Olen aina haaveillut hirsitalon tasanurkista tai lohenpyrstönurkista mutta se on kuulemma vaativa toteuttaa; jotta kulma pysyy kasassa, on liitos sahattava vinoon ja näin syntyy se lohenpyrstösalvos.
Kokemuksia? Tarviiko tasanurkkaan erityistaitoja vai riittääkö että on pätevä salvomaan perinteisiä nurkkia? Tunnen nimittäin tosi pätevän veistäjän (salkussa 100 tehtyä hirsikehikkoa) mutta tasanurkkia hän ei ole koskaan tehnyt.
Lohenpyrstönurkka?
7
7852
Vastaukset
- riittää
jos on tosi pätevä veistäjä niin eipä pitäisi olla ongelmia.Ellei ongelmiksi lasketa suurta työtä ja työn kustannuksia. Hyvää saa kyllä jos vaan on kärsivällisyyttä tehdä ja maksajalla maksaa.
- sellainen pyrstö
Elikkä Mammuttihirsi tekee uudet talonsa tällä lohenpyrstö tekniikalla. Todella tarkkaa ja laadukasta tehdastyötä.
- Jussi P.
Lohenpyrstönurkka on nykyisillä välineillä todella helppo tehdä, tosin sen tekeminen edellyttää sen, että ensin kokee "ahaa-elämyksen" siitä, miten nurkka on kahteen suuntaan vino.
Suosittelisin melkein ostamaan jonkun hirrenveistokirjan, mutta ei kuitenkaan tätä uutta (taisi olla Alfamerin kustantama), alunperin ruotsalaista kirjaa, siinä asia vain sotketaan.
Tarvitset todella hyvän ja pitkän taltan sekä moottorisahan.
Omasta mielestäni kannattaa käyttää ns. kulmamuistia, jolla voi piirtää (yhdessä vatupassin kanssa) kulmat lyijykynällä alempaan hirteen.
Ylemmän hirren nurkan alapinta merkitään samalla, kun piirretään hirsivaralla alemman hirren muoto ylempään.
On vähän vaikea selittää asiaa, ja luultavasti myös turhakin, mikäli hankit jonkun hyvän kirjan aiheesta.- ...........
Paljonkohan tuo lohinurkka on vino molempiin suuntiin ?
- Reijo Kierosmäki
........... kirjoitti:
Se on kaiken halvin ratkaisu siihen.
Eiköös se halvin yleensäkkin ole paras?
Mammutti tekee niitä aitojen sinkka-lohenpyrstö nurkkien jäljitelmiä höylähirsiinsä suurteho tuotantona kovalla rytinällä. - völjari
........... kirjoitti:
En löytänyt kuvaa arkistostani, mutta lohenpystön mallineessa hirsi päästä katsoen jaetaan 8 yhtäsuureen kerrokseen. Pyrstön osat ovat aina toisiinsa nähden "kerroksenvahvuuden" suurempia.
- Minä
Asia joka lohenpyrstönurkasta tulee tietää on se, että ne kutistuvat ja muuttuvat vetoisiksi kuivuessaan. Tästä johtuen itse ei niitä kannata alkaa tekemään.
Teollisesti tehdyt lohenpyrstönurkatkin maksaa silloin, kun niistä tehdään oikeesti sellaisia, ettei huiku käy myöhemmin.
Meillä on Salvoksen mökki lohenpyrstönurkilla ollut nyt 5 vuotta ja toistaiseksi olemme tyytyväisiä. Noissa on joku erikoinen tiivistys ja nurkat on pysynyt kyllä tiiviinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja313230Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2963205Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82040- 2541891
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81838Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2391452- 801395
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi431204Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81133