PEF-tulokset

tzed

Onko astmaatikoilla PEF-arvot koko ajan tavallista alempana? Olen nyt PEF-seurannasa ja silloin, kun ei ole mitään oireita, puhallan yli 500. Jos taas tulee vaikka lievää hengenahdistusta tai yskää, niin silloin voi olla 400-430.

Yleensä kuulee että astmaatikot puhaltelee aina jotain 250-400. Koska alimpia arvoja minulla on tuo n. 400 niin tietysti hengitys kulkee, mutta tulee painontunne, yskää ja jonkin verran ahdistaa. Siis onko astmassa PEF-arvojen oltava noin matalia kuin 250-400..?

39

33779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silloin kun

      on hyvää aikaa ne voivat olla jopa 700.
      Olen astmaatikko ja arvoni vaihtelevat ilmojen ja terveyden mukaan.

    • pef-arvoissa

      juurikaan ollut viitteitä astmasta, mutta spirometriassa ihan selkeitä...

      • äöäöäöäö

        toisinpäin???


      • nimen omaan
        äöäöäöäö kirjoitti:

        toisinpäin???

        näin päin. Spirometrian perusteella olinkin yllättäen astmaatikko, vaikka pef ei heitellyt hirveästi.


      • VoihanKöhä

        Saitko sillä perusteella diagnoosin? Mulla myös spirometria bronkodilataatio selkeä astma, mutta koska pef seuranta näyttäisi olevan ok, niin astmaa ei ole ja sen mukaista hoitoakaan ei tule...

        Mulle tehtiin ensin spirometria bronkodilataatio ja sen jäljiltä sanoivat että selkeä vaste avaajalle lääkkeelle, harvoin kuulemma sellaista tapahtuu. Miksihän nyt pef seurannassa vastetta ei enää olekaan?


    • millimetrinen

      Hankipa jostain itsellesi taulukko, josta voit katsoa itsellesi ns suositusarvot ne kulkevat pituuden ja sukupuolen ja olisiko ollut iän mukaan.Vertaa niihin sitten omia arvojasi (pef arvoja)

      • nmm

        ... myös eroja, joten ei ole aivan yksinkertaista. Pitäisi tehdä pidempää seurantaa samalla mittarilla nähdäkseen, miten arvot heittelevät. Eri mittareita ja eri ihmisiä ei pitäisi kovin paljon vertailla keskenään, vaikka viitearvot tietysti jotain kertovatkin. Viitearvot eivät kuitenkaan ole mitään absoluuttisia vaan ainoastaan suuntaa näyttäviä.


    • kohdalleen

      "Siis onko astmassa PEF-arvojen oltava noin matalia kuin 250-400..?"

      Ei hyvänen aika, varmaan noissa saamissasi vastauksissa on asiaa valotettu monelta kantilta ja olet saanut tietää ettei se niin mene.
      (No lukaisin ne kuitenkin) Riippuu ihan tapauksesta millaiset arvot saa, niitä voi kuitenkin verrata viitearvoihin. Hanki ne, löytyvät googlettamalla varmasti. Jos taas olet jo käynyt tutkimuksissa, olet saanut ne mukaasi.

      Ikä on eräs tärkeä tekijä, joten se kannattaa ilmoitaa kun kyselee vertailukysymyksiä. Minäkin olen itsessäni huomannut, että olen siirtynyt "vanhempien kaartiin" kun parhaat puhallukset ovat parhaimmillaan 480. Olen 67v. ja tämä toinen astmatulemiseni alkoi 50v, jolloin puhaltelin reippaasti tasapainon saavutettuani muistaakseni 570. Edellinen jakso oli 6 -30v, jolloin ei ollut näitä nykyajan hyviä lääkkeitä. Olisin viettänyt paljon onnellisemman lapsuuden ja nuoruuden!

      Kannattaa ottaa huomioon myös onko astma sisäsyntyistä vai allergista. Minulla sisäsyntyinen.

    • astmaatikko

      Mä puhaltelen aina 450-500, ahdistaa tai ei...

      • on silti

        astmadiagnoosi? Spirometrian perusteella vai miten?


      • pois
        on silti kirjoitti:

        astmadiagnoosi? Spirometrian perusteella vai miten?

        Olen koko ikäni sairastanut astmaa. Tottakai alkuvuosina PEF-arvot oli järkyttävän matalat, mutta vuosien saatossa ne on noussu ihan mukavaa vauhtia, kiitos toimivan lääkityksen ja oikean hoidon. :) Spirometriassa näkyy selvästi että astmaa on mutta PEF-arvot ei oikein kerro mitään, koska ovat suhteellisen hyvät eivätkä vaihtele paljoa. Uskoisin tämän johtuvan myös osittain siitä, että harrastan laulamista sekä soitan puhallinsoittimia, jotka ovat vahvistaneet keuhkojani. Sairastan keskivaikeaa astmaa, jota ei välttämättä heti huomaa, koska on sen verran lääkitystä koko ajan päällä.


      • kyselijä :)
        pois kirjoitti:

        Olen koko ikäni sairastanut astmaa. Tottakai alkuvuosina PEF-arvot oli järkyttävän matalat, mutta vuosien saatossa ne on noussu ihan mukavaa vauhtia, kiitos toimivan lääkityksen ja oikean hoidon. :) Spirometriassa näkyy selvästi että astmaa on mutta PEF-arvot ei oikein kerro mitään, koska ovat suhteellisen hyvät eivätkä vaihtele paljoa. Uskoisin tämän johtuvan myös osittain siitä, että harrastan laulamista sekä soitan puhallinsoittimia, jotka ovat vahvistaneet keuhkojani. Sairastan keskivaikeaa astmaa, jota ei välttämättä heti huomaa, koska on sen verran lääkitystä koko ajan päällä.

        lienee sitten aika lailla sama tilanne. Minulla nuo astmapuheet alkoivat vasta spirometriasta. Kiva oli saada tietää, etten ollutkaan luulosairas. Minulla hyvät puhallusarvot voisivat kenties liittyä liikunnan harrastamiseen..? Mikä olikin kyllä yhtä tuskaa ja rinnan puristusta ennen lääkitystä.


      • Tzed
        kyselijä :) kirjoitti:

        lienee sitten aika lailla sama tilanne. Minulla nuo astmapuheet alkoivat vasta spirometriasta. Kiva oli saada tietää, etten ollutkaan luulosairas. Minulla hyvät puhallusarvot voisivat kenties liittyä liikunnan harrastamiseen..? Mikä olikin kyllä yhtä tuskaa ja rinnan puristusta ennen lääkitystä.

        Joo, itsellänikin on aina olltu vaikeuksia esim. juosta ja pyöräillä vaikka muuten harrastan liikuntaa. PEF-arvot saattaa olla suhtkoht normaalit mutta silti yskittää ja on painontunnetta.. Eli voi olla astma vaikkei PEF-arvot menekään kauhean alas?


      • nmm
        Tzed kirjoitti:

        Joo, itsellänikin on aina olltu vaikeuksia esim. juosta ja pyöräillä vaikka muuten harrastan liikuntaa. PEF-arvot saattaa olla suhtkoht normaalit mutta silti yskittää ja on painontunnetta.. Eli voi olla astma vaikkei PEF-arvot menekään kauhean alas?

        Mulle sanoi keuhkolääkäri, että pienten keuhkoputkien ongelmat eivät välttämättä näy PEF-arvoissa. PEF:llä mitataan kai lähinnä isojen keuhkoputkien ongelmia.


      • onkohan
        nmm kirjoitti:

        Mulle sanoi keuhkolääkäri, että pienten keuhkoputkien ongelmat eivät välttämättä näy PEF-arvoissa. PEF:llä mitataan kai lähinnä isojen keuhkoputkien ongelmia.

        mulla sitten astma. Spirometriassa tuloksena keskivaikea paheneminen. PEF oli kyllä normaalin rajoissa (n. 400), mutta esim. FEV oli reippaasti alakanttiin. Pääsen PEF-seurantaan vasta parin viikon päästä. Jos siinä ei ole paljon heittelyä, niin mulla silti voi olla astma? Henkeä ahdistaa paivittäin, lievää vinkunaa tulee, ja vaikka varsinaista yskää ei ole niin hengittäminen ärsyttää keuhkoputkea jotta melkein pitää yskiä.


      • nmm
        onkohan kirjoitti:

        mulla sitten astma. Spirometriassa tuloksena keskivaikea paheneminen. PEF oli kyllä normaalin rajoissa (n. 400), mutta esim. FEV oli reippaasti alakanttiin. Pääsen PEF-seurantaan vasta parin viikon päästä. Jos siinä ei ole paljon heittelyä, niin mulla silti voi olla astma? Henkeä ahdistaa paivittäin, lievää vinkunaa tulee, ja vaikka varsinaista yskää ei ole niin hengittäminen ärsyttää keuhkoputkea jotta melkein pitää yskiä.

        En itse noista spirometria-arvoista ymmärrä paljonkaan, mutta lääkäri osaa varmaan valaista asiaa sinulle.
        Itselläni todettiin alkava astma pef-arvoista vuosi sitten, ja spirometria vahvisti epäilyn. Lääkityksen myötä pef-arvot ovat kuitenkin parantuneet, eikä niissä näy nykyisellään mitään ongelmia. Uusimman spirometriakäyrän mukaan en kuitenkaan puhalla terveen lailla, vaikka arvoni siinäkin kokeessa ovat toki kohentuneet vuodessa paljon paremmiksi.


      • 1961

        yleensä 600-tappiin saakka.(niin olin joskus himo lenkkeiliä) Olen tupakoinut 10vuotiaasta lähtien, nyt tosin 2pv polttamatta ja aijon lopettaa. Välillä keuhkot tuntuu tosi tukkoselta ja ajatus keuhkoahtautumasta vaivaa, mutta ehkä se saa voimia lopettaa...


      • enemmän tietoa
        onkohan kirjoitti:

        mulla sitten astma. Spirometriassa tuloksena keskivaikea paheneminen. PEF oli kyllä normaalin rajoissa (n. 400), mutta esim. FEV oli reippaasti alakanttiin. Pääsen PEF-seurantaan vasta parin viikon päästä. Jos siinä ei ole paljon heittelyä, niin mulla silti voi olla astma? Henkeä ahdistaa paivittäin, lievää vinkunaa tulee, ja vaikka varsinaista yskää ei ole niin hengittäminen ärsyttää keuhkoputkea jotta melkein pitää yskiä.

        spirometria on kyllä luotettavampi ja antaa huomattavasti enemmän tietoa kuin pef-seuranta. spirometriatuloksista katsotaan eniten FEV1stä ja FVCta ja niiden alenemaa. myös fev/fvc prosentti on tärkeä, siinä 88% taitaa olla normaali. käyrän muodosta myös näkee obstruktion. spirosta näkee ovatko pienet, keskisuuret tai suuret keuhkoputket tukossa. lisäksi jos avaavan jälkeen arvot parantuvat se kertoo astmasta.

        Pef-seurannassa katsotaan vuorokausivaihtelua ja avaavan vaikutusta. vuorokausivaihtelu on siis tyypillistä astmaan, koska keuhkojen toiminta on huonointa aamuyöstä luonnostaan. eli aamupuhallukset on yleensä päivän huonoimmat ja illalla tulee parhaimmat. kannattaa puhaltaa heti kun herää. kelan erityiskorvaavuutta varten tarvitsee tehdä 2vk seuranta, jossa tiukemmat rajat kuin diagnoosia varten. pef-puhalluksiin vaikuttaa eniten suurten keuhkoputkien tila, joten siinä ei aina näy muutoksia eikä suurta vaihtelua. pef-seurannasta katsotaan myös avaavien vaikutusta ja diagnoosin voi saada myös riittävän suurella avaavalla vaikutuksella.

        liman tulo, yskä ja hengenahdistus ovat kyllä astmaattisia oireita. kun oma astmani alkoi, limaa tuli jo pitkän aikaa, mutta ei yskittänyt eikä vinkunut. lopulta tilanne paheni rajusti, alkoi kova yskä ja hengenahdistus. sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia saada diagnoosia sekä spirometrian ja pef-seurannan avulla. toivottavasti teidän vasta diagnoosivaiheessa olevien ei tarvitse päätyä ihan yhtä pahaan tilanteeseen. kolme kk meni jatkuvan ahdistuksen kanssa, mutta nyt tilanne on tasoittunut. en kuitenkaan puhalla lähellekään viitearvoja vieläkään, mutta pystyn urheilemaan.


    • astmaatikko?

      Olen kans puhallellut nyt pari päivää pef-mittariin ja arvot ovat aikas alhaiset, riippuen vuorokaudenajasta ne heittelevät 325-385 välillä, aamulla alhaisemmat. Ikää on reilu 30 ja pituutta n. 160 senttiä.. Liikuntaa harrastan aktiivisesti, mutta pitkään on jatkunut yskä, limantulo ja lukuisat flunssat kiusaavat. Et saapas katsoo, miten sitten lääkkeen kanssa tapahtuu ja mikä on diagnoosi!

    • 3.päivää

      Itse aloitin juuri pef seurannat ja lukemat vaihdelleet 285-355, kun pitäisi olla 480. Onko tuo taso siis astmaatikon tasoa. Vuorokausi vaihtelua ei vielä ole ilmennyt.

      • 3.päivä

        siis 285 kun tulee ahdistuksen tunne ja yskä. Yleensä aamuisin. Muuten 340-355.


      • Done that
        3.päivä kirjoitti:

        siis 285 kun tulee ahdistuksen tunne ja yskä. Yleensä aamuisin. Muuten 340-355.

        Nuo kolme edellistä on ihan perus kamaa. Aika lailla kuten minulla ja astmadiagnoosi tuli noin vuosi sitten. Sittemmin onkin mennyt energia siihen, että opin elämään tämän kanssa ja tunnistamaan pahenemat.


      • matsey
        Done that kirjoitti:

        Nuo kolme edellistä on ihan perus kamaa. Aika lailla kuten minulla ja astmadiagnoosi tuli noin vuosi sitten. Sittemmin onkin mennyt energia siihen, että opin elämään tämän kanssa ja tunnistamaan pahenemat.

        Itsellä astma. Ennen lääkitystä arvot oli jotain 280-350. Lääkitys Symbicort ja Singulair 10 mg. Arvot jotain 400 pintaan vaikka ahdistaisi.. Pituus 160cm ja paino 47kg ikä 24
        Välillä puhallukset oli 440 mutta tänä päivänä 370.


    • gyjyhjytg

      .. ainankin aina PEF-tulokset 150-400 luokkaa.

      • olo jos

        mittaustulos on 150 ?!


      • ensi viikkoa odotan

        ennen terve. Alkuvuoden yskää ajoittain ja limannousua, nyt jo 8vk ollut. Itse olen ollut seurannassa melkein 1 vk ja vaikeaa on ilman lääkettä. Parhaimmillaan puhaltanut yksi ilta 410 useimmiten kuitenkin 360-390, kun pitäisi 480. Aamuisin 320-375. muutaman kerran ahdistuksen aikana olen puhaltanut 270-310.
        Eli aikamoista heittelyä on. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?


      • matsey
        ensi viikkoa odotan kirjoitti:

        ennen terve. Alkuvuoden yskää ajoittain ja limannousua, nyt jo 8vk ollut. Itse olen ollut seurannassa melkein 1 vk ja vaikeaa on ilman lääkettä. Parhaimmillaan puhaltanut yksi ilta 410 useimmiten kuitenkin 360-390, kun pitäisi 480. Aamuisin 320-375. muutaman kerran ahdistuksen aikana olen puhaltanut 270-310.
        Eli aikamoista heittelyä on. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

        Mullakin on vimmatusti noussut limaa viime joulukuusta lähtien ja tuntunut että on voimat poissa ja laihtunut hirveästi. Puhallusarvot on 410-360. Lääkettä menee 3x3 aamulla ja illalla. Normaali annos ois 2x2. Huhtikuusta lähtien on menny isommalla annoksella. Ja kortisonia söin joulukuus ja huhtikuus aikamoiset annokset. Nyt ravannu ties millä lääkärillä että mistä toi liman keltanen lima johtuu..


      • astmaan
        ensi viikkoa odotan kirjoitti:

        ennen terve. Alkuvuoden yskää ajoittain ja limannousua, nyt jo 8vk ollut. Itse olen ollut seurannassa melkein 1 vk ja vaikeaa on ilman lääkettä. Parhaimmillaan puhaltanut yksi ilta 410 useimmiten kuitenkin 360-390, kun pitäisi 480. Aamuisin 320-375. muutaman kerran ahdistuksen aikana olen puhaltanut 270-310.
        Eli aikamoista heittelyä on. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

        kuulostaa ihan tavallisilta astman oireilta. käytä vaan avaavaa reippaasti jos ahistaa! alussa sitä ottaa tosi varovaisesti, mutta ei kannata kärsiä. lääkäriltä saat varmasti hoitavan lääkkeen, jos sinulla ei jo ole sitä. hoitavalla tilanteen pitäisi sitten pikkuhiljaa helpottua, voi helpottaa jo viikossa tai parissa.


      • myöskin
        astmaan kirjoitti:

        kuulostaa ihan tavallisilta astman oireilta. käytä vaan avaavaa reippaasti jos ahistaa! alussa sitä ottaa tosi varovaisesti, mutta ei kannata kärsiä. lääkäriltä saat varmasti hoitavan lääkkeen, jos sinulla ei jo ole sitä. hoitavalla tilanteen pitäisi sitten pikkuhiljaa helpottua, voi helpottaa jo viikossa tai parissa.

        sellainen vaihtelu, että avaava vaikuttaa ammun huonoihin 325-->410 arvoihin hyvin mutta illalla ei niinkään paljoa kun arvot ovat jo lähelle 400 iltaisin ja nousevat 425?


      • Mustuaiset
        myöskin kirjoitti:

        sellainen vaihtelu, että avaava vaikuttaa ammun huonoihin 325-->410 arvoihin hyvin mutta illalla ei niinkään paljoa kun arvot ovat jo lähelle 400 iltaisin ja nousevat 425?

        Minun pitäisi alkaa myös pef-seuranta. Ja toisella viikolla avaavan lääkkeen kanssa. Siskollani on astma ja hänen pojallaan. Vähän jännittää tuo avaava lääke, mitä se vaikuttaa tuloksiin. Minulla tulokset on nyt jotain 430 paikkeilla.


    • Kohti omia unelmia

      Ei tarvitse olla noin matalia PEF arvoja! Itse puhaltelen normaalisti 510 - 540, kun olen kunnossa, ja tämä yllättää aina hoitajat ja lääkärit. Ikäänkuin ei minulla voisi olla huono olo, jos puhallan 450 esim. Mutta, aina joutuu selittämään, että se pudotus 450:een on minulle paljon, ja takuulla tuntuu olossa.

      Kaiken huipuksi opin keuhkolääkäriltäni, ettei PEF-mittarilla voi mitata ns. pieniä keuhkotiehyeitä, jotka minulla yleensä on enemminkin tukossa. Eli, voin puhaltaa lähemmäs 500 ja silti olo on tuo mitä Tzed kerrot, ahdistaa, keuhkoja puristaa, kuumottaa ja sattuu.

      Kuulostaako tutulta? Se ei ole selvinnyt minulle vielä, että saako sitä toista mittaria mistään. Keuhkolääkäri kysyi puhallustuloksia ja ne oli hyvä, mutta kerroin että jotain outoa on enkä jaksa mitään. Kun puhalsin tuohon toiseen mittariin, lääkäri totesi oitis, että pienet keuhkotiehyet ovat ihan tukossa.

      Luulin minäkin jo, että olin ollut luulosairas.

      • pimpomjoulunkellot

        Olisi mahtavaa, jos joku osaisi sanoa tuosta mittarista, jolla voi mitata pienten keuhkoputkien ahtautumista. Itselläni myöskin astma pääosin pienissä keuhkoputkissa, ainakin spirometrian perusteella. Vaikka tosin flunssassa astmatulehdus leviää jokapuolelle keuhkoja ja joudun tosi helposti kortisonitablettikuurille...


      • tiutautau
        pimpomjoulunkellot kirjoitti:

        Olisi mahtavaa, jos joku osaisi sanoa tuosta mittarista, jolla voi mitata pienten keuhkoputkien ahtautumista. Itselläni myöskin astma pääosin pienissä keuhkoputkissa, ainakin spirometrian perusteella. Vaikka tosin flunssassa astmatulehdus leviää jokapuolelle keuhkoja ja joudun tosi helposti kortisonitablettikuurille...

        Mietin tota samaa että mitä niitten mittausten pitäis olla, mulle kun on neuvottu vehkeen käyttö ja lyöty lappu vaan kouraan. Mulla näyttää 160-250 välillä ja oon 151 ja 54, 22 on ikää.


      • astma vain
        tiutautau kirjoitti:

        Mietin tota samaa että mitä niitten mittausten pitäis olla, mulle kun on neuvottu vehkeen käyttö ja lyöty lappu vaan kouraan. Mulla näyttää 160-250 välillä ja oon 151 ja 54, 22 on ikää.

        mulla kans hiukan astma pahentunut selvästo on ahdsitellut nyt pari viikkoa enemmän. olen lisännyt hoitavaa lääkitystä oma-aloitteisesti mutta ei taida tepsiä. pef arvot on parhaimmillaan ollut tällä hetkellä 460 mutta silti vain ahdistaa...

        ikä 30v paino 72 ja pituus 173, eli ihan normaali rajalla tuo pef. itselläni jopa harvoin mitään vinkuu hengitys, on vain raskas hengittää...


      • Rova-Jaska
        astma vain kirjoitti:

        mulla kans hiukan astma pahentunut selvästo on ahdsitellut nyt pari viikkoa enemmän. olen lisännyt hoitavaa lääkitystä oma-aloitteisesti mutta ei taida tepsiä. pef arvot on parhaimmillaan ollut tällä hetkellä 460 mutta silti vain ahdistaa...

        ikä 30v paino 72 ja pituus 173, eli ihan normaali rajalla tuo pef. itselläni jopa harvoin mitään vinkuu hengitys, on vain raskas hengittää...

        Normaalisti (hyvä tilanne) puhallan arvoja 500:sta ylöspäin vanhalla Spirallani. Pahenemisvaiheessa flunssan tai allergisen reaktion yhteydessä arvot putoavat aika rajusti. Astmani on luokiteltu keskivaikeaksi. Olen 55-vuotia mies ja harrastan säännöllisesti liikuntaa, näin talvella hiihtoa.

        Pituus on 175 cm ja paino kohtuullinen 75 kg. Sain keuhkopolilta omahoito-ohjeet, jossa ovat minulle määritetyt raja-arvot (liikennevalot). Harvoin tarvitsen avaavaa, mutta Pulmicortia käytän säännöllisesti.


      • Lungman
        Rova-Jaska kirjoitti:

        Normaalisti (hyvä tilanne) puhallan arvoja 500:sta ylöspäin vanhalla Spirallani. Pahenemisvaiheessa flunssan tai allergisen reaktion yhteydessä arvot putoavat aika rajusti. Astmani on luokiteltu keskivaikeaksi. Olen 55-vuotia mies ja harrastan säännöllisesti liikuntaa, näin talvella hiihtoa.

        Pituus on 175 cm ja paino kohtuullinen 75 kg. Sain keuhkopolilta omahoito-ohjeet, jossa ovat minulle määritetyt raja-arvot (liikennevalot). Harvoin tarvitsen avaavaa, mutta Pulmicortia käytän säännöllisesti.

        Minulla terveenä paras 810 ja akuutissa vaiheessa n. 650. Spirometriassa pikkuputkissa ei paljon virtaile. Maksimi ventilaatio 6,5 l. , eli puhalsin ulos tuon verran ilmaa. Pituutta 184 ja vielä suhteessa isot keuhkot.


    • asTma

      jaahas, mä puhaltelin pahimpaan aikaan aamuisin 100 ja heti napsahti astma-diagnoosi.

      päivittäin menee ventoline ja flixotide.

      nyt jos hyvä olo niin pef lähtee 400.

    • Onko astma vai ei?

      Voiko olla astma, jos avaava lääke (Ventolin) ei muuta arvoa kuin 20-30? Aamulla arvot n. 350, illalla n. 400. Hoitokokeiluna mennyt 3 KK Flixotide, ja sen aikana aamun limaisuus ja yskä jäänyt pois sekä liikuntaan liittyvä ahdistus.

      Näkyykö ylipäätänsä astma PEF-seurannassa, jos oireet tulevat vain rasituksessa ja pakkasessa? Eikös minun pitäisi päästä rasitusspirometriaan?

    • ASTMaattinen

      Ei noin pienillä nousuilla astmaa epäillä!

      Ja ne arvot mitataan aamulla ennen lääkettä ja sit sen jälkeen lääkkeen kanssa(puol tuntia väli)

      sama illalla..

      niistä otetaan se yhteysarvo vasta, eikä pelkkä yksi aamu ja yksi ilta puhallus!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe