Tihentynyt virtsaamistarve

Siiri30

Osaisko joku auttaa... Oon kolmekymppinen nainen, jolla diagnosoitu vulvodynia ja endometrioosi. Nykyään pääasiallisena vaivana tiheentynyt virtsaamistarve eli yliaktiivinen virtsarakko (lienee sama asia?). Tähän asti on homman ärtyessä auttanut fysioterapeutin rakkoa rauhoittava sähköhoito, mutta nyt rakko ärtyy liian usein ja pahasti.

Kävin taas antamassa virtsanäytteen, siinä ei ole koskaan mitään vikaa. Klamydiatestikin on taidettu ottaa jo kolme kertaa tänä vuonna (joo, ei oo sitäkään). Oon saanut työterveyslääkäriltä Detrusitolia, minkä pitäis rauhoittaa rakkolihaksen supistelua, mut sillä ei oo mitään vaikutusta.

Mitäköhän seuraavaks? Lienee pakko varata aika Jorma Paavoselta (vulvodynia-spesialisti) taas ja maksaa itsensä kipeäksi. Vai pitäiskö mennä jollekin urologille? Tunteeko joku urologi näitä naistenvaivoja? Pelkään vaan jo etukäteen, että mitä se ehdottaa. Rakon tähystys ja laparoskopia (endoa tähystäen) tuntuu tosi kauheilta ajatuksenakin.

Ymmärrän kuitenkin, että jotain on tehtävä, ei näinkään voi elää. Rakko ärtyy aina kun saan jonkun hiivatulehduksen tms ja välillä muutenkin. Osittain epäilen sen olevan psykologista, kun sitä alkaa ajatella, niin sitten ainakin pissattaa koko ajan!

Kertokaa pliis, miten ootte saaneet tähän helpostusta ja millaisia nuo mainitsemani toimenpiteet on.

17

16708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamomilla41

      Hei!

      Itse olen yksi ryhmästä, joilla on diagnoosi taudista nimeltaä IC eli interstitialis cystitis.

      Se taitaa osin olla sinunkin ongelmasi eli ns. rakon reuma.

      Suosittelen käymistä ehdottomasti urologin puheilla. Urologi on mielestäni ainoa, joka näistä tietää ja ei todellakaan ole vain miesten vaivoja varten olemassa.

      Olemme perustaneet ns. epävirallisen IC-ryhmä. Nyt meitä on siinä jo 13 henkilöä.

      Jos kiinostaa, niin kirjoita mulle: [email protected].

      t. "kamomilla41"

      • Siiri30

        Taidan hiukan arkailla uusien diagnoosien kanssa ja välttelen siksi urologille menoa. Mielestäni kaksi näinkin kurjaa sairautta olisi riittänyt. Elämä ei ole reilua. Olisiko ehdottaa urologia pääkaupunkiseudulta, jolle mahdollisesti nämä naistenkin vaivat olisi tuttuja? Olen lukenut, että jollakin on endo-tähystysleikkauksen tuloksena rakkovaivat loppuneet kun ne on johtuneet siitä endosta virtsarakossa. Pitäiskö siis kuitenkin eka kysyä gyneltä, josko se haluais tehdä sen tähystysleikkauksen.


      • Siiri30

        Työterveyslääkärini ei edes halunnut lähettää mua urologille, vaikka sanoin olevani tosi tuskainen (=valmis hyppäämään junan alle). Hänen mielestään tää johtuu mun gynekologisista ongelmista ja hoidon suunnittelua kannattaa jatkaa oman gynen kanssa.

        IC tää ei voi olla, koska olen välillä kuukausiakin ihan normaalikunnossa ja sitten rakko ärtyy taas (yleensä heti ainakin jos tulee hiiva- tai muu tulehdus). Eli diagnoosi on vaan yliaktiivinen rakko. :(


      • Kokemusta on!
        Siiri30 kirjoitti:

        Työterveyslääkärini ei edes halunnut lähettää mua urologille, vaikka sanoin olevani tosi tuskainen (=valmis hyppäämään junan alle). Hänen mielestään tää johtuu mun gynekologisista ongelmista ja hoidon suunnittelua kannattaa jatkaa oman gynen kanssa.

        IC tää ei voi olla, koska olen välillä kuukausiakin ihan normaalikunnossa ja sitten rakko ärtyy taas (yleensä heti ainakin jos tulee hiiva- tai muu tulehdus). Eli diagnoosi on vaan yliaktiivinen rakko. :(

        Vaivasi voi olla hyvinkin IC. Itselläni siinä on välillä onneksi pitkiäkin hyviä jaksoja. Tulehduksen (esim. virtsatieinfektio) yhteydessä IC:n oireetkin usein pahenevat.
        Työterveys- ja terveyskeskuslääkärit kirjoittavat yleensä tosi nihkeästi lähetteen urologille. Kannattaa kuitenkin sitkeästi vaatia lähetettä, sillä tämä on ihan "oikea" sairaus, johon löytyy helpotusta. Tosin joskus joutuu kokeilemaan useampaakin hoitoa ja lääkkeitä.


      • Siiri30
        Kokemusta on! kirjoitti:

        Vaivasi voi olla hyvinkin IC. Itselläni siinä on välillä onneksi pitkiäkin hyviä jaksoja. Tulehduksen (esim. virtsatieinfektio) yhteydessä IC:n oireetkin usein pahenevat.
        Työterveys- ja terveyskeskuslääkärit kirjoittavat yleensä tosi nihkeästi lähetteen urologille. Kannattaa kuitenkin sitkeästi vaatia lähetettä, sillä tämä on ihan "oikea" sairaus, johon löytyy helpotusta. Tosin joskus joutuu kokeilemaan useampaakin hoitoa ja lääkkeitä.

        Oon käyttäny pidempään Detrusitolia (ei mitään tehoa), nyt vaadin lääkäriltä Kentera-laastareita, mut ei sekään auta (tosin ei sentään kuivata suuta). Ainoa mikä on aina auttanu, on rakkoa rauhoittava sähköhoito. Akupunktiota aattelin kokeilla seuraavaksi jos tää ei nyt toinnu tuolla sähköllä (millä se on aina ennen parantunut).

        Vulvodynia-potilaista 25% kärsii yliaktiivisesta rakosta ja se riittää selittämään tilanteeni useimpien lääkärien mielestä. Tiedän, että myös endometrioosi saattaa aiheuttaa tätä ja olisinkin melko valmis menemään laparoskopiaan tarkistuttamaan ettei endo kiusaa sitä virtsarakkoani.

        Rakkoni ei missään tapauksessa ole kutistunut, kuten IC:ssä kai pitäisi olla. Hyvinä kuukausina sinne mahtuu 5-10 dl nestettä ihan hyvin. Rakko ei hälytä pienestä nestemäärästä vaan supistelee ihan koko ajan eli myös heti vessassa käynnin jälkeen. Ja virtsatulehdusta mulla ei oo ollu yli 10 vuoteen, tulehdukseni on aina emättimessä. Uskon saavani gyneltä nyt pitkän hiivalääkityksen, koska se pitää vulvodynian oireita kurissa ja estää sitten nuo hiivat, mitkä kiusaa rakkoanikin ihan selvästi.

        Työterveyslääkärit on kyllä ihan perseestä. Tämäkin myönsi, ettei tiedä virtsarakon sairauksista mitään, eikä silti kirjoittanut lähetettä urologille (en ihan vaatimalla vielä vaatinutkaan kun sanoin meneväni omalle gynelleni pian). Lääkäri vaikutti myös siltä, ettei tiedä mikä on vulvodynia (ne jotka tietää on harvassa) tai endon oireistakaan juuri mitään. Hyvä kun suostui sen Kentera-reseptin kirjoittamaan vaikka ei ollut koskaan kuullut moisesta lääkkeestä.


      • pimmeli

        lääkärit määräävät lähes aina mielellään reseptilääkkeitä. Koeta kuitenkin ensin paikallista estrogeenihoitoa. Apteekista saa ilman reseptia, ohjeineen. Pyri lisäksi jumppaamaan alavatsan lihaksia tai jos et osaa, hanki geishakuulat. Helpottaa takuulla, jos sinulla ei ole varsinaisia sairauksia.


      • hömhöm
        Siiri30 kirjoitti:

        Oon käyttäny pidempään Detrusitolia (ei mitään tehoa), nyt vaadin lääkäriltä Kentera-laastareita, mut ei sekään auta (tosin ei sentään kuivata suuta). Ainoa mikä on aina auttanu, on rakkoa rauhoittava sähköhoito. Akupunktiota aattelin kokeilla seuraavaksi jos tää ei nyt toinnu tuolla sähköllä (millä se on aina ennen parantunut).

        Vulvodynia-potilaista 25% kärsii yliaktiivisesta rakosta ja se riittää selittämään tilanteeni useimpien lääkärien mielestä. Tiedän, että myös endometrioosi saattaa aiheuttaa tätä ja olisinkin melko valmis menemään laparoskopiaan tarkistuttamaan ettei endo kiusaa sitä virtsarakkoani.

        Rakkoni ei missään tapauksessa ole kutistunut, kuten IC:ssä kai pitäisi olla. Hyvinä kuukausina sinne mahtuu 5-10 dl nestettä ihan hyvin. Rakko ei hälytä pienestä nestemäärästä vaan supistelee ihan koko ajan eli myös heti vessassa käynnin jälkeen. Ja virtsatulehdusta mulla ei oo ollu yli 10 vuoteen, tulehdukseni on aina emättimessä. Uskon saavani gyneltä nyt pitkän hiivalääkityksen, koska se pitää vulvodynian oireita kurissa ja estää sitten nuo hiivat, mitkä kiusaa rakkoanikin ihan selvästi.

        Työterveyslääkärit on kyllä ihan perseestä. Tämäkin myönsi, ettei tiedä virtsarakon sairauksista mitään, eikä silti kirjoittanut lähetettä urologille (en ihan vaatimalla vielä vaatinutkaan kun sanoin meneväni omalle gynelleni pian). Lääkäri vaikutti myös siltä, ettei tiedä mikä on vulvodynia (ne jotka tietää on harvassa) tai endon oireistakaan juuri mitään. Hyvä kun suostui sen Kentera-reseptin kirjoittamaan vaikka ei ollut koskaan kuullut moisesta lääkkeestä.

        Urologini kertoi, että usein on kysymys rakon kouristuksista ja neuvoi kokeilemaan Diapamia, joka laukaisee kouristuksen. Siis: illalla kuumavesipullo alavatsalle, pari lasillista vettä ja yksi Diapam. Lisäksi voit kokeilla elimistön muuttamista emäksiseksi. Se tapahtuu nauttimalla esim. karpalomehua tai varsin hyväksi havaitsemaani apteekista saatavaa Valmarin vettä. On aina tepsinyt minun vaivaani.

        Anglosaksisissa maissa lääkäritkin tietävät yleisesti tämän viimeisen keinon. Siellä Pharmacystä saatava tuote on nimeltään Citravescent. Lykkyä tykö!


      • Anonyymi

        Hei camomilla. Löysin vahingossa tämän ryhmän ja uteliaisuuttani kyselen että toimiiko vielä kun näytti olevan vanhoja vuosilukuja. Joka tapauksessa sairastan tätä reumarakko mihin ei löydetä apua. Tätä on minun kohdallani jo kestänyt yli 35 vuotta. Olen saanut huuhtelua on tehty laajennuksia sekä pistetty kortisonia suoraan rakon limakalvoille. Kipulääkkeitä löytyy erilaisia. Minulla on välillä näitä hiljaisia aikoja niin ehtii nauttia elämästä. Nyt ollut viiden viikon zärkyputki. Tuntuu kurjalta. T. Mummi 73v.


    • aiheuttaa

      myös tihentynyttä virtsaamisen tarvetta... kokemusta on

      • Siiri30

        Joo, tiedän. Mutta miten sitä hoidetaan? Laparoskopiassa katsotaan kiusaako endo rakkoa ja sitten sitä poistetaan vai?


      • laparoskopiassa
        Siiri30 kirjoitti:

        Joo, tiedän. Mutta miten sitä hoidetaan? Laparoskopiassa katsotaan kiusaako endo rakkoa ja sitten sitä poistetaan vai?

        voidaan poltella endo pesäkkeitä pois sieltä mistä se on mahdollista. Itsellä oli virtsarakon pinta myös täynnä endoa, mutta sille ei pystytty tekemään mitään.. aloitettiin hormooni hoito eli vaihdevuodet jonka sit piti kuivattaa endoa


      • siiri30
        laparoskopiassa kirjoitti:

        voidaan poltella endo pesäkkeitä pois sieltä mistä se on mahdollista. Itsellä oli virtsarakon pinta myös täynnä endoa, mutta sille ei pystytty tekemään mitään.. aloitettiin hormooni hoito eli vaihdevuodet jonka sit piti kuivattaa endoa

        Auttaisko kohdunpoisto siihen, että se endo kuivuis pois? Jos munasarjat jätetään, niin sittenhän ei tulis vielä vaihdevuodet (jos nyt mitään tästä käsitän?). Suomessahan suoritetaan muistaakseni melkein innokkaimmin maailmassa kohdunpoistoja, sellaisissakin tapauksissa kun ei olis välttämätöntä.
        Suosittelisitko mulle laparoskopiaa, että sais edes tarkistettua, josko se on endo mikä virtsarakkoa kiusaa?
        Rakon tähystystähän jo suositeltiin, mut siinähän näkyy vaan se sisäpuolen limakalvojen kunto, ei vissiin se, jos rakon ulkopuolella on endoa?
        Näkyykö kystat tai muut rakossa mahdollisesti majailevat kasvaimet ultraamalla?


      • laparoskopiaa
        siiri30 kirjoitti:

        Auttaisko kohdunpoisto siihen, että se endo kuivuis pois? Jos munasarjat jätetään, niin sittenhän ei tulis vielä vaihdevuodet (jos nyt mitään tästä käsitän?). Suomessahan suoritetaan muistaakseni melkein innokkaimmin maailmassa kohdunpoistoja, sellaisissakin tapauksissa kun ei olis välttämätöntä.
        Suosittelisitko mulle laparoskopiaa, että sais edes tarkistettua, josko se on endo mikä virtsarakkoa kiusaa?
        Rakon tähystystähän jo suositeltiin, mut siinähän näkyy vaan se sisäpuolen limakalvojen kunto, ei vissiin se, jos rakon ulkopuolella on endoa?
        Näkyykö kystat tai muut rakossa mahdollisesti majailevat kasvaimet ultraamalla?

        endosta ei muuten saa täyttä varmuutta.. ultrassa se ei kaikilla näy!! Kohdun poisto ei ole hoito keino endometrioosiin!! Kohtu ei aiheuta endoa vaan munasarjat!! Käyppä katsomassa www.endometrioosiyhdistys.fi siellä on paljon tietoa endosta ja sen hoidosta. Onko sinulla muuten jo lapsia?? Endohan aiheuttaa myös lapsettomuutta


      • siiri30
        laparoskopiaa kirjoitti:

        endosta ei muuten saa täyttä varmuutta.. ultrassa se ei kaikilla näy!! Kohdun poisto ei ole hoito keino endometrioosiin!! Kohtu ei aiheuta endoa vaan munasarjat!! Käyppä katsomassa www.endometrioosiyhdistys.fi siellä on paljon tietoa endosta ja sen hoidosta. Onko sinulla muuten jo lapsia?? Endohan aiheuttaa myös lapsettomuutta

        Ei oo lapsia enkä haluakaan, joten sitä ongelmaa ei sentään oo. Kaikki muut ongelmat tuntuu olevan.


    • nainen...55+

      Olen katsonut peilillä niin virtsaputken suulla on korkeita pitkänomaisia ja kapeita kielimäisiä patteja. Voiko tälläiset muutokset olla vaarallisia? Mikä lääkäri olisi sopiva tälläiseen tarkastukseen?
      Kiitän vastauksesta.

    • tuoreeksterveeks

      Olen lapsesta asti kärsinyt virtsavaivoista. Lääkärit keksivät erilaisia syitä. Rakkovenytyksiä on tehty ja säkeittäin olen syönyt lääkkeitä. Enää ei ole ollut bakteereja vuosikymmeniin. Kuitenkaan lääkärit eivät osaa hoitaa vaivaa kuin yrittämällä määrätä erilaisia lääkeitä. Kokeile seuraavai: Juo paljon puhdasta vettä. Osta apteekista Valmarinia ja käytä ohjeiden mukaan. Muuttaa virtsan emäksiseksi, joloin kirvely häipyy ja virtsaamisen tarve vähenee. Seuraavaksi osta apteekista Pausanol-emätinvoidetta ja käytä ohjeen mukaan. Jos on kumma jos ei vaivasi häivy. Geishakuulia pitäisi myös kokeilla tai muuten harjoittaa alavatsalihaksia. 50 nopeaa suupistusta joka ilta ja aamu. Kyllä alkaa helpottaa. Jos vaiva alkaa yht'äkkiä, juo paljon vettä, pane kuumavesipullo alavatsan päälle yöksi ja ota yksi Diapam. Diapam laukaisee rakon kouristuksen ja kipu on häipynyt. Onnea!

      • Anonyymi

        Ei sitä Diapamia uskalla käyttää koska jää koukkuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe