Kotilokerho tänne suom24:ään

Akaattikotilo<3

Elikkäs aattelin tehä tällasen kotilokerhon, jossa kotilon omistajat vois vaihtaa kuulumisiaan ja kysellä vinkkejä yms.. Päiväkirjaa voi pitää, ja tehä toisille galluppeja yms..:) Siis kaikkea mahdollista kotiloihin liittyvää. Joku vois ottaa itselleen sellasen kysymysvastuun, jolta aloittelijatki sit vois kysyä neuvoa. Jos kiinnostaa nii ilmottaudu tähän nettikerhoon;D En oo ennen käyny täällä suomi24 kotilofoorumissa, enkä tiiä kuin usein te ruukaatte käydä täällä, mutta kokeillaan:)

17

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terramörkö:)

      okei, liityn tähän:D
      Pitääkö mun nyt kertoo jotai kotiloistani..
      Mulla on kolme kotiloa, jotka on ollu mulla noin neljä vuotta. Samassa terraariossa asuvat, ja muniaki tulee joka toinen päivä:D No okei, ei tuu ihan nii usein;D (onneksi) Kotilon hodossa parasta on kesällä pihalla oleskelu ja sit kylvettäminen.. Terraarion siivous ei oo mun lempipuuhaa kylläkään..:D Mäpä kirjotan vaikka eilisestä pikkusen..

      14.10.2006
      Tänään päätin siivota terran.. Vastahakoisesti aloin siivoomaan, ensin keräsin paperit pois pohjalta.. Kotilot laitoin kannen päälle oottaan ja pesin terran.. (kylläkin nyt seinät vaan kostealla luutulla, yleensä pesen pesuhuoneessa tiskiharjalla..) Pesin myös ruukun ja ruoka-astian, kalkin ja pikkukivet.. Laitoin pohjalle paksusti taas paperia, ja ruukut yms. sinne. Kävin sitte kerään pihasta kaks ihanaa aika isoa kiveä, pesin ne, ja laitoin terraan.. Tein vielä kotiloille ihanan kakun;D Laitoin ruoka-astian pohjalle kauramössöä, ja siihen päälle ihanasti pikku kurku paloja:) Ja kyllä mei kaupaksi:P:P Lopuksi laitoin vielä terran ulkopuolelle astiaan kasvamaan rairuohoa, että siirrän sen astian terraan sitku ruoho kasvaa..
      Ei ollu kylläkään kova homma, vaikka terran siivous on aina inhottava alottaa:) Ainiin, kylvetinhän mä myös kotilot:)

      • tiia..

        joo,mä myös liityn. mä voisin ottaa ton kysymysvastuun,ellei muut sitä halua. pitäiskö mun myös kertoa jotain: nooh,kasvatan kotiloita,joten niitä on melko monta. nooh lasketaas: 8 aikuista aksua,yksi 3 cm poikanen,2 tiikerikotiloa(achatina achatina) ja melkoinen määrä vesikotiloita... lisää on tulossa keväällä ainakin lajeista: 2 achatina marginataa,6 helix aspersaa,10 helix pomatiaa ym. :D


      • akaattikotilo<3
        tiia.. kirjoitti:

        joo,mä myös liityn. mä voisin ottaa ton kysymysvastuun,ellei muut sitä halua. pitäiskö mun myös kertoa jotain: nooh,kasvatan kotiloita,joten niitä on melko monta. nooh lasketaas: 8 aikuista aksua,yksi 3 cm poikanen,2 tiikerikotiloa(achatina achatina) ja melkoinen määrä vesikotiloita... lisää on tulossa keväällä ainakin lajeista: 2 achatina marginataa,6 helix aspersaa,10 helix pomatiaa ym. :D

        kiitti tiia:) Siis ku otit kysymys vastuun..:)


      • tiia..
        akaattikotilo<3 kirjoitti:

        kiitti tiia:) Siis ku otit kysymys vastuun..:)

        eipä mitään,musta on oikeesti kiva vastailla alottelijoiden ja kotiloa hankkivien kyssiin... kumpa joku kysyis jotain xD


      • kotilo-kaktusfani
        tiia.. kirjoitti:

        eipä mitään,musta on oikeesti kiva vastailla alottelijoiden ja kotiloa hankkivien kyssiin... kumpa joku kysyis jotain xD

        Mäkin vastailen aloittelijoiden kysymyksiin. Tiedän kotiloista paljon ja kokemusta löytyy:)


      • terramörkö:)
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        Mäkin vastailen aloittelijoiden kysymyksiin. Tiedän kotiloista paljon ja kokemusta löytyy:)

        Joo, löytyiskö kellään vinkkejä kotilon kans olemiseen..?:) Siis mitä vois tehä kotilon kans.. Tiiän että ei oikee oo paljoa tekemistä mutta jos nyt jotai ois..:)


      • kotilo-kaktusfani
        terramörkö:) kirjoitti:

        Joo, löytyiskö kellään vinkkejä kotilon kans olemiseen..?:) Siis mitä vois tehä kotilon kans.. Tiiän että ei oikee oo paljoa tekemistä mutta jos nyt jotai ois..:)

        -Voit pitää niitä kädellä
        - laittaa pöydälle jaloittelemaan
        - pitää leikkimielisiä ruuansyöntikisoja kotiloiden välillä (jos sinulla on useampi kotilo)
        - Voit tehdä niille/sille esteratoja ja mittaat kuinka nopeasti pääsevät radan läpi ja kuinka pienellä avustuksella.
        - kesällä voit viedä ne pihalle sillä ne nauttivat jos saavat hengittää raikasta ilmaa (muista silti vahtia niitä etteivät ne pääse karkuun tai ettei lintu syö/vahingoita niitä.


      • eevis89
        kotilo-kaktusfani kirjoitti:

        -Voit pitää niitä kädellä
        - laittaa pöydälle jaloittelemaan
        - pitää leikkimielisiä ruuansyöntikisoja kotiloiden välillä (jos sinulla on useampi kotilo)
        - Voit tehdä niille/sille esteratoja ja mittaat kuinka nopeasti pääsevät radan läpi ja kuinka pienellä avustuksella.
        - kesällä voit viedä ne pihalle sillä ne nauttivat jos saavat hengittää raikasta ilmaa (muista silti vahtia niitä etteivät ne pääse karkuun tai ettei lintu syö/vahingoita niitä.

        juups,mul on kaks aksua 4cm ja6cm pitkiä.. ne on nyt ollu aika uneliaita näin syksyllä kun on pimeetä:))mitäs kaikkee te puuhailette aksujenne kans?


      • terramörkö:)
        eevis89 kirjoitti:

        juups,mul on kaks aksua 4cm ja6cm pitkiä.. ne on nyt ollu aika uneliaita näin syksyllä kun on pimeetä:))mitäs kaikkee te puuhailette aksujenne kans?

        Joo eli nyt "jäseniä" on viissi niinku:

        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Akaattikotilo


    • terramörkö:)

      nonnii,, kuulummisia sitte tänne.. :]
      Mitäs mä oonkaan tehny nyt viime aikoina kotiloiden kans.. No nyt syksyllä en oo mitää erikoista, mutta kesällä tein pihalle sellasen aitauksen, jonne tein esteitä kepeistä, sellasia "majoja sinne yms.. Siis se aitaus oli kuitenki aika pieni.. Ja sitte laitoin uima-altaan sinne ja ruokaa.. ite istuin vieressä ja otin aurinkoa/luin kirjaa.. Joskus myös mun serkut (about viis vuotiaat) halus vahtiaa niitä siinä vieressä, ettei linnut vie..:)
      Mä muistan viimesen kerran ku käytin ulkona niitä tänä kesänä, sillon oli aika tuulinen päivä kylläkin, mutta aurinko paisto.. Ja varmaan ensimmäinen lehti putos just sillon meijän pihalle.. Oli jotenki haikee aatella että enäänpä mä en enää tälle kesälle niitä käytäkkää pihalla.. Ja istuin aika kauan siinä niien vieressä ja vaan katoin..:)

      • eevis89

        Eli kirjotelkaas tänne kotilopäiväkirjaa,eli mitä kaikkee ootte aksujen kanssa tehneet:))) niitä on mukava lukea:)))


      • terramörkö:)
        eevis89 kirjoitti:

        Eli kirjotelkaas tänne kotilopäiväkirjaa,eli mitä kaikkee ootte aksujen kanssa tehneet:))) niitä on mukava lukea:)))

        Aika hiljasta täällä:D
        Noo, minäpä kirjotan mitä äsken tein..:P
        Kotilot oli näyttäny kakkaavan koko terran täyteen, ja päätin siivota sen.. Keräsin kakat, aluset (paperi) pois, ja pesin seinät ja astiat.. Kesti noin puoli tuntia..:S Mä en oo mikään terran siivouksen ystävä..:P Sitte päätin vaihtaa alusiksi mullan, levitin paksun kerroksen multaa pohjalle, laitoin astiat ja kotilot sinne.. Ja ainii, sitä ennen mä kylvetin kotilot.:) Näytti tykkäävän..:)


    • terramörkö:)

      terveeee:D
      Mitäs teijän aksuille kuuluu?
      Mun omille ihan hyvää oikeestaan..:) Nyt kaikki on kaivautunu multaan, ne on ollu siellä varmaan jo kolme päivää.. Tykkäsivät näköjään ku vaihoin paperin multaan.;D
      keksikääpä mulle joku helppo herkku resepti, josta kotilot tykkäävät..ü Ku tuntuu että mä annan niiille liian yks puolista ruokaa.. Tuossa ois "kysymysvastaavalle" nyt tehtävä..:)

      Mä teen tähän nyt tällasen lyhyen gallupin.. Vastailen ite tähän perään sit..

      *Mitä kotiloita omistat? Montako?
      Kolme akaattikotiloa

      • Holly's

        Mä siis liityn kans: omistan 5lehtoa Honeyn Angelin Pixelin Demin ja Nemsun..;P
        kerron saman tie mitä tein tänään:
        No ajattelin tuulettaa terran ja jätin terran kannen auki sit menin syö,mään tulin n.5min päästä niin ihmettelin mis h***s hani on?
        sit mä menin taas pois mun huoneest ja kum mä tulin niin se törppö(;P) oli mun kaapin oves!!!


    • Kyllätotisesti

      Jos käytte vielä täällä niin mä tiedän missä sellaista voisi pitää!!

    • kotilohupsu

      Hei, minulla olisi kysymys, tiedän kyllä,että kotilot tarvitsevat seepparin,mutta kannattaisiko se laittaa turpeen päälle? Vai ripotella ruuan päälle? Olen miettinyt pääni puhki, sillä meinaa unohtua toi seeppari välillä ,mutta muistuu onneksi kuitenkin.
      Toivottavasti autatte.

    • Kotilo128

      Voit laittaa seepiansuomun turpeen päälle. Mutta jos kotilo ei oikein syö sitä niin voi jauhaa sitä ruuan päälle. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe