biolanin pikakomp.

P77

Hankimme pikakompostorin alkusyksystä.Täytetty on ahkerasti,mutta nyt lämpö on alkanu laskea,on alle 30.Vika luetteloa olen lukenu ja kokeillu kaikenlaista.Komposti ei ole liian kuiva tai märkä,ei haise. lisäsin kanankakkaa.Kuinka hyvin te pienitte jätteet,kun viette ne kompostiin,vai pienittekö ollenkaan?

4

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Combo

...kompostori pöhisee liki 70 asteisena keväästä syksyyn. Ilmojen viilettyä kompostin lämpötila alkaa laskemaan ja ,ikävä kyllä, sydäntalven tultua komposti lopettaa toimintansa. Tällöin komposti alkaa jäätymään alaosasta alkaen. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että puutarhan hoitokauden aikana kompostiin tulee puutarhajätettä runsaasti eli se saa polttoainetta. Muuna aikana komposti saa polttoaineena ainoastaan talousjätettä ja sitähän ei normaaliperheessä montaa litraa viikossa synny. Eli kompostin toiminnalle olisi optimaalisinta se, että sinne pystyisi lisäämään tasaisesti jätettä läpi vuoden. Meilläkin kompostin lämpötila laski tuonne 30 asteen tietämille. Lisättyäni ruohonleikkuujätettä kompostiin nousi lämpötila heti seuraavana päivänä yli 60 asteen. Jätteiden pienimisestä sen verran, että itse pienin ainoastaan luut, kananmunankuoret ja appelsiininkuoret.

Nämä mielipiteet eivät suinkaan ole kompostin "ammattilaisen", vaan perustuvat omiin kokemuksiini. Minulla on Biolanin lämpökompostori. Oliko se nyt 300L.

• kevätkaiho

Hankin myös alkusyksystä kompostorin ja minulla on laskenut lämpötila 10 asteeseen 30 asteesta. En tiedä misssä vika. Nyt siellä on ehkä 1/3 jätettä. Aina laitan puolet määrästä kuoriketta kun vien jätettä sinne. Pitääkö sitä pöyhiä usein? Ohjeissa luki kyllä että kompostin pitää olla puolillaan toimiakseen kunnolla. Mutta talvi tulossa ja ilmat kylmenee, niin taitaa laskea lämpötila entisestään. Nyt ilmaaukko on 20, pitäiskö sitä suurentaa?

• k.o. kompostorista

Itse aloitin kompostoinnin toissa keväänä ja silloin Biolanissa lämpötila nousi parissa päivässä 70 asteeseen, tosin se auttoi paljon että lisäsin jätteen joukkoon reilusti puolivalmista puutarhajätekompostia.
        Koko viime talven kompostori pysyi sulana, mutta lämpötila laski noin 20asteeseen, eikä kompostoitumista silloin enää tapahtunut kunnolla. Pilkon ruuan tähteet, välillä tosin leipä on niin kovaa että sitä on vaikea pilkkoa.
        En juurikaan sekoittele kompostoria (hankala korkeus, kun olen niin lyhyt) ,paitsi tyhjennysvaiheessa sekoitan kunnolla jäljelle jääneen massan ,enkä tyhjennä koskaan enempää kuin puolet pois.Toivottavasti kanankakan lisäyksen jälkeen lämpötila alkaa nousta. Ilmaluukkua en avaisi enempää ennenkuin lämpötila on kohonnut yli 50 asteen ja koko talven ilmaluukku saa olla noin 40:ssa tai pienemmässä.

• vuosien kokem...
        k.o. kompostorista kirjoitti:

Itse aloitin kompostoinnin toissa keväänä ja silloin Biolanissa lämpötila nousi parissa päivässä 70 asteeseen, tosin se auttoi paljon että lisäsin jätteen joukkoon reilusti puolivalmista puutarhajätekompostia.
        Koko viime talven kompostori pysyi sulana, mutta lämpötila laski noin 20asteeseen, eikä kompostoitumista silloin enää tapahtunut kunnolla. Pilkon ruuan tähteet, välillä tosin leipä on niin kovaa että sitä on vaikea pilkkoa.
        En juurikaan sekoittele kompostoria (hankala korkeus, kun olen niin lyhyt) ,paitsi tyhjennysvaiheessa sekoitan kunnolla jäljelle jääneen massan ,enkä tyhjennä koskaan enempää kuin puolet pois.Toivottavasti kanankakan lisäyksen jälkeen lämpötila alkaa nousta. Ilmaluukkua en avaisi enempää ennenkuin lämpötila on kohonnut yli 50 asteen ja koko talven ilmaluukku saa olla noin 40:ssa tai pienemmässä.

Houmioittehan että säilytätte annoksen hake tai vastaavat seosainetta lämpimässä muuten palaminen hidastuu jos laitatte ne sinne kylmänä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      202
      15015
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      126
      10490
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      91
      9919
    4. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9321
    5. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      51
      9149
    6. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      56
      6915
    7. 180
      6490
    8. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      163
      6147
    9. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      15
      6005
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      32
      5579
    Aihe