KERMASAVEN JOHANNA

eki_

vaimon kanssa ajateltu ostaa johanna v ...
Tekeekö moisella kivikasalla mitään?
"puhdas"-leivinuuni kiinnostaisi.
Liekkö uuni lämpiää tarpeeksi?
Ainakin etuna on se, ettei tarvitse joka kolossa
puita poltella...

9

3831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin tekee

Itse ainakin ko. kivikasaan tyytyväinen. Onhan se kallis, varsinkin jos ottaa täyskaakeloituna. Lämpiää se ainakin niin paljon, että joulukinkun leivinuuniosassa paistaa. Sun pitää itse miettiä mistä tykkäät, jos ko. malli mietityttää niin ota sellainen mikä ei mietitytä. Eiks tämä nyt pitäisi olla päivänselvää, aikuinen ihminen kuitenkin olet.

• Eki_

han tästä asian tekeekin niin vaikeaksi.
        Haluamme juuri tälläisen Johannan veenä.
        Olemme käyneet heinävedellä näitä uuneja muutaman kerran silittämässäkin. :)
        Kaakeliuuni on aivan loistava keksintö, mutta
        aikuinen kun olen, suhtaudun kriittisesti siihen mitä myyjä sanoo.
        Joten ajattelin kysyä niiltä, joilla on käytännön kokemusta.
        Se lieneen tämän foorumin käyttö tarkoituskin...

• kokemusta on

Itsellä on Kerman saven Juhani, ainakin lämmityksessä ja ruoanlaitossa erinomainen. Lämmittää tasaisesti, vaikka puuta poltetaan vain pari- kolme kertaa viikossa.
      Leivän ja leivonnaisten paistoa varten vaatii jonkinverran harjoittelua ja uunilämpömittarin (jota ei kannata unohtaa uuniin lämmityksen ajaksi ;)

• Lapa

Omia käyttökokemuksia on Johanna O mallista vielä aika vähän, mutta ihan hyvältä ostokselta on vaikuttanut. Kämpän lämmittämiseen on jo tällä kokemuksella erinomainen ja tämä kesäpellillinen malli on erinomaisen helppo saada syttymään ja vetää hyvin joka kelillä, vaikka piippu onkin alle 4 metrinen ja asunnossa on pelkkä koneellinen poistoilma, jota ei saa kytkettyä kokonaan pois.

Aito leivinuuni varmaan lämpiää paistolämpötilaan ja palaa noesta puhtaaksi pienemmällä puumäärällä. Itse kuitenkin pidimme takka-leivinuunin ulkonäöstä enemmän tykkäämme katsella liekkien roihuamista isoista lasiluukuista, joten ihan makuasia, josta en aio kiistellä. Molemmissa on varmasti puolensa ja jos talo olisi isompi, niin minullakin olisi ehkä molemmat erikseen.

7 kiloa kuivaa koivuhalkoa riittää lämmittämään vielä näillä keleillä 112m2 kämpän reiluksi vuorokaudeksi, eli pattereita ei ole vielä tarvinnut laittaa lainkaan päälle. Tosin olemme totuttaneet itsemme 20C sisälämpötilaan, joten se selittää vähäisen puumäärän :)

Leivinuuni lämpiää 7 kg pesällisellä sinne 150 asteen kieppeille. Eli noin pienellä päivittäisellä puumäärällä ei vielä pullia paistella, mutta uunipuurot ja lihat sentään valmistuu komeasti. Maksimi päivittäinen puumäärä on 19 kiloa, joten siitä voi vetää johtopäätöksiä, kuinka paljon on vielä pelivaraa.

Jos jollain on pisempää käyttökokemusta ko. mallista, niin kiinnostaisi mielenkiinnosta tietää millaisella puumäärällä tuo leivinuuni lämpiää yli 220 asteeseen? Palaako leivinuunin puoli kokonaan puhtaaksi noesta suurempia puumääriä poltettaessa, vai onko jatkossakin parempi varoa mihin patakintaalla nojailee, kun laittaa ruokaa uuniin?

• Eki_

sulla 190cm korkea vakio malli, vai korkeampi .
        Mielenkiintoinen tieto toi leivinuunin noki homma!!
        Luulisi jos polttaisi tosi kuivaa tai ohkasia puita niin saisi kuumemmat palokaasut, jotka
        sitten polttaisi sen noen??
        Olen samaa mieltä tosta, tuli näkyy takasta
        mukavammin... ja olkkarissa parempi löhötä kuin keittiön puolella.
        Itse leivinuunia 6vuotta 150kertaa/vuosi lämmittäneenä, tykkään takasta mielummin, johon puut saadaan pystyyn.
        Leivinuunissa on jotenkin turaamista poltella niitä vaaterissa.

• Lapa
        Eki_ kirjoitti:

sulla 190cm korkea vakio malli, vai korkeampi .
        Mielenkiintoinen tieto toi leivinuunin noki homma!!
        Luulisi jos polttaisi tosi kuivaa tai ohkasia puita niin saisi kuumemmat palokaasut, jotka
        sitten polttaisi sen noen??
        Olen samaa mieltä tosta, tuli näkyy takasta
        mukavammin... ja olkkarissa parempi löhötä kuin keittiön puolella.
        Itse leivinuunia 6vuotta 150kertaa/vuosi lämmittäneenä, tykkään takasta mielummin, johon puut saadaan pystyyn.
        Leivinuunissa on jotenkin turaamista poltella niitä vaaterissa.

Haluttiin malli, jossa piippu lähtee päältä, jolloin ainoa vaihtoehto oli se korkeampi 210cm malli. Näin siis oli ainakin vielä alkuvuodesta. Plussana tuohon sai sitten tuplakierron ja kesäpellin.

Puu on kyllä tosi kuivaa ylivuotista muutaman päivän sisällä kuivatettua koivua ja puut palaa iloisella liekillä kaikki ilmanottoaukot selällään, mutta kovin ohkaisiksi klapeja ei kyllä voi kehua. Olen myös poltellut ne vaaterissa, jolloin noin pienellä puumäärällä liekit ei nouse sen leivinuunin puolelle, koska tulipesä on melkoisen korkea, joten sekin voi selittää asiaa. Täytynee kokeilla ohkaisemmalla puulla ja pystyyn ladottuna, isommalla puumäärällä josko saisi noen pois leivinuuninkin puolelta. Asia ei ole meitä kuitenkaan häirinnyt, ja sen takia ei ole vielä tehty asian korjaamiseksi mitään, jos sille nyt ylipäätään mitään voi tehdäkään. Hyvin on ruoka kypsynyt nokisessakin uunissa :)

• sanon minä

kun nuukailet tuon puumäärän kanssa ja annat leivinosan nokeentua. Laita muutama klapi lisää kun puut kunnolla syttyneet, niin nokikin palaa taatusti pois. On nimittäin kokemusta.

• Lapa
        sanon minä kirjoitti:

kun nuukailet tuon puumäärän kanssa ja annat leivinosan nokeentua. Laita muutama klapi lisää kun puut kunnolla syttyneet, niin nokikin palaa taatusti pois. On nimittäin kokemusta.

En näe mitään järkeä siinä, että korventaisin kämpän liian kuumaksi vain siksi, että leivinuuni näyttäisi mukavammalta. Poltan siis uunissa sen verran puuta kuin kulloinenkin lämmitystarve vaatii. Tällä hetkellä 7 kiloa/vrk riittää komeasti, koska ulkona on vielä plussan puolella ja joka päivä lämmittäessä lämpö pysyy tasaisempana ja asumisviihtyvyys on parempi. Kiva silti kuulla, että kelien kylmentyessä isommat puumäärät polttavat leivinuuninkin puolen puhtaaksi.

Tuo isojen puumäärien kertapolttaminen tietysti sotii sitä ajatusta vastaan, että Kermansavi omassa ohjeessaan suosittelee polttamaan mieluummin kaksi kertaa päivässä pienemmän pesällisen, kuin yhden ison pesällisen kerran päivässä.

Kitupoltostahan ei ole kyse, koska käytän kuivaa puuta ja korvausilman määrä on vähintäänkin riittävä, eli puut eivät todellakaan pala kituliaasti.

• Lapa

Itse itselleni vastaten totean, että jo parin kilon puumäärän lisäys (2 kg = 2-3 koivuklapia), eli kokonaisuudessaan 9 kilon puumäärä, riittää näköjään polttamaan leivinuuninkin täysin puhtaaksi, vaikka puut olisivat vaakatasossakin. Ei sitä pesää siis tuon täydemmäksi tarvitse sulloa, jos haluaa tehdä ruokaa puhtaassa uunissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe