Kertokaa, KUMPI

Fysiatri VAI ortopedi ?

Mä siis en ymmärrä, kumpi olisi parempi ammattinimike avukseni mun toisen puolen kipuihin ja, osteopaatin mukaan, virheasentoihin. Aikoinaan polvi on tähystysleikattu ja nykyjään saman puolen lonkka, lapaluun seutu, niska, aina paakallon sisään asti, SÄRKEILEE. Nytkin valvon, kun tuskaa KOKO LINJALLA.

Sattuilee ja särkee koko yhtenäinen piuha samalla puolella: ukkovarvas(ulkoreuna)-nilkka-POLVI(sisäreuna)-LONKKA(suoliluun alue)-lapaluu( selkä/rintaranka lapojen välissä), niska-korvanseutu. Itsekin jotenkin käsitän, että virheasennoista ja 'paikaltaan vinksahtamisesta' keki-iän koittaessa on kyse. Minä en osaa päättää, kummanlaisen lääkärin luo menisin asiasta kyselemään, konsultaatiota saamaan: FYSIATRIN vai ORTOPEDIN. ?? !

Neuvokaa please, mikä on kriteeri noiden välillä? Näin potilaana tarttis' tuo ratkaiseva ero osata tehdä oikein. Jos ja kun menen privaatisti, niin syö rahaa. Olis näin hyvä, että tässä kohden olisi täsmävalinta ! Asun Helsingissä.

Hyvää aamuyötä, terv. Jalka-pää-puoli!

10

3881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekisin niin

että tilaisin ajan ortopedille,hän kyllä osaa myös tutkia ja jos ei hän löydä sinusta mitään sellaista vikaa joka kuuluu hänen toimialueeseen"tarkoitan nyt operoitavaa"niin he kyllä sitten ohjaa fysiatrille.Se on tietysti jokaisen oma asia mistä aloittaa .Helsingissä malmintorilla on erittäin pätevä ortopedi,sekä myös fysiatri.Tee niinkuin sinusta itsestäsi oikealta tuntuu.Molemmilta apua olen saanut.

• on neuvottu

näissä selkävaivoissa ensin menemään fysiatrille ja sitten ortobedille... ensin fysiatri katsoo että mitä pystyy tekemään kuntoutuksella ja sit jos ei auta niin ortobedille jos leikkautarvetta..

• sarimari

Kärsin täysin samoista vaivoista kuin sinä, paitsi minulla on harvoin kipuja, olen vain todella jumissa kuvaamallasi tavalla. On kuin kireä vaijeri menisi päälaelta kropan läpi varpaaseen asti. Kerrothan täällä, jos saat asiantuntevaa apua! Olisin kiitollinen.

• Fysiatri VAI Ortopedi?

Hei vain, Aloittaja-alkuperä täällä !
      KIITÄN kannanotoistanne. Juu, minullakin on ollut, karkeasti ottaen, semmoinen käsitys, että ortopedit 'heiluu heti puukon kanssa', ovat jotenkin kovempaa väkeä (?!), kun sitten taas fysiatrit ovat semmoista pehmeämpää, tee-se-itse ja/tai mainpulointi-linjaan ohjaavia. ? Fysiatri sananakin kai tulee "ihmisen fysiologinen toiminta". Niin, tuo nivelten, rustojen, lihasten aineenvaihduntapuolihan se on oleellinen tekijä! Ei tämä makoileminen auta ainakaan. - Voih, meitä :-(

Onko siellä Malmintorin paikassa saatavilla naispuolista fysiatria tai ortopedia? Pelkäisin niitä vähemmän!

Vaivojani ajatellen, kiitos tosiaan noiden vastausten, minun kai olisi hyvä FYSIATRILLE, sillä enhän nyt suoraan leikkauspöydällekään... Ensin aina oma työskentely ja sen vaikutukset katsottava (tiedän toki entuudestaan!), sitten puukkoa avuksi, jos sellainen asia löytyy.

Tähystysleikkauksessa v. 1991 tuon vasemman polven rustoja on tasoitellen korjattu ja irtopaloja poistettu! (Katselin monitorista, kun rustohiukkasia ui polveni sisällä, kivaa!). Ei kai se ole ihme, jos 15 vuoden päästä tuppaa uutta vaivaa pukkaamaan! Huokaus.

Palaan tähän asiaan, yesss. Reipasta päivää kaikille raajarikoille! @

• Fysiatri VAI Ortopedi?

...Minä keski-ikä-naisena tykkäisin naislekurista?! Kuvittelen, että mieslekuri 'turhautuu' heti, että 'äh, noitahan riittää'! - Tässä kun olen netillä tutkinut, niin varsinkin noi "puukon kanssa heilujat" (ortopedit) ovat kaikki miehiä. Luontaistako!? Heh, heh.

Löysin Dextra/Munkkiniemi naispuolisen fysiatrin... - Okay, mietin vielä. On vaikea muutoinkin tehdä päätöksiä. Sitten, minulla heti kättelyssä huono omatunto, että en liiku tarpeeksi. Pitäisi tehdä tietyt, minulle neuvotut temput ahkerasti ja joka päivä. Mut ku joskus vaan elämän kokonaisuudessa, ei jaksa!?
        - Aaaggrh! Palataan asioihin, yes.

• itse tekisin
        Fysiatri VAI Ortopedi? kirjoitti:

...Minä keski-ikä-naisena tykkäisin naislekurista?! Kuvittelen, että mieslekuri 'turhautuu' heti, että 'äh, noitahan riittää'! - Tässä kun olen netillä tutkinut, niin varsinkin noi "puukon kanssa heilujat" (ortopedit) ovat kaikki miehiä. Luontaistako!? Heh, heh.

Löysin Dextra/Munkkiniemi naispuolisen fysiatrin... - Okay, mietin vielä. On vaikea muutoinkin tehdä päätöksiä. Sitten, minulla heti kättelyssä huono omatunto, että en liiku tarpeeksi. Pitäisi tehdä tietyt, minulle neuvotut temput ahkerasti ja joka päivä. Mut ku joskus vaan elämän kokonaisuudessa, ei jaksa!?
        - Aaaggrh! Palataan asioihin, yes.

Niin malmi on vain yksi paikka missä näitä alan immeisiä on.Arvauskeskusesta voisi yrittää saada lähetettä kaupungin kipupolille,se tie on pitkä ja hankala,mutta myös Ortonissa on kipupoli,sinne pääsee joko lähetteellä tai yksityisesti.Hinta on 155e käynniltä

• en nyt oikein ossaa
        itse tekisin kirjoitti:

Niin malmi on vain yksi paikka missä näitä alan immeisiä on.Arvauskeskusesta voisi yrittää saada lähetettä kaupungin kipupolille,se tie on pitkä ja hankala,mutta myös Ortonissa on kipupoli,sinne pääsee joko lähetteellä tai yksityisesti.Hinta on 155e käynniltä

päättää, että miten lähtisin alkuun. !? Just noin olen ajatellut, että vaikka tuon yhden lekuritarkastuskäynnin maksaisi yksityisesti, niin, hmmm, eihän sillä pitkälle pötki. Entäs jatko ja sen maksut?!

- Just tuota, tässä tänään, olen ajatellut, että mitenkähän olisi ensi valitus tk-lääkärille, josko saisin lähetteen - JONNEKIN. Siinä välillä odotellessa sitten olisi tehtävä ahkerasti tietämäänsä oma-apua. Ihan kuin tässä virheasentokivussa särkylääke (kuten Voltaren!) ei auttaisikaan.

Kiitos tästäkin ym. vastauksesta. Vai kipupoliklinikka? Niinpä, sekin ON. Olen ajatellut, että se tullee kyseeseen sitten, kun/jos kivun syytä ei tiedetä ja siten ei voida auttaa. - Tutkitaanpa asioita. Hei vain :-)

• käynyt

Helsingissä, Diacorissa fysiatrin luona. Ei alkuperältään suomalainen ja sen kyllä huomasi. Mieslääkäri. Ja todella aikaa hänellä oli kuunnella, tutkia ja ottaa potilas huomioon kokonaisvaltaisesti. Kävin ko. lääkärikeskuksessa myön suomalaisen lääkärin luona ja voin sanoa, et kiva kiitti hei. Tyhjän saa pyytämättäkin. Lämpimästi voin kuitenkin suositella Kramarenkoa jos on sinulla on kuvatunlaisia vaivoja.

• enemmän luu- ja nievlleikka...

keskittyvä lääkäri.

Fysiartri pyrkii hoitamaan ilman puukkoa, mutta osaa tarv. ohjata eteenpäin, JOS puukkoa tarvitaan.

Jotenkin sinuna kääntysin fysiatrin puoleen. katopa googlesta heidän tehtäväalueensa.

• särkynyt

lisäksi mulla näkyvästi olkapää ylempänä. migreeniä kesti 9kk, mut jäsenkorjaaja sai katkeamaan sen. muut säryt palanneet. unettomia öitä tulos. fysiatrista oli apua. pasilassa kävin. muiden suositus.totesi si-nivelen vinouden. kävin siis edellisellä särkykerralla läpi omt-fysioterapiat, selkäcenterin hoidot, jorvin kirurgin, ortopedin. joten tällä kokemuksella ensin fysiatrille.mihinkäs mä nyt meen? meenkö uudestaan fysiatrille vai..??mä seuraan sun tilannetta.kirjoita siis jos apua löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58