307 jakopää, kestääkö 120 tkm

_jalev_

Morjensta

Tarkoitus siis on ostaa -03 307 1.6 SW
jolla ajettu n 90 tkm.
onko kokemusta koneestä kestääkö jakop hihna tonne 120 tkm asti, vai kandeeko vaihtaa heti alkuunsa.

Onko muuten tietoa onko esim vesipumpun laakerit pettäneet ja aiheuttaneet kansirempan?

ja muutenkin olkaa hyvä ja kertokaa kokemuksianne

21

19527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grau!

      Vaihdatin juuri jakopään hihnan, 307 SW vm. 2002, 76000 km. Kustannus 265 eur.

      Huollon mukaan vesipumppua ei tarvinnut vaihtaa, laturin hihna oli sen sijaan "kypsä".

      • _jalev_

        surulllisen kuuluisa sanat:

        >Huollon mukaan vesipumppua ei tarvinnut >vaihtaa, laturin hihna oli sen sijaan "kypsä".

        Ei helvetti ei näin, ei koskaan näin,
        seuraavaksi hajoava osanen on vesipumpun laakeri joka rikkoo jakopään hihnan ja venttiilit solmuun, ja sitten remppa on 2500 euroa ;)
        Näinkö ne nykyään huollossa saa itselleen töitä.

        Jos tehdään jakop remppa niin vaihdetaan kaikki osat jotka mukana liikkuu!

        nimimerkillä, mekaanikko sanoi minullekin kerran että vesipumppua ei tarvi vaihtaa...
        ja 15 tkm myöhemmin pesivät kätensä vastuusta sanoen, maahantuojan vesipumpun huolto väli on pidempi, tälläistä nyt vain voi sattua..

        Soitin useampaan liikkeeseen ja siellä kauhisteltiin että miten joku voi olla vaihtamatta vesipumppua jakop remmin vaihdon yhteydessä... ai ai


      • Laakeri kestää
        _jalev_ kirjoitti:

        surulllisen kuuluisa sanat:

        >Huollon mukaan vesipumppua ei tarvinnut >vaihtaa, laturin hihna oli sen sijaan "kypsä".

        Ei helvetti ei näin, ei koskaan näin,
        seuraavaksi hajoava osanen on vesipumpun laakeri joka rikkoo jakopään hihnan ja venttiilit solmuun, ja sitten remppa on 2500 euroa ;)
        Näinkö ne nykyään huollossa saa itselleen töitä.

        Jos tehdään jakop remppa niin vaihdetaan kaikki osat jotka mukana liikkuu!

        nimimerkillä, mekaanikko sanoi minullekin kerran että vesipumppua ei tarvi vaihtaa...
        ja 15 tkm myöhemmin pesivät kätensä vastuusta sanoen, maahantuojan vesipumpun huolto väli on pidempi, tälläistä nyt vain voi sattua..

        Soitin useampaan liikkeeseen ja siellä kauhisteltiin että miten joku voi olla vaihtamatta vesipumppua jakop remmin vaihdon yhteydessä... ai ai

        Onko kellään tietoa siitä, että Pösön vesipumpusta olisi laakeri hajonnut niin, että jako on päässyt hyppäämään ja venttiilit lyöneet mäntiin????

        Yleisin vika vesipumpussa on vuotaminen. Omastani jouduttiin 4 vuoden ikäisenä jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtamaan vesipumppu, kun oli hiukan vuotanut jossakin vaiheessa. Kilometrejä autossa oli tuolloin 40tkm. 8 vuoden iässä ei vesipumppua tarvinnut vaihtaa. Merkkihuollossa sanoivat, että 50% hihnanvaihdoista on sellaisia, ettei vesipumppua tarvitse vaihtaa. Merkkihuollossa käy normaalisti uudehkoja autoja, joissa käytetään alkuperäisiä varaosia. Halvat tarvikkeet vanhoissa autoissa ovat sitten eri juttu.


      • ihmettelen.
        Laakeri kestää kirjoitti:

        Onko kellään tietoa siitä, että Pösön vesipumpusta olisi laakeri hajonnut niin, että jako on päässyt hyppäämään ja venttiilit lyöneet mäntiin????

        Yleisin vika vesipumpussa on vuotaminen. Omastani jouduttiin 4 vuoden ikäisenä jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtamaan vesipumppu, kun oli hiukan vuotanut jossakin vaiheessa. Kilometrejä autossa oli tuolloin 40tkm. 8 vuoden iässä ei vesipumppua tarvinnut vaihtaa. Merkkihuollossa sanoivat, että 50% hihnanvaihdoista on sellaisia, ettei vesipumppua tarvitse vaihtaa. Merkkihuollossa käy normaalisti uudehkoja autoja, joissa käytetään alkuperäisiä varaosia. Halvat tarvikkeet vanhoissa autoissa ovat sitten eri juttu.

        Kun on vain muutama vesipumpun tekijä, niin miten se sitten sama tuote olisi merkkiliikkeessä parempi? Tai kun ja jos tuote sama olisi sitten kalliimpana toisenlainen.


      • Vaatii
        Laakeri kestää kirjoitti:

        Onko kellään tietoa siitä, että Pösön vesipumpusta olisi laakeri hajonnut niin, että jako on päässyt hyppäämään ja venttiilit lyöneet mäntiin????

        Yleisin vika vesipumpussa on vuotaminen. Omastani jouduttiin 4 vuoden ikäisenä jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtamaan vesipumppu, kun oli hiukan vuotanut jossakin vaiheessa. Kilometrejä autossa oli tuolloin 40tkm. 8 vuoden iässä ei vesipumppua tarvinnut vaihtaa. Merkkihuollossa sanoivat, että 50% hihnanvaihdoista on sellaisia, ettei vesipumppua tarvitse vaihtaa. Merkkihuollossa käy normaalisti uudehkoja autoja, joissa käytetään alkuperäisiä varaosia. Halvat tarvikkeet vanhoissa autoissa ovat sitten eri juttu.

        vesipumpun vaihdon ja Relluissa muistan myös lukeneeni heikoista vesipumpuista.Itsellä tällä hetkellä WV ja siinä ainakin pitää vaihtaa pumppu kun hihnan vaihtaa.
        Aikaisemmin oli Pösö Partner ja kaksi kertaa vaihdettiin minun aikanani hihna 200000 km aikana ja pumppua ei vaihdettu kertaakaan.Kyllä volsu on omista autoistani ainoa mihin sitä on suositeltu.Japseissa en ole vaihtanut koskaan ja tuskin Pösössäkään on siihen tarvetta.


    • omassani (406)

      160000 km vaihtoväli omassa 406 -02 HDI 80 kW. Nyt hihnalla ajettu 105000km. Kuikistin yläkotelon raoasta hihnaan, sopivan kireällä oli, ja muutenkin ihan uuden näköinen.

      Laturinhinha myös ollut saman ajan, se oli pois paikoiltaan, ja ei sitten minkäänlaista vanhenemisen tai kulumisen merkkiä. Tämä hihna malli oli semmoisella pyöreällä hampaalla.

      Tällä autolla tarvii hyvin harvoin jos juuri koskaan , kierrättää konetta yli 2100 kierrosta, on niin hyvät alaväännöt, varsinkin kun ollut kauan jo pois ERG, se lisäsi alavääntöä .

      Niin siksipä ei hihnatkaan mene, voisi melkein sanoa että kestävät tupla ajat

      • fsdfdsdf

        Hihnan kunnon toteaminen ei onnistu kun hihna on paikallaan, se saattaa näyttää paikallaan täysin kunnossa olevalta vaikkei olekaan enää kunnossa.

        Ainoastaan taivuttelemalla irtonainen hihna käsin näkyy millaisessa kunnossa hihna on.


      • menee
        fsdfdsdf kirjoitti:

        Hihnan kunnon toteaminen ei onnistu kun hihna on paikallaan, se saattaa näyttää paikallaan täysin kunnossa olevalta vaikkei olekaan enää kunnossa.

        Ainoastaan taivuttelemalla irtonainen hihna käsin näkyy millaisessa kunnossa hihna on.

        Juu! Näin tein laturin hihnalle, ja oli täysin moitteeton, oli malliltaan, jota en itse ole koskaan nähnyt, ja aikapaljon olen nähnyt. hihnan hampaat on pyöreät, ja kulumattomattomat noin suunnilleen, eli menee vielä toisenkin satatuhatta.

        Jakohihnan sain hyvin näkyviin hampailtaankin, ei ollut mitään uudesta poikkeavaa havaittavissa. Kiristyskin oli kohdallaan, kunhan vielä muutaman kymmenen tuhatta menee sitten vaihdan, nyt ajettu hihnalla 105000km. Autolla ei koskaan tarvetta nostaa kierroksia yli 2100. Normaalista harvempi välitys, kun ajaa 80 km/h silloin kierrokset 1500. Itse harvennettu 6%


      • Huh-huh...
        menee kirjoitti:

        Juu! Näin tein laturin hihnalle, ja oli täysin moitteeton, oli malliltaan, jota en itse ole koskaan nähnyt, ja aikapaljon olen nähnyt. hihnan hampaat on pyöreät, ja kulumattomattomat noin suunnilleen, eli menee vielä toisenkin satatuhatta.

        Jakohihnan sain hyvin näkyviin hampailtaankin, ei ollut mitään uudesta poikkeavaa havaittavissa. Kiristyskin oli kohdallaan, kunhan vielä muutaman kymmenen tuhatta menee sitten vaihdan, nyt ajettu hihnalla 105000km. Autolla ei koskaan tarvetta nostaa kierroksia yli 2100. Normaalista harvempi välitys, kun ajaa 80 km/h silloin kierrokset 1500. Itse harvennettu 6%

        Voisi olla moottorille terveellisempää painaa sitä kaasua joskus ihan kunnolla ja vedättää 5500 kierrokseen. Ei se moottori siitä hajoa, päinvastoin. Tai nyt voi tietysti hajota, kun kaikki karsta lähtee liikkeelle.

        Ihme, että autosi kulkee enää ollenkaan, jos sillä on ajettu 105 tkm noilla maksimikierroksilla. Taitaapa olla kone aika tukossa.


      • ihan 5500 kierrosta
        Huh-huh... kirjoitti:

        Voisi olla moottorille terveellisempää painaa sitä kaasua joskus ihan kunnolla ja vedättää 5500 kierrokseen. Ei se moottori siitä hajoa, päinvastoin. Tai nyt voi tietysti hajota, kun kaikki karsta lähtee liikkeelle.

        Ihme, että autosi kulkee enää ollenkaan, jos sillä on ajettu 105 tkm noilla maksimikierroksilla. Taitaapa olla kone aika tukossa.

        Kyseessä olikin diesel, joten ei kannata ihan 5500 kierrokseen vetää. :)

        No, lähelle punaista rajaa kuitenkin.


      • epäile
        Huh-huh... kirjoitti:

        Voisi olla moottorille terveellisempää painaa sitä kaasua joskus ihan kunnolla ja vedättää 5500 kierrokseen. Ei se moottori siitä hajoa, päinvastoin. Tai nyt voi tietysti hajota, kun kaikki karsta lähtee liikkeelle.

        Ihme, että autosi kulkee enää ollenkaan, jos sillä on ajettu 105 tkm noilla maksimikierroksilla. Taitaapa olla kone aika tukossa.

        Päinvastoin kone elämänsä kunnossa, nyt mittarissa 405000km(neljäsataa viisituhatta), 15000km välein olen öljyt vaihtanut, ei kulututa juurikaan 5W/50 Mobil 1.

        ERG ollut pois, alavääntö parani(aikanaan), pitkänajan kulutus ollut 5 - 5,3 kesät talvet, koska talvella ajetaan hitaammin, ja omat kiireet menneet ohi, riittää ihan tiekohtaiset nopeusrajoitukset, ja tosiaan kone vääntää tosi hyvin jo 1500 kierroksesta alkaen, 1750 paras vääntökierros.

        Välitys 5,5% harvempi alkuperäiseen, näyttää nopeusmittari just eikä melkein, matkamittari myös. Kulutusmittari näyttää nyt 2,5 desiä liikaa, tarkistettu moneen kertaan.

        Jarrulaikat alkuperäiset(rantit joskus poistettu), ihan kohtuulliset vielä. Pidetty jarrrut kunnossa! vuoden/parin välein perusvoitelu(satulatapit, ja sylinterin ulkoneva osa, silloin kun laitetaan uudet jarrupalat, muutoin palanut töhkä sylinterin ulko osassa jumittaa, kun sylinteri menee pohjaa)

        Että semmoista! Jos ja kun osaa tehdä ennakkoon, ei edes noin tehtynä mene kuin pikkuhetki silloin tällöin, paljon vähemmän aikaa kuin korjaten jälestä.

        Että semmoista!
        ps. ERG sotkee konetta, käy sitten mm. venttiilien päälle, alkaa pienet vuodot ja kilinät, ja tukkeaa imusarjaa.


      • lisäten
        epäile kirjoitti:

        Päinvastoin kone elämänsä kunnossa, nyt mittarissa 405000km(neljäsataa viisituhatta), 15000km välein olen öljyt vaihtanut, ei kulututa juurikaan 5W/50 Mobil 1.

        ERG ollut pois, alavääntö parani(aikanaan), pitkänajan kulutus ollut 5 - 5,3 kesät talvet, koska talvella ajetaan hitaammin, ja omat kiireet menneet ohi, riittää ihan tiekohtaiset nopeusrajoitukset, ja tosiaan kone vääntää tosi hyvin jo 1500 kierroksesta alkaen, 1750 paras vääntökierros.

        Välitys 5,5% harvempi alkuperäiseen, näyttää nopeusmittari just eikä melkein, matkamittari myös. Kulutusmittari näyttää nyt 2,5 desiä liikaa, tarkistettu moneen kertaan.

        Jarrulaikat alkuperäiset(rantit joskus poistettu), ihan kohtuulliset vielä. Pidetty jarrrut kunnossa! vuoden/parin välein perusvoitelu(satulatapit, ja sylinterin ulkoneva osa, silloin kun laitetaan uudet jarrupalat, muutoin palanut töhkä sylinterin ulko osassa jumittaa, kun sylinteri menee pohjaa)

        Että semmoista! Jos ja kun osaa tehdä ennakkoon, ei edes noin tehtynä mene kuin pikkuhetki silloin tällöin, paljon vähemmän aikaa kuin korjaten jälestä.

        Että semmoista!
        ps. ERG sotkee konetta, käy sitten mm. venttiilien päälle, alkaa pienet vuodot ja kilinät, ja tukkeaa imusarjaa.

        Peugeot suositus , vaihteistoon öljyä 0,5 litraa enemmän mitä määrä (2litraa). Öljyt pois alapropusta, ilmanpuhdistin kotelo pois, kuin peruutusvalon katkaisin, siitä suppilolla 2,5 litraa syntteettistä vaihteistoöljyä.

        Menee vaihteistoöljy vetiseksi, harmaaksi, jos ei koskaan vaihdeta.

        Omassa ollut Mobilin synteettinen vaihteistoöljy, synkronointi pelaa 100%, aina pelannut.


    • pugiman

      mä vaihdoin oman jako hihnan 125 tkm ja näytti sillon ihan hyvältä vielä, että kestää helposti.

      • pösöpena

        Joo kyllä PÖSÖ 307 SW kestää minäkin vaihdoin hihnan kiristäjän ja vesipumpun töineen n,450 hihnalla oli ajettu jo 120 000. Olen ajanut em autolla nyt 140 000 ostin käytettynä 70 tuhatta ajetuna olen erittäin tyytyväineen.


    • Mikä olis hyvä vaihto väli..5v. Vai se. 120 tkm. 1.6 pensa

    • eos-12cal

      ei kestä, mulla oli 307 ja ajoin 90000 km ja oli 14 kertaa pajalla, siinä oli kaikki mahdolliset viat. myy pois tai romuta autosi.

    • Pattinen

      Hihnanvaihto 180t, pumppu piti vaihtaa 210t ja sit alko kuluminen/tökkiminen: tulppien/vaihto, joku sähkö vika vain n60euroo makso liikkeessä.
      Renkaat veke niin näät mikä meininki,ei laatu tavaraa jarruissa, enemmän huolettais pallonivelet ja akselit. Sulakkeita en kannata alkaa ohjekirjan mukaan alkaa tarkistaa, menee muuten koko vehje sekasin.
      Hyvin kulkee, hyvä peli muuten!!€€€€€

    • Kestääkö.Buuaaahhhhhh

      Kestääkö kenenkään normaalin ihmisen pää, ajaa Peugeotilla?

      • Kylläkylläjuurinäin

        Ehdin tässä jo miettimään että onpa palsta muuttunut asialliseksi, että onko kaikki mielenterveyskuntoutujat parantuneet kun päiväkin taas pitenee.

        Mutta oireita on ilmassa edelleenkin, joten paranemisia sinne. Kesä lähestyy.


    • matti1lahti

      Kyllä kestää, Ostin juuri autovaraosa24:n kautta pösön 306:een jakohihnan, kiristimen, vesipumpun ja käyttöhihnan hintaan 69 €. Tavarat tulivat autodocilta saksasta ja ne tuotiin kotiin.

    • Anonyymi

      Kestää kokemusta on .Mutta en suosittele jos pää ei kestä!Omalla ajettu tuplat eikä ole mitään merkkejä katkeamisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      174
      10168
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3425
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3163
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2835
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2189
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2163
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1993
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1608
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1386
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1356
    Aihe