Kiinnostaisi tietää jos jokin suuri laiva joutuu laskemaan ankkurin hätätilantessa ettei ajautisi johonkin epätoivottuun paikkaan vaikka konerikon satuttua myrskyn vaikutuksesta.
Itse olen antanut ymmärtää itselleni että suhde olisi 1:10 kautta syvyys/pituus että toivottu vaikutus saataisiin (ymmärrys saatu jossain kursilla!)
Laivan ankkuriketjun pituus
8
9048
Vastaukset
- syvää
-Jos vaikka tuosa Estonian uppoamispaikalla olisi autolautta jäänyt ankkuriin niin siinä olisi tarvittu 2 ankkuria x 100m x 10 eli 2 kilometriä raskasta kahdeksikkoa. Huh!
- ankkuroitua
keskelle merta?
- lflflf
saa olla sitten astetta tehokkaampi ankkuripeli jos meinaa saada kuokat takasin ylös..
- Sanoo näin
4 : a length of cable or anchor chain of usually 15 fathoms, mutta tässäkin suhteessa on eroja, on lyhempiä ja pitempiä "shakkeleita."
Isommassa laivassa on tusinan verran tällaisia, että oisko noin 300 m parhaimmillaan? - maallikko2
kuvitellanpas tilanne että ankkuri juutuu pohjassa olevan esteen loukkoon niin ettei sitä saa ylös.
itse olen kokenut tuon onkiveneen ankkurin kanssa mutta yleensä on ollut apuna kääntää vene vastapäiseen suuntaan ja vetää uudelleen siltä puolelta tai jostain muusta suunnasta rynkyttämällä.
Mutta onhan pari ankkuria täytynyt jättääkin pohjaan köysi katkaisemalla.
Haluaisimpas nähdä sen miehen(James Bondin) joka rälläkällä menee katkaisemaan ison rahtilaivan vaikkapa parisatametrisen kiinnijuuttuneen ankkurin ketjun kovassa kelissä.
Se varmasti silpaisee suolet pihalle kun laukeaa!- Ankkuriketjulaatikossa
juuri sanotaan Bitter-Endiksi. On katkera tilanne, jos sen joutuisi hellittämään, on vähän kallista....
- konemurskaaja
Ankkuriketjulaatikossa kirjoitti:
juuri sanotaan Bitter-Endiksi. On katkera tilanne, jos sen joutuisi hellittämään, on vähän kallista....
Joskus jouduttiin polttamaan kettinki poikki, kun tuo viimeisen lenkin irroitus ei toiminut. Merenkäynti oli kyllä melkoinen. Joten ei toi James Bondin juttu ole ihan tuulesta temmattu.
- Näitä laskeskeleva
Joka laivalle on laskettu varustelu luku Uppouman, tuulipinta-alan jne perusteella. Tämän luvun perusteella määräytyy ankkuriketjun halkaisija, pituus sekä mooring linjojen lukumäärä, pituudet & lujuus. Esim 100 000 dwt:n tankkerissa ketjua on noin 700 m (kahdessa pätkässä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o1584938Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.942126"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää1861881Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol571474Talousasiantuntija sanoo säästämisestä
" parin kuukauden tulo on sellainen, joka voi olla vaikka tilillä tai jossain korkorahastossa, eikä se ole tuottohakuine2671278Lieksa tukee kuntoutumista reilusti
Lieksan sosiaalitoimi käynnistää uuden tukihankkeen – työttömille veneitä hyvinvoinnin edistämiseksi Lieksan sosiaalito841120Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki111041Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole79989Nato on käytännössä kuollut!
Puolustusliitto Nato on toki natissut liitoksistaan ennenkin, mutta koskaan aiemmin sen vahvin maa Yhdysvallat ei ole uh288944Oot mun sielunpuolikas
Nainen. Harmi vaan että tavattiin väärään aikaan ja synnyttiin tälle planeetalle eri aikaan. 👩❤️👩❤️44862