Moi, mitä eroja käytännössä on lujitemuovi- ja lasikuituveneillä? Kumpi kestävämpää tai helpompaa korjata esim. karilleajon yhteydessä?
Lujitemuovi vs. lasikuitu
34
22597
Vastaukset
- Oskari
on kyse. Oikeampi nimitys on lujitemuovivene. Aine on muovia, jossa lujitteena on lasikuitu. Lasikuidusta valmistettuja veneitä ei ole olemassakaan.
- Flipperi
sulla on tieto hukassa.
- jussipussi
Flipperi kirjoitti:
sulla on tieto hukassa.
eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...
- Oskari on
jussipussi kirjoitti:
eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...
Mutta tarkennetaan: Ns. lasikuituvene on lujitemuovia, mutta lujitemuovivene ei välttämättä sisällä lasikuitua. Muovirakennetta nimittäin voi lujittaa muullakin kuin lasikuidulla. Esim kevlar- tai hiilikuidulla. Itse muovi on yleisimmin polyesterihartsia tai vaihtoehtoisesti epoksia.
- Oskari
Flipperi kirjoitti:
sulla on tieto hukassa.
on Flipperin tieto tästä asiasta?
- Valokuitunen
Oskari on kirjoitti:
Mutta tarkennetaan: Ns. lasikuituvene on lujitemuovia, mutta lujitemuovivene ei välttämättä sisällä lasikuitua. Muovirakennetta nimittäin voi lujittaa muullakin kuin lasikuidulla. Esim kevlar- tai hiilikuidulla. Itse muovi on yleisimmin polyesterihartsia tai vaihtoehtoisesti epoksia.
Että Kevlar- on pelkkä kauppanimi. Lujitemuovivene voi sisältää siis lasikuitua, jota on sitäkin on useampaa lajia, oliko nyt E, C ja S. Siellä voi olla myös aramidi-, hiili-, polyeteeni- ja hybridikuituja. Oikea yleisnimitys on kaikissa tapauksissa lujitemuovi. Pelkkä "lasikuitu" taas ei ole koskaan oikea ilmaisu, mutta yleiskieleen iskostunut.
- Gprvarmaa
jussipussi kirjoitti:
eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...
Homoonin näkemys
- ...!
Mistä näitä ääliöitä sikiää...?
- korjailtu on
Oli miten oli.Lasikuituvene on tosi helppo korjata tarvitaan vain hartsia mattoa ja kovetinta.Niin homma toimii.Mutta nämä niin sanotut ABS Veneet karmea ongelma paikkauksen suhteen.On yritetty vaikka mitä.Aina meinaa paikka irrota,oli se kallista paikkausmassaa, tai sulatettua muoviämpäriä, on muuten paras ja edullisin vaihtoehto.Itse en mistään hinnasta ostaisi itselleni ABS MUOVIVENETTÄ.pASKA PAIKATA.On nimittäin tullut muutama vene vuosien saatossa paikattua niin,että ota lasikuituvene jos haluat hyvän ja helpon paikattavan jos vahinko sattuu.
- ..kun..
.. katsot peiliin!
- Tuopponen
korjailtu on kirjoitti:
Oli miten oli.Lasikuituvene on tosi helppo korjata tarvitaan vain hartsia mattoa ja kovetinta.Niin homma toimii.Mutta nämä niin sanotut ABS Veneet karmea ongelma paikkauksen suhteen.On yritetty vaikka mitä.Aina meinaa paikka irrota,oli se kallista paikkausmassaa, tai sulatettua muoviämpäriä, on muuten paras ja edullisin vaihtoehto.Itse en mistään hinnasta ostaisi itselleni ABS MUOVIVENETTÄ.pASKA PAIKATA.On nimittäin tullut muutama vene vuosien saatossa paikattua niin,että ota lasikuituvene jos haluat hyvän ja helpon paikattavan jos vahinko sattuu.
Polyeteeni muovivene on kolistelijoille ja muille uistelijoille parhaimmasta päästä ellei paras.
PE on nopea, helppo ja erityisen halpa korjata, sekä täydellisesti kierrätettävä. (Eco Eco Eco) Eli vene on ikuinen.
Korjaajakin löytyy melkein joka kylästä, missä on vesijohto.
Lujitemuovivenettä en ottaisi kuin uutena, jolloin ei tarvitse miettiä minkälaiset seppät sitä on korjanneet. Ja siihenkin pitäisi pohja laittaa täyteen PE muovilistoja jatkuvien rantautumisien takia. - harvoin netissä
..kun.. kirjoitti:
.. katsot peiliin!
niin lasikuiturutto saattaa iskeä..? teräskin ruostuu ja vene kolisee kovassa kelissä..jäljelle jää puu joka sekin lahoaa ja mätänee ajallaan... että miettikää nyt siitä paras. ;)
Ps flipperillä parikytvuotta ja viel pinnalla....
- Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.- Anonyymi
Jos puskaveneilyn ja telakoinnin todellisuus kiinnostaa niin tässä muuan projekti: https://t.me/joinchat/G7rjA9X20dbyKGiU . Lasikuitupuuhissa kannattaa säätiedotteessa lukea selkää tai puitaa yli 16 asteeen lämpötiloilla. Liika helle vaikeuttaa epoksointia annoksen kovettuessa turhan nopeasti.
- Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa. - Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa. - Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa. - Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa. - Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa. - Vene-alalla
Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.
Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.
On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.
Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.- Vene-alalla_3
Tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" ja sitten teksti tulee moneen kertaan.??!!
- Anonyymi
Vene-alalla_3 kirjoitti:
Tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" ja sitten teksti tulee moneen kertaan.??!!
Osta lujikuitulamimattovene nii heittää mahimasta, nii ja telian netti😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta lujikuitulamimattovene nii heittää mahimasta, nii ja telian netti😊
Osta uusi näppis!
- Vene-alalla_1
Nyt tuo teksti tuli jostain syystä useaan kertaan. Lähetä vaiheessa tuli ilmoitus "Palvelin virhe", ja tuossa tulos..!!??
- kaljupäää
Hyvä juttu kannattaa esittää useasti
- Vene-alalla_2
Mitä tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" näyttöön, ja sitten teksti tulee näkyviin moneen kertaan.!??
- Vene-alalla_2
Mitä tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" näyttöön, ja sitten teksti tulee näkyviin moneen kertaan.!??
- se.ero
Lasikuitu päästää vettä läpi, eikä siksi sovi veneeseen, paitsi sammutuspeitteissä käytettynä!
Lujitemuovi taas on vesitiivistä, myös silloin kun lujitteena on käytetty lasikuitua. - Anonyymi
amatööri
- Anonyymi
On ihan makuasi.
Lujitemovissa käytetään vahvikkeena lasikuitua.
Lasikuitu veneessä, lasikuitua ja samaamuovia, polyesteri.
Korjaaminenkin onnistuu samoilla aineilla.
Molemmat ovat yhtä kestäviä.
Lujitemuovia on myös hiilikuituvahvisteinen vene.
Kysymys on kertakäyttö muovista polyesteriharsi, josta yleisesti veneet valmistetaan lasikuidun kanssa. - Anonyymi
Vene kuin vene niin kannattaa suojata tiettyjä kohtia HDPE:llä.
- Anonyymi
Kysymys: millä kiinnität tuota HDPE muovia muihin veneisiin kun sitä ei voi liimata millään?
- Anonyymi
Normiveneistä puhuttaessa ihan sama asia.
- Anonyymi
Kiitos tämä oli tosi tärkeä ja uusi tieto ja lisä tähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811