Neuvokaa tekniikan noviisia. Hommasin tuossa esikouluikäisen 530iA:n ja muuten käy ja kukkuu hyvin paria pikkuvikaa lukuunottamatta (ei kokemuksia muista BMW:stä). Autollahan on ajettu 110tkm ja öljy on normaalin ruskeaa huoltovälin puolessa välissä. Sen pahemmin en ole nesteitä tutkinut, kunhan olen katsonut niitä olevan riittävästi.
Eli: kun reilusti antaa kaasua vaikkapa motarin rampissa, niin näkyy peruutuspeilistä valkoista "savua". Tämä siis kierrosalueen yläpäässä. Ajalen normaalisti sellaista rauhallista taloudellista ajoa ja reiluja kierroksia tulee käytettyä harvoin. Kylmänä en koskaan reippaasti kaasuttele, joten lämpimästä koneesta on kyse. Hälvenee saman tien, joten kyseessä lienee vesihöyry. Sen tiedän, että musta savu tulee useimmiten rikkaan seoksen palamattomista aineista ja sininen savu öljyistä. Onko siis kansipahvi mennyt? Vai onko normaalia näillä säillä ( 12C)? Pitäisikö tutkia puristukset saman tien?
Valkoinen savu - Bensa
10
7355
Vastaukset
Kai nyt olet kuitenkin katsonut että jäähdytysvettä ei katoa ja että syylari ei kupli (varovasti korkki auki jos käyntilämmin)?
Voi olla kyllä myös täysin normaalia pakoputkeen kertyneen veden ulosheittoa höyryn muodossa jos annat kenkää Bemarille vain toisinaan. ;)- 530iA -00
Kiitos vinkeistä. Pitää tarkistaa jäähdyttimen nesteet. Vähän arveluttaa kurkistaa kuumaan syyläriin, ettei tule vedet silmille. Täytyy jotenkin varovasti availla korkkia ja katsella.
- 530iA -00
530iA -00 kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Pitää tarkistaa jäähdyttimen nesteet. Vähän arveluttaa kurkistaa kuumaan syyläriin, ettei tule vedet silmille. Täytyy jotenkin varovasti availla korkkia ja katsella.
Ajoin auton lämpimäksi, avasin korkin varovaisesti ja pistin käyntiin. Ei siellä mitään kuplia tai vaahtoa näkynyt. Vesi tietysti oli liikkeessä ja sitä pulppusi kierteiden juuresta säiliöön. Se lienee normaalia(?). Säiliö oli syylärin vasemmalla sivulla edestä katsoen ja oli lienee paisuntasäiliö. Muita korkkeja en purkamatta löytänyt. Paisuntasäiliöstähän se piti tarkistaa?
- väliaikaisratkaisu
vaan, eli kun tunget perunan sinne pakoputkeen niin kyllä ne savutkin siitä katoavat...
- lienee ajettu
paljon pätkäajoa ja pakoputkistoon on kondensoitunut vettä. Laakkosen mukaan E36/E38/E39 malleihin voi kondensoitua monta litraa vettä putkistoon ja se näkyy kylmemmillä keleillä ja pakkasilla juuri täyskaasu kiihdytyksissä.
Minulla on 328/E36 ja 728/E38 joissa molemmissa M52 koneet ja niissä tulee paljon valkoista savua kun antaa kenkään kylmällä kelillä. Ihan normaalia. Näillä autoillani ajetaan paljon kaupungissa pientä pätkää. Tuohon 728 tehtiin kansiremppakin ja sen jälkeen toiminta oli samanlaista = vesihöyryä tulee.
Jos nesteitä ei häviä ja kaikki toimii niin en sinuna huolestuisi.- 530iA -00
Kiitos tiedosta. Pätkäajoa tulee melkolailla paljon, ei juuri yli 15km kerrallaan ja kaasuteltua tulee enimmäkseen säästeliäästi. Ja ei kai M54 eroa M52:sta pääpiiretissään kuin sähköisen kaasupolkimen ja tuplavanoksen osalta (pl. M52 TU xx). Nesteitä ei ainakaan ole havaittavasti vähentynyt 3000km:n matkalla.
- kestä
530iA -00 kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Pätkäajoa tulee melkolailla paljon, ei juuri yli 15km kerrallaan ja kaasuteltua tulee enimmäkseen säästeliäästi. Ja ei kai M54 eroa M52:sta pääpiiretissään kuin sähköisen kaasupolkimen ja tuplavanoksen osalta (pl. M52 TU xx). Nesteitä ei ainakaan ole havaittavasti vähentynyt 3000km:n matkalla.
kiittelemistä. :) Seuraavalla kerralla kannattaa suunnata tänne kun biimerin kanssa ihmettelemistä: http://www.btcf.fi/forum/
- siis myös...
530iA -00 kirjoitti:
...antaa sille autolle kenkää välillä. Koneen ollessa tietysti lämmin. Siksi siinä on kolmen litran patakin. Poistaa vesihöyryjä, karstaa ja bensaa öljyn seasta.
- Kra
.....Pitäisikö tutkia puristukset saman tien.....?
Tää se on jännä juttu tää moottorin kunnon tutkiminen puristusmittauksilla! Se kun ei kerro moottorista oikeastaan yhtään mitään ellei sitten ole kone jo ihan hajalla.
Jos jotain yleensä tarvii mitata niin ainoa luotettava mittaustapa mäntämoottorille on ohivuotomittaus, mutta sitäkään ei taideta enää kouluissa opettaa uusille asentajille(?)- kertoo
kyllä se kertoo etenkin jos sylinterien välillä on merkittäviä eroja. Tietää paremmin mistä lähteä vikaa paikallistamaan. Koneen kunnosta yleensäkin voi jotain päätellä kun on valmistajan ohjearvot tiedossa. Toki ohivuotomittaus on paljon tarkempi kun siinä selviää mihin suuntaan paine pytyistä karkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760