Pikkusikarit

jake66

Moi!

Onko pikkusikarit kuinka paljon vaarallisempia kuin tupakka? Kuuluuko niitä vetää henkeen kokonaan vai puoliksi vai miten?

Onko pikkusikareissa paljon nikotiinia? Jääkö riippuvaiseksi helpommin kuin tupakkaan? Mitkä on mielestänne parhaita Suomen kaupoissa myytävistä pikkusikareista?

Kiitos vastauksista etukäteen.

38

66615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kule

Riippu ihan sikarista pystyykö vetämään henkeen,itse esim pystyn vetämään vanilja sikaria mutta kun olen muita sikareita vetänyt henkeen niin olen saanut kurkkuni kipeäksi.

Sikareita olen poltellut jonkin verran eikä niistä minulle ole meinannut tulla kuin tapariippuvuus.

Nikotiini arvoista en tiedä kun niitä ei rasioissa lue.

Suosittelen ehdottomasti: hoffnar lilliput vanilla

Ja vielä lopuksi, terveysriskeistä sen verran että jos polttelee sillon tällön ei pitäisi ongelmaa olla, mutta jos alkaa kulua useampi rasia päivässä niin pitkällä aikavälillä saattaa ilmetä hengitysteiden ärsyyntymistä.

• nakkimatias133

Sikaria EI saa vetää henkeen, vaan sen aromia on maisteltava poskessa ja sen jälkeen vapautettava!

• sikari

Polttakaa joskus ihan oikea sikari, niin ei tarvitse vetää henkeen. Sen jälkeen ei myöskään tarvitse miettiä miltä OIKEA TUPAKKA maistuu.

• sikari
        nakkimatias133 kirjoitti:

Sikaria EI saa vetää henkeen, vaan sen aromia on maisteltava poskessa ja sen jälkeen vapautettava!

Hyvä että joku tietää.Itse päästän myös vähän haikua nenästäkin mutta se ehkä vaatii joiltakin pientä harjoitusta, jotta ei sauhuja menisi turhan paljon keuhkoihin.

• niistä.nautitaan

Pikkusikarit paljonkin terveellisempiä eihän niitä poltella paljon päivän aikana

• Anonyymi
        nakkimatias133 kirjoitti:

pikkusikareita voi vetää henkeen

• Anonyymi

Tulin kertomaan tulevaisuudesta, ettei sikareita ole tarkoitus vetää henkeen. Tuhoat tehokkaasti terveyttäsi ja rikot räikeästi etikettiä.
        Toivottavasti osaat nykyään polttaa. Onhan tässä vuosia kulunut.

• suosittelisin..

Ritmeesterin Moodsia ja Sweetsiä. Niissä on filtterit ni pystyy vetämään normaalisti henkeen ja ne on ihan jees makusia.

En tiedä minäkään sikareiden hivenainearvoja, mutta varsinkaan filtterittömät ei voi olla ainakaan terveellisempiä kuin savukkeet. Etikettisäännön mukaan muistaakseni joka 8. haiku kiskastaan perille asti. Näin siis jos ei ole suodatinta.

Oman kokemuksen mukaan sikareista saattaa tulla sosiaalinen tapa, mutta tuskin fyysistä riippuvuutta. Nikotiinimääristä ei ole varmaa tietoa, mutta niksat lähtee paremmin savukkeilla.

• nauttia.sikaria

Kyllähän se sikari paljon parempi kuin tupakka

• Make

Mun mielestä tupakoiminen on erittäin huoni tapa ensinnäkin. Mutta minä itse tupruttelen kylläkin sikareita. Minä en tiedä noista terveyshaitoista paitsi sen, että tupakoiminen ei ole terveellistä. Olen itse poltellut tupakkaa melko paljon ja jokin vuosi sitten siirryin sikareihin. Mun mielestä sikarin poltto on lähinnä nautinto. Sikareita ei kuulu vetää henkeen. Sikarin haiun voi myöskin työntää nenän kautta ulos, mutta tämä vaatii melko paljon opettelua ja sitä kannattaa todellakin harjoitella miedoilla sikareilla ensin. Mutta sikarista on tarkoitus nauttia sitä ei saa kiskoa kilpaa.

Sitten tietenkin tuo sikarin valinta on sitten jo toinen juttu...Mutta yksi hyvä valinta on meester HENK.

• joku

ainakin noita pikkusikareita voi jokainen polttaa niin kuin parhaalta tuntuu :) Mutta sikarin maku tietty tulee parhaiten esiin, kun ei vedä henkeen.

• Make
        joku kirjoitti:

ainakin noita pikkusikareita voi jokainen polttaa niin kuin parhaalta tuntuu :) Mutta sikarin maku tietty tulee parhaiten esiin, kun ei vedä henkeen.

Niinhän se tietenkin on jokaisen oma asia...Jotkut ihmiset polttavat tupakkaa ns. poskareita...Mutta nämä on taasniitä asioita, mistä ei kannata täällä alkaa väittelemään. Tässä keskustelussa on ollut todella asiallista keskustelua.

• nakkimatias133
        joku kirjoitti:

Oon samaa mieltä tuosta että kukin polttaa PIKKUSIKAREITA tyylillään, mutta ne ovat kaksi eri asiaa.

• Roponen88

jokanen imee pikkusikaria tavallaan sikaria kuuluu vetää puolix poskee ja henkeen!

• Samoja alkuaineita niissä on ainakin ja paksumpi savu. Varoisin kurkunpään syöpää, en liikaa polttelisi. Ja poskisauhuja.

Nikotiinia on noin 3% ja tupakassa noin 25%. En itse ole jäänyt koukkuun, enkä usko, että kukaan jää. Muutama päivässä on sopiva määrä. Kestäväthän ne kauemmin kuin rööki.

Pall Mall Chigaco halvin ja paras on Hofnarin vanilja.

• kohtuullisesti.sikaria

Pikkusikarit silloin tällöin eivät ole vaarallisia voit ennemmin jäädä auton alle tai kaatua jalkakäytävällä

• Hannnnna

onko vaarallista vetää pikkusikaria henkeen vai minkä takia niin ei kuulu tehdä, liittyykö se vain makuun?

• rake3

Miksi pitää vetää henkeen? Sikarin savu on paksumpaa ja voimakkaampaa sekä myös tervaisempaa, joten henkeen vetäminen ei ole suositeltua. Henkitorvessa ei ole makureseptoreita, joten poskisavuilla saa parhaiten maut esille. Sikarit kestävät pitkään, jolloin nikotiinia on myös enemmän, joten henkeen poltettaessa sikaria voi tulla äkkiä paha olo.

• rekka-tiina

Tämä viestiketju saattaa olla pelastajani :D
      Olen lopettamassa, ja yrittänyt pitkään lopettaa tupakointia, mutta tuli aatos, että jos täytyy kokonaan luopua tavasta ja nautinnosta, niin siirtyminen pikkusikareihin voisi olla hyvä. Esim. ruokailun jälkeen, ja "tärkein" aamulla, tupakkahetki.. muutama pikkusikari päivässä :) tuo vanilja kuulostaa herkulliselta :D

• 20_vuotta_tuprutellut

Elä tee tuota ratkaisua. Olin reilun vuoden polttamatta ja ajattelin "suoda" itselleni pikkusikareita harvoissa tilanteissa kolme vuotta sitten. Nyt sitten poltan pikkusikareita askin päivässä ja pohdin tässä lopetuspäivää, ei ole projektina yhtään helpompi kuin tupakan kanssa. Ainakaan omani (ja havaintojen mukaan suurimman osan) itsekuri ei riitä silloin tällöin polttamiseen, jos on pitkä historia polttamista takana.

• Asdwqefgr
        20_vuotta_tuprutellut kirjoitti:

Elä tee tuota ratkaisua. Olin reilun vuoden polttamatta ja ajattelin "suoda" itselleni pikkusikareita harvoissa tilanteissa kolme vuotta sitten. Nyt sitten poltan pikkusikareita askin päivässä ja pohdin tässä lopetuspäivää, ei ole projektina yhtään helpompi kuin tupakan kanssa. Ainakaan omani (ja havaintojen mukaan suurimman osan) itsekuri ei riitä silloin tällöin polttamiseen, jos on pitkä historia polttamista takana.

Eiköhän se jo 2 vuodessa oo jonkun ratkaisun kexiny :-)

• COLT

Itse vedän COLT:sin vanilja sikareita kokonaan henkeen, tulee semmonen huonon ja hyvän väliltä oleva noin 10 minuuttia kestävä tunne, mistä pidän erityisesti.
      Noin 3kpl vedän päivässä. En tosin tiiä onko yhtään terveellistä vetää henkeen muutenkaan, jos kerta 5 sikaria vastaa askillista normaali tupakkaa...

• kalle_kehveli

Sikarisnobit väittää aina ettei saa vedellä henkeen, mutta kyllä varsinkin pikkusikareita voi ihan hyvin kiskoa perille asti. Mitä sitä nyt hyvää savua tuhlaamaan pelkästään suussa. Joissain pikkusikareissa on filteri, joten ne on selvästi tarkoitettukin hengitettäviksi.

Haitallisempia ovat varmasti kuin savukkeet, jos vetää henkeen.

• PekkaSintonen

Ei ole vaarallisia. Jos et vedä henkeen niin täysin turvallista polttaa. Pelkkää savua suussa, siitä ei ole käytännössä mitään haittaa.

• joooooooooo

Ei röökiäkään tarvi vetää henkeen,pikkusikarit ja kaikki on tehty joko tai ,ei kukaan halua vetää tuuman paksusta pölliä henkeen ja ne pikku sikarinposkisavut sikarilla on pelkkää teatteria......rahan tuhlausta.Käärikää sätkä niin olette oikeita ihmisiä ,ettekä mitään huonoja turhan tärkeitä näyttelijöitä.

• Entinen_polttelija

Omaa tarinaa vähän taustoiksi...

Poltin tupakkaa jotain 15v, (aloittin 17v ikäisenä) en kovin paljon kun aski valkoista mallua kesti 2-3 päivää. Sitten lopetin 7v sitten ja söin nikotiinipurkkaa pari vuotta. Joskus humalapäissään tuli riemuajatus poltella tyyliin josko yhden kun ottaa kaljaa. No eihän siitä mitään tullut vaan alkoi samat himot kuin vuosia sitten. Kerran tupakoitsija on aina tupakoitsija. Yksikin tupakka siirtää homman lähtöruutuun takaisin. Heti kun kuljet tupakka-aski taskussa olet taas 100% tupakoitsija

Viimeisen vuoden on mennyt nuuskaa, nikotiinitabuja, tupakkaa ja sikareita. Huomasin että tupakasta jää paska maku suuhun eikä se oikein innostanut. Varsinkin kaikensortin light versiot maistuu eniten tuhkakupille. lopetin tupakan polton melko alkuunsa. Nuuskassa taas on liikaa nikotiiniä ja siitä tulee hillittömät nikkikset. Hyvät sikarit ei jätä paskaa makua suuhun ja niitä on mukava käristellä silloin tällöin. Päätin lopettaa pari kuukautta sitten myös nikotiinitabujen syönnin. Polttelen viikonloppuisin yhden tai kaksi sikaria. Hyvin pärjää eikä kovin suuria himoja ole.

Mitä sikarien terveysvaikutuksiin tulee...

Luulisin että ne on pahempaa myrkkyä kuin tupakka henkeen vedettynä. Savu on paljon vahvempaa ja yleensä ilman filtteriä tulee myös savun mukana paljon tervaa ja muuta paskaa. Filtteri pilaa maun joten se on nou nou. Jos ei vedä henkeen niin luulisin että samaa luokkaa tupakan kanssa mitä tulee suu/nielusyöpä yms. riskeihin. Nuo on aika harvinaisia syöpätyyppeja (esiintyvyys jotain 2-5% ihmisistä ja vain osa tupakkaperäisiä). Tupakassa 2 pahinta on keuhkosyöpä (5% pitkään tupakoinneista sairastuu) ja keuhkoahtauma (20-50% pitkään tupakoinneista sairastuu).

omasta polttelusta...

Meni jonkin aikaa että pääsi eroon tavasta vetää henkeen. Sikareista imeytyy kyllä nikotiiniä aika paljon ihan suun limakalvojenkin läpi, joten turha niitä on henkeen vetää. Yleensä sikari palaa myös pitkään esim 30-60min, joten maltti on valttia. Voi ajatella vaikka silleen että vetää loppupäästä henkeen jos vielä niin paljon himottaa... yleensä siinä vaiheessa jo tuntee saaneensa kyllikseen :).

Limakalvojen kautta nikotiini imeytyy sillai "hellävaraisesti", eikä tule sellaista humaltumista kuten tupakasta. Vaikutus kestää myös pidempään, minulla jopa päivän ajan pysyy nikkikset loitolla. Nikotiinimäärät taitaa olla aika pieniä kun niihin on tottunut, eikä kummoista himoa ole arkipäivinä.

Luulisin että polttelu jää vähäiseksi kun ilmat kylmenee eikä jaksa pakkasessa istuskella polttelemassa. Terassikaudella taas menee muutama viikossa.

Sikareista....

Kioskeista ja marketeista saa pikkusikareita mutta ne ovat yleensä rutikuivia ja kitkeriä. Kuiva palaa liian nopeasti ja kuumana mikä aiheuttaa kitkeryyden. Parhaimpia yleisesti saatavia on Piano (kotimainen, muoviin paketoitu puurasia) ja Backwoods (pakattu foliopussiin jossa pysyvät kosteina). Pikkusikarit saa melko poltettaviksi kun laittaa rasian sisään pari pisaraa vettä ja antaa olla viikon kosteutumassa niin kitkeryys katoaa.

Asiallisia sikareita saa tupakkakaupoista, siellä missä niitä on. Meilläpäin on vain Stockman ja muutamat baarit jotka myy kovalla hinnalla. Ruotsin puolella (Haaparanta) on edulliset hinnat, samoissa kuin saksalaiset verkkokaupat. Sieltä käyn toisinaan täydentämässä varastoa kuubalaisilla ja muukalaisilla. Hyvän sikarin saa 5€:lla ja parissa sellaisessa on poltettavaa samanverran kuin tupakka-askissa. Joskus kun olen ollut kavereiden kanssa baanalla niin olen poltellu melkein koko illan samaa sikaria aina kun muutkin tupakalla. Laitan sikarin putkeen missä se sammuu ja jatkan taas seuraavalla tauolla. (maku tosin vähän kärsii, muttei kännissä haittaa).
      Sikarien säilykseen ole kovin kummoinen temppu tehdä ns. tupperdori joka on eräänlainen köyhän miehen humidori. Tarvitaan lmatiivis tupperware tms. laatikko johon pieneen kippoon suolaa ja siihen vettä sen verran mitä suolaan imetyy. Tällä kosteus pysyy vajaan 75% mikä pitää sikarit mukavan kosteina.

• entinen_polttelija

terveysvaikutuksista vielä

lyhyt googletus:
      Suomalaisista tupakoi 16% ja keukosyöpäpotilaista 90% on tupakkaan liittyviä

Kun ikäluokka on suomessa noin 60000 ja niistä tupakoitsijoita noin 10000. Keukosyöpään sairastuu noin 2100, eli 20% tupakoitsijoista saa keuhkosyövän.

Keuhkoahtaumaan sairastuu noin 10% ikäluokasta ja sairastuneista 85% on tupakointiin liittyviä. Eli 50% tupakoitsijoista sairastuu keuhkoahtaumaan.

Eli kannattaa miettiä sitä henkeen vetämistä..

• Sikari321

Huomioi että on eri asia polttaa savukkeita 2 askia päivässä ja polttaa sikareita esim 2 kertaa viikossa.

• Kesämökkimies

Pall mall chicagoilla on varmaa paras hinta laatu suhde ja helposti saatavilla. Valitettavasti rasian käydessä loppuun pääsevät kääryleetkin kuivahtamaan.

Sigge huuleen ja laiturin nokkaan lauleskelemaan oluen kera, se on sitä elämää.

• Infoo88888888888888888

Pikkusikareita eli Sikarilloja poltetaan täysin samalla tavalla kuin askitupakkaa tai sätkiä ja on suunnilleen yhtä vaarallista (lukuunottamatta myrkyllisten kemikaalien määrää).

SIKARIT ovat juttu erikseen.

Sikarit kääritään useasta tupakkakasvin lehdestä tiiviiksi kääryläksi, ja sitä poltetaan ottamalla ns. poskareita (eli savua ei vedetä keuhkoihin, eikä se ketjupolttajaltakaan helposti onnistu) ja hyvän sikarin polttaminen kestää (kirjaimellisesti) vähintään 1 tunnin. Niitä siis poltetaan täysin maun ja nikotiinin takia (tupakkaa poltetaan vain nikotiinin takia)

Sikarin polttaminen on terveellisempää kuin askitupakan tai sätkien poltto, mutta terveellistä se ei ole (rehellisesti sanottuna on terveellisempää juoda päivittäin 5 litraa Absinttia kuin polttaa tupakkaa, oli se missä muodossa tahansa, joten on vähän huono lähteä sikarikannalle terveyssyistä).

Sikareihin jää helpommin koukkuun kuin aski, sätkä tai sikarillo tupakkaan, mutta sen polton lopettaminen on helpompaa koska sikareihin ei lisätä nikotiinia (askitupakkaan, sätkätupakkaan ja sikarilloon taas nikotiinia juurikin lisätään) jonka takia vieroitusoireet eivät ole läheskään yhtä pahat, kuin askitupakan, sikarillojen tai sätkien kohdalla.

Lyhyesti sanottuna:

Poltit sikareita, sätkiä tai askitupakkaa, kaikki ne ovat terveydelle haitallisia ja niihin kaikkiin jää koukkuun helposti, sillä ne kaikki valmistetaan tupakkakasvista joka sisältää myrkkyä nimeltä nikotiini (kyllä, nikotiini on myrkyllistä).

• dieselnisti

SkeidaKuukkelilla ei löydä kuin disinformaatiota. Tutkijat kertoo juuri sen mitä tutkimuksen teettäjä pyytää.
      Kyllähän se on niin, että suurin osa keuhkosyövistä johtuu vain ja ainoastaan dieselin hiukkaspäästöistä. Joka muuta väittää .. ei käytä omia aivojaan, vaan disinformaatiokuukkelia

• Anonyymi

Erittäin mukava poltella pikkusikari silloin tällöin

• Anonyymi

Ei jos polttaa sikarin silloin tällöin

• Anonyymi

Kyllähän sitä muutaman voi polttaa ihan huoletta

• Anonyymi

Kyllähän paljon vähemmän

• Anonyymi

On sikaris nikkee

• Anonyymi

Noin 20v pikkusikaria (hoffnar, cafe creme, signature) polttaneena (keskimäärin kaksi savuketta päivässä) voin jakaa pari huomiota:

- savuttelu on alkanut näkymään hampaiden kunnossa, ikenet vetäytyy (ientaskut kasvaneet riskirajoille) ja tulee plakkia, kiveä ja reikiä. Tämän takia olen ollut nyt muutaman kuukauden polttamatta. Lisäksi hampaat kellastuu ja ovat etenkin savun 'tuloaukon' kohdalta ruskeat

- kurkunpäässä on pieni krooninen 'tulehdus' joka näkyy yskänkohtauksina välillä ja kuorsaamisena

- juodessa tulee polteltua enemmän joka yhdessä lisää verenpainetta, väsyneisyyttä, ärtymistä jne.

- ajatuksen kulku ja terävyys ehkä hieman kärsii

Muita vaikutuksia ei ole ollut.

• Anonyymi

On sinänsä tyhmää vetää edes pikkusikareiden savua henkeen, sillä nikotiini imeytyy suun kautta paljon tasaisemmin kuin henkeen vedettynä ja myös vaikutus kestää pidempään. Tämänhän taisi jo joku täällä sanoa. Myöskään aromeja ei saa kunnolla irti henkeen vedettynä, makua ei voi aistia keuhkoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3805
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2669
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      95
      2154
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1657
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1478
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1461
    7. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      25
      1451
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1434
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1408
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      11
      1284
    Aihe