Ajelin satasta ja kuului "pam" ja auto hyytyi
tielle ja siis syynä kampiakselin päässä olevan
pultin katkeaminen.
Toi pultti kiinnittää erilaisia hihnapyöriä
joten mm venttiilit hajos ja uusi moottorin kansikin tarvitaan.
MUTTA entäs moottorin alapää?
Tarviiko avata mooottorin alapäätä eli onko yleinen käytäntö ko. tilanteessa että vain uusi pultti ja moottorin yläkerta uusiksi?
Autoni on VW Passat diesel TD 1,9 vm -94
Kampiakselin päästä pultti katkesi
15
6172
Vastaukset
- pultti
vw passsatin kohdalta en tiedä,miten saksalainen laatuauto kestää alakerran osalta siihen kohdistuvat voimat ko;tapauksen johdosta.mutta yleistä on että ko;vaurion sattuessa kampiakseli ja kiertokanget ovat vääntyneet.
- hermmanni taas
.. mutta VW:n merkkikorjaamo väittää
että ko tapauksessa EI tarvitse
moottorin alaosaa tutkia?!
Mikähän ammattitaho voisi virallisesti vahvistaa
että ko. tilanteessa pitää myös moottorin
alaosa (kampiakseli, laakerit, kiertokangi)
tarkistaa ja korjata mahdollisen vääntymisen
takia? - Jamppa1
hermmanni taas kirjoitti:
.. mutta VW:n merkkikorjaamo väittää
että ko tapauksessa EI tarvitse
moottorin alaosaa tutkia?!
Mikähän ammattitaho voisi virallisesti vahvistaa
että ko. tilanteessa pitää myös moottorin
alaosa (kampiakseli, laakerit, kiertokangi)
tarkistaa ja korjata mahdollisen vääntymisen
takia?vääntyminen on todella harvinaista, sen verran lujaa tekoa se on. Männät voi mennä vaihtoon, mutta sen näkee kun avaa kannen.
Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja seuraukset valitettavasti tiedätkin... - mootorin olen
korjannu kyseisen vaurion takia. (eri merkkejä)enkä viellä koskaan ole törmännyt siihen, että veivit ja eritysesti kampura olis vääntynny. kyllä se on yläkerta kun periksi antaa. veivi voi kyllä vääntyä esim. sellaisessa tilanteessa, että esim.jäähd.nestettä pääsee männän päälle. mutta se edellyttää, että ventiilit on ehjät silloin.
- her taas
Jamppa1 kirjoitti:
vääntyminen on todella harvinaista, sen verran lujaa tekoa se on. Männät voi mennä vaihtoon, mutta sen näkee kun avaa kannen.
Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja seuraukset valitettavasti tiedätkin...>Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...
..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
pultin maahantuoja.
Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.
Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
-esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
ettei huolta ja jatkoi ajamista?! - V70 TDI I
her taas kirjoitti:
>Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...
..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
pultin maahantuoja.
Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.
Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
-esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
ettei huolta ja jatkoi ajamista?!Eikös se kampiakselin päässä oleva hihnapyörä ole kaksimassainen värinänvaimennin, joka siis oli jo revennyt rikki, kun kerran väpätti, ja ajoa vain jatkettiin? Taitaa pultin pettämisen syy olla siinä.
Ainakin Volvoissa käytetty LT-volkkarin suora 2.5tdi tapaa rikkoa kyseisen hihnapyörän, ja jos sitä ei ajoissa vaihdeta uuteen, remonttia on tiedossa. - hermanni täydentää
her taas kirjoitti:
>Se kampuran pultti pitäisi vaihtaa aina kun >jakoremmikin ja oikeanlaiseksi sekä oikeaan >tiukkuuteen. Tässä on helppo mokata ja >seuraukset valitettavasti tiedätkin...
..kaikki oli tehty ohjeiden mukaan ja lopulta
syynä oli itse pultti ja remontin hyvitti
pultin maahantuoja.
Toi tapaus sattui 2 v sitten ja nyt on taas
samassa moottorissa täysremontissa kun kampiakselin yksi
kiinnityspultti oli irronnut öljypohjaan ja siten
laakeri ja kampiakseli vahingoittunut.
Jatkokyssäri kuuluu, että voiko 2 v sitten
sattunut pultin katkeaminen olla vielä tähänkin syypää?
Esim. koska silloin 2 v sitten VAIN yläkerta korjattiin
eli oisko voinut jotain tärinävikaa jäädä
alamoottoriin ja nyt sitten vasta hajos tärinästä?
-esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
ettei huolta ja jatkoi ajamista?!Niinpä sitten kävi etten uskaltanut enää ottaa riskiä mikä pultti seuraavaksi irtoaa moottorista (siis ensin kampiakselin päästä ja sitten 2v väliä ja kampiakselin runkolaakerin pultti) joten eiku Saksasta uusi vaihtomoottori joka töineen noin 4 000 euroa, HUH HUH.
No takuu on nyt sitten 2 v jos se nyt jotain lohduttaa...
Siis auto on Passat TD 1,9 TD ja ajettu vasta 400 000 km !?
Onko muilla kokemuksia vaihtomoottoreista?
- finnbulli
näillä moottorilla suuri ongelma USA-ssa,mutta en tiedä onko moottorivalmistaja sama kuin Euroopassa.
-esim. 2 vkoa ennen tätä jälkimmäistä vikaa,
käytin merkkikorjaamolla kun kampiakselin päässä
oleva hihnalautanen väpätti. Merkkikorjaamo sanoi
ettei huolta ja jatkoi ajamista?!
Joka tapauksissa hihnalautasen väpättäminen on ainoa varoitus että pultti ja/tai kampiakselin pää on viallinen.
Merkkikorjaamon toiminta tässä tapauksessa lievästi sanottu kummallinen. Vastaava 1,9 td, sama vika. Pataremontti tuli maksamaan halvallakin tehtynä yli 2500 egua. Mäntä sulki venttiilin, halkaisi kannen, Venttiili poikki, mäntä/kiertokanki yhdistelmä päreiksi... Ei kovin todennäköistä mutta tulihan tämäkin nähtyä.
- ex-passat
Ja KARMEE tarina jatkuu:em. ns "uusi" koko vaihtomoottori saksasta ja hinta noin 4000 euroa kesti JUST takuun eli VAIN 2 v (ajoa alla 100 000 km) ja pamahti rikki kun takuuaika umpeutui = venttiilit tippui männän päälle
Siis KOLMAS VW PASSAT diesel-moottori hajos muutaman vuode sisällä TÄYDELLISINE huoltoineen tehtynä!!!!?????
MISSÄ VIKA??
---
Nyt piti jo mennä pankki rukoileen lainaa ja sain hajottamolta 280 ktuhatta ajetun diesel koko-moottorin mutten enää luota koko autoon......- paskoja ovat vag:t
tyypillistä vag laatua! Niitä ei ole tarkoitettu pidettäväks kahta vuotta pitempään, joutaisvat jo ennen sitä paalaukseen!!!
- Punaniska kuski
paskoja ovat vag:t kirjoitti:
tyypillistä vag laatua! Niitä ei ole tarkoitettu pidettäväks kahta vuotta pitempään, joutaisvat jo ennen sitä paalaukseen!!!
V70 tdi:ssäni vag-moottori on nyt nakuttanut 570 000 km, joten täys paskahan se sitten on.
- rtyvuykhjvyukgj
kannattaako tuon ikäiseen autoon enää tehdä tuhansien eurojen moottorinvaihtoa, paaliin vaan koko paska ja toinen auto tilalle.
- ssqq2
Pultista juttua. Mun Dodgessa ei ole tuota pulttia ollenkaan, asentaja kiristää hihnapyörän pultilla sopivaan tiukkuuteen, ja sitten ottaa pultin irti ja laittaa pakkiinsa odottamaan seuraavaa asennusta.
- GM-setä
dodge sekä muut amerikkalaiset on asiallisia vehkeitä. niissä on erikoisia ominaisuuksia jotka ovat käytännössä osoittautuneet aika hyviksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä201041- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875