Budapest ei ainoa paikka...

Matkalaukkua pakkaamaan

Käykää ihmeessä muuallakin, kuin Budapestissä. Kuten Suomikaan ole pelkkää Helsinkiä, löytyy Unkaristakin paljon upeita paikkoja. Suosittelen Balatonin seutua ja mm. Sopron Itävallan rajan tuntumassa on ihana idyllinen kesäkaupunki. Kivoja majoituspaikkoja Balatonilla valtavan järven ympärillä. Uutta ja vanhaa nähtävää, kylpylöitä, kirkkoja, linnoja ja rantaaaaa. Ainoastaan elokuu taitaa olla ajankohta, jolloin en itse matkustaisi, kun saksalaiset turistit kansoittavat alueen.
Kyllä Budapestistäkin toki löytyy nähtävää vaikka useammaksikin viikoksi, mutta se ei ole kuin pintaraapaisu unkaria.

5

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

      Tuo on totta :)

      Itse olen myös tutustunut Unkariin ENSIN muualla kuin pääkaupungissa, mahtavia kylpylöitä löytyy ympäri maata - itse olemme käyneet mm. Egerissä. Maaseutu on myös kaunista ja pienet kylät luomoavat omalla elämänmenollaan... Kaikki tervehtivät jopa vierasta turistia :D

      Kesällä pääsin Budapestin makuun ja tutustumista lähden syventämään jälleen joulukuussa... Olen myyty - koko maa on vienyt sydämeni!

    • tuttavia

      BP lienee kuitenkin tyypillinen suurkaupunki henkilosuhteita ajatellen.

      Aikanaan, liikkuessamme penkojen kanssa autolla, kaytimme pikkukaupunkien majapaikkoja.
      Seka valtion valityksesta, etta epairallisesti otettuina.
      Sen aikaiset ystavyyssuhteet ovat sailyeet naihin paiviin. Paitsi yksi Ketskemettilainen pappi on kuollut.

      Viimeeksi kiertelimme siella syyskuussa.
      BP:ssa 4 paivaa, viikon verran muualla.

      Balatonin etelapaata kyllakin kaihdamme.
      On niin turismin leimaama etta.

      Aiemmin oli tiesto paremmassa kunnossa.
      Uusia moottoriteita lukuunottamatta on teiden runko pettanyt raskaammista ajoneuvoista johtuen mutta se ei ole mikaan syy pysa poissa.

      Henkilosuhteista viela.
      Emme koskaan ilmoita etukateen saapumisestamme koska silloin on koko suku paikalla juhlatamineissaan ja ankat padassa.

      Ja miten kieltaytya siita kun esim. Diosjonossa isantavaki oli muuttanut pihan pihan peralle telttaan jattaen talonsa meidan kayttoomme.

      • Matkalaukkua pakkaamaan

        ...vielä sen verran, että heinä-elokuussa todella on ruuhkaista. Mainitsemasi Balatonin eteläpuoli (esim. Siofok)on niin unkarilaisten itsensä kuin muiden keski-eurooppalaisten "kesäkaupunki". Siellä on oma tunnelmansa, johon kuuluu turistit samoin kuin esim. Helsingin kauppatorille tai Hietsuun. Euroopassa ei montaa rantakohdetta ole, jossa turisteja ei olisi. Lapset rakastavat Balatonia turisteista huolimatta. Autoillessa meillä ei ole kummemmin ollut mitään ongelmia ainakaan teiden suhteen. Ainoastaan kylien pitkät nimet liikenneympyröissä ajaessa ovat aiheuttaneet muutaman "kunniakierroksen". Mukavaa ja antoisaa matkaa kaikille Unkariin matkaaville!


      • tuttavia
        Matkalaukkua pakkaamaan kirjoitti:

        ...vielä sen verran, että heinä-elokuussa todella on ruuhkaista. Mainitsemasi Balatonin eteläpuoli (esim. Siofok)on niin unkarilaisten itsensä kuin muiden keski-eurooppalaisten "kesäkaupunki". Siellä on oma tunnelmansa, johon kuuluu turistit samoin kuin esim. Helsingin kauppatorille tai Hietsuun. Euroopassa ei montaa rantakohdetta ole, jossa turisteja ei olisi. Lapset rakastavat Balatonia turisteista huolimatta. Autoillessa meillä ei ole kummemmin ollut mitään ongelmia ainakaan teiden suhteen. Ainoastaan kylien pitkät nimet liikenneympyröissä ajaessa ovat aiheuttaneet muutaman "kunniakierroksen". Mukavaa ja antoisaa matkaa kaikille Unkariin matkaaville!

        Meilla on Siofokissa yksi tuttavaperhe johon tutustuimme aikanaan Sopronissa.
        Pidamme Siofokista. Tosin heina-elokuussa emme ole siella olleet, emmeka muuallakaan Unkarissa.

        Balatonin etelapaalla tarkoitin "oikeaa"
        etelapaata.
        Siofok sijaitsee puolivalin pohjoispuolella.
        Jarvihan on oikeastaan lounas-koillissuuntainen.


      • ile
        tuttavia kirjoitti:

        Meilla on Siofokissa yksi tuttavaperhe johon tutustuimme aikanaan Sopronissa.
        Pidamme Siofokista. Tosin heina-elokuussa emme ole siella olleet, emmeka muuallakaan Unkarissa.

        Balatonin etelapaalla tarkoitin "oikeaa"
        etelapaata.
        Siofok sijaitsee puolivalin pohjoispuolella.
        Jarvihan on oikeastaan lounas-koillissuuntainen.

        Jep, vaatii vahan mielikuvitusta kutsua toista puolta pohjoispuoleksi ja toista etelaksi, mutta niin paikallisest tapaavat niita kutsua.

        Joka tapauksessa "etelapuoli" on ehka vauhdikkaampi puoli kuin "pohjoinen" - erityisesti Siofok, jossa on paljon rantaelamaa. Toinen puoli (Balatonfured etc) on ehka hienostuneempi ja sopii purjehtijoille ja perheille (muutta on siellakin diskoja etc).

        Itse on osaa siihen ottaa kantaa, mutta kuulemma Siofok on hyva myos lapsiperheille, koska ranta on hyvinkin matala pitkalle.

        Mutta puoltahan on aika helppo vaihtaa lautalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe