Onko routaeristeet seinustalla turhat nykypäivänä, koska sokkelin allehan laitetaan finfoami, joka katkaisee kylmäsillan maasta sokkeliin. Lisäksi taloja ei enää tehdä routivalle savi-hiekkapohjalle, kuten ennenvanhaan, vaan kapillaarikatko on keksitty! Lisäksi jos ajatellaan asiaa, niin enemmistöhän laittaa ko. eristeet jo kun sokkeli on vasta pystyssä ja taloa aletaan rajkentamaan, ja rakentaessa ko. eristeet murtuvat ja hajoavat mm. rakennustellinkejen painosta.
Onko routaeristeet turhat?
20
4658
Vastaukset
- onko kyseessä provo
vai onko kirjoittaja totaalinen dummy? Miten routiva pohjamaa liittyy kapillaarikatkoon? Onko kapillaarikatko mielestäsi eriste? Tiedoksi: taloja rakennetaan ainakin Etelä-Suomessa nykyään savikolle enemmän kuin koskaan aiemmin. Ulkopuoliset vaakaeristeet ovat myös siitä mukavia, että salaojat ja kattovesiviemärit saa viety niiden alla, jolloin ne eivät jäädy. Ja normaalisti eristeet laitetaan sen verran syvälle, etteivät ne hajoa rakentamisen aikana. GAL.
- eristänyt henkilö
Kyse oli siis ulkopulisista vaakaeristeistä, koska tyhmäkin tietää, että lattiaeristeet ovat tärkeät:))) Käsittääkseni ulkopuolisten vaakaeristeiden tarkoitus on suojata sokkelia roudalta.
Mutta kommenttini!
"Miten routiva pohjamaa liittyy kapillaarikatkoon?"
- Kapillaarikatkon toinen nimi on "routimaton maa-aines". Kun kapillaarikatkossa ei ole vettä, ei maakaan roudi ja täten sokkeli ei halkea, etenkään jos sokkelin ja maan välissä on finfoam-eriste!
"Tiedoksi: taloja rakennetaan ainakin Etelä-Suomessa nykyään savikolle enemmän kuin koskaan aiemmin"
- No syytönhän minä olen jos siellä etelässä pitää paskatunkiotkin asuttaa! Itse asun joentörmällä kalliorinteellä, luojan kiitos!
"Ulkopuoliset vaakaeristeet ovat myös siitä mukavia, että salaojat ja kattovesiviemärit saa viety niiden alla, jolloin ne eivät jäädy"
- Mutta sekö niiden ainoa tarkoitus on? Itselläni ei ole salaojia, koska en asu paskatunkiossa. Rännikaivot on syytä vetää talosta poispäin, eikä seinustaa myöten DORGA! Ajattele nyt jos ne sattuvat vuotamaan routaeristeen alle ja sokkeliin??
"Ja normaalisti eristeet laitetaan sen verran syvälle, etteivät ne hajoa rakentamisen aikana. GAL."
- Sun mökkis homehtuu sen liiaan matalan sokkelin ja routaeristeiden alla kulkevien ja mahdollisesti vuotavien rännikaivonputkien seurauksena! - onkin tosirakentaja...
eristänyt henkilö kirjoitti:
Kyse oli siis ulkopulisista vaakaeristeistä, koska tyhmäkin tietää, että lattiaeristeet ovat tärkeät:))) Käsittääkseni ulkopuolisten vaakaeristeiden tarkoitus on suojata sokkelia roudalta.
Mutta kommenttini!
"Miten routiva pohjamaa liittyy kapillaarikatkoon?"
- Kapillaarikatkon toinen nimi on "routimaton maa-aines". Kun kapillaarikatkossa ei ole vettä, ei maakaan roudi ja täten sokkeli ei halkea, etenkään jos sokkelin ja maan välissä on finfoam-eriste!
"Tiedoksi: taloja rakennetaan ainakin Etelä-Suomessa nykyään savikolle enemmän kuin koskaan aiemmin"
- No syytönhän minä olen jos siellä etelässä pitää paskatunkiotkin asuttaa! Itse asun joentörmällä kalliorinteellä, luojan kiitos!
"Ulkopuoliset vaakaeristeet ovat myös siitä mukavia, että salaojat ja kattovesiviemärit saa viety niiden alla, jolloin ne eivät jäädy"
- Mutta sekö niiden ainoa tarkoitus on? Itselläni ei ole salaojia, koska en asu paskatunkiossa. Rännikaivot on syytä vetää talosta poispäin, eikä seinustaa myöten DORGA! Ajattele nyt jos ne sattuvat vuotamaan routaeristeen alle ja sokkeliin??
"Ja normaalisti eristeet laitetaan sen verran syvälle, etteivät ne hajoa rakentamisen aikana. GAL."
- Sun mökkis homehtuu sen liiaan matalan sokkelin ja routaeristeiden alla kulkevien ja mahdollisesti vuotavien rännikaivonputkien seurauksena!"- Kapillaarikatkon toinen nimi on "routimaton maa-aines". Kun kapillaarikatkossa ei ole vettä, ei maakaan roudi ja täten sokkeli ei halkea, etenkään jos sokkelin ja maan välissä on finfoam-eriste!"
*Et sitten ottanut paatokseltasi huomioon sitä, että vedettömässä karkearakeisessa maassa routa painuu syvemmälle ja nopeammin, koska veden jäätymisenergia ei sitä hidasta ja näin saattaa jäätyä paksunkin "routimattoman maa-aineksen" alla oleva routiva maa-aines. Ja kirjoita "Finnfoam" oikein.
"- No syytönhän minä olen jos siellä etelässä pitää paskatunkiotkin asuttaa! Itse asun joentörmällä kalliorinteellä, luojan kiitos!"
*Onneksi olkoon. Sinulla on varmaan siellä joentörmällä hienojen maisemien lisäksi myös kaukolämpö, kaapeli-tv ja kunnallistekniikkakin...
"- Mutta sekö niiden ainoa tarkoitus on? Itselläni ei ole salaojia, koska en asu paskatunkiossa. Rännikaivot on syytä vetää talosta poispäin, eikä seinustaa myöten DORGA! Ajattele nyt jos ne sattuvat vuotamaan routaeristeen alle ja sokkeliin??"
*Mistä ihmeen kivenkolosta kaltaisiasi ääliöitä nousee? Ja vielä oikein nettiyhteyksin varustettuna. Ai niin, oletkin niitä "ainahan-näin-on-rakennettu"-immeisiä, jotka ovat oikeassa jokaisella vuosikymmenellä: 70-luvulla teitte tasakattoja ja valesokkeleita, 80-luvulla sivelitte kerroksen kylmäbitumia vedenpaine-eristeeksi ja 90-luvulla laitoitte kattoihin kallistukset, mutta seitsemän eri tasossa olevaa lapetta... - Liisa ja Rane
onkin tosirakentaja... kirjoitti:
"- Kapillaarikatkon toinen nimi on "routimaton maa-aines". Kun kapillaarikatkossa ei ole vettä, ei maakaan roudi ja täten sokkeli ei halkea, etenkään jos sokkelin ja maan välissä on finfoam-eriste!"
*Et sitten ottanut paatokseltasi huomioon sitä, että vedettömässä karkearakeisessa maassa routa painuu syvemmälle ja nopeammin, koska veden jäätymisenergia ei sitä hidasta ja näin saattaa jäätyä paksunkin "routimattoman maa-aineksen" alla oleva routiva maa-aines. Ja kirjoita "Finnfoam" oikein.
"- No syytönhän minä olen jos siellä etelässä pitää paskatunkiotkin asuttaa! Itse asun joentörmällä kalliorinteellä, luojan kiitos!"
*Onneksi olkoon. Sinulla on varmaan siellä joentörmällä hienojen maisemien lisäksi myös kaukolämpö, kaapeli-tv ja kunnallistekniikkakin...
"- Mutta sekö niiden ainoa tarkoitus on? Itselläni ei ole salaojia, koska en asu paskatunkiossa. Rännikaivot on syytä vetää talosta poispäin, eikä seinustaa myöten DORGA! Ajattele nyt jos ne sattuvat vuotamaan routaeristeen alle ja sokkeliin??"
*Mistä ihmeen kivenkolosta kaltaisiasi ääliöitä nousee? Ja vielä oikein nettiyhteyksin varustettuna. Ai niin, oletkin niitä "ainahan-näin-on-rakennettu"-immeisiä, jotka ovat oikeassa jokaisella vuosikymmenellä: 70-luvulla teitte tasakattoja ja valesokkeleita, 80-luvulla sivelitte kerroksen kylmäbitumia vedenpaine-eristeeksi ja 90-luvulla laitoitte kattoihin kallistukset, mutta seitsemän eri tasossa olevaa lapetta...En ymmärrä vuodatustasi. Jos talo on kerran kallion päällä niin se kallio ei ala routimaan vaikka sen päälle laittaisikin kapilaarikatkon. Eristekauppiaan mielestä kalliokin on syytä eristää, mutta mitään todellista syytä siihen ei ole.
Savi siltti tai routiva hienoa hiekkaa oleva perusmaa edellyttää routaeristeitä.
Sadevedet kannattaa johtaa putkistolla pois seinustoilta, mutta ei putkisto mikään välttämättömyys ole. Riittävät kaadot ja pintaan laitettavat ohjaimet ajavat saman asian.
Voi olla myös niin, että routaeristyksen aiheuttaman höyryn osapaineen nousu aiheuttaa kosteus ongelmia, joita ei ilman eristystä hyvällä pohjalla saa kuin tahallaan huonosti rakentamalla aikaiseksi.
Jatkan tarinaasi:
Bitumisively korvattiin nappulamuovilla, jonka ulkopuolelle laitettiin eristeet. Koska höyry ei tällöin toivotulla tavalla tiivistynytkään nappulamuovin pintaan eristeiden ollessa muovin ulkopuolella ja kylmärajan vasta eristeen ulkopinnassa, alkoi rakenteiden kosteus nousta.
2010 suosikki puuha oli kaivaa muovit pois ja siirtää eriste sisäpuolelle tai korvata se jollakin pystysalaojittavalla materiaalilla kuten Isodärn, tai suodatinkainkain pinnoitettu salaojamatto. - eristänyt henkilö
onkin tosirakentaja... kirjoitti:
"- Kapillaarikatkon toinen nimi on "routimaton maa-aines". Kun kapillaarikatkossa ei ole vettä, ei maakaan roudi ja täten sokkeli ei halkea, etenkään jos sokkelin ja maan välissä on finfoam-eriste!"
*Mistä ihmeen kivenkolosta kaltaisiasi ääliöitä nousee? Ja vielä oikein nettiyhteyksin varustettuna. Ai niin, oletkin niitä "ainahan-näin-on-rakennettu"-immeisiä, jotka ovat oikeassa jokaisella vuosikymmenellä: 70-luvulla teitte tasakattoja ja valesokkeleita, 80-luvulla sivelitte kerroksen kylmäbitumia vedenpaine-eristeeksi ja 90-luvulla laitoitte kattoihin kallistukset, mutta seitsemän eri tasossa olevaa lapetta...Kyllä minulla kaikki mahdollinen on täällä talossani. Pellettilämpö ja kaikki.
Taloni alla on kapillaarikatko, sen alla kallio, eli ei taida kauheasti routia, -toisin kuin se sinun paskatunkiosa, vaikka siellä putkea onkin vedetty pitkin ja poikin:)))
Tämä minun rakennustekniikkanihan on 2006-luvulta, jos et sitä idiootti tajua.
Minulle on aivan yksi ja sama mitä sinä paskaläjän päällä asuva inkutat siellä! Kannattaa aina toisinaan kyseenalaistaa sitä vanhaa rakennustekniikkaa, uuno!:)) Sinunkin kannattaisi salaojittaa ne aivo¨sikin, niin saattaisi kusi joskus haihtua ajattelutyöskentelyä haittaamasta!!! - :-))))
Kyllä minulla kaikki mahdollinen on täällä talossani. Pellettilämpö ja kaikki.
Taloni alla on kapillaarikatko, sen alla kallio, eli ei taida kauheasti routia, -toisin kuin se sinun paskatunkiosa, vaikka siellä putkea onkin vedetty pitkin ja poikin:)))
Minulle on aivan yksi ja sama mitä sinä paskaläjän päällä asuva inkutat siellä! Kannattaa aina toisinaan kyseenalaistaa sitä vanhaa rakennustekniikkaa, uuno!:)) Sinunkin kannattaisi salaojittaa ne aivo¨sikin, niin saattaisi kusi joskus haihtua ajattelutyöskentelyä haittaamasta!!!Siehän oot oikeest tomppeli. Miun puolest voit vettää vaikk v***n päähän ja lähteä n****maan poroja tai vaikk pellettikattilaas.
Ja mitä h***ettii sie oot laittanu kapillaarikatkon kallion päälle. Olisit ny hyvä immeinen sanonna virkailijatarkastajalle ett ei tartte ku ves mennee nii hyvin poies. Taijat olla ihan URPO.
Akkaa siulla ei varmast oo ku eihän kukkaa tuollast jaksaiskaa. Itte alotit, kuspiä. Ja totta, ku mie en oo ajatustenlukija, nii en tienny ett siun paskahuusi on iha tuore. - ;-)))))
Minulle on aivan yksi ja sama mitä sinä paskaläjän päällä asuva inkutat siellä! Kannattaa aina toisinaan kyseenalaistaa sitä vanhaa rakennustekniikkaa, uuno!:)) Sinunkin kannattaisi salaojittaa ne aivo¨sikin, niin saattaisi kusi joskus haihtua ajattelutyöskentelyä haittaamasta!!!Siehän oot oikeest tomppeli. Miun puolest voit vettää vaikk v***n päähän ja lähteä n****maan poroja tai vaikk pellettikattilaas.
Ja mitä h***ettii sie oot laittanu ees kapillaarikatkon kallion päälle. Olisit ny hyvä immeinen sanonna virkailijatarkastajalle ett ei tartte ku ves mennee nii hyvin poies. Taijat olla ihan URPO.
Akkaa siulla ei varmast oo ku eihän kukkaa tuollast jaksaiskaa. Itte alotit, kuspiä. Ja totta, ku mie en oo ajatustenlukija, nii en tienny ett siun paskahuusi on iha tuore. - pitänyt
Minulle on aivan yksi ja sama mitä sinä paskaläjän päällä asuva inkutat siellä! Kannattaa aina toisinaan kyseenalaistaa sitä vanhaa rakennustekniikkaa, uuno!:)) Sinunkin kannattaisi salaojittaa ne aivo¨sikin, niin saattaisi kusi joskus haihtua ajattelutyöskentelyä haittaamasta!!!laskea sinut lakanoille, mutta ei ehtinyt. Seurauksena isäsi ennenaikaisesta siemensyöksystä täällä on kaltaisesi paskiainen.
- laitetaan koska
:-)))) kirjoitti:
Siehän oot oikeest tomppeli. Miun puolest voit vettää vaikk v***n päähän ja lähteä n****maan poroja tai vaikk pellettikattilaas.
Ja mitä h***ettii sie oot laittanu kapillaarikatkon kallion päälle. Olisit ny hyvä immeinen sanonna virkailijatarkastajalle ett ei tartte ku ves mennee nii hyvin poies. Taijat olla ihan URPO.
Akkaa siulla ei varmast oo ku eihän kukkaa tuollast jaksaiskaa. Itte alotit, kuspiä. Ja totta, ku mie en oo ajatustenlukija, nii en tienny ett siun paskahuusi on iha tuore.a. kalliota on vaikea saada sileäksi, jolloin muotitus on vaivaloista.
b. tarvitaan laakerointikerros anturan ja kallion väliin koska ne elävät eritahtiin lämmön mukaan.
-Lakanoille laskettu - uskokee, perk***
Minulle on aivan yksi ja sama mitä sinä paskaläjän päällä asuva inkutat siellä! Kannattaa aina toisinaan kyseenalaistaa sitä vanhaa rakennustekniikkaa, uuno!:)) Sinunkin kannattaisi salaojittaa ne aivo¨sikin, niin saattaisi kusi joskus haihtua ajattelutyöskentelyä haittaamasta!!!On sulla ainakin "mahtavat" sosiaaliset taidot ;) No tuskin siellä huitsunvitunnevadanperällä niitä paljon tarviikaan, se taida sudet sun muut karhut ymmätää kuin kiroilua?
- helevettiläinen
Olisikohan niiden routasuojien tarkoitus estää talvella pakkasta jäädyttämästä maata?
Mutta jätä ihmeessä pois, sittenhän niiden tarpeellisuus selviää.- halvattu
kyllä ne useimmiten ovat aivan turhat. AIVAN TURHAT.
Meiläkin mökki seisoo moreenin päällä, jonka päällä on 5-16 sepeliä about 500mm. Jos vielä antura olisi finfoamin päällä, niin ei sinne enää routa pääse, eikä maa edes roudi.
Sama on salaojien kanssa. Niissä ei koskaa tule liikkumaan pisaraakaan vettä. EI PISARAAKAAN. Talohan seisoo jo puolimetrisen salaojittavan kerroksen päällä ja se alla on vielä läpäisevää moreenia. Jos salaojiin joskus tulee vettä ollaan jo todella suurissa ongelmissa, eikä salaojista silloin ole apua.
Routaeristeet kuitenkin löytyy, samoin salaojat...niin kuin naapureillakin vaikka kaikilla täällää päin aivan turhaan. AIVAN TURHAAN.
Savimaalla tahi yleensä routivalla kumpiakaan ei oikein passaa jättää pois. - Halvatun Halvattu
halvattu kirjoitti:
Meiläkin mökki seisoo moreenin päällä, jonka päällä on 5-16 sepeliä about 500mm. Jos vielä antura olisi finfoamin päällä, niin ei sinne enää routa pääse, eikä maa edes roudi.
Sama on salaojien kanssa. Niissä ei koskaa tule liikkumaan pisaraakaan vettä. EI PISARAAKAAN. Talohan seisoo jo puolimetrisen salaojittavan kerroksen päällä ja se alla on vielä läpäisevää moreenia. Jos salaojiin joskus tulee vettä ollaan jo todella suurissa ongelmissa, eikä salaojista silloin ole apua.
Routaeristeet kuitenkin löytyy, samoin salaojat...niin kuin naapureillakin vaikka kaikilla täällää päin aivan turhaan. AIVAN TURHAAN.
Savimaalla tahi yleensä routivalla kumpiakaan ei oikein passaa jättää pois.Eristeet on...turhuudestä en tiiä...mutta salaojat on kyllä turhat.Asutaan mäenpäällä eikä vettä ole näkynyt nurkkakaivoissa.
Piti laittaa kun valvonta määräs.. - Äly ja Väläys
halvattu kirjoitti:
Savimaalla tahi yleensä routivalla kumpiakaan ei oikein passaa jättää pois.Jos on ,sekin on aivan turhaan tuolla päässä!
- komia poika
Äly ja Väläys kirjoitti:
Jos on ,sekin on aivan turhaan tuolla päässä!
kerro ny ihmiissä miks soraharjulle kannattaa laittaa routaeristeet ja salaojat?
Rakentamismääräyksetkin sallivat niiden pois jättämisen jos maasto ei roudi ja/tai läpäisee hyvin vettä.
Mutta jotkut tietysti laittavat kalliotontillekin routaeristeet, ettei kiven tulis niin kylymä. - sulla
komia poika kirjoitti:
kerro ny ihmiissä miks soraharjulle kannattaa laittaa routaeristeet ja salaojat?
Rakentamismääräyksetkin sallivat niiden pois jättämisen jos maasto ei roudi ja/tai läpäisee hyvin vettä.
Mutta jotkut tietysti laittavat kalliotontillekin routaeristeet, ettei kiven tulis niin kylymä.oo käyny mielessä et tuleeko se pakkanen maan sisältä vai ylhäältä päin.Mieti sitä!Kyllä taas on todistettu et meitä on täällä joka lähtöön.VOE,VOE...
- pakkanen panee
sulla kirjoitti:
oo käyny mielessä et tuleeko se pakkanen maan sisältä vai ylhäältä päin.Mieti sitä!Kyllä taas on todistettu et meitä on täällä joka lähtöön.VOE,VOE...
parastaan, niin mites se vaikuttaa siihen routimattomaan maahan saati kallioon?
Eli miksi ihmeessä laittaa routasuojaus jos ei kerran roudi?
Routa ei myöskään voi ottaa ns. sivuotetta jos maa ei roudi. Ja täytöt on jokatapauksessa tehtävä routimattomalla aineella.
Sokkelihalkaisut ja alapohjan eristeet on sitä varten, ettei kylymä tule taloon.
Kerro nyt suuri yleisö odottaa.
- olla
totta!Niin ja postilaatikon voit kanssa unohtaa.Tuskin älymääräsi riittää lukemaan edes ajatuksiasi.
- on,
muuten ihan kivan näköinen talo.
- eristänyt henkilö
Missähän päin taloni mahtaa sijaita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865