perätilassa rv 32

yhen-äiti-80

Eli kokemuksia kaivataan...teillä joilla on ollu vauva näillä viikoilla perätilassa, onko moni kääntyny oikeinpäin ennen synnytystä?
Entä jos ei ni millä viikolla on yritetty kääntää?
Ja sitte vielä kokemuksia perätilasynytyksestä kaipailisin. Eli itse lähden siitä että alakautta synnytän ELLEI vauva oo joku yli 4kg. Uudelleensynnyttäjä siis olen ja esikoinen painoi vähän reilu 3kg ja neuvolassa arveltiin että tää kakkonen on kanssa hoikka ja pitkä. Näillä tiedoilla haluaisin yrittää alakautta, sektio pelottais liikaa ja nopea toipuminen on myös mulle tärkeää koska kotona oottaa sitte vaativa ja vilkas 2-vuotias. Eli miten muut on selvinny perätilasynnytyksistä...onko ollu pitkä ponnistusvaihe? Mulla oli esikoisen kanssa 15min mutta esikoinen tulikin ihan pää edeltä. Entä pahoja repeämiä? Tai onko jotain muuta mitä kannattais ottaa huomioon tai tietää?
Tää nyt on viel aikasta kun oon vasta viikolla 32 mut haluan vaan varautua jo kaikkeen mahdolliseen.

4

1372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

perätilavauvan synnyttämisestä,mutta mulla alkaa huomenna viikko 33 ja just tällä viikolla käänty oikein päin.Useimmilla kääntyy viellä paljon myöhemmin.Toivoa on ja erittäin paljon.

• Miuku75

Heips! Mulla oli vauva perätilassa vielä rv 34. Oli kääntynyt raivotarjontaan ennen rv 37. Joten toivoa ja kääntymismahdollisuuksia vielä on. Ja minulle ainakin kätilö sano että vielä rv 34 vauvan ei tarvitse kuin potkasta kerran kunnolla niin kääntyy mahtuu hyvin vielä. Ota rennosti vain,kyllä kerkii kääntyillä moneen kertaan vielä! Ulkokäännöstä ne yrittää rv 36-37.

• suosittele

mulla vauva perätilassa rv 38. sektio ens viikol. kääntöä yritettiin viikolla 36. minä taas en uskalla edes ajatella alatiesynnytystä.olen jutellut tästä nyt 3 läåkärin kanssa ja kaikki sanoivat että sectio on turvallisempi...happivajaus on yleisin.siitä epilepsia ym...perätila synnytyksessä pään ulostulo on 3 kertaa pidempi matka kuin normi raivo tarjonnassa. mutta omapa on asiasi...huom.yks tuttava ajatteli niinkuin sä et pääsee nopeesti kotia hoitamaan muita lapsia niin hän synnytti perätila vauvaa alakautta 30 h ja sit lopulta päädyttiin hätäsectioon.....sectiota ei sairaalat suosittele sillä se maksaa 5 kertaa enemmän kuin alatie synnytys... toivotaan että kääntyy...

• Nimetön

En voi olla vastaamatta viestiin, koska itse kaipasin tuossa vaiheessa paljon tukea. Sinulla tosin on vielä jonkin matkaa synnytykseen, joten hyvin voi vaavi vielä kääntyä. Joillain kääntyy viimeisellä viikolla ennen synnytystä.

Minä siis synnytin esikoiseni perätilassa 40 2. Häntä yritettiin kääntää kaksi kertaa viikoilla 36 2 ja 37 2, mutta tyttö istui tyytyväisenä pyllyllään. Seuraavalla kerralla jos lapsi sattuisi olemaan perätilassa, niin en edes tiedä lähtisinkö käännösyrityksiin, koska jotenkin jälkeenpäin tuntuu että lapsi kääntyy luonnollisesti jos on kääntyäkseen.Itsellä oli jo tuolloin vahva tunne, ettei tyttö käänny, koska oli ollut perätilassa niin pitkään. Muut uskoivat, mutta minä en...ja minä olin oikeassa :). Minäkin kauhulla luin alan ihmisenä tutkimuksia perätilasynnytyksistä, mutta niin paljon nykypäivänä luonnonmukaista synnytystä pidetään lapselle ja äidille turvallisempana vaihtoehtona joten en oikeasti harkinnut edes lapsen isän suvun painostuksesta huolimatta leikkausta. Uskoin siihen, että kaksi pätevää lääkäriä arvioivat lantiokuvista mahtuuko tulemaan ja olivat sitä mieltä että hyvin mahtuu. juuri lannekuvalla ja ultralla arvioidaan ja punnitaan mahtuuko lapsi turvallisesti tulemaan. Ei lääkäritkään mitään riskejä halua ottaa. Nämä synnytykset ovat ainakin Kanta-Hämeessä arkipäivää ja uskalsin turvallisin mielin koitokseen lähteä.Näissä perätilasynnytyksissä on sairaalakohtaisia eroja, minkä voi edellisen kirjoittajan viestistä päätellä...Itse suorastaan loukkaannuin hänen viestistään...Tosin esim. kotkassa ilmeisesti nämä leikataan automaattisesti, koska eivät ilmeisesti ole asiaan kovin paneutuneita. Sairaalasta varmasti kerrotaan hoidetaanko siellä perätilat yleensä alakautta.

Minun synnytys oli nopeahko, en ehtinyt saamaan edes puudutuksia.En tosin tiedä olisinko ottanutkaan. Ponnistusvaihe kesti 11 minuuttia, joten aikas vauhdikkaasti ponnistin.. Tässä ponnistusvaiheessa on nimenomaan tärkeää että äiti on motivoitunut synnyttämään lapsensa alakautta, koska vauva on tosiaan itse ponnistettava ulos. Lääkäri auttaa pään kyllä tarvittaessa lopussa, mutta siihenkin tarvitsee kuitenkin ponnistaa. Minulla meni kaikki tosiaan hyvin.Lääkäreitä on salissa yleensä 2 synnytystä varten ja sitten lastenlääkäri.Lääkäri auttaa lapsen maailmaan, ei kätilö niin kuin normaalissa synnytyksessä.

Synnytys piti kaikenlisäksi käynnistää, koska minulla oli alkava raskausmyrkytys. Perätiloja ei yleensä käynnistellä, mutta raskausmyrkytyksen takia katsottiin aiheelliseksi että paikkoja voidaan alkaa valmistelemaan.Käynnistyksen piti olla hidas, mutta tyttö päätti tulla samana päivänä maailmaan, vaikka lääkärit olivat sitä mieltä että muutama päivä menee käynnistellessä...

Tuli aika sekava kertomus, mutta vastaan mielelläni kysymyksiin jos jotakin jäi vielä kaivertamaan....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      36
      3815
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      51
      1764
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1379
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1221
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      187
      1140
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1051
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      965
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      856
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      49
      801
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      780
    Aihe