Miten tarkistan akun maadoituksen? Pitäisikö akun napojen ja kenkien väliin laittaa jotain, kun vaihtaa akkua? Voiko akun vaihdon jälkeen auto alkaa nykiä, ja jos voi niin mistä syystä?
akun
7
1175
Vastaukset
- akku
Puhdista teräsharjalla akun navat ja liittimet, jotta kontaktipinta on varmasti puhdas. Sitten liittimet kiinni. Tarkista, että ovat tukevasti kiinni niin, että eivät irtoa vetämällä tai pyörittämällä. Liittimien ja napojen päälle voi suihkaista spray-vaseliinia niin eivät hapetu.
väärin, kun akun vaihdon yhteydessä vain tarkastin, ettei kaapelikengissä ole hapettumaa eikä likaa? Sitten panin tavallista "vaseliinia" eli kaiketi kuulalaakerirasvaa napoihin ja kenkiin ja pulttasin napakengät kiinni. Lopuksi sipaisin rasvaa vielä napakenkiin niin, että sitä oli kerros joka paikassa.
Näin minä olen tehnyt keskimäärin 7 vuoden välein eli aina, kun joudun akun uusimaan jonkun sen kennoista mennessä oikosulkuun. Ei ole tullut sähkön kululle katkoksia eikä hapettumaa napakenkiin.
Olisiko oikea teräsharja ja sprayvaseliini ollut paljonkin parempi ja miten se paremmuus ilmenisi?- Kaarjaa
sitroen kirjoitti:
väärin, kun akun vaihdon yhteydessä vain tarkastin, ettei kaapelikengissä ole hapettumaa eikä likaa? Sitten panin tavallista "vaseliinia" eli kaiketi kuulalaakerirasvaa napoihin ja kenkiin ja pulttasin napakengät kiinni. Lopuksi sipaisin rasvaa vielä napakenkiin niin, että sitä oli kerros joka paikassa.
Näin minä olen tehnyt keskimäärin 7 vuoden välein eli aina, kun joudun akun uusimaan jonkun sen kennoista mennessä oikosulkuun. Ei ole tullut sähkön kululle katkoksia eikä hapettumaa napakenkiin.
Olisiko oikea teräsharja ja sprayvaseliini ollut paljonkin parempi ja miten se paremmuus ilmenisi?Vaseliini on erittäin hyvä sähkön eriste joten ei sinne väliin kuulu sitä laittaa. Tietenkin napoja kiristettäessä sieltä pursuaa ulos sitä rasvaa mutta parempi tulos saavutetaan kun navat ovat kirkkaalla lyijypinnalla ja vasta napojen päälle sipaistaan hapettumisen estämiseksi rasvaa.
- monissa
Kaarjaa kirjoitti:
Vaseliini on erittäin hyvä sähkön eriste joten ei sinne väliin kuulu sitä laittaa. Tietenkin napoja kiristettäessä sieltä pursuaa ulos sitä rasvaa mutta parempi tulos saavutetaan kun navat ovat kirkkaalla lyijypinnalla ja vasta napojen päälle sipaistaan hapettumisen estämiseksi rasvaa.
autoissa, näkee kyllä sähkölittimissä jonkun näköistä rasvaa, siis jo tehtalla laitettu. varsinkin japanilais merkeissä. ja harvemmin japsien sähköt reistailee. itellä ollu monet toyotat, ja yksi honda. eikä mitään ongelmia sähköjen kanssa, eikä hapettumia liitoksissa. tän hetkisessä autossa, (chrysler) ei kylläkään ole mitään suoja rasvoja liittimissä, ja vihertämistä liitoksissa on havaittu.
- ratkaisee
monissa kirjoitti:
autoissa, näkee kyllä sähkölittimissä jonkun näköistä rasvaa, siis jo tehtalla laitettu. varsinkin japanilais merkeissä. ja harvemmin japsien sähköt reistailee. itellä ollu monet toyotat, ja yksi honda. eikä mitään ongelmia sähköjen kanssa, eikä hapettumia liitoksissa. tän hetkisessä autossa, (chrysler) ei kylläkään ole mitään suoja rasvoja liittimissä, ja vihertämistä liitoksissa on havaittu.
Noissa toisiinsa painettavissa liittimissä on sen verran suuri pintapaine kosketuskohdissa, että rasva kyllä väistää ja kontakti syntyy metallien välille. Akun napa on taas eri asia, kun siinä on iso pyöreä pinta ja rasva ei välttämättä poistu siitä välistä. Joka tapauksessa eristävä rasvakerros ei tee ainakaan mitään hyvää johtavaksi tarkoitetuilla pinnoilla. Kannattaa voidella vasta liittimen kiinnittämisen jälkeen. Oiskohan ne japsitkin tehneet niin?
- raskaan puolen
ratkaisee kirjoitti:
Noissa toisiinsa painettavissa liittimissä on sen verran suuri pintapaine kosketuskohdissa, että rasva kyllä väistää ja kontakti syntyy metallien välille. Akun napa on taas eri asia, kun siinä on iso pyöreä pinta ja rasva ei välttämättä poistu siitä välistä. Joka tapauksessa eristävä rasvakerros ei tee ainakaan mitään hyvää johtavaksi tarkoitetuilla pinnoilla. Kannattaa voidella vasta liittimen kiinnittämisen jälkeen. Oiskohan ne japsitkin tehneet niin?
(kuorma ja linja-autot)liittimissä, käytetään usein rasvaa. esim. jos vaihdat vaihteiston johtosarjan, on liittimien sisälle jo tehtaalla laitettu paksulti valkoista rasvaa. jos vaihdat abs/ebs anturin, wabco myy anturin lisäksi rasvatuubin, joka on tarkoitettu laittettavaksi liittimen sisälle. ja vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. mutta akunnapaan laitetaan kaapelin kiinnityksen jälkeen, suojalakka päälle. lakka on nimenomaan tarkoitettu akunnavoille.
- tie ja totuus
kuparitahnaa väliin. Erinomainen sähkönjohtokyky ja suoja hapettumista vastaan. Kestää vettä, suolaa, happoja, bensaa jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282823Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652633Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151704Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281428- 1021417
- 1051399
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241197Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141093Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591005