vaasalaisrunoutta

penttisuksi

Villin vapautuneesti

Risto Jalonen: Villiä menoa ISBN 951-787-195-3 Kustannusliike Runogalleria 2004
Tähän kirjaan mahtuu sekä paikkansa lunastaneita debytantteja, kuin myös niin sanottuja normaali vierailijoita. Kutsuvieraita: taidemaalari Esa-Matias Heinonen Isostakyröstä, kirjailija Heikki Hemminki Kurikasta, taiteilija Juha Heiskanen Vaasasta, piirtäjä Mikke Jalonen Jurvasta, graafikko Jussi Mäkynen Vähästäkyröstä, kirjailija Nadja Jandr Vaasasta, runoilija Salme Muilu Seinäjoelta, runoilija ja kääntäjä Harri O. Niskanen Vaasasta, runoilija Vieno Vaaranmaa Vaasasta, runoilija Kirsti Mäkelä Alavudelta ja runoilija Tommi Ukonaho Vaasasta. ’’Villiä menoa’’ kirjassa on mukana myös kahdesta runokilpai- lusta valikoitu parhaimmisto. Toisen kilpailun järjestivät yhteistoiminnassa Kurikka-, Pohjankyrö- ja Kyrönmaalehti. Tästä yhteydestä mukaan valikoituivat: Paula Nivukoski Isosta- kyröstä, Sirkka Liikala Myllysalosta, Minna Isabella Kotomäki Vaasasta, Raija Rantamäki Kurikasta, Sari Loukola Ylistarosta, Eino Laakso Vähästäkyröstä, Markku Tuorila Vähästäkyröstä, Jenna Atila Vähästäkyröstä, Saimi Antosalo Isostakyröstä, Heikki Kristola Laihialta, Mauno Kujanpää Ylistarosta, Tapio Palmroth Kurikasta, Erkki Hautalahti Ylistarosta, Jaana Ala-Huissi Ilma- joelta, Terhi Toiviainen Kurikasta, Sakari Salo Mustasaaresta, Kaisu Kasi Laihialta, Reija Valtari Vähästäkyröstä, Tuija Koski Laihialta, RToisen kilpailun järjesti Kansainvälinen kulttuuriseura Mira. Tätä kautta mukaan pääsivät: Farzaneh Hatami Landi Espoosta, Kristiina Teiss Kangasalalta, Elena Lapina-Balk Espoosta, Fatameh Bahador Vaasasta, Drakhshan Ali Helsingistä, Niina Joost Vantaalta, Irina Reiman Helsingistä, Paulo Medeiros Franke Helsingistä, Norma Espinosa Vaasasta, Gerd-Peter Löcke Helsingistä, Jaana Niemi Helsingistä, Gunnar Hilén Espoosta, Zegirie Zuna Perniöstä, Samir Alsaaidi Vaasasta, Aija-Liisa Äystö Laihialta, Sari Hakala Laihialta, Katariina Kotomäki Vaasasta ja Virpi Mäkelä Panttilasta. ja Elma-Lilja Miasnikova Järvenpäästä. Kirja julkistettiin kustannusliike Runogallerian ideasta järjeste- tyssä Vaasan Ristoon Päivä –juhlassa 30.10.2004. Tilaisuuden kävi taltioimassa Siltaloppi Produktion LTD, jonka toimesta parin viikon päästä ilmestyi ’’Ristoon Päivä’’ DVD.
Vaasan Ristoon Päivä juhlan toisena veturina (Runogallerian lisäksi) toimi Kansainvälinen kulttuuriyhdistys Mira, jonka nimissä Harri O. Niskanen toimi juhlien juontajana. Tämä muun lomassa juhlissa julkistettu Villiä menoa kirja on tiivis pakkaus. Paljon on mukaan mahdutettu tai saatu sopimaan ja on kirja myös oivallinen näyttö kuinka kulttuureja voi ja tulisi toisiinsa sekoitella. En minä ainakaan ole aiemmin kuullut kirjasta jonne kalastetaan materiaalia saman aikaisesti omalta maaseudulta ja sitten vielä maahan muuttaneiden parista. Ansiokas toimintamalli tällainen asioiden ja kulttuurien kirjallinen yhdistely on. Tämä Jalonen on kyllä niin aikaansaava mies, että välillä sitä hämmästelee. Ottaa se vissiin tämä Ristokin toisinaan edes vähä rennommin, vihjaisee ainakin kirjan viimeinen runo nimeltä Tarkoitus:
’’Juuri nyt / rauhoitun /katselen ikkunasta / alkaa sataa lunta / naapurin mummo / tummassa takissaan / kulkee kiireettömästi / olen sulkenut itseni ulos / taustalla vellovasta keskustelusta / viereeni istahtaa ystävä / katsoo ulos / sitten minua / toteaa hiljaa - tiedän mitä tarkoitat.’’

- Pentti Suksi

16

6908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukkamm

      Kabaum - digiajan kamarimusiikkia
      CD-levy
      Painos 110 kpl
      Teksti - Risto Jalonen
      Äänimaisemointi ja studiotyö - Kari Laaksoharju
      Lausunta pääosin - Ilkka Aro
      Muut lausuneet: Risto Jalonen ja Kari Laaksoharju
      Kannen layout - Risto Jalonen
      Omakustanne: Aro - Jalonen - Laaksoharju 2001
      Ei ISBN -luokitusta
      Kannen painotyö ja CD-poltto: Multiprint Oy, Vaasa

      CD on kokonaisuutena saumaton äänen ja sanan liitto ja alkujaan
      idean isänä ja hyvin pitkälle myös toteuttajana on toiminut säveltäjä,
      sanoittaja, muusikkona tunnettu Kari Laaksoharju.
      Levyn sisältämää ohjelmistoa on esitetty Rock & Runo tapahtumassa
      Helsingin Lepakossa 1997, Helsingin Taiteiden yössä Ruoholahden kanava-
      keskuksessa 1998, Kristillisen kulttuuriliiton kulttuuriseminaarissa
      Vaasassa 2000. Ensin Kaupungintalon kamarimusiikkisalissa ja sitten vielä
      juhlien kiitosjuhlassa Kaupungintalon juhlasalissa.
      2001 Za-daa za-dam julkistamistilaisuudessa Vaasan pääkirjaston Hyde
      Parkissa, jossa tilaisuudessa tämä kyseinen uusi puhuja-auditorio vihittiin
      käyttöön ja 2006 Pietarsaaren pääkirjastossa osana esityskokonaisuutta
      kaupungin Spotlight –juhlien yhteydessä.
      Huomattavasti livetilanteita pidempänä kokonaisuutena levyn
      sisältämä materiaali on kuultu YLE:n Pohjanmaa Radiossa ja kuvitettuna
      esityksenä TVPro-Finlandissa. Ja hyvä näin, sillä mielestäni sanoma levyllä
      on tuhtia tavaraa ja kaipaisi vielä varmasti lisää julkisia esityskertoja.

    • r.jalonen

      Vieno Vaaranmaa: Runoja
      Omakustanne

      Vieno Vaaranmaan 1999 ilmestynyt ’’Runoja’’ kertoo varmaotteisesta, asioihin paneutuneesta harrastajasta jolle runous on paprikaa salaatissa, valkosipulijuustoa paahtoleivällä. Vaaranmaa tunnelmoi elämän tuulissa – takki auki. Hän osaa tiivistämisen taidon. Tuntee monet metaforan polut, kuin myös kansanomaiset rehevät viisaudet. Onpa hän käyskennellyt Karjalan laulumaillakin, tuo pohjanmaan ilkamoiva flikka, joka jaksaa painia tekstinsä parissa, odottaen sanoista puhkeavaa kukkaa. Luojan / hengitys / koskettaa // mitään / ei voi / muuttaa // ei mitään / rajoittaa //// Luojan hengitys koskettaa Siinähän sitä Vaaranmaan tiivistä sanomaa ja tässäpä lisää: Mereksi sinulle, / vaahdoksi varrellesi, / sijaksi siemenelle. / Tule ja varaa, / luotaa ja luotsaa, / taiten kareja kaarra // Minä / Mereksi / Sinulle Lopuksi vielä runoilijan lohdutus kaikille siivettömille enkeleille: Siivetön / angelo / Los Angelesista / No name / No adress. Niitä on siellä enkelten kaupungissa pitkin takapihoja kuin missä tahansa muuallakin rikkinäisten katuvalojen alla.

    • r.jalonen

      Vaasalainen kirjallisuusharrastaja Lea Wikla
      on aikoinaan opiskellut taiteen tekemistä
      toden teolla, mistä kertoo Hiljaisuus
      puhuu -kirjan graafisesti hyvin toimiva
      mustavalkokuvitus. Vaikka kuvitus hyvin
      tekstejä tukeekin, niin paikoitellen
      tekstisisällöllisesti harhaillaan
      osin tyhjässä. Siellä etäisessä kaipuussa haikaillaan onnen menetystä.
      Tuntuu että kirjottajalta
      sanat sumenevat liikaan yritykseen,
      liikoihin odotuksiin:
      ''Kuu siirtyy pilven takaa / oi' miten
      mahtava / voisin vain ojentaa käteni / ja koskettaa sen poskea /
      se on niin lähellä.
      Malliesimerkkinä ahdistuksesta:
      kylkiluiden ahtaassa häkissä / sirkuttaa hätääntynyt lintu / - irti repäisty siipi / vilkuttaa tuulille.
      Hellittämätön tarkoituksen etsintä löytää elämänmakuista puhuttelevuuttakin:
      Olen muumio palsamoitu / tuhansien vuosien ikävällä / olen kotilo / josta perhonen /
      on lentänyt. Tyylikäs on tämäkin: Tähtien rivistö / siirtyy pilveen / koko sfääri
      tummuu / sisäinen dialogi / mykistyy /
      tulee hiljaisuus - rauha // - poissa ovat
      läsnä olon / tuikkivat silmät.
      Kaiken kaikkiaan kuitenkin melko
      hyvää harrastajatasoa.
      Ja onhan kirja lukijakuntaakin löytänyt
      koska siitä vuonna 1993 on otettu toinen painos

    • r.jalonen

      RUNO NOJA
      ei ISBN –luokitusta
      Runoriihen antologia vuodelta 2000

      Vuonna 2000 Multiprintillä painatettu ’’Runo noja’’
      on vaasalaisen runotiimin nimeltä ’’Runoriihi’’ voimannäyte.
      Kirjasesta löytyy paljon hyvää, mikä todistaa tämän tiimin toimineen.
      Tarkkaan ovat illanistujaisissa omia ja toistensa tekstejä pohtineet
      ja ilmeisesti yhdessäkin lopputulosta hioneet. Kokoontumisissa ovat
      hakeneet inspiraatiota toinen toisistaan. Vai pitäisikö sanoa toisiltaan?
      Joka tapauksessa ovat yhdessäkin tekstejä muokanneet ja hyvä niin.
      Vähän ihmetyttää, kun eivät ole huomanneet tuota kansallisbibliografian
      tunnusta teokselleen hankkia.
      Kyllähän se tässäkin kirjassa olisi aivan paikallaan.
      Antologiasta löytyy tekstiä seuraavilta henkilöiltä:
      Jaakko Heikkilä, Liisa Härkönen, Silja Kalliokoski,
      Taina Konttas, Heikki Kristola, Eila Laasanen, Jaakko Louhi,
      Maria Manner, Raija Rosti, Alli Salo ja Vieno Vaaranmaa.
      Runon salaisuuksia pitkään pohdittuaan saivat
      sen ensimmäisen lapsosensa maailmaan saatetuksi.

      • r.jalonen

        Kymmenen kynää
        ISBN 952-91-6712-1

        Kirjoittajaryhmä Runoriihi:
        Jaakko Heikkilä, Liisa Härkönen, Eeva Kontiokari,
        Taina Konttas, Eila Laasanen, Jaakko louhi, Maria
        Manner, Raija Rosti, Alli Salo ja Vieno Vaaranmaa
        Kansi: Ekman & Heikkinen
        Paino: Prohoc Oy

        Tämä Pohjanmaan taidetoimikunnan myöntämän
        valtionavustuksin turvin julkaistu kirja on jo toinen pätevä
        osoitus Runoriihiläisten kyvyistä pukea ajatuksensa
        hyvin muotoilluiksi runoiksi.
        Runoriihen metodihan on, että tekijät hakevat voimaa toisistaan
        eli perehtyvät toistensa materiaaleihin ja käyvät istunnoissa
        läpi toistensa ajatuksista putkahtavia ideoita. Tavallista on,
        että he esimerkiksi kukin kirjoittavat oman versionsa jostain
        yhdessä alkuajatukseksi ottamastaan lauseesta ja tuloksia
        sitten vertaillaan ja tarkastellaan itse kunkin katsontakantaa ja
        varsinkin sitä minne kunkin polku on johtanut.
        Varmasti mielenkiintoista tällainen ja saattaa aina joskus
        olla hyvin palkitsevaakin jos sanakukka kaunein näin
        pääsee puhkeamaan.
        Mitään mullistavia kirjassa ei esitetä,
        mutta hienoja tekstejä paljon.


    • jukkamm

      Shamaanin puutarhassa
      98 sivua
      Painos 300
      Teksti ja kansi - Risto Jalonen
      Ladontataitto: WR Graphics Oy Ab
      Sivuilmeen ideointi: Bjarne Stenström
      Graafinen tekstinvakmistus: Ann-Sofie Hammarstöm
      Painofilmit: Karl-Erik Martin
      Filmiasemointi: Mauno Haataja
      Painotyöt: Painotalo Varteva Ky, Vaasa
      Kustantaja: City-Artsponsor 1995
      Ei ISBN -luokitusta

      Jalonen kertoi, että tämä kokoelma on hänen ainoa käsikirjoitus mitä
      hän on koskaan niin sanotuille suuruille kustantamoille tarjonnut ja
      mitä tästä tuli palautteena (ainakin parin paikan osalta) lukee kirjan
      lopussa. Tämmöisiä sieltä on luettavissa:

      Uusien tekijöiden runokokoelmien julkaisu ei kannata. Hyväkin kokoelma
      myy niin vähän, että kustantaminen on kustantajalle kulttuuriteko. Sellaisiin
      ei tällä hetkellä ole varaa. (silloin kun raha puhuu / ei ole rakkautta…. jne.)
      Pidin kyllä runoistasi. Älykkäitä, pirullisen hauskoja.
      Toivottavasti saat niitä ihmisten luettavaksi muuta kautta.
      3.6.1992
      Tarja Minkkinen
      Kustannustoimittaja / KIRJAPAJA

      Runokokoelman käsikirjoituksenne SHAMAANIN PUUTARHASSA
      sisältää kauniita luontokuvia ja sattuvia toteamuksia ihmisen osasta
      7.1.1994
      Mirjami Linkola-Auvinen
      WSOY / Kotimaisen kaunokirjallisuuden osasto

      Hauskasti on Tarja Minkkinen palautteessaan lainannut Jalosta
      ja on se varmasti monelle kirjoittajalle kovaa, kun hyväkään ei kelpaa tai
      sen kustantaminen ei ole kannattavaa.
      Huomio kiinnittyy tuossa myös käsittelyaikoihin. Mitä ilmeisimmin Jalonen on
      käsikirjoituskopiot samoihin aikoihin paikkoihin lähettänyt eli tässä jälkim-
      mäisessä paikassa on taitanut olla luettavissa vähän iso pinkka näitä käsiksiä,
      kun noin kauan on venynyt.

      Onneksi vaasalainen väki tuli hätiin ja Bjarne Stenströmiä on kuulemma
      kiittäminen, että kokoelma ansaitsemansa julkistamisen sai kokea.
      Kirjan tekstit ovat sykähdyttäviä. kokonaisuus ehyessä kasassa.
      Syventymisen arvioinen painotuote.

      Jukka Mäki-Maunus

    • jukkamm

      Risto Jalonen: Kaikuja
      Alaotsikko: Risto Jalonen ja muutama ystävä
      Vierailijat: Harri O. Niskanen, Ari Valkola,
      Juhani Huhtala ja Vieno Vaaranmaa
      Sivuja 64
      Painos 200
      ISBN 951-787-065-5
      Painotyöt: Yliopistopaino, Helsinki 1997

      Jalosen Runogallerialle 90-luvulla tekemästä tuotannosta
      tyylikkäin ja painavinta asiaa sisältävä on mielestäni tämä Kaikuja
      –kirja. Kirjan painoarvosta vastaa osaltaan myös Vieno Vaaranmaa.
      tässä häneltä hieno tekstiesimerkki: ’’Oranssi repeilee / ajatukset
      väreilevät / kuin merihevoset / kuun kääntöpuolelle //
      liikun kuolemaa lähelle / valona vavisten.
      Juhani Huhtalakin luo teksteillään hienoa sisältöä: ’’Luonto rakentaa
      temppelin / aamun kastemaljaan / päivän puutarhaan / illan alttarille /
      yön kedoille.
      Painoarvoa lisää myös Harri O niskasen: Kylmät viinilasit kilisevät
      kuin hullut. / Älä jätä minua yksin / tähän maisemaan, / palava lapsi! /
      Jäät eivät osaa hiljetä. / Älä anna minun harhailla / rivien välissä
      tänä päivänä / kun kannet avataan, / äänettömästi.
      Ja sitten pari näytettä maestron kynästä: Tunnen sinut: ’’Äänestäsi kuulen /
      mitä ajattelet / vaikka sanoisit / jotain aivan muuta.’’
      Sinua: ’’Ajanko / tätä tietä yksin / tähtien taa? //
      Se olet sinä / helmeni elämän. / Sinua minä haluan. / Sinua rakastan. /
      Sinun kanssa jaksan, / koko pitkän matkan, / aina aikojen taa.’’

      Läpi vuosien on Risto Jalonen poiminut näitä muita tekijöitä vieraiksi
      useisiin teoksiin ja se on ollut varmasti monelle hyvin eteenpäin vievää
      ja kannustusta antavaa. Jalonen on hoitanut näitä kulttuurijulkaisuasioita
      aivan ainoalaatuisella tavalla ja ansaitsee tästä kiitoksen.
      On varmasti monia sellaisia Jalosen teoksissa esiin putkahtaneita, jotka
      eivät ilman näitä julkaisuja olisi koskaan missään yhteydessä mitään
      tekemäänsä julkistetuksi saaneet. Heidän pitäisi mielestäni ymmärtää
      kiitollisia olla, ehkä joku on, mutta usein kulttuuriyhtälöissä ihmisillä on
      tapana löytää enemmän valittamista kuin kiittämistä, mikä tietenkin on
      sitä jokaisessa piilevää narsistista egoistisuutta.
      On kyllä joka tapauksessan hyvä , että näin monipuolisesti
      ollaan monien tekemisiä taltioiduksi saatu mitä Jalosen välityksellä
      on tapahtunut.

      Jukka Mäki-Maunus

    • dogg29

      YKSIN

      Teksti, kuvat grafiikka ja ulkoasu
      Risto Jalonen
      Kustantaja
      Runogalleria
      Yliopistopaino/pikapaino 2004
      Painos 400 kpl
      ISBN 951-787-189-9

      Taitelija Risto Jalonen on saavuttanut keski-iän jolloin on jokaisella miehellä miettimisen hetki.
      Ykseys/ yksin kohdattava/ ajan muuri murrettava/

      On aika ja hetki pysähtyä aikuisen miehen miettimään omaa sisintään, omaa tarkoitustaan, miksi olen ja miksi elän, " Ja aika vain punoo seittiään."

      Perhe, suku, eletty elämä ja sitten huomaakin,
      että ympärillä olevat ikääntyvät, poistuvat kukin vuorollaan tästä elämästä. Ikuinen uni kutsuu omiaan. Tämä on sitä yksin olemista tosiasioiden edessä, se on kuten runoilija sanoo, sinistä leikkiä... mielen tiellä. Tuolloin elämän edessä me harjoitamme omaa viisauttamme kykyjemme mukaan, sitähän sanotaan että harjoittaa filosofiaa. Mutta silti elämme sukupolvemme unta. Jalonen runossaan toteaa ehkä hieman kaihomielisesti
      /mut vanhat reitit/ kutsuu vaeltajaa/ vanhaa/ 70-luvun haaveilijaa.

      Risto Jalosen runoteos tuo kaihoa elettyyn elämään, mutta ei toivottomuutta. Vaan ikiaikaisen totuuden etsintää, vielä jaksaa laulaa sielun sininen lintu.

      Se on totta että meillä on elämässä lukemattomia roolipelejä, miten selviytä niistä? Se on vaikea kysymys, siihen mahtuu myös pettymyksiä:

      Ystäväksi/ naamioitunut vihamies/ varsin mielenkiintoinen/ ja opettavainen;/ tunnollinen tuttavuus/ kunhan vain tiedät/mitä/ hänen kanssaan teet/.

      Tämä on enemmän kuin kiinnostava kysymys tässä narsistien maailmassa. Olen näitä kohdannut elämässäni, mutta on se opettanut, jos ei muuta niin rauhalliseksi, ehkä hieman sarkastiseksi.

      Kymmenen vuotta sitten henkisyys oli kova sana, etsittiin henkisiä arvoja, kauneutta, ikuisuutta
      jne, tänään etsitään kaukosäädintä.

      Runo teoksessa on 66 sivua, harvinaisen täysipainoista tekstiä joka saa välillä nauramaan. Koska viimeiseksi olen nauranut runoille. Kai silloin kun olen kauan sitten lukenut Aaro Hellaakoskea tai Jorma Ettoa.

      Johdantoon jota seuraa osat: Matka jatkuu, Maan laulu,Kiemuroita ja Loppurykäys.

      Kalleinta tässä elämässä/ on kuoleminen./ On se jumalauta/ niin kallis manöveri,/ että se jos mikään/ on synti.

      olen samaa mieltä kokemusteni pohjalta, pakostakin tulee kyyniseksi perunkirjoja tehdessä.

      Teos on ulkoasultaan harmoninen ja kuvitus onnistunutta.

      Pentti Suksi

    • dogg29

      Risto Rasa syntyi Helsingissä 29.4.1954 ja asuu nykyään Somerolla, jossa hän toimii kirjastonhoitajana. Hän valmistui ylioppilaaksi Vaasan yhteiskoulusta ja suoritti kirjastotutkinnon Tampereen yliopistossa 1978. Jo 17-vuotiaana hän julkaisi vaasalaisena oppikoululaisena Otavan kautta runoteoksen Metsän seinä on vihreä ovi, vuonna 1971. Hän esikoisteoksellaan osoitti jo varhaiskypsyyttä ja kohta pikaa ilmestyi toinen runoteos ylioppilasvuotenaan; Kulkuri varpunen,
      vuonna 1973.

      Risto Rasan runoista löytyy naivistista otetta, mutta myös avointa kokemusta. Yleensä hänen runonsa ovat miniatyyrejä, pieniä tuokikuvia, hetken hengähdyksiä. /Olen taas tavannut tuttuja/ niin että en saa unta,/ kuuntelen sateen käyntejä ikkunalaudalla,/ tyynyä puristan kuin/ hyvää ystävää/.
      Vajaa neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut vielä muotia harrastaa itämäistä tankarunoutta, mutta Rasan kokoelmassa se oli hyvin tyypillistä joko tietoisesti tai tiedostamattomalla tasolla. /Lehdet putoilevat ja lumi yhtäaikaa,/ älä sure mennyttä kesää,/ se on edessäpäin/.

      Yhä vain ajankohtainen, Rasa runoilee ikuisuudelle. Hänen runonsa ovat läheisiä ja lämpimiä kuten myös hänen rakkausrunonsa. Runon tunnelma pelkistetysti nousee kotilieden lämpimästä. Mutta runo elää arjen elämässä yhtä sointuvasti:
      Joskus minulle tulee/ jonkun toisen ihmisen olo,/
      niinkuin tänään kaupassa/ kun katselin/ miten myyjä tekee päivittäistä puuhaa/.

      Me usein luulemme, että runoilija elää ainaisessa juhlatilassa ja varsinkin tuolloin 70-luvun alussa vielä V.A.Koskenniemen isänmaallisihanteellinen mielentila nostatti syviä tunteita. Se oli jotenkin niin tavattoman juhlallista. Mutta silloin Rasa laskeutui Hellaan pylväästä meidän arjen maailmaan. Ja siitäkin löytyi kauneus ja runollisuus. Rasan runoista löytää ihmisen ja luonnon välistä jännitettä: /Liikun hiljaa runkojen lomassa,/ en lakkaa ihmettelemästä/ miten valtava on oravan hyppy/. Tuntuu meren ja pihkan tuoksu/ männikön latvat tuulessa./
      Runoilija, kirjailija ja kirjastonhoitaja Risto Rasa kävi Vaasassa hakemassa elämän eväät omalle uralleen.

      Hän on julkaisuut edellä mainittujen runoteosten lisäksi;
      Hiljaa, nyt se laulaa 1974
      Kaksi seppää 1976
      Rantatiellä 1980
      Laulu ennen muuttomatkaa 1982
      Taivasalla 1987
      Tuhat purjetta 1992.
      Hän saanut seuraavat palkinnot:
      Suuren Suomalaisen Kirjakerhon tunnustuspalkinto 1978,
      Einari Vuorelan "Korpirastas"-reliefi 1989, WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinto 1993,
      Eino Leinon palkinto 1996.

      Pentti Suksi

    • r.jalonen

      Eeva Kontiokari: Lasilintu

      Omakustanne ISBN 952-90-8603-2
      Paino: Multiprint Oy, Vaasa 2001

      Mietteitä ajan kulusta, jumalasta,
      synnin osasta,parisuhteesta, lapsista jne.
      Omakustannerunoilija Kontiokarilla on
      sana hallussan ja paljon pohdittavaa,
      mutta tässä ''Lasilinnussa'' uidaan kyllä
      vähän liikaa armon meressä ja pyöriskellään
      liikaa taivaallista kunnioitusta osoittavissa puitteissa.
      Lukuisa hienokin asia ja oivallus saa
      kuitenkin ilmenemismuotonsa tässä pyhän käsittelyn
      puitteistossa, kuten tämä tyttövauvalle kirjoitettu pätkä:
      ''Maailman valloittaja,
      rusoposkinen prinsessa.
      Hampaaton suu
      ja ääni kuin sotapäälliköllä.''
      Tai tämä:
      ''Aviopuolisoon kiintyy
      kuin vanhaan vaatteeseen:
      pesujen myötä vain rakkaammaksi käy.

    • dogg29

      LEIF FÄRDING
      - Vaasalainen runoilija

      syntynyt Gävlessa 21.5.1951
      Kuollut Vaasan Gerbyn Stårbergetissa n. 23.11.1983

      Runoteokset:
      Maailmaa minä rakastin WSOY 1971
      Luominen WSOY 1972
      Olen onnenpoika WSOY 1973
      Levoton oksa, keinuva sydän WSOY 1977
      Ihan kuin ihminen kuuntelisi 1984




      60-70 lukulaiset muistavat hyvin Vaasassa asuneen
      Lefan, jonka elämä sammui traagisesti Stårbergetin metsässä itsemurhan kautta ja hänet löydettiin metsästä seuraavan vuoden keväällä.

      Äkkiä
      keskellä nuoruutta
      kun elämän pitäisi avautua ja
      valaistuksen portaikon näkyä selvästi
      odottaa kuolema jo syvää unta

      kirjoitti vähän ennen kuolemaansa, sanat huurteiset hakattuna kuin hautakiveen kylminä ja huurteisina.

      Hänen elämä päättyi nuoruuden päättymiseen ja hän jäi pysyvästi ikuisen nuoruuden kadulle 32- vuotiaana. Mutta hän ehti kuitenkin saada nimensä Suomen runouden mestareitten joukkoon vaikka hänen kotikaupunkinsa vaikeni. Miksi?

      Varmasti silloiselle että nykyisellekin eliitille hän oli vaikea pala purtavaksi. Hän oli kaikessa toisinajattelija mutta nerokas. Itsekeskeisyyden mestari vailla vertaansa edes nykypäivässä. Hän oli hippi ja sitä seurasi juppi ja tänään tuppi. Hänessä oli kaikki taiteellisen boheemin ulkoiset ja sisäiset merkit, vasemmistoon taipuva älykkö, kainalossa nippu kirjoja. Vanhan kellarissa odottivat Kalevi Seilonen, Pekka Kejonen, Leo Lindsten, Ahti Susiluoto, Ahti Lavonen, Hans Selo, Jomppa Ojaharju jne eli tasokasta seuraa joista kaikista tuli aikansa nimiä. Hän oli valon ja pimeyden lapsi, josta aika on yrittänyt vaieta. Sielullisesti yksinäinen, maajaan eli harhain vanki. Outo lintu arktisella lintulaudalla.

      Kirjoitanko vai kirjoittaako jokin
      minussa
      ja on tuo jokin vai onko heitä monta.
      Kuka katsoo silmilläni, kuka maistaa kielelläni,
      kuka kuuntelee korvillani?
      Olenko mielisairas mestari vai kumpaakin
      samassa runossa.

      Hän yritti tavoittaa henkisyyttä kuitenkaan sitä löytämättä. Muistan kun meditoimme hänen johdollaan mutta korkeimman tavoittaminen jäi etäälle kun lähellä oli pienemmän tavoittaminen eli punaviinipullo ringissä kiertämässä. Elämä oli hänelle lyhyt ja kiihkeä tuokio kaikkeudessa ongelmineen johon ei tullut ratkaua, epätietoisuuden matka. Kuvioissa punaviini ja hasis, sen vuoksi hänestä täytyy vaieta huutamalla. Elämä oli kuin suoraan partituurista
      luettua sinfoniaa, taiteellista boheemiutta ja itsekeskeisyyttä ja intensiivistä rakkauden paloa.

      Se oli hippirunoilijan tyypillinen tie, nousu, lasku ja tuho. Häntä johdatti voimallinen sielu,
      thanadoksen vietti kohti itsetuhoa. Hän oli huojuva ruumis, jossa joka jänteessä oli tuskaa ja vaikeuksia, kiirastuli joka ei koskaan sammunut.

      Tahdon koivuun, tahdon kiveen,
      tahdon sammalen syleilyyn,
      tahdon myyräksi maan multiin
      tahdon muutua ääniksi kaikkialla
      ja lakata olemasta tämä kipu.

      Runoissaan hän oli hilpeä menninkäisten ja keijujen veli. Hän halusi tehdä elämästään taideteoksen ja siinä hän onnistui täydellisesti.

      Hänen tapansa oli tehdä pieniä runoja, ylistää pelkistetysti pieniä iloja ja oli tunteitten syvällinen lyyrikkko.

      Hän etsi voimakkaasti tietä valaistumiseen, oman minän hallitsemiseen, mutta ei sitä koskaan saavuttanut. Hän ei ollut korulauseita nikkaroiva tusinarunoilija, vaan mestari. Hänen kohdallaan voi sanoa, että runoilijan kehto ei ollut ruusuista tehty.

      Pentti Suksi

      • Hannu

        Samana vuonaa syntyneenä ja Klemetinkadulla lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä, muista vielä aika hyvin sen ihan tavallisen naapurin
        pojan,Lefan, joka leikki niinkuin me muutkin ja eli varhaisnuoruutensan aika samanlaista elämää kuin me muutkin, vasta myöhemmillä vuosilla hänestä kasvoi tämä runoilija, mutta minä muistan pääasiassa tämän toisen Lefan ja siitä runoilijasta luin vain lehdissä ym.
        Hannu naapurista.


    • jukkamm

      Väkeviä sanoja
      Teksti, kansi ja sivujen layout - Risto Jalonen
      Takaknnen teksti: Jouko Saraste
      Takakannen henkilökuva ja kuvamanipulaatuio: Tapio Parkkari
      Takakannen layout: Jussi Mäkynen
      Kustantaja: Multiprint Oy, Vaasa 2000
      ISBN 952-91-2744-8
      Sisäsivujen digitaalipaino ja liimaus: Multiprint Oy
      Kannen repro ja painotyö: Oy Arkmedia Ab

      Kirja tehtiin Vaasassa vietetyn kristillisen kulttuurifoorumin
      kylkiäisiksi. Se oli Multiprintin osallistumisosuus kyseisissä juhlallisuuksissa.
      Kirjaa annettiin lahjatavarana järjestäjätahon puolesta kutsuvieraille
      ja sitten vuoden vaihteessa Multiprint jakoi kirjaa joululahjoina asiakkailleen.
      Tähän kirja varmasti hienosti soveltui koska Jalonen kertoo selanneensa
      tädiltään saamaansa kuvitettua psalmikirjaa ja ottaneensa aina sieltä
      täältä sanasta kiinni ja kirjoittaneensa siitä sitten jutun uusiksi.
      Nämä kyseisellä tavoin syntyneet ovat numeroituna mukana kirjassa,
      joka kaikkineen on varsin väkevä kokemus, olematta kuitenkaan uskovaisille
      suunnattu.
      Pari näytettä psalmikirjoittelusta:
      Silmissä loistava sielu / valaistuneet kasvot /
      kiitosta tulvillaan / eikä syyttä / onhan syytä?
      Näin siis kyselee runoilija ja seuraavassa... vitsailisiko vähän?:
      Onhan noita / pakanoita / jumalattomia jullikoita / synnintekijöitä /
      ruokottomia olioita / kapisia kulkijoita / ja monia muita /
      kuin ovelalla koiralla / piilotettuja luita.
      Ja sitten vähän vakavampana:
      Niin helposti / johdetaan harhaan / tietämättömät //
      Kuinka helppoa / kulkea turhaan / eksyttyä.
      Takakannessa pastori Jouko Saraste kirjoittaa:
      -   Vaasalainen Risto Jalonen on monipuolinen taiteilija.
      Kuvat ja sanat pulppuavat kuin raikas kevätpuro.
      väkeviä sanoja –kokoelman kautta lukija kokee
      ja näkee syvälle luontoon, ihmisyyteen, itse elämään
      aina kärsimykseen ja iankaikkisuuteen asti.
      Ote on Risto Jaloselle tyypilliseen tapaan valoisa ja
      tulevaisuuden uskoa antava:
         ’’Ahdingossa
      avartuva tila
      puhaltaa
      turhuudet nurkista
      kairaa syvän jään
      pyyhkäisee pölyt
      sisimmistä sopukoista.’’

      - Jukka Mäki-Maunus

    • r.jalonen

      Aulikki Hissa: Sinua kuuntelin hiljaa

      Omakustanne ISBN 952-91-5040-7
      Ykkösoffset Oy Vaasa 2002

      Kannesta alkaen, jota koristaa runoilijan itsensä vuonna 2002
      maalaama akvarelli ’’Unikot kesässä’’, kirja on kaunis ja selkeä.
      Arvokkuutta ja ryhtiä näille 96 sivulle antaa myös hieno
      kovakantinen sidonta.
      Kuitenkin sanallisessa sisällössä olisi ollut kovastikin parantamisen
      varaa. Kokonaisuutena kirjan annista jää päällisin puolin mieleen
      uskonnon liiallinen paatos ja hieman vaivaamaan, että miksi Aulikki
      ei ole kääntänyt sisäistä hehkuaan vapaammaksi voimaksi.
      Vaikka kuinka uskonnollinen olisikin, niin varsinkin runoudessa
      saarnaamista pitäisi välttää. Liika uskon todistaminen usein
      köyhdyttää tekstiä.
      Jotain sisältöä hyvin kuvaavaa löytyy heti takakannesta:
      ’’Mistä kauniit ajatukset sinusta?
      Sinusta ystäväni,
      sinusta.’’
      Lähimmäisen rakkaudesta tässä siis myös hyvin pitkälle on kysymys
      ja siinähän ei ole mitään pahaa, vaan päinvastoin.
      Tässä näyte Kuinka oivaltavasti ja enemmän pyhättömässä arjessa
      pysytellenkin Aulikki Hissa kirjoittaa:
      Luonteenpiirteitä / ovat / koiran uskollisuus / ja / ihmisen ahneus. //
      Koiran uskollisuus on pysyvä. /
      Ihmisen ahneudella ei ole loppua.
      ja sehän on jetsulleen näin.

    • r.jalonen

      Ritva Viljamaa: Pilvipouta

      Kustannus Päivä Osakeyhtiö

      Painettu gummerruksen kirjapainossa
      Jyväskylässä 1991

      ISBN 951-622-515-2

      Ihmisenä olemisen ilosta ja yhteydestä Jumalan
      uutta luovaan voimaan kirjoittelee Viljamaa ja
      monille kristityille tahoille kansien välistä varmasti
      löytyy lukuisia koskettavia ja hartauttakin herättäviä
      tekstipintoja, mutta monelle muulle kirjan raskas-
      soutuinen uskossa pitäytyminen ja sen ylittämättömän
      ainutlaatuisuuden todistaminen on vähän liian
      autuasta nieltävää.
      Kristilliseen perinteeseen kuuluvasti Viljamaan sanottava
      löytää runsaasti vertauksia luonnon ilmiöistä ja pyrkii
      olemaan pyhästi hengittävää, mutta tämä pyrintö voi
      kyllä joitain lukijoita hengästyttääkin.

    • Pentti Suksi

      TÄMÄ ON MINUN SILTANI

      Toimitus, kansi, taustakuvat, ulkoasu,
      taitto sekä takakannen teksti ja kuva
      Risto Jalonen

      Kansikuva Antti ja Salla Vaaranmaa
      Kannen painotyö: Painotalo Varteva
      Muut painotyöt: Multiprint
      Painettu 2005

      ISBM 952-91-8293-7


      Runon ystävälle tyylikäs lahja ja sisältö ei jätä
      ketään kylmäksi. Jos tarkoin haluaa kirjaa esitellä niin sanottakoon että on painettu hyvälle paperille ja taitto ja ulkoasu on tehty ammattitaidolla. Kansikuva ja höyhen on lastenlasten Antti Vaaranmaan tekemä ja kannessa oleva höyhen on Sallan mummille tuoma. Se korostaa
      Vieno Vaaranmaan toista puolta. Tietty lyyrinen
      herkkyys ja rakkaus naturalismiin.
      Antti Vaaranmaan pelkistetyt muutamat viivat tuo Vienon elävästi esiin, juuri sellaisena kuin Vieno on. Tuon perusteella Vienon löytäisin
      täysinäiseltä torilta, niin elävät ovat piirteet.
      Vieno Vaaranmaa on tuottelias runoilija, muistan hyvin kun vuonna 1995 hän julkaisi esikoisteoksensa. Vertaan hieman ja täytyy todeta
      että Vieno on kuin Valion fiili, maku vain paranoo vanhetes. Ote on tullut varmemmaksi ja sanat selvemmiksi ja löytyy myös arkisen realismin alta lyyrinen herkkyys. Itämainen tanka- runon poljento viehättää ja hän on aika paljon siihen perehtynyt. Itämaiden mestareita ei tietenkään kukaan voita, mutta saa sitä Vaasassa
      tehdä joka sitä osaa ja haluaa tehdä. Tankarunoudessa on Zen- budhismin porautuva syvällisyys jota pitää tosiaankin opiskella ja
      itselle saada se selväksi. Se on äärettömän suurta lauseen ja sanan pelkistämistä. Päästä virran rannalle, siinä on monta askelta.

      Pimeä kantaa
      mustaa huopaa harteillaan.
      Öljy vähenee,
      lampun sydän käryää.
      Tunnen hengityksesi.

      Tässä runossa Vieno Vaaranmaa on oivaltanut
      tankarunouden ytimen, että rytmin. Sen ymmärtäminen vaatii pitkää harjoittelua. Tankarunot ovat tavattoman yksinkertaisia ja sen vuoksi vaikeita. Vieno on ottanut ison haasteen ja hän jatkakoon edelleen. Odotan jatkoa.

      Vieno on säilyttänyt "fiulipohojaasen" räväkän sivistyneisyyden. Se on hienompaa kuin akateemikko Jorma Panulan pohojalaasuus. Ei näytä Vieno häpeevän sitä, että on jostaki kotoosin, niinkuin me kaikki ollaan:

      Synnyin Kauhajoella
      savusaunassa pinta noella.
      Kasvoin leivän juurella
      rakkaudella suurella.
      Isonin Ilmajoella.

      Näin se poholasuus tarttuu vereen, eikä siitä eroon pääse.
      Sitten tulee sitä lyyrillistä arkea:

      Vaihdoin
      Pommacin
      Samppanjaan

      Muutin
      maalta
      kaupunkiin.

      Nyt
      kaljaa
      terassilta.

      Vienosta löytyy modernistista elämään janoa ja kiihkeyttä joka joissakin kohdissa hämmentää.
      Olenkohan minä tulossa vanhaksi ja Vieno nuoreksi.
      Ilmeisesti.
      Hierapoliksen runot olivat mielenkiintoisia, koska menneisyys kykenee puhuttelemaan tämän päivän ihmistä. Historia on läsnäolevaa, se puhuu sille, jolla on aikaa kuunnella sielunsa huminoita.
      Minun pitäisi ajatella kriittisesti ja ottaa Vienon lettiin kiinni: Ei tuolla tapaa, ei noin tehdä runoja. Mutta eipää saa. Vieno karkaa käsistä. Elämä ja aika on tuonut lisää hehkua ja näkemyksen syvyyttä ja selkeyttä.. Pitäisin kovasti siitä, että Vieno Vaaranmaan runoja äänitettäisiin runoilijan itsensä tekemänä.
      Jään odottamaan ideaa.

      Pentti Suksi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe