Huvivene upposi - kuolleita ...

10 vai 11?

Muistaako kukaan tapausta, jossa huvialus upposi Hangon edustalla ja 10 tai 11 ihmistä hukkui? Tämä tapahtui syyskuun lopulla 1978. Mistä saisi lisätietoa? Jossain väitetään, että hukkuneita oli 10, jossain lukumäärä on 11. Kumpi on oikein? Koko juttu oli alunperinkin jokseenkin epämääräinen, mutta Neuvostoliiton mahdollista osallisuutta onnettomuuteen ei kai voitu tuolloin selvittää. Onko tapaukseen palattu missään myöhempinä vuosina?

Jos tämä ei ole oikea palsta tälle asialle, niin voitteko neuvoa, mistä kannattaisi kysellä? Olen kiinnostunut, koska eräs etäinen tuttavani kuoli kyseisessä onnettomuudessa.

22

5381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimeltään

      Viikinki,tälläkin palstalla ollut juttua.Syynä oli silloin kaikki muu muttei neuvostoliitto.
      Päihtynyt ajohenkilöstö,kukaan ei kuullut tai välittänyt hätäkutsuista,eli kaikki meni poskelleen.Käytä hakua niin löydät tietoja.Vene nostettu,kunnostettu ja ehkä vieläkin käytössä.Karikkoon ajeli pimeällä.

      • Kaikkien Alojen Erityisasia...

        jos tässä on nyt kyseessä Viikinki niin ei tuo ainakaan Kippari lehden artikkelin mukaan ihan noin mennyt.
        - Alkoholilla ei todennäköisesti ollut osuutta asiaan.
        - Pelastustoimet alkoivat heti mutta erinäisistä syistä eivät niin välittömästi kuin olisi voinut. Jos onnettomuusalueelle olisi ehditty 15 minuuttia aikaisemmin olisi miehistö ollut vielä veneessä ja helpompi löytää.
        - Todennäköinen syy onnettomuudelle oli väärien linjaloistojen valitseminen pimeässä ja tätä seurannut karille ajo täydellä matkavauhdilla.


      • lähellä kans
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        jos tässä on nyt kyseessä Viikinki niin ei tuo ainakaan Kippari lehden artikkelin mukaan ihan noin mennyt.
        - Alkoholilla ei todennäköisesti ollut osuutta asiaan.
        - Pelastustoimet alkoivat heti mutta erinäisistä syistä eivät niin välittömästi kuin olisi voinut. Jos onnettomuusalueelle olisi ehditty 15 minuuttia aikaisemmin olisi miehistö ollut vielä veneessä ja helpompi löytää.
        - Todennäköinen syy onnettomuudelle oli väärien linjaloistojen valitseminen pimeässä ja tätä seurannut karille ajo täydellä matkavauhdilla.

        Istuttiin siskon ja parin kaverin kanssa tuona yönä sen intin saaren, Hästö Bysön (Tammisaaren alapuolella, veneväylän vieressä) viereisellä, idänpuoleisella saarella, saattoi olla Parharun, tämä Viikinki ajoi ohitse ihmeesti mutkitellen ja kova älämölö sieltä kuului. Yöllä näkyi Hangosta päin jotain valonvälähtelyä, kait raketteja. kun ei ollut radiota kuultiin jutusta vasta jonkun päivän päästä.


    • http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000019901756&view_mode=flat_threaded

    • olav III

      edelleen kylläkin jo talvi teloilla....

    • ...

      ...

    • Duunari hämeestä

      jossakin venemestarin numerossakin esittelyssä.

    • kippari

      kippari.

      • Melkeen

        varmaan sitä yritettiin pelastaa mutta kun nämä silloiset merivartijat joita kotoa hälyytettiin råstedt tuli mopolla ja suorsa kännissä merivartioasemalle niin ihmekö tuo jos apu viivästyy. Suorsaa syytettiin sittemmin oikeudessa kuolemantuottamuksesta mutta syyte ei mennyt läpi.


      • ...........
        Melkeen kirjoitti:

        varmaan sitä yritettiin pelastaa mutta kun nämä silloiset merivartijat joita kotoa hälyytettiin råstedt tuli mopolla ja suorsa kännissä merivartioasemalle niin ihmekö tuo jos apu viivästyy. Suorsaa syytettiin sittemmin oikeudessa kuolemantuottamuksesta mutta syyte ei mennyt läpi.

        olivat kotoisin? Löytyivätkö kaikkien ruumiit?


      • jaa
        ........... kirjoitti:

        olivat kotoisin? Löytyivätkö kaikkien ruumiit?

        Helsingistä.


    • kertomaa;

      Hukkuneita 10 kpl, josta 6 miestä ja 4 naista. Löytyneitä muistaakseni 9 kpl.

      Sattumoisin olin silloin intissä (todistin myös oikeudessa.) ja tein aluksesta, sen ensinmäisen ja viimeisen ilmoituksen. Oma näkemykseni on, että merivartioston miehet ryssivät koko homman; ei kelvannut edes antamani kordinaatit tai vhf:llä annetut neuvot.

      • läheltä oleva

        Sinulle joka todistit, kiitos siitä. Tosiaan humalassa olivat merivartioston väkeä mm. Råstedt ja päivystettiin kotoa käsin (onneksi opittiin ja nyk. on toiset systeemit).
        Viimeinenkin uhri, nuorimies, on löytynyt (osittain) joten meri ei jäänyt tällä kertaa haudaksi Hänelle.


    • slkjalfj
    • 22

      Mikähän ihmeen juttu tuo (jonkun esiinnostamassa ikivanhassa ketjussa) oleva maininta "Neuvostoliiton mahdollisesta osuudesta" on oikein olevinaan? Muistan kyllä itsekin tuon tapauksen, mutta ensimmäistä kertaa kuulen tuollaisen maininnan. Tapaushan ei ollut missään kansainvälisten vesien lähelläkään vaan ihan mantereen tuntumassa, syvällä Suomen aluevesillä ja muutenkin kaukana neuvostoliittolaisista.

      • ...........

        Neuvostoliittolaiset olisivat näin olleet väärässä paikassa ja joutuneet salaamaan asian.

        Ainakin jotkut nuorista taisivat olla Lahdesta.


      • 22
        ........... kirjoitti:

        Neuvostoliittolaiset olisivat näin olleet väärässä paikassa ja joutuneet salaamaan asian.

        Ainakin jotkut nuorista taisivat olla Lahdesta.

        Mä nyt lähinnä ihmettelin, mikä hemmetin paranoidi yleensä olisi jostain saanut päähänsä, että Neuvostoliitolla olisi mitään tekemistä asian kanssa ollut?


      • ...............
        22 kirjoitti:

        Mä nyt lähinnä ihmettelin, mikä hemmetin paranoidi yleensä olisi jostain saanut päähänsä, että Neuvostoliitolla olisi mitään tekemistä asian kanssa ollut?

        Tuohon aikaan neuvostoliittolaisia pyöri sukellusveneillä Ruotsinkin aluevesillä. Suomessa sellaisesta ei tietenkään saanut puhua.

        Ruumiit olivat huhujen mukaan sellaisia, että joku ulkopuolinen oli saattanut kajota niihin.


      • 22
        ............... kirjoitti:

        Tuohon aikaan neuvostoliittolaisia pyöri sukellusveneillä Ruotsinkin aluevesillä. Suomessa sellaisesta ei tietenkään saanut puhua.

        Ruumiit olivat huhujen mukaan sellaisia, että joku ulkopuolinen oli saattanut kajota niihin.

        Kai niitä vieraita joskus oli, tosin Ruotsissakin valtaosa "havainnoista" oli minkkejä yms.
        Mutta olennaistahan tässä on se, että pahanlainen vainoharhaisuus on kyseessä, jos tulee edes etäisenä mahdollisuutena mieleen Neuvostoliiton osuus heti, kun huvivene saaristossa uppoaa.


      • ...................
        22 kirjoitti:

        Kai niitä vieraita joskus oli, tosin Ruotsissakin valtaosa "havainnoista" oli minkkejä yms.
        Mutta olennaistahan tässä on se, että pahanlainen vainoharhaisuus on kyseessä, jos tulee edes etäisenä mahdollisuutena mieleen Neuvostoliiton osuus heti, kun huvivene saaristossa uppoaa.

        Käsittääkseni hukkuneiden kunnossa oli jotain, mikä herätti epäilyksiä. Tämän enempää en voi julkisella palstalla kertoa sitä, mitä olen kuullut.

        Ei Neuvostoliittoa automaattisesti kaikkiin onnettomuuksiin liitetty.


      • Lukutoukka
        ................... kirjoitti:

        Käsittääkseni hukkuneiden kunnossa oli jotain, mikä herätti epäilyksiä. Tämän enempää en voi julkisella palstalla kertoa sitä, mitä olen kuullut.

        Ei Neuvostoliittoa automaattisesti kaikkiin onnettomuuksiin liitetty.

        Jossakin huhuttiin sukellusveneestä.

        Se ainakin tuntuu ekstriimihommalta alueella, jossa vene ajelehti ja upposi kun siellä pitää kiviä väistellä kelluvillakin veneillä ihan tarpeeksi.

        Mutta mikäli kyseessä oli muu neuvostoliittolaistoiminta niin se olis mielenkiintoista.

        Joka tapauksessa tästä tapauksessa juontuu Onnettomuustutkintakeskuksen olemassaolo seikkaperäisine tutkimuksineen. Raportit ovat oikein hyvää lukemista merenkulkijoille ja pienveneonnettomuuksistakin voi ottaa oppia:

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Vesiliikenne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe