtahti tapahtuu joka neljännellä tahdilla eli joka toisella kampiakselin kierrokslla.

        Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän.

        meno on silloin "jommosta haipakkoo"
        Tosin kuutioitakin on muutama x 50cc.


      • sherlock
        ...esimerkkiä kirjoitti:

        Tässä nyt suppealla otoksella pari esimerkkiä:

        Honda CR 250 2-tahtinen: 43,6kW/8000rpm

        Honda CRF 250 4-tahtinen: 31,4 kW/11.000rpm

        Honda CRF 450 4-tahtinen: 41,5kW/9000rpm

        Eivät nuo nelarit nyt niin matalakierroksisia ole. Tuo kierrosluku tosin kertoo vain huipputehon kierrokset, 2-tahtinen ottaa iloisesti ylikierroksia nelariin verrattuna. Mitään tehollista hyötyä ei noiden kierroslukujen ylittämisestä ole.

        2-tahtisella nyt vain on parempi hyötysuhde. kyllä voi 2-tahdista tehdä vääntävänkin sylinterin/putken ajoitusten kanssa, joita 4-tahdissa ei voi niin vapaalla kädellä muokata haluamakseen. on mullakin tässä esimerkki:

        Honda NSR 125 2-tahtinen: 20,4kW/11 250rpm
        Honda CBR 125 4-tahtinen: 9,7kw/10 000rpm

        uskoisit jo, että 2-tahti on tehty korkeille kierroksille ja maksimiväännöt on 2-tahdissa korkeilla kierroksilla. 4-tahdissa maksimiväännöt löytyy oikein vaan paljon alempaa, ku 2-tahdista.


      • ...usko
        sherlock kirjoitti:

        2-tahtisella nyt vain on parempi hyötysuhde. kyllä voi 2-tahdista tehdä vääntävänkin sylinterin/putken ajoitusten kanssa, joita 4-tahdissa ei voi niin vapaalla kädellä muokata haluamakseen. on mullakin tässä esimerkki:

        Honda NSR 125 2-tahtinen: 20,4kW/11 250rpm
        Honda CBR 125 4-tahtinen: 9,7kw/10 000rpm

        uskoisit jo, että 2-tahti on tehty korkeille kierroksille ja maksimiväännöt on 2-tahdissa korkeilla kierroksilla. 4-tahdissa maksimiväännöt löytyy oikein vaan paljon alempaa, ku 2-tahdista.

        Tuossahan olikin erinomainen vertailu: CBR on matalaviritteinen jopa 125cc nelariksi ja NSR vastaavasti sangen korkeaviritteinen. Mikäli 1-sylinterinen 125cc nelitahtimoottori viritetään nk. tappiin, antaa se huipputehonsa ulos samoilla/korkeammilla kierroksilla kuin vastaavan viritysasteen omaava kaksitahtinen.

        Tässä kun ei ole kyse pelkästään moottorityypistä, vaan siltä haetuista ominaisuuksista. 500cc kaksitahtinen crossipyörä vääntää aivan tajuttomasti alakierroksilta alkaen, kun taas ratakäyttöön rakennettu 500cc yksisylinterinen nelari ei. Huipputehossa ei ole suurtakaan eroa. Se, mikä saa pienen kaksitahtisen tuntumaan paljon samantehoista nelaria tehokkaammalta huippukierroksilla, on äärimmäisen epätasainen tehokäyrä. Teho tulee ulos n. 2000rpm alueella alkaen jostakin 8000rpm tietämiltä, tästä ovat 80cc crossipyörät hyviä esimerkkejä. Saman tehoinen vaikkapa 125cc nelitahtipyörä (joojoo, ei niitä ole) ulostaa tehonsa huomattavasti laajemmalla alueella ja laite tuntuu kesymmältä vaikka kiihtyykin yhtä hyvin.


      • sherlock
        ...usko kirjoitti:

        Tuossahan olikin erinomainen vertailu: CBR on matalaviritteinen jopa 125cc nelariksi ja NSR vastaavasti sangen korkeaviritteinen. Mikäli 1-sylinterinen 125cc nelitahtimoottori viritetään nk. tappiin, antaa se huipputehonsa ulos samoilla/korkeammilla kierroksilla kuin vastaavan viritysasteen omaava kaksitahtinen.

        Tässä kun ei ole kyse pelkästään moottorityypistä, vaan siltä haetuista ominaisuuksista. 500cc kaksitahtinen crossipyörä vääntää aivan tajuttomasti alakierroksilta alkaen, kun taas ratakäyttöön rakennettu 500cc yksisylinterinen nelari ei. Huipputehossa ei ole suurtakaan eroa. Se, mikä saa pienen kaksitahtisen tuntumaan paljon samantehoista nelaria tehokkaammalta huippukierroksilla, on äärimmäisen epätasainen tehokäyrä. Teho tulee ulos n. 2000rpm alueella alkaen jostakin 8000rpm tietämiltä, tästä ovat 80cc crossipyörät hyviä esimerkkejä. Saman tehoinen vaikkapa 125cc nelitahtipyörä (joojoo, ei niitä ole) ulostaa tehonsa huomattavasti laajemmalla alueella ja laite tuntuu kesymmältä vaikka kiihtyykin yhtä hyvin.

        500cc 2-tahdit onkin matalaviritteisiä ja ei niissä tarvitse mäntääkään vaihtaa ties koska. nyt ollaan kuitenkin mopopuolella ja käsitellään näitä pienempiä vehkeitä. 50-kuutioiset on järjestäen korkeaviritteisiä, vai oletko törmännyt 50-kuutoiseen 2-tahtiin jossa on tajuttomat alaväännöt, ja yläkierroksilla 4-tahti menee menojaan siihen verrattuna?

        teho tulee 2-tahtisessa ulos nimenomaan tuolla kapeammalla alueella ja tuota aluetta sanotaan käyttökierroksiksi. mitä intoa onkaan ajaa radalla 3000rpm? 2-tahdista puuttuu alakierroksilla tehot, mutta yläkierroksilla tulee senkin edestä. kiihdytyksessä kun ei noita alakierroksia tarvitse. jos kiihdytät 1. vaihteella 10trpm, 2. vaihteella kierrokset tippuu esimerkiks tuonne 8trpm paikkeille ja tehopiikki jatkuu, eikä noilla alaväännöillä tee yhtikäs mitään. tähän perustuu 2-tahtisiin tehtyjen tehoputkien idea.


      • sherlock
        ..... kirjoitti:

        "tuo että 4-tahti kiertää tuplaten verrattuna 2-tahtiin on paskapuhetta"

        No eipä tuollaista ole kukaan täällä väittänytkään, äänistä oli kyse.

        "Tästä syystä ääni 4-tahdilla on selvästi verkkaisempi.Todellisuudessa kierroksia onkin tuplaten.Neltahtinen kone ottaa kierroksia kaksitahtista enemmän."

        tuosta kyllä itse sain sen käsityksen, että 4-tahti kiertäis kirjoittajan mielestä tuplaten verrattuna 2-tahtiin... mut nyt loppuu tää paskanjauhaminen mun osalta tän asian suhteen. tuossa mun ensimmäisessä viestissä on kiteytettynä tuo periaate ja siitä saa jokanen sit vetää omat johtopäätökset.


      • no huh huh

        no joo, sulla ainakin on nuo moottorityyppien toimintatavat aivan sekasin...t. 30 vuotta mopoja rassannut ....voe helevetti sentään teitä ruudinkeksijöitä :D


      • vutti
        ...esimerkkiä kirjoitti:

        Tässä nyt suppealla otoksella pari esimerkkiä:

        Honda CR 250 2-tahtinen: 43,6kW/8000rpm

        Honda CRF 250 4-tahtinen: 31,4 kW/11.000rpm

        Honda CRF 450 4-tahtinen: 41,5kW/9000rpm

        Eivät nuo nelarit nyt niin matalakierroksisia ole. Tuo kierrosluku tosin kertoo vain huipputehon kierrokset, 2-tahtinen ottaa iloisesti ylikierroksia nelariin verrattuna. Mitään tehollista hyötyä ei noiden kierroslukujen ylittämisestä ole.

        tunge nuo kierros luvut perseesees mulla CR 250 kiertää n:13500-14000 ja vein tolla tutun 325 ktm sx mennen tulle että en ruppeis huutamanaan vittu


      • azyhsazh

        "2-tahti:
        seos syttyy joka toisella tahdilla, eli joka kerta kun mäntä lyö ylös. joka toisella tahdilla seos poistuu palaneena pakoaukon kautta pakoputkeen ja sieltä ulkoilmaan. bensa-ilmaseos kulkeutuu sylinteriin kampikammion kautta ja sieltä huuhteluiden kautta sylinteriin. useimmin 2-tahti on helpompi korjata. kuluttaa enemmän. tehokkaampi. ottaa usein korkeilla kierroksilla tehopiikin. kiertää enemmän ku 4-tahti.

        4-tahti:
        bensa-ilmaseos kulkeutuu nokka-akselin imuventtiilin kautta sylinteriin ja seos räjähtää joka toisella männäniskulla. joka toisella siis avautuu pakoventtiili, jonka kautta palanut seos kulkeutuu pakoputkeen. taloudellisempi. tehottomampi kuin 2-tahti. vääntää alhaalta hyvin, mutta yläkierroksilla häviää tehoissa selvästi 2-tahdille.

        kiihtyvyys:
        4-tahti kyllä vääntää paremmin alhaisilta kierroksilta, mut kunnolla kiihdytettäessä 2-tahti vie voiton tehopiikkinsä ansiosta korkeilla kierroksilla.

        kulutus:
        4-tahti kuluttaa vähemmän ja 4-tahdilla ajetaan useimmiten pienemmillä kierroksilla ku 2-tahdilla.

        huippunopeus:
        2-tahti vie yleensä aika selvästi, koska tehoa löytyy enemmän ja kiertää pidemmälle.

        sylinterin voitelu:
        4-tahdin sylinterin voitelu hoituu moottoriöljyillä. 2-tahdissa voiteluaine sekotetaan polttoaineeseen ja sitä kautta se päätyy sylinteriin. useimmiten uudemmissa 2-tahdeissa on tuorevoitelujärjestelmä joka sekoittaa öljyn ja bensan automaattisesti, mut erityisesti vanhoissa mopoissa öljy sekoitetaan suoraan bensan joukkoon."

        Vanha, vuodelta 2006 tämän kirjoittajan teksti, mutta paskapuhetta pitkälti. Asiat ja faktat sinänsä oikein mutta tekstin käsitteen vääriä, ei tiedä kirjoittaja oikeasti tekniikkaa kuin pintaraapaisulta.

        Nokka-akselin imuventtiili...? Nokka-akseli vain avaa imuventtiilin (ja pakoventtiilin), eikä sisällä venttiiliä itsessään. Nelitahdin voitelukohteina ei ole vain sylinteri, vaan venttiilikoneisto, laakerit, männänrenkaat, kampiakseli yms... lisäksi öljyn tehtävä on kuljettaa epäpuhtauksia pois sekä jäähdyttää moottoria.

        Tuoreöljyvoitelujärjestelmähän ei sekoita öljyä bensiinin sekaan vaan suoraan voitelukohteisiin kuten laakerit, männänrenkaat, kampiakselin... jossa sitten palaa seoksen mukana pois.

        Onhan tämä vähän turhantarkkaa mutta kuitenkin.


      • Anonyymi

        2-tahdeissa läppäventtiilit rajoittaa hyvin paljon, koska tarpeeksi kovilla kierroksilla ne eivät ehdi aukeamaan, siksi 4-tahti kiertää vakiona enemmän kuin vakio 2-tahti. Sama pätee myös jos esim. Pv:stä ja mankista on poistettu/ohitettu rajoitin, mutta jos 2-tahtiin on vaihdettu paremmat läppäventtiilit esim. vforce 3 läpät, niin 2-tahti kiertää enemmän.


    • rftgyhujik

      Nelitahti voittaa kaksitahdin väännössä, siinä tyhjäkäynnin kohdilla, muualla kaksitatahti voittaa.

      Kumpikin pitää samalla vaimentimlla samanlaista ääntä.

      Kulutus on nelitahdissa pienmpi, mutta ottoteho-lähtöteho-kaava käy tähänkin.

      Ja kaksitahti kiihtyy premmin, hajoaa vaikeammin (noin kolme liikkuvaa osaa) ja helpompi korjata

    • ero on

      4-tahtisia ei kannata tehdä pieniä ja 2-t
      suuria koneita.Raja noin 400cc.
      Kyseessä siis 2-pyöräiset ei ruohonleikkurit ym..

      • ajelen

        Saman tehoinen vaikkapa 125cc nelitahtipyörä (joojoo, ei niitä ole)


        On jo :) 150 nelari honda... puhutaan mitä puhutaan, mutta Motocrossissakin mennään nelareihin... kiertää tai ei :)
        On kuitenkin HUOMATTAVASTI helponpi värkki ajaa!


    • lindd

      samako pätee siis 125cc ? jos ostaisin honda cbr 125 joka on nelitahti tai honda nsr 125 2t vaikka valmistus lopetettiinkin jo mutta siis tehokkaampi olis siis nsr ? Tai antakaa esimerkkejä että mikä piiikki mun kannattaa hommaa , tyttö 169 cm , painan noin 60 kg . mikä olis mulle jees ? =D te tunnutte tietävän vähän paremmin näistä ku minä niin :)

      • minä vain

        Minä ehdottaisin että ostaisit 4T koska se kuluttaa vähemmän ja ei tarvi niin usein huoltaa kuin 2T. 4T on helpompi ajaa.


      • sellasta
        minä vain kirjoitti:

        Minä ehdottaisin että ostaisit 4T koska se kuluttaa vähemmän ja ei tarvi niin usein huoltaa kuin 2T. 4T on helpompi ajaa.

        vai että pitää 2-tahti huoltaa useammin kuin 4-tahti. näinköhän olisi.


      • Jontte
        sellasta kirjoitti:

        vai että pitää 2-tahti huoltaa useammin kuin 4-tahti. näinköhän olisi.

        Kyllähän Toi On selvää Että 2T Kiertää N.puolet enemmän kuin 4T.


      • Toi on
        Jontte kirjoitti:

        Kyllähän Toi On selvää Että 2T Kiertää N.puolet enemmän kuin 4T.

        Selvää että 2t ei kierrä "puolta" enempää kuin 4t. Suosittelisin tutustumaan moottorien toiminta periaatteeseen paremmin.


      • palstan juttuja

        Tällä palstalla ei kukaan oikeasti tiedä mitään, pelkkiä essonbaari- ja mustatuntuujuttuja. Ihme inttäjiä, jotka ovat mielestään aina oikeassa.

        Kannattaa kokeilla itseä kiinnostavia versioita ja valita niistä sitten mieleisin, ei todellakaan ostaa jonkun suoli24:n palstan "tietäjien" käskyjen mukaan.


      • määkjahsgdfqrwtewtp
        Jontte kirjoitti:

        Kyllähän Toi On selvää Että 2T Kiertää N.puolet enemmän kuin 4T.

        Nyt sitten pistetään piste tälle kiertämis kinastelulle eli molemmat kiertää ihan yhtä paljon mutta nelari sytyttää harvemmin kuuleehan sen nyt äänistäkin. Onko nyt kaikki tyytyväisiä?


      • Monkibomber_93
        määkjahsgdfqrwtewtp kirjoitti:

        Nyt sitten pistetään piste tälle kiertämis kinastelulle eli molemmat kiertää ihan yhtä paljon mutta nelari sytyttää harvemmin kuuleehan sen nyt äänistäkin. Onko nyt kaikki tyytyväisiä?

        Eihän täällä olla tapeltu asiasta kahteen vuoteen. Ja kyllä kakstahtinen enemmän kiertää, samoin kuin siitä saa enemmän tehoa ulos. Jos nyt puhutaan vaikka normi-moposta, eli ei mid-race tai high end-peleistä, niin nelari kiertää max. 13 000rpm, jolloin ollaan jo vena-mäntä-kohtaamisrajoilla, kun taas kakstahtisen perustehareilla tehoalue on haarukassa 9000-14 000rpm, ja tehoalueen loppuminen ei meinaa kierrosten loppumista. Kakstahtinen on suunniteltu huipputehoon, ja ne saavutetaan korkeilla rundeilla, kun taas nelari on tasavääntöinen ja "laiskempi" kuin vajaatahtinen, joten kierroksia ei tarvita niin paljoa.

        Onhan noiden 600cc-nelarisporttien huipputehot siellä 12 000rpm tuntumassa, mutta nekin on rakennettu kireiksi ja yleensä neljällä pienemmällä sylinterillä.


      • Husseboy
        sellasta kirjoitti:

        vai että pitää 2-tahti huoltaa useammin kuin 4-tahti. näinköhän olisi.

        :D mitäs se haittaa että 2t joutuu huoltamaan? Ainakin oppii korjaamaan vehkeitä... Se on vaan hyväks!


    • hfoda

      2-tahti kiihtyy nopeempa ja kuluttaa enemmä ku 4-tahti. ja myös 2-tahti koneet o epävarmempii ku 4-tahti.

      • eeamh

        70luvulla 125cc Vespa Primavera 2-t, kulutus n. 2-3L/100
        2009vuoden fude 50cc 4-t, kulutus n. 3-4L/100.

        Vespa n. 9hp matalaviritteinen 2-t
        Fude n. 3hp matalaviritteinen 4-t.

        Kehitys on kummallista :)

        2-t kierrosalueet riippuu täysin putkesta ja sylinterin ajoituksista, jostain ihmeen syystä kaikki 2-t väännetään väkisin suurille tehoille vaikka vespa on hyvä esimerkki väännökkäästä luotettavasta ja bensapihistä 2-tahtisesta. Sitten tehdään 30hp täystehosena olevia 125cc 2-tahtipiikkejä ja valitetaan kulutusta joka on 4-6L/100.. ja keksitään että poistetaan 2-t eikä "kehitetä" niistä pienempitehoisia vähän kuluttavia niinkuin 39vuotta sitten. Joskus oli tekniikan maailman vertailussa 750cc 2-tahtinen suzuki, ja 750cc 4-tahti honda cb, taisi sukisuki kuluttaa jopa vähemmin bensaa.. Kyseessä taas matalavireinen 2-t tehtynä perus ajeluun eikä huipputehoon. Mopoista taas, jos skootterin hommaisin niin ehdottomasti kymcon 2-tahtinen jos saisi vielä niitä 2003 malleja uutena, heppoja oli n.5 vakiona ilmajäähdytteisessä versiossa, ja ero 1000€ kiinalaiseen nelariin on kuin yöllä ja päivällä, ja hintaerokin on vain 4-600€ luokkaa. Tulee ikävä 2-tahtia kun sellaista halpista testaa(vaikka onhan kymcokin puolet halvempi kun huippumerkkien 2-tahdit) :D Niin ja se 2-tahtisen luotettavuus on vain tietämättömyyttä niiden tekniikasta.


      • koipask#
        eeamh kirjoitti:

        70luvulla 125cc Vespa Primavera 2-t, kulutus n. 2-3L/100
        2009vuoden fude 50cc 4-t, kulutus n. 3-4L/100.

        Vespa n. 9hp matalaviritteinen 2-t
        Fude n. 3hp matalaviritteinen 4-t.

        Kehitys on kummallista :)

        2-t kierrosalueet riippuu täysin putkesta ja sylinterin ajoituksista, jostain ihmeen syystä kaikki 2-t väännetään väkisin suurille tehoille vaikka vespa on hyvä esimerkki väännökkäästä luotettavasta ja bensapihistä 2-tahtisesta. Sitten tehdään 30hp täystehosena olevia 125cc 2-tahtipiikkejä ja valitetaan kulutusta joka on 4-6L/100.. ja keksitään että poistetaan 2-t eikä "kehitetä" niistä pienempitehoisia vähän kuluttavia niinkuin 39vuotta sitten. Joskus oli tekniikan maailman vertailussa 750cc 2-tahtinen suzuki, ja 750cc 4-tahti honda cb, taisi sukisuki kuluttaa jopa vähemmin bensaa.. Kyseessä taas matalavireinen 2-t tehtynä perus ajeluun eikä huipputehoon. Mopoista taas, jos skootterin hommaisin niin ehdottomasti kymcon 2-tahtinen jos saisi vielä niitä 2003 malleja uutena, heppoja oli n.5 vakiona ilmajäähdytteisessä versiossa, ja ero 1000€ kiinalaiseen nelariin on kuin yöllä ja päivällä, ja hintaerokin on vain 4-600€ luokkaa. Tulee ikävä 2-tahtia kun sellaista halpista testaa(vaikka onhan kymcokin puolet halvempi kun huippumerkkien 2-tahdit) :D Niin ja se 2-tahtisen luotettavuus on vain tietämättömyyttä niiden tekniikasta.

        Noin karkeasti sanottuna saman kuutioisissa moottoreissa 2-tahdissa on 50% enemmän hevosvoimia ja 30% enemmän vääntöä samalla kierrosluvulla kuin kaksitahtisessa. 4-tahdin tehokäyrä on tasaisempi mutta se on tasaisen laiska! Eräs virityspaja on laittanut kawan zx10r runkoon 2-t 1000cc koneen missä on 250hv ja vääntöä puolet enemmän kuin orkkis koneessa. Lisäksi kone on paljon kevyempi sekä ottaa vähemmän kierroksia kuin vakio zx10r kone.


      • fude112
        koipask# kirjoitti:

        Noin karkeasti sanottuna saman kuutioisissa moottoreissa 2-tahdissa on 50% enemmän hevosvoimia ja 30% enemmän vääntöä samalla kierrosluvulla kuin kaksitahtisessa. 4-tahdin tehokäyrä on tasaisempi mutta se on tasaisen laiska! Eräs virityspaja on laittanut kawan zx10r runkoon 2-t 1000cc koneen missä on 250hv ja vääntöä puolet enemmän kuin orkkis koneessa. Lisäksi kone on paljon kevyempi sekä ottaa vähemmän kierroksia kuin vakio zx10r kone.

        ite ainaki tykkään enemmän nelarista.kuluttaa vähemmän, ei haise ja pidempi huoltoväli ku 2-tahtisessa.ja ne jokka väittää että nelari mopoa saa koko ajan olla huoltamassa nii kuskakkoon 2-tahti moponsa kaatopaikalle.


      • fude112 kirjoitti:

        ite ainaki tykkään enemmän nelarista.kuluttaa vähemmän, ei haise ja pidempi huoltoväli ku 2-tahtisessa.ja ne jokka väittää että nelari mopoa saa koko ajan olla huoltamassa nii kuskakkoon 2-tahti moponsa kaatopaikalle.

        että nelari ei juurikaan vie vähempää kun 2-tahti se rippuu ajotyylistä

        itellä 2 tahti pösö teharilla ja bensaa menee alle 3,5l/100km (mittarivirhe otettu huomioon) pintakaasulla ja kaasari oikein säädettynä ja taloudellisella ajotyylillä sitä menee noin vähän :)

        entinen nelari vähän vajaa 3 litraa joka oli laiska ku mikä


      • mito93
        Scooterguy kirjoitti:

        että nelari ei juurikaan vie vähempää kun 2-tahti se rippuu ajotyylistä

        itellä 2 tahti pösö teharilla ja bensaa menee alle 3,5l/100km (mittarivirhe otettu huomioon) pintakaasulla ja kaasari oikein säädettynä ja taloudellisella ajotyylillä sitä menee noin vähän :)

        entinen nelari vähän vajaa 3 litraa joka oli laiska ku mikä

        Tohon kulutukseen vielä että ajelin Mitolla (TT) ihan matka-ajoa. Alussa oli täysi tankki ja 98 kilometrin päästä tankkasin uudestaan huvinvuoksi jotta nään siitä sen kulutuksen, ja kappas kun meni 3.2 litraa tankkiin. Vertaa että esim kaverin derbi (tosin 150cc mutta nelari) viel sen 4-5 litraa satasella matka-ajossa. Tokihan myös ajotyylistä kiinni mutta tässä yks vertailu.


      • jupura
        mito93 kirjoitti:

        Tohon kulutukseen vielä että ajelin Mitolla (TT) ihan matka-ajoa. Alussa oli täysi tankki ja 98 kilometrin päästä tankkasin uudestaan huvinvuoksi jotta nään siitä sen kulutuksen, ja kappas kun meni 3.2 litraa tankkiin. Vertaa että esim kaverin derbi (tosin 150cc mutta nelari) viel sen 4-5 litraa satasella matka-ajossa. Tokihan myös ajotyylistä kiinni mutta tässä yks vertailu.

        saako mitenkää muuten 2 tahti mopoihin hyvät äänet muullakun änärillä


      • kjpug

        4-tahtisessa on kaks kertaa enemmän vääntöö ku 2-tahtisessa


    • themopomies

      Kun oikeen miettii niin Ainakin 250cc Asti 2tahti vie koska se Kiihtyy paremmin, Mutta siitä eteenpäin 4 tahti vie koska se antaa enemmän vääntöä, Joka on Hyödyllisempään kun suurempi teho kun tehoa on valmiiksi jo vajaa 50 hevosvoimaa tai enemmän

    • semeka7

      Kyllä todellakin ihmettelen jos TT mitolla on päästy vieläpä matka-ajossa kulutukseen joka vastaa vakio honda cbr 125 kulutusta? Tottakai esim. hyvillä säädöillä ja ravella päästään aika alhaisiin lukemiin mutta reipas 3 litraa kuullostaa jo utopistiselta. Voisin uskoa jos lukema olisi siinä 5-6 pintaan.

      • kaikkien kaveri

        Mul on helkama kaveri ja se on 2 tahti, legendaarine mopo vittu kulkee 200 ja vittu sorsan äänine töötti


    • petri66780

      nelarit vääntää enemmän matalemmilla kierroksilla eli niillä voi ajaa isolla vaihteella ilman että ilmanvastus haittaisi, tosin poikkeuksiakin on. matka ajossa helvetin hyvä. pienemmät kierrokset = pienempi bensan tarve.

      kaksitahdit yleensä on noita edellämainittuja kisakireitä koneita joissa kaikki teho on huippukierroksilla joten pikkukierroksilla ja isolla vaihteella ajettaessa kone saattaa hyytyä ja joutuu vaihtaan pienempää että päästään lähemmäs tehoaluetta, jälleen korkeammat kierrokset eli isompi bensankulutus.

      käyttäkää nyt herra jumala sitä järkeänne, nelari on hyvä matka ajoon koska siitä tarvitsee vaihtaa mäntää harvemmin kuin 2t (yleisellä tasolla), 2t on hyvä paikkoihin jossa tarvitsee paljon äkillistä tehoa (motocross, rata-ajo) mutta ei niinkään alakierroksilta jossa bensankulutus olisi pienempi.

      En ole alan ammattilainen mutta maalaisjärjellä voi ajatella ja näin pääsee hyvin pitkälle

      • Monkibomber_93

        Ei vaan kaasukahvan asento määrää bensan kulutuksen. Yleensä kumminkin pintakaasulla ajettaessa kierroksia ei juuri hirveästi ole, joten sinäänsä olet oikeassa.


      • just näin mopopojat
        Monkibomber_93 kirjoitti:

        Ei vaan kaasukahvan asento määrää bensan kulutuksen. Yleensä kumminkin pintakaasulla ajettaessa kierroksia ei juuri hirveästi ole, joten sinäänsä olet oikeassa.

        kovasti pojat vänkää kaksitahdin puolesta, mut tuskin formululoissa ajetaan paskalla nelitahdilla....Ja siellä kyllä vedetään varvit tapissa!!!


      • just nii
        just näin mopopojat kirjoitti:

        kovasti pojat vänkää kaksitahdin puolesta, mut tuskin formululoissa ajetaan paskalla nelitahdilla....Ja siellä kyllä vedetään varvit tapissa!!!

        Siis Formuloissa....Jos 2-tahti olis parempi, ku 4-tahti niin kai ne sitä käyttäisi...??? 2-T Mopopojat vastustakoot!!!


    • Perusfaktaa

      Paha on mennä väittämään, onko 4-tahti vai 2-tahti parempi, koska molemmissa on omat hyöty- ja haittasuhteensa. Mutta ottakaa keskustelussa myös huomioon bensan jatkuva hinnan nousu. "Iso tekijä tässä ovat tiukentuvat päästömääräykset, jotka hankaloittavat ja tekevät hyväksytyn kaksitahtisen moottorin valmistamisesta kalliimpaa." Eli suomennettuna 2-tahdit tulevat maksamaan lähes saman verran (tai ehkä jopa enemmän) kuin 4-tahdit. Joten hinta ei pitäisi olla pääsyy valintaan.

    • aSDASDASDasdasDaSDAS

      Itellä on semmonen 14cc 6 tahti skootteri ja kulkee nii perkeleesti ja kuluttaa vaan litran ES per 1000 km. Kiihtyvyys on loistava. Tällä viety jopa TT husseja...

    • angstmuna123

      2 tahti on paras ja 4 tahti on iha paska ja voi mennä vittuun

    • ihana sika

      kakstahti pahat äänet paisrilla, kova saastuttaan, nelitahti paljon parempi.
      Kakstahti pitäis lailla kieltää.

    • R6R !

      2t on pienissä koneissa tuohon johonkin 250cc asti ei voi yksiselitteisesti sanoa parempi mutta itselle kaikilla tavoin paljo mieluisampi kun nelitahtinen. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa mutta mopopoikana kakstahtisen otin ja hyviä ne on piikkinenkin oli 2t meikäläisellä. Nelitahtisessa myös paljon etuja. Isompiin kuutioihin kun siirrytään niin kaksitahtisia ei ole eikä tule paitsi kerran olen nähnyt kuussatasen 2t kyykkypyörän kaupan pihassa, omalla R6 ärrällä kisailemaan läksin mutta huonolla menestyksellä, kakkosvaihteella vielä olin pari pyöränmittaa edellä mutta sitten meni menojaan. Ei ois moisesta uskonu miten jäätävä kiihtyvyys oli ja myös alakierroksilla. Takuulla isompikin olisi ollut tiukilla.

    • .

      Ei haista vittu kommenteja kiitos. Ajattelin vaan sanoa kun täällä paljon mopopoikia on että ajakaa oikeasti varovasti tässä on ex- Ninja "bomberi" jolla ei liiku kun silmät, oikea käsi ja varpaat. 3 vuotta meni hyvin mutta sitten pamahti ja pamahti pahasti. Mp ja mopot on mahtavia laitoksia ja keuliminen yms. ihanaa kunhan pidät huolen kun keulit että sulla on huomenna mahdollisuus keulia lisää muulla kun pyörätuolilla. Keskusta alueella piti kisailemaan lähteä jonkun sorttisen u-auton kanssa, valoista selvä voitto ja katse taaksepäin että varmasti jäi sitten nokka pystyyn siinäpä tämä tilanne. Kalusteliike Stemman auto kääntyi eteen jostain syystä ja keula ilmassa siihen jytkäytin miettikää miten käy kun vauhti oli satasen paikkeilla keskusta alueella. Elämän arvot uusiksi ja duunit tehty autolla on aina peltiä ympärillä ei sille kuinkaan käy.

    • tgretgersgteKISSA

      mul on Yamaha YZF 250 4-tahti ja on aika porno

    • Danetsu

      Multa löytyy 2 ja 4 tahti piikit ja paljon mieluummin ajan 4-tahtia ku jykevämmät äänet ja paljo tasasempi kyyti. 2-tahti ei minusta oo hyvä kruisailuu ku sillä tahtoo mennä överiks aina(Keulat nousee kaasusta ja nopeudet hyppii liia korkeelle vahingos :D). 2-tahti on hyvä jos haluat vaa kiihytellä ku mikäki reikäpää. Ja bensan kulutus on kyllä nois aiva eri luokkaa, 4-tahti(kinroad texas) syö sen 3l/100km mun ajotyylil ja 2-tahti(Yamaha TZR) syö sen 8-9litraa/100km.

    • -___-

      Iteltä löytyy 2t High end Yamaha DT joka vie Honda CBR 4t kiihytyksessä ja huipuissa mennen tullen....

    • joku

      joku täällä sanoi että 2 tahti kestää paremmin kuin 4 tahti... ja tämä on mielestäni paskapuhetta kokeilkaapa huudattaa jotai 80cc crossia kaasupohjas ja ottakaa aikaa kui kauan moottori kestää ja kokeilkaapa sama sitten 150cc nelarilla (tehot samat) ja aika vahvasti veikkaisin että se nelari kestää pitempään

      • 2t <3

        Sekin riippuu ihan kaasarin säädöistä, jäähdytyksestä, öljyistä ymsyms, ja sanon että aika varmasti nelari lasahtaa aijemmin ku liikkuvia osia suunnilleen 2x enemmän


    • ththt

      Jos jonku skoban aiot ostaa, ni 2tahti, noi vitune 4tahit kulje mihinkää kaikki vaa lahoo, jos piikin ostat osta 4tahti, sit siit on hyötyy

    • gilera1

      Moto GP 2-tahtiset 500 cc joutuivat enne hyllytystä ajamaa 1000cc nelitahtsia vastaan
      niin eikö siitä voida jo päätellä kummasta saadaan enemmän tehoa samalla moottoritilavuudella

    • Dei

      2 tahti tehokkaampi, 4 tahti kannattaa vaan jos pitää vakiona ja haluaa säästä esimerkiksi bensan, öjlyn kulutuksessa ja eikä 4 tahti hajoa heti jos sattuu tekemään moottorijarrutuksen vahinkossa,
      mutta muuten 4 tahti on en suosittele.

      4 tahti voi sopia ehkä just aloittaville mopoilijoilla joilla ei ole paljoo kokomusta just sen syytä jos vetää moottorijarrutukset niin ei hajoa ihan heti kuin 2 tahdissa jos vetää niin voi olla että moottori jo ihan kurana.

      esimerkiksi aprilia menee jo ydeensä pelkillä kuristuksien poistolla 70km/h
      sitten tehoputkee ja semmosta pientä viritystä niin menee jopa lähemmäs 90km/h.

      • tuhnu12

        -2T haisee pahalle, samoin kyydissä olijan vaatteet.
        4T vääntää paremmin ja vie vähemmän löpöö. = tarvii vähemmän viikkorahaa.
        Aprilia 90 km/h? alamäessä ehkä, mutta niitä ei lasketa.


    • SUIZA

      HEI KAIKILLE,!. 4TAHTINEN KONE ON MINUN MIELESTÄNI HUOMATTAVASTI MIELYTTÄVÄMPI AJAA KÄYTTÄÄ KAIKELLA TAVALLA MUUTENKIN.!. EI HAISE,! PALJON HILJAISEMPI JA KONEEN VÄÄNTÖ ON IHAN OMAA LUOKKAANSA 2TAHTISEEN VERRATTUNA HUOM VAKIONA...HUOM MOPOT SKOOTTERIT...ITSELLÄNI ON OLLUT NUOREMPANA VAIN 2TAHTISIA JA JO SILLOIN 4TAHTISET OLI HALUTTUJA MUTTA HONDA MONKEYN LISÄKSI EI OIKEEN PAHEMMIN MUITA OLLUT SILLOIN AIKOINAAN SUOMESSA HUOM TIELIIKENTEESEEN MOPOJA. SYITÄ ON MONIA MIKSI 4TAHTINEN ON "PAREMPI"SEN ENEMPÄÄ TEKNIIKKAA KÄSITTELEMÄTTÄ..VOIN VAAN KYSYÄ ETTÄ MISTÄKÖHÄN SYYSTÄ ESIM,PERÄMOOTTOREISTAKIN SUURIN OSA VALMISTETAAN NYKYÄÄN 4TAHTISINA.!.MYÖNNÄN ETTÄ 2TAHTINEN ON HELPPOMPI VIRITTÄÄ?!.VAI ONKO,?!.MINULLA OLI VALMISTETTU"KIINAILAINEN" SKOOTERI JA POIKKASIN YHDEN AINOAN JOHDON JA JUST 85KMH JA SIIHEN ON/OFF NIPUKKA KESTI EIKÄ MITÄÄN ONGELMIA OLLUT NO SE SIITÄ,!. MUTTA KUN PUHUTAAN VAKIO SYLINTERISTÄ EI VAIHDETA ISOMPAAN SYLINTERIIN JA SKOOTTERI/MOPO VIRITETÄÄN MUUTEN NIIN KYLÄ 4TAHTISEN SAA LÄHES YHTÄ NOPEAKSI KUIN 2TAHTISEN .!.MUTTA JOS KAIPAA VAIN HUIPPU NOPEUTTA MOPOIHIN SKOOTTEREIHIN NIIN SILLOIN 2TAHTINEN ON SE OIKEA VALINTA MUTTA ITSE PIDÄN KYLÄ MOLEMMISTA PAITSI EDELLÄ MAINUTUT ASIAT MUUT..MUUTEN 2TAHTINEN ON PALJONKIN/TODELLA HELPPO VIRITTÄÄ,MUTTA NE ÄÄNET JA SE BENSAN ÖLJYN KATKU MIKÄ TARTTUU VAATTEISIIN REPPUUN JNE..PAKOKAASU,!!...CROSSI RADALLE MAASEUDULLE TAAJAMA ALUEELLE 2TAHTINEN JA KAUPUNKI AJOON 4TAHTINEN NO KUMMINPÄIN VAAN MOLEMMISSA ON HYVÄT PUOLENSA.. ITSELLENI ON IÄN MYÖTÄ MIELIPIDE TAITTUNUT 4TAHTISEEN PUOLELLE RANKASTI MUTTA KUKIN OSTAA JA AJAA MILLÄ HALUAAKIN JA EI TÄSTÄ ASIASTA TARVITSE RIIDELLÄ KINASTELLA MOTORISTIT PITÄÄ YHTÄ OLI SITTEN 4/2TAHTINEN KONE TAI BOXERI 6 EIKÖ VAIN,??!!!...VIRIJAVARAN SIVUILLA ON HIENOA HISTORIAN FAKTA TIETOA MOPOJEN JA MOOTTORI PYÖRIEN ENNÄTYKSISTÄ 2-4TAHTISTEN MUIDENKIN JA TODELLAKIN MIELENKIINTOISIA KUVIA YM JNE.!.KÄYKÄÄ SIELLÄ VILKAISEMASSA JA SIELTÄ SIVUILTA SAA HALUTESSAAN LÄHTEET TARKEMPAA TUTKIMISTA VARTEN.P.s EN HALUAISI MAINOSTAA MUTTA FAKTA ASIA ETTÄ KUN SIELTÄ TILASIN LIUKU RULLAT JA RULLA KUPIT JNE NIIN POLIININ SYDEEMI JÄI KAKKOSEKSI MYÖS HINNALTAAN -60% MUTTA SIELLÄ ON TODELLAKIN FAKTAA 2 JA 4 TAHTISTEN 50-....cc ENNÄTYKSISTÄ VUOSISTA KUVIA YM JNE JA ON MYÖS MUITAKIN PAIKKOJA MUTTA SIELLÄ NE ON TEHTY INTOHIMOLLA MEILLE MOPO/SKOOTERI/MOOTTORI PYÖRÄ FANEILLE.!.HYVÄÄ KESÄN JATKOA KAIKILLE MOTORISTI FANEILLE VAPAA SIELUILLE

    • 2t.viä.stn

      2t on paras ku naukuu nii saatanasti

      • Jutustelija1

        2t on parempi, mutta niitä on nykyisin tarjolla lähinnä vain mopo ja crossi/enska luokkiin. Kilokyykkyjen luokassa niitä ei tarjoilla.

        Mutta mopoilijalle / Crossarille / Enska miehelle 2t is the only way!


      • EriTahtisiaVermeitä
        Jutustelija1 kirjoitti:

        2t on parempi, mutta niitä on nykyisin tarjolla lähinnä vain mopo ja crossi/enska luokkiin. Kilokyykkyjen luokassa niitä ei tarjoilla.

        Mutta mopoilijalle / Crossarille / Enska miehelle 2t is the only way!

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    • Anonyymi

      2-t on parempi ku 4-t koska 2-t kiihtyy paremmin

    • Anonyymi

      Itse en suosittelisi ainakaan 50cc nelitahtia koska on niin hidas

    • Anonyymi

      ⠀⠀⠀⠀⢀⣴⠶⠿⠟⠛⠻⠛⠳⠶⣄⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
      ⠀⠀⣠⣶⣿⣿⣿⣶⣖⠶⢶⣤⡀⠀⠈⢿⣆⠀⠀⠀⠀⠀
      ⢀⣴⣿⠋⠉⠉⠀⠀⠈⠉⠛⠿⢿⣷⡀⠀⠈⢷⡀⠀⠀⠀
      ⡾⠉⡏⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⢦⡀⠘⣷⡀⠀⠀
      ⣷⢰⠃⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⢳⡀⢸⡇⠀⠀
      ⢻⡜⡤⠀⢀⣀⣤⣶⣶⡄⣴⣾⣿⣛⣓⠀⠀⣧⢸⣇⠀⠀
      ⢈⣧⣧⠀⢩⠞⠿⠿⠻⠀⠘⠙⠃⠛⠛⠓⠀⣿⣻⠿⣷⠀
      ⢸⡵⣿⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠠⡀⠀⠀⠀⠀⠀⢻⣇⡟⠀
      ⠘⢧⣿⡀⠀⠀⠀⠀⢧⣤⣤⣶⣗⠀⠀⠀⠀⠀⠜⣽⠁⠀
      ⠀⠈⢿⣧⠀⠀⠀⠀⣿⣿⣿⣿⣿⣀⠀⠀⠀⢠⡟⠁⠀⠀
      ⠀⠀⠀⠘⣇⠀⠀⠰⠋⠉⠙⠂⠀⠉⠀⠀⠀⣼⡅⠀⠀⠀
      ⠀⠀⠀⠀⠹⣦⡀⠀⠀⠀⠉⠉⠁⠀⠀⠀⣠⠏⢻⣤⡀⠀
      ⠀⠀⠀⠀⠀⢹⡷⢦⣄⣀⣀⣀⣀⣤⣴⡾⠃⠀⠘⡿⠙⢶
      ⠀⠀⠀⠀⠀⢨⡷⣤⡀⠈⠉⠉⢁⡴⠋⠀⠀⠀⣸⠃⠀⠀

    • Anonyymi

      "kiitos jo etukäteen vastanneille."

      Miten minun olisi pitänyt vuonna 2006 etukäteen tietää, että aiot kysyä tuon kysymyksen? Tai kenenkään muunkaan. Taidat olla vähän höpö poika.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8139
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2171
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2072
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1698
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe