pikeytynytkattila

ei tietoa

Kattilani on jäspin ypv40,ongelmana on pikeytynt palopesä.poltan sitä aina ns:täysillä(kuiva koivuhalkoja) mutta olisko syynä liianlyhytpiippu.kattila huoneen lattiasta 4m.termostaati 72c kattila ei meneyli siitä ennenkuin varaajakuuma.piipusta ei juuri tule savua kun kattila on kunnolla syttynyt.pitäiskö parantaa vetoa vai mitä?

15

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se koivuhalko.
      Koivussa on hyvät lämpöarvot mutta se tuohi puun pinnassa pikee kattilasi.
      Jos olisi mahdollista niin polta sekahalkoa jossa vaikka koivun osuus olisi 30% niin pitäisi kattilan ruveta puhdistumaan.

    • poistamaan

      olen samaa mieltä edellisen kanssa,koivutuohi on yx piru pikeen,sekahalkoa tai sitten leppää ni kyllä piki lähtee.........

    • Juffe

      Minkä kokoinen hormi tässä on? Hormin pituus ei yksistään kerro vetoa. Onko hormissa vaaka tai viistoja osuuksia. Vedon voi mitata mittarilla, jos tarvii.

      Piipunhattu auttaisi näillä sateisilla ilmoilla, kun hormi lämpiää kuivana nopeammin.

      Puuta polttaessa tarvitaan ns. toisio ilmaa. Eli kaikki ilma ei ole hyvä mennä arinan läpi. Toisioilman kanssa palaminen on puhtaampaa ja pääsee kuumempaan liekkiin. Ihanne olisi sen toisioilman esilämmitys. Jos sitä toisioilmaa on liikaa, niin sekään ei auta.

      Käytännössä siinä ylemmässä luukussa (mistä puut sisään) on joku aukko ja pistetään siitä sopivasti kattilaan ilmaa.

      • Juffe

        Sen verran lisäystä, että sitä alempaa ilmaluukkua voi hyvin pitää nykyistä pienemmällä (häkäpolttoa jos ylemmästä ei ilmaa) ja ylemmän ilman kanssa palaa häkä. Tästä on se etu ettei tarvitse polttaa hormin vetoa suuremmalla liekillä (teholla).

        Nyt poltetaan täysillä, niin puuta kaasuuntuu kovasti, mutta kattilassa ei riitä happea kaiken kaasun polttamiseen. Kaasuuntunut puu tiivistyy pieksi. Korjauksena rajoitetaan puun kaasuuntumista (alempi luukku pienemmällä) ja ylhäältä ilmaa loppuun palamiselle. En usko että se piki tulee juurikaan koivun tuohesta, jos puut ovat _kuivia_.


      • ei tietoa

        horminkoko on ns:täudentiilen reikä,piipunhattu on.Kattilassa ei ole toisio ilmamaluukua vaan kaikki ilmamenee ala lunkasta.


      • .....
        ei tietoa kirjoitti:

        horminkoko on ns:täudentiilen reikä,piipunhattu on.Kattilassa ei ole toisio ilmamaluukua vaan kaikki ilmamenee ala lunkasta.

        Kyllä siinä täyttöluukussa yleensä on sellainen toisioilmaluukku, jota voi ruuvilla säätää.


      • Juffe
        ..... kirjoitti:

        Kyllä siinä täyttöluukussa yleensä on sellainen toisioilmaluukku, jota voi ruuvilla säätää.

        Sellaisen pienen luuku voisi tarvittaessa tehdä itsekin, mutta parempi ruuvailla sitä isomman luukun keskellä olevaa pienempää luukkua.

        Säädön vaikutksen näkisi parhaiten happi- ja häkäanturin kanssa -- jos haluaa nähdä lukemia. Onnistuu se säätäminen vähän kerrassaan tekemällä.


      • ......
        Juffe kirjoitti:

        Sellaisen pienen luuku voisi tarvittaessa tehdä itsekin, mutta parempi ruuvailla sitä isomman luukun keskellä olevaa pienempää luukkua.

        Säädön vaikutksen näkisi parhaiten happi- ja häkäanturin kanssa -- jos haluaa nähdä lukemia. Onnistuu se säätäminen vähän kerrassaan tekemällä.

        Näyttää siltä ainakin kuvan perusteella, että tuosta kattilasta puuttuu täyttöluukusta tuo toisioilmaläppä, joka mm. on jäspin kaksoiskattilassa.


      • kokeile ja korjaa
        ...... kirjoitti:

        Näyttää siltä ainakin kuvan perusteella, että tuosta kattilasta puuttuu täyttöluukusta tuo toisioilmaläppä, joka mm. on jäspin kaksoiskattilassa.

        Esilämmitettyä ilmaa saa, kun pistää esim 50mm putkea arinalta ylöspäin. Se putki imee alhaalta ilman. Tuli vieressä lämmittää sen ja ilma nousee ylöspäin. Se putki nostaa hivenen hapekasta ilmaa ylös toisioilmaksi. Olennaista on että putki nostaa ilman puiden yläpuolelle, se ilma ei vaikuta hiilloksen palamiseen suoraan.

        Jos intoa löytyy, niin kyllä sitä ilmaa saa ohjattua kattilassa ja palamista säädettyä.


      • vävypoeka
        ..... kirjoitti:

        Kyllä siinä täyttöluukussa yleensä on sellainen toisioilmaluukku, jota voi ruuvilla säätää.

        Miten paljon sen toisioilmaluukun pitäisi olla ruuvilla auki? Joo anturilla sen näkisi, mutta ei satu löytymään pakista sellaista.

        Että miten muilla yleensä on? Vai laittaako muutkin pari milliä kantta raolleen mutu-tuntumalla?


      • vävypoeka kirjoitti:

        Miten paljon sen toisioilmaluukun pitäisi olla ruuvilla auki? Joo anturilla sen näkisi, mutta ei satu löytymään pakista sellaista.

        Että miten muilla yleensä on? Vai laittaako muutkin pari milliä kantta raolleen mutu-tuntumalla?

        On noin 1,5-2,0cm luukku alareunasta mitattuna auki.
        Tosin kattilakin on käänteispalo,mutta kyllä varmasti yläpalokattilassa saa olla 2,0-3,0cm auki.
        Mutta siitähänsen näkee kuin puutpalaa ja onko mustaautua piipussa.Jos puut palaa hyvin ja piipusta eitule mustaa savua niin silloin ilmariittää palamiseen.
        Ja muistakaa että sytytysvaiheessa tarvii enemmän ilmaa.


    • ..ompi syyllinen, polttelet kerran viikossa sekapuuta ja homma on hoidossa.
      Tuohi on hyvä sytyke mutta ei siitä muuten ole kuin haittaa.

    • Lastu

      Itellä on sama kattila. Oon pitäny termostaatin 85 asteessa. Puu palaa nätisti eikä pannu nokeennu niin paljoo, kun paikat on kuumina.

      • ei tietoa

        tarkoitatko mahdollisesti lataustermostaattia kattilan ja varaajan välissä?Kokemukseni kyseisestä lämmitysmuodosta rajoittuvat tähän syksyyn,joten ymmärrän tästä hommasta vielä yhtäpaljon kuin sika hopealusikasta.Otan kyllä kaiken kokemusperäisentiedon vastaa.Joten kiitoksia kaikille jotka ovat vaivaantuneet vastaamaan.


      • Lastu
        ei tietoa kirjoitti:

        tarkoitatko mahdollisesti lataustermostaattia kattilan ja varaajan välissä?Kokemukseni kyseisestä lämmitysmuodosta rajoittuvat tähän syksyyn,joten ymmärrän tästä hommasta vielä yhtäpaljon kuin sika hopealusikasta.Otan kyllä kaiken kokemusperäisentiedon vastaa.Joten kiitoksia kaikille jotka ovat vaivaantuneet vastaamaan.

        Juurikin sitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe