Metsäliiton jäsenyys

onko kokemuksia?

Olen tässä laittamassa ensimmäistä puukauppaani vireille ja valtuutin mhy :n miehen kauppoja hieromaan. Kaupan kohteena on noin 70 vuotiaan kuusikon harvennusta sekä ylispuiden(mänty) poistoa 3,5 2,5 ha:n alueilta, vastaavasti.
Tarjouksen sain pelkästään ML :ta. UPM :ää ja erästä pikku sahaa kauppa ei kiinnostanut.

ML suositteli luonnollisesti jäsenyyttään tarjouspaperin "lisätietosarakkeessa" ja nyt olen sitten valinnan edessä.

Jäsenyydessä on toki etunsa ja ajatus pienen pesämunan keräämisestä ML :n osuuksiin on alkanut kiinnostaa minua lähinnä hyvän koron (5,5-6,5%) takia, joka on johonkin rajaan asti kuulemma verovapaata.

Kuitenkin minua huolestuutaa sitoutuminen ja etuosto-oikeuden antaminen yhdelle firmalle, joten haluaisin tietää miten helposti ja millaisin käytännön seurauksin jäsenyyden voi purkaa tulevaisuudessa, esimerkiksi em. kuusikon päätehakkuun yhteydessä, jossa on kuitenkin jo ihan kunnolla rahaa pelissä? Millaisia kokemuksia yleensäkin ihmisillä metsäliiton toiminnasta Lounais-suomen alueella? Ja Olenhan ymmärtänyt oikein että ML :n osuuksiin sijoittminen on melko riskitöntä?

16

11354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdrgdsg

      eihän metsäliitto saa minkäänlaista etuosto-oikeutta vaikka jäseneksi liittyisikin.

      • onko kokemuksia?

        Metsäliiton sivuilta:

        http://www.metsaliitto.fi/default.asp?path=1;37;238

        ..."Metsäliitto sitoutuu ostamaan tiloille laaditun metsäsuunnitelman mukaiset hakkuumäärät edellyttäen, että kaupat tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jäsen puolestaan tarjoaa Metsäliitolle etusijan ostajana. Jos Metsäliiton edustaja ja myyjä yhdessä toteavat, että erä ei ole Metsäliitolle sopiva, jäsen voi myydä muillekin ostajille."

        eikö tämä juuri tarkoita että, ML on saava etuosto-oikeuden, niin kauan kun olen jäsenenä?


      • -Haastaja-
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Metsäliiton sivuilta:

        http://www.metsaliitto.fi/default.asp?path=1;37;238

        ..."Metsäliitto sitoutuu ostamaan tiloille laaditun metsäsuunnitelman mukaiset hakkuumäärät edellyttäen, että kaupat tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jäsen puolestaan tarjoaa Metsäliitolle etusijan ostajana. Jos Metsäliiton edustaja ja myyjä yhdessä toteavat, että erä ei ole Metsäliitolle sopiva, jäsen voi myydä muillekin ostajille."

        eikö tämä juuri tarkoita että, ML on saava etuosto-oikeuden, niin kauan kun olen jäsenenä?

        Linkissäsi oli kyse sopimusasiakkaan eduista/velvoitteista.
        Sopimusta ei ole mikään pakko tehdä vaikka olisitkin jäsen.
        Eivät ainakaan minulle edes tyrkyttäneet, itse kyselin ja tein myös ko. sopimuksen.

        Eikä sopimuksesta ole edes mitään haittaa, jos joku maksaa paremmin kuin Metsäliitto, Metsäliitolle jää oikeus ostaa samalla hinnalla, ei halvemmalla.
        Vähentäähän kyseiset sopimukset hieman kilpailua, mutta ilman Metsäliittoa pörssiperkeleet veisivät metsänomistajaa kuin pässiä narussa, ja vielä kölin alitse.
        Liity vaan jäseneksi, kaikkein paras tilannehan olisi jos kaikki myisivät Metsäliitolle, ja Metsäliitto myisi yli oman tarpeen olevat puut hyvällä hinnalla pörssiperkeleille;)


      • olazabal
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Metsäliiton sivuilta:

        http://www.metsaliitto.fi/default.asp?path=1;37;238

        ..."Metsäliitto sitoutuu ostamaan tiloille laaditun metsäsuunnitelman mukaiset hakkuumäärät edellyttäen, että kaupat tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jäsen puolestaan tarjoaa Metsäliitolle etusijan ostajana. Jos Metsäliiton edustaja ja myyjä yhdessä toteavat, että erä ei ole Metsäliitolle sopiva, jäsen voi myydä muillekin ostajille."

        eikö tämä juuri tarkoita että, ML on saava etuosto-oikeuden, niin kauan kun olen jäsenenä?

        voit pistää rahoja tuottamaan a ja b osuuksille kun hehtaarimääräsi edellyttämä maksu on suoritettu etelä-suomessa 65 e/ha
        jäsenetusopimus on taas eri asia, jota itsekkin tuli harkittua aikoinaan...ei kannata
        parempi on pitää koko ajan pientä kilpailua yllä jotta hinnatkin pysyy korkealla


      • Kuinkahan on
        -Haastaja- kirjoitti:

        Linkissäsi oli kyse sopimusasiakkaan eduista/velvoitteista.
        Sopimusta ei ole mikään pakko tehdä vaikka olisitkin jäsen.
        Eivät ainakaan minulle edes tyrkyttäneet, itse kyselin ja tein myös ko. sopimuksen.

        Eikä sopimuksesta ole edes mitään haittaa, jos joku maksaa paremmin kuin Metsäliitto, Metsäliitolle jää oikeus ostaa samalla hinnalla, ei halvemmalla.
        Vähentäähän kyseiset sopimukset hieman kilpailua, mutta ilman Metsäliittoa pörssiperkeleet veisivät metsänomistajaa kuin pässiä narussa, ja vielä kölin alitse.
        Liity vaan jäseneksi, kaikkein paras tilannehan olisi jos kaikki myisivät Metsäliitolle, ja Metsäliitto myisi yli oman tarpeen olevat puut hyvällä hinnalla pörssiperkeleille;)

        Mikähän se M-real on?

        Osuuskuntauskovaisuus on sairauksista pahimpia.


      • putte
        Kuinkahan on kirjoitti:

        Mikähän se M-real on?

        Osuuskuntauskovaisuus on sairauksista pahimpia.

        Osuuskuntauskovaisuus taisi lopahtaa jo parikymmentä vuotta sitten kun se yksi suuri ja mahtava elämänosuuskunta kaatui. Sen jälkeisellä ajalla moista osuuskuntauskovaisuutta ei juuri ole ollut joten en pidä sitä tänä päivänä kovin vakavana sairautena.


      • jäsen...............
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Metsäliiton sivuilta:

        http://www.metsaliitto.fi/default.asp?path=1;37;238

        ..."Metsäliitto sitoutuu ostamaan tiloille laaditun metsäsuunnitelman mukaiset hakkuumäärät edellyttäen, että kaupat tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jäsen puolestaan tarjoaa Metsäliitolle etusijan ostajana. Jos Metsäliiton edustaja ja myyjä yhdessä toteavat, että erä ei ole Metsäliitolle sopiva, jäsen voi myydä muillekin ostajille."

        eikö tämä juuri tarkoita että, ML on saava etuosto-oikeuden, niin kauan kun olen jäsenenä?

        kun olet jäsen niin se ei tarkoita että SINUN on pakko antaa jokin etuoikeus metsäliitolle .. sen yksi monista eduista on että metsäliitto sitoutuu ostamaan sinun puusi jos syystä tai toisesta ei puusi mihinkää kelpaisi .. sellaisiakin aikoja on ollut lähimenneisyydessä että ostajat nyrpisti nokkaansa varsinkin eh.männylle .. kuvitteleppa tilanne että suomeen kohdistuisi samanlainen puhuri kuin ruotsiin pari vuotta sitten ja yhtäkkiä olisi puuta maa täynnä .. niin uskosin sinun olevasi silloin tyytyväinen jäsenyyteen metsäliitos joka on sitoutunut ottamaan puusi vastaan .. kilpailija firmat tietenkin näkevät vain mörköjä asiassa mutta koska olet jossain kilpailijan kuullut kehuvan vastustajan organisaatiota?


      • Anonyymi
        onko kokemuksia? kirjoitti:

        Metsäliiton sivuilta:

        http://www.metsaliitto.fi/default.asp?path=1;37;238

        ..."Metsäliitto sitoutuu ostamaan tiloille laaditun metsäsuunnitelman mukaiset hakkuumäärät edellyttäen, että kaupat tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Jäsen puolestaan tarjoaa Metsäliitolle etusijan ostajana. Jos Metsäliiton edustaja ja myyjä yhdessä toteavat, että erä ei ole Metsäliitolle sopiva, jäsen voi myydä muillekin ostajille."

        eikö tämä juuri tarkoita että, ML on saava etuosto-oikeuden, niin kauan kun olen jäsenenä?

        Naapuri hakkasi piikilaka aita oli väärällä puolella niin metsäliitto merkkasi meidän puita hakkumies ei hakkannut meidän puolen puita vaan keljon isäntä kävi hakkamassa ja metsäliitto merkkasi meidän puita naapuri möi ja kaato kasaan varastettua puita


    • Tuon vastauksenhan olet jo muiltakin saanut.
      Metsäliiton osuudet tuottavat ihan kohtuullisesti, eivätkä sido käsiäsi myynnissä.

      On tosiaan hyvä kun on Metsäliitto onhan se yksi kolmesta suuresta.
      Vaarinkin vain on käynyt niinkuin monen muunkin ML:n jäsenen, että on pitänyt juosta rahan perässä, kun ML ei pysty maksamaan riittävästi.

    • mister x

      Jos saat vain yhden tarjouksen...
      Mieti mhy:n ja metsäliiton suhdetta???!!!
      Peruisin valtakirjan ja kyselisin ostajilta suoraan. Eikö muka Suomen suurin kuusen käyttäjä olisi ollut kiinnostunut?

    • kokemusta on

      "..valtuutin mhy :n miehen kauppoja hieromaan.."

      Anna vaan kauppoja hieroa, mutta kun kaupat teet, pidä ITSESI isäntänä metsässäsi. MHY:illä kun on myös luonnonsuojelupaineita: Metsästäsi voikin löytyä liito-oravayhteisö, jolloin puita suojellaan muutama sata runkoa. Tosin myrskyt kaatavat ne seuraavan kymmenen vuoden aikana yksitellen, mutta mitään korvausta et niistä koskaan saa.

      Myös voi löytyä luonnonlähteikköjä tai ojia, joissa kasvaa harvinaista sammalta tai saniaista.
      Voipa suojelun takana olla kesämökkiläinenkin tai muuten vaan "luonnonsuojelusta kiinnostunut " metsäsi naapuri, joka informoi/painostaa sopivasti MHY:tä tai harvesterin kuskia.

      Mikäli annoit isännän oikeudet MHY:lle, et tule em. asioissa edes kuulluksi - neuvottelu- ja päätösoikeudet ovat silloin muilla kuin sinulla.

      • olazabal

        päin olet joutumut vastaavaa kokemaan?


    • Mhy pohojanmaa

      Ettei metsänhoitoyhdistys onnistunut saamaan tarjouksia muilta kuin Metsäliitolta? :D Olipas yllätys :D

      Tee mitä haluat, mutta tuolla Tampereella on semmoinen Silva-instituutti, missä niitä Mehtäliiton miehiä opetetaan laskemaan ihan semmoista luikuria, kuin asiakas vaan haluaa!

      Ja muista, että se jäsensijoitus tarkoittaa, että annat tukkisi firmalle velaksi! Takaisinperinnässä voi käydä kuten Hankkijan jäsenille taannoin...:D

      • en..........

        mitenkään haluaisi provosoitua sinun kirjoituksestasi ja uskon että kaikilla joilla vähäsenkin ajatusmaailma pelaa ymmärtää sinun tekstisi pelkäksi naapurin hyökkäykseksi!!
        vai että vain metsäliiton herroja opetetaan markkina miehiksi! okei ja tietysti upm ja enson ja ym. herrat opetetaan pelkästään lyömään työnantajaansa kasvoille .. no tietysti pahus kun en ole tätä itse ennemmin huomannu .. siis metsäliiton kaverit opetetaan itse piruiksi kun muut opetetaan isäntien parhaiksi ystäviksi ja puolustajiksi näitä pieniä globaaleja upm ja ensoo ym. firmoja kohtaan .........


    • ainakin vielä

      ML:n jäsenyys on meillä toiminut ainakin tähän asti ongelmitta, samoin sopimuspaperi, joka edellyttää aina ML:lta tarjouspyyntöä, leimikon voi myydä muillekin jos parempi hinta löytyy ja erikoispuut myös. Ei ole ollut ongelmia ja bonuksia on rapsahdellut alkuvuoden kaupoista jos puun hinta on vuoden aikana noussut muissa leimikoissa ML-ostoissa. Ollaan kyllä myyty muillekin, aina hinnan mukaan. Toisaalta on muistettava, että pelkkä hinta ei kerro koko totuutta kokonaistulosta, katkonta merkitsee jopa enemmän (10-15% enimmmillään).
      Ei liene järkevää sijoittaa kaikkia puun myyntituloja ML-osuuksiin, vaikka A-osuuksillakin on ollut erittäin hyvä korko, joka on verovapaa 1500 euroon saakka. Lopusta menee 28%.Suurien summien sijoittamiseen liittyy samankaltainen riski kuin osakekauppoihin, mutta jos uskoo metsäklusterin tulevaisuuteen se on ok. Saattaa mm. bioenergia olla yllättävä käänne parempaan.
      Vastaanvanlaiset "kanta-asiakas" sopimukset löytyvät myös Ensolta ja UPM:lta, muttei pakollista jäsenmaksua ja kukin kauppaa innokkaasti omaansa puukauppojen yhteydessä.

    • Anonyymi

      No.moi.perikunta myy mettä ,joain 4000m.groupilta kuulemma joku päätös,menee kuulemma huutokauppaan.puoli vuotta,.mener johhon vitun hoitoon,hyvää öitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe