Olen kärsinyt sfeksofobia eli ampiaiskammosta, joka on minun kohdallani kärjistynyt jopa hysteeriseksi. Pelko ampiaisiin alkoi 7-vuotta sitten, kun ampiainen pisti päähän ja tästä syystä päätä särki, huimasi ja oksensinkin kokonaisen päivän ajan. Olo oli suoraansanottuna helvetillinen.
Olin tuolloin vielä ala-astelainen, joten en vielä osannut selvästo suhtautua asiaan ja pelkäsin ampiaisia vain sisätiloissa, mutta nykyään tilanne on toinen. Kun sisällä on ampiainen, menen ihan hysteeriseksi ja "iso ämmä" jopa itken pelkooni. Ongelma on siinä, etten välitä mistään muusta, kuin siitä, että pääsen pakoon. Ulkonakin niitä pelkään, mutta varsinaiseen ahdistustilaan en joudu, koska ulkotiloissa tietää pääsevänsä jotenkuten pakoon.
Ärsyttää, kun muut voivat loikoilla tunteja auringossa, mutta minä en, koska en uskalla. Emme voi pitää kotona ovia auki ja ikkunoistakin vain niitä, joissa on verkko ja jos sisälle tulee ampiainen, niin minä seison ulkona odottamassa, että se tulee ulos, mikä meinaa sitä, että seison oven vieressä useita tuntejakin odotellen silmä tarkkana, että josko nyt. Voitte kuvitella minkälainen vitutus siinä vaiheessa alkaa olla?
Kaikki vaan puhuu, että täytyy oppia elämään sen pelon kanssa tai kumota se, mutta kumpikaan ei tunnu hyvältä, vaikka tottahan sekin. Talvi on ihanaa aikaa siitä, että saa hengittää rauhassa. Olen myös tartuttanut pelkoani muihin ihmisiin ja tuntuu, ettei silti ihmiset osaa ottaa pelkoa tosissaan vaan vieläpä vitsailevat sillä, kuten "--- varo ampiainen" ja minulla hyppää sydän kurkkuun ja muiden mielestä se on hauskaako?
Onkohan täällä muita vastaavasta kärsiviä?
Vainoava sfeksofobia
18
3062
Vastaukset
- Ei pistoa, kiitos
Hei! Itse olen jo yli 50- nainen, mutta minulla on myös lapsuudesta asti ollut pelko ampiaispistoihin, johtuen varmaan siitä, että lapsena käytiin porukalla uimassa paikassa, jossa pörräsi paljon kaikenlaisia itikoita ja elukoita. Koppakuoriaiset olivat tosi inhottavia, kun tarttuivat sääreen kiinni ja samoin olen saanut siihen aihaan useina ampiaispistoja. Nyt ikää myöten ampiaiskammo on hieman helpottanut, mutta en kyllä loppukesästä, kun ne ovat ärhäköitä, ota mitenkään leikiten niitten pörräämistä ympärillä, eli kyllä meikämanni ottaa vieläkin jalat alleen, jos ampiainen rupeaa oikein kunnolla kohti käymään. Eikä hävetä yhtään. Tunnen useita lapsieni kautta ja sukulaisissani henkilöitä, jotka pelkäävät ampiaisia. Jopa mieheni reagoi, jos autossamme on ampiainen; pysähtyy heti ja haluaa poistaa mokoman kiusankappaleen. Jos saisin toivoa, niin toivoisin kaiken mailman hämähäkit, koppakuoriaiset, sinikatit, ampiaiset yms. hornan tuuttiin. Joten älä välitä. Pelkäät ampiaisia, sillä hyvä. Ehkä se ikää myöten helpottuu; olkoot kiusaajasi rohkeita, ottakoot ampiaispistoja (toivottavasti eivät ole allergisia!), ei sinun tarvitse heistä välittää !! Onneksi ollaan talvea koti menossa, että saadaan olla rauhassa mokomista kiusankappaleista !!
- Edesvatuutonta
Mulla sama "ongelma" alko siitä kun sohasin "Vahingossa" ampiais pesän hajalle ja jäin seisoon paikalleni koska Piirretyissä opetetaan että ei saa JUOSTA !
joten meinas henki mennä. kiitos Lasten Ohjelmat! - vastaanotolle
Tuosta pelosta pääsee terapina avulla eroon. Helpottaa elämää kummasti.
- araknofobia76
Minä pelkään sairaalloisesti hämähäkkejä.Olen niin ikään talvi-ihminen,kun silloin ne eivät ahdistele minua.Ulkomailla otin mukaan hyönteismyrkkyruiskupullon,jolla sumutin ensin kaikki huoneet läpi,että niissä olevat hämähäkit kuolisivat.Mutta ei hämähäkin koolla ole väliä,kaikenkokoiset pelottaa.
- faaaaaaaaaaaaaa
Täysin sama homma. Muut ei ymmärrä yhtään tota juttuu. Aina kiusaa ja pitelee kiinni jos lähellä on amppari. Ällöttää jo ajatuskin joten lopetan viestin tähän etten ihan ahistu ja tukehu.
- vamppari
Joo minä myös pelkään aivan suunnattomasti... Itelleni oli käynyt lapsena niin että oli silmäluomeen ampiainen pistänyt mutta ite en asiaa muista. Kuviakin on olemassa kun meikäläisellä on tennispallon kokoinen silmä. Oon pelännyt amppareita niin pitkään kuin muistan. Amppari kun tulee juoksen jopa vessaan piiloon ja pistän OVEN LUKKOON ajatuksena varmaan se että se amppari saa sen oven auki muuten (eikö olekkin herttaista ja naurettavaa) ja jos olen yksin kotona kuuntelen oven takana et kuuluuko se surina... nyt olen kolmisen vuotta omistanut koiran ja hätistän koiran aina sen ampiaisen kimppuun jos ne tulee sisälle... Enemmänkin olen pihalla tosi ahistunut juoksen silmät kiinni karkuun ja vielä niin pitkälle ku jaksan vaan juosta. Ex-mieheni ymmärsi minun fobiani eikä edes kehdannut pilailla koko asialla ja jos joku sillä pilailee niin saa kyllä kuulla sellasen tunnin saarnan... Ja aika monen oon saanukki uskomaan että jotkut vaan yksinkertaisesti pelkäävät ampiaisia siinä samassa missä jotkut pelkäävät vettä, tulta, poliisia :) ... mut joo kärsin SFEKSOFOBIASTA!!!
- Mneijonen
Olen pienestä pitäen pelännyt kaikkia lentäviä pörrääviä ja pistäviä/purevia elukoita. Pahin on ampiaiset. Yksi pistikin pari viikkoo sitten, ei tullut mitään kauheeta reaktioo siihen ja viikon saatoinkin olla normaalisti, nyt kammo nostelee taas päätään. Elämä on aika helvettii tän kans kunpa pääsis tästä eroon.
- pelkoon
Mneijonen kirjoitti:
Olen pienestä pitäen pelännyt kaikkia lentäviä pörrääviä ja pistäviä/purevia elukoita. Pahin on ampiaiset. Yksi pistikin pari viikkoo sitten, ei tullut mitään kauheeta reaktioo siihen ja viikon saatoinkin olla normaalisti, nyt kammo nostelee taas päätään. Elämä on aika helvettii tän kans kunpa pääsis tästä eroon.
käytettyihin vuosiin olette onneksi päässeet aika vähäisillä "pistoksilla". Eli harvinaista herkkua on itse kullekin. Ehkä lääkäriltä voisi kysyä, mistä noin voimakkaat oireet aiheutuivat, ettei olisi jotain allergiaa? Itse istun vain rauhassa ja vältän äkkinäisiä liikkeitä, mutta ei ne ole pistäneet vaikka olisin liikkunutkin. Se on harvinaista.
- saada piikkiä
pelkoon kirjoitti:
käytettyihin vuosiin olette onneksi päässeet aika vähäisillä "pistoksilla". Eli harvinaista herkkua on itse kullekin. Ehkä lääkäriltä voisi kysyä, mistä noin voimakkaat oireet aiheutuivat, ettei olisi jotain allergiaa? Itse istun vain rauhassa ja vältän äkkinäisiä liikkeitä, mutta ei ne ole pistäneet vaikka olisin liikkunutkin. Se on harvinaista.
viimeksi 14 vuotta sitten, ja silloinkin olin juuri muuttamassa nykyiseen asuntooni. Ampiaispesä oli siinä oven päällä katoksessa. Pyllyyn pisti, vaikka juoksin minkä kerkesin. :)
- xxx..
avoimesta ikkunasta, ja alkoi häiritä, kun se pörisi voimakkaasti. Näitä vastaan minulla on salainen ase. Olen ostanut purkin hiuslakkaa hyönteisiä vastaan. Otin sen purkin ja suihkuttelin ampiaista. Pian se oli lentokyvytön ja käveli vain lattialla. Hieman ikävä niitä on tappaa, mutta tällaisessa tapauksessa se voi pistää, jos hätistelee sitä. Hiuslakalla voi metsästää vaikka kirppuja. Nekään ei pääse pakoon suihkua. Lakka jäykistää ja estää niiden liikkeitä.
- ..
itselläni on aikaslailla samalla tavalla. pelkään ampiaisia ja kimalaisia ihan hirveästi. joskus pienenä amppari pisti jalkaan, ja kerran yksi laskeutui päähän. jäi aivan hirvittävä kammo, enkä ole päässyt vielä monen vuodenkaan jälkeen siitä eroon. kesällä tuli kerran ampiainen sisälle. olin ihan hysteerinen, juoksin pihalle, ja olin silellä jotain 2 tuntia. ja jos olen vaikka pihalla, ja nään ampiaisen, tai jos olen jossain vähän ahtaammanpuoleisessa tilassa. saatan vaikka kaataa kaverini, että pääsen itse pakoon. ihan hirveetä kun on tälläinen kammo, varsinkin kun sille ei voi mitään.
- Ampparikammonen
Kärsin myös kyseisestä ampparikammosta ja haluisin elää
normaalisti eikä juosta koko ajan karkuun!
Ootteko saanu jotenki pelon pois tai edes vähennettyy?
Auttaako terapiaukot tai jotkut hypnoosihommat?
Auttakaa! - Hesa-Esa
Olen tuntenut erään nuoren naisen, jolla oli ampiaiskammo. Hän asui Helsingissä esikaupunkialueella.
- .
haluaako joku auuttaa?
- Laura
Minä kärsin sairaalloisesta ampiais /mehiläis kammosta , alan itkeä tai vähintään menen aivan sekaisin jos kyseiset oliot ovat lähelläni . Odotan siksi innolla talvea vaikka rakastankin aurinkoa ja ruskettumista . Saatan säikähtää sairaalloisesti leijuvia pikku kärpäsiä tai muita kadulla leijuvia juttuja sillä pelkään niiden olevan ampiaisia . Ampiainen ei ole koskaan pistänyt ja pelkään olevan vielä kaiken päälle allerginen. Näen niistä myös painajaisia. Joten ihanaa etten ole ainut!!
- eräs23
hyi kamala meillä tuli 5 ampiaista talon sisälle viikko sitten..olin ihan paniikissa :D piti mennä ulos tupakille ja ootin että ukko tulee kotia, se onneksi tappo ne paskiaiset..
- prklampiaiset
Mä en enää edes uskalla mennä parvekkeelle tupakille ku pelottaa niin paljon...
- ampparikammoinen
Kyllä talvi sais taas tulla jo, että hetken rauhan saisi ampiaisista. Tänä kesänä niitä kun on ollut ekstra paljon ja ekstra pitkään. Menen ihan sekaisin jos pelkästään kuulenkin ampiaisen surisevan (tai oikeastaan minkä muunkin surisevan) ohitse, haittaa melkoisesti pyöräilyä :D Äiti on ainoa joka ymmärtää minua (olen 16 v.) ja sulkee esim huoneeni oven siksi aikaa kun saa ampiaisen ajettua takaisin ulos jos sellainen sattuu parvekkeelta lentämään sisälle. Muut vain nauravat miksi ihmeessä niitä pelkään.
En ole moneen kesään enää ottanut aurinkoa nurmikolla, koska en vain kertakaikkiaan pysty siihen. Tänä kesänä en edes kotipihan tuolilla voinut istua, kun siihen aina joku ampiainen tuli pörräämään ja paniikki iski. Itseäni ei ole koskaan pistänyt ampiainen, niin sekin saattaa vaikuttaa kun en tiedä miltä se tuntuu, mutta luulen ettei kammo kyllä helpotakkaan, jos minua joskus sellainen pistää.
Totaalinen paniikki siis iskee, kun näen ampiaisen, ja sydän on lähellä pompata rinnasta irti :s
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla131464- 981390
- 691260
- 1141255
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258977- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917