Lujitemuovi vs. lasikuitu

JakeM

Moi, mitä eroja käytännössä on lujitemuovi- ja lasikuituveneillä? Kumpi kestävämpää tai helpompaa korjata esim. karilleajon yhteydessä?

34

20225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oskari

      on kyse. Oikeampi nimitys on lujitemuovivene. Aine on muovia, jossa lujitteena on lasikuitu. Lasikuidusta valmistettuja veneitä ei ole olemassakaan.

      • Flipperi

        sulla on tieto hukassa.


      • jussipussi
        Flipperi kirjoitti:

        sulla on tieto hukassa.

        eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...


      • Oskari on
        jussipussi kirjoitti:

        eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...

        Mutta tarkennetaan: Ns. lasikuituvene on lujitemuovia, mutta lujitemuovivene ei välttämättä sisällä lasikuitua. Muovirakennetta nimittäin voi lujittaa muullakin kuin lasikuidulla. Esim kevlar- tai hiilikuidulla. Itse muovi on yleisimmin polyesterihartsia tai vaihtoehtoisesti epoksia.


      • Oskari
        Flipperi kirjoitti:

        sulla on tieto hukassa.

        on Flipperin tieto tästä asiasta?


      • Valokuitunen
        Oskari on kirjoitti:

        Mutta tarkennetaan: Ns. lasikuituvene on lujitemuovia, mutta lujitemuovivene ei välttämättä sisällä lasikuitua. Muovirakennetta nimittäin voi lujittaa muullakin kuin lasikuidulla. Esim kevlar- tai hiilikuidulla. Itse muovi on yleisimmin polyesterihartsia tai vaihtoehtoisesti epoksia.

        Että Kevlar- on pelkkä kauppanimi. Lujitemuovivene voi sisältää siis lasikuitua, jota on sitäkin on useampaa lajia, oliko nyt E, C ja S. Siellä voi olla myös aramidi-, hiili-, polyeteeni- ja hybridikuituja. Oikea yleisnimitys on kaikissa tapauksissa lujitemuovi. Pelkkä "lasikuitu" taas ei ole koskaan oikea ilmaisu, mutta yleiskieleen iskostunut.


      • Gprvarmaa
        jussipussi kirjoitti:

        eipä taida olla...lasikuitu eli lujitemuovivene ja sitten valmistetaan ns kestomuoviveneitä esim Terhit ABS muovista, kestomuovilla tarkoitaan venettä, jonka muovin voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Tää on ny vaan merkonomin näkemys, mutta monta kertaa oikeempi kuin tippa inssin, joka lisää peräöljytkin ylemmästä ruuvista...

        Homoonin näkemys


    • ...!

      Mistä näitä ääliöitä sikiää...?

      • korjailtu on

        Oli miten oli.Lasikuituvene on tosi helppo korjata tarvitaan vain hartsia mattoa ja kovetinta.Niin homma toimii.Mutta nämä niin sanotut ABS Veneet karmea ongelma paikkauksen suhteen.On yritetty vaikka mitä.Aina meinaa paikka irrota,oli se kallista paikkausmassaa, tai sulatettua muoviämpäriä, on muuten paras ja edullisin vaihtoehto.Itse en mistään hinnasta ostaisi itselleni ABS MUOVIVENETTÄ.pASKA PAIKATA.On nimittäin tullut muutama vene vuosien saatossa paikattua niin,että ota lasikuituvene jos haluat hyvän ja helpon paikattavan jos vahinko sattuu.


      • ..kun..

        .. katsot peiliin!


      • Tuopponen
        korjailtu on kirjoitti:

        Oli miten oli.Lasikuituvene on tosi helppo korjata tarvitaan vain hartsia mattoa ja kovetinta.Niin homma toimii.Mutta nämä niin sanotut ABS Veneet karmea ongelma paikkauksen suhteen.On yritetty vaikka mitä.Aina meinaa paikka irrota,oli se kallista paikkausmassaa, tai sulatettua muoviämpäriä, on muuten paras ja edullisin vaihtoehto.Itse en mistään hinnasta ostaisi itselleni ABS MUOVIVENETTÄ.pASKA PAIKATA.On nimittäin tullut muutama vene vuosien saatossa paikattua niin,että ota lasikuituvene jos haluat hyvän ja helpon paikattavan jos vahinko sattuu.

        Polyeteeni muovivene on kolistelijoille ja muille uistelijoille parhaimmasta päästä ellei paras.
        PE on nopea, helppo ja erityisen halpa korjata, sekä täydellisesti kierrätettävä. (Eco Eco Eco) Eli vene on ikuinen.
        Korjaajakin löytyy melkein joka kylästä, missä on vesijohto.
        Lujitemuovivenettä en ottaisi kuin uutena, jolloin ei tarvitse miettiä minkälaiset seppät sitä on korjanneet. Ja siihenkin pitäisi pohja laittaa täyteen PE muovilistoja jatkuvien rantautumisien takia.


      • harvoin netissä
        ..kun.. kirjoitti:

        .. katsot peiliin!

        niin lasikuiturutto saattaa iskeä..? teräskin ruostuu ja vene kolisee kovassa kelissä..jäljelle jää puu joka sekin lahoaa ja mätänee ajallaan... että miettikää nyt siitä paras. ;)

        Ps flipperillä parikytvuotta ja viel pinnalla....


    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

      • Anonyymi

        Jos puskaveneilyn ja telakoinnin todellisuus kiinnostaa niin tässä muuan projekti: https://t.me/joinchat/G7rjA9X20dbyKGiU . Lasikuitupuuhissa kannattaa säätiedotteessa lukea selkää tai puitaa yli 16 asteeen lämpötiloilla. Liika helle vaikeuttaa epoksointia annoksen kovettuessa turhan nopeasti.


    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käytöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

    • Vene-alalla

      Lasikuituvene on kyllä ihan oikeanlainen nimitys jos lujitemuovissa on lujitteena lasikuitu. Ns. tavallisen kansan veneitä ei juuri muulla lujitteella valmistettuna ole myytävänä, eikä valmisteta, koska lasikuitu on halvin ja todella luja lujite. Lasikuiturutto taasen koskee lasikuitua joka on kehnosti laminoitu, eli siinä on liian vähän hartsia ja sekin on huonosti telattu, eli ilmat on poistettu huolimattomasti, jolloin rakenteeseen on jäänyt ilmataskuja joihin pääsee vettä, joka taas jäätyessään hajottaa rakennetta. Oikein laminoituun rakenteeseen ei tule korroosiota juuri koskaan, vaikka itse pinta-gelcoat menisi puhki.
      Oikein tehtyjä, ja kunnolla pidettyjä lasikuituveneitä on käytössä vielä yli 40 vuotiaita, ja ovat hyvässä kunnossa.

      Lasikuituveneen korjaus onnistuu jopa rantaolosuhteissa, eikä ole kovin vaikeaa, eikä varsinkaan kallista. Lopputuloksesta on helppo saada uutta vastaava, tai ainakin hyvä.
      Tuon ikäisiä ABS-muoviveneitä ei ole, koska ABS-haurastuu iän myötä, se väsyy rasituksessa. Tutkikaapa vanhempien Terhi-veneiden pohjia, ne murenevat sormilla.
      ABS-muovivene on pakko täyttää uretaanilla, tai PE-vaahdolla tms. vaahdolla, koska itse muovi ei kestä käyttöä ilman täyteainetta. Täyteaineet imevät vettä, ja sen huomaa vasta kun vene alkaa painaa "ihmeellisen" paljon. Sitä vettä ei veneestä enää saa pois. Reiän voi kyllä oikeilla aineilla paikata (Terhifix), mutta vesi ei tule koskaan pois ja jäätyessään hajottaa venettä aina vaan lisää.
      ABS-muoviveneiden kölit ja pohjat väsyvät kun niitä vedetään teloja pitkin trailereille ja rantateloille, jolloin muovi (kuoriaine) ja täyteaine irtoavat toisistaan, ja seurauksena on että muovi alkaa halkeilla ja hajota.
      Tällaista ei tapahdu lujitemuovi- / lasikuituveneillä, koska itse kuoriaine on paljon lujempaa kuin ABS-muovi.

      On myös myynnissä täyteaineella täytettyjä / valmistettuja lasikuituveneitä (Päijän-vene), mutta niissä on tuo sama vesiongelma, eli veneen pinnan puhkeamista ei huomaa ja vesi ei tule pois rakenteesta, kuin juhannuskokossa, tosin polttaminen on nykyään kielletty muualla kuin energiajätelaitoksella. Veden imeytymisen seurauksena on aina jäätymisen aiheuttamaa rakenteen hajoamista.

      Täyteaineiden käytössä on myös aina vaarana delaminoituminen, mikä tarkoittaa, että täyteaine irtoaa itse rakenteesta, jolloin vene itsessään heikkenee oleellisesti.
      Täyteaineita käytetään kun halutaan tehdä itse lasikuturakenteesta ohuempaa.

      • Vene-alalla_3

        Tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" ja sitten teksti tulee moneen kertaan.??!!


      • Anonyymi
        Vene-alalla_3 kirjoitti:

        Tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" ja sitten teksti tulee moneen kertaan.??!!

        Osta lujikuitulamimattovene nii heittää mahimasta, nii ja telian netti😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta lujikuitulamimattovene nii heittää mahimasta, nii ja telian netti😊

        Osta uusi näppis!


    • Vene-alalla_1

      Nyt tuo teksti tuli jostain syystä useaan kertaan. Lähetä vaiheessa tuli ilmoitus "Palvelin virhe", ja tuossa tulos..!!??

      • kaljupäää

        Hyvä juttu kannattaa esittää useasti


    • Vene-alalla_2

      Mitä tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" näyttöön, ja sitten teksti tulee näkyviin moneen kertaan.!??

    • Vene-alalla_2

      Mitä tämä sivusto sekoilee. Ensin tulee "Palvelinvirhe" näyttöön, ja sitten teksti tulee näkyviin moneen kertaan.!??

    • se.ero

      Lasikuitu päästää vettä läpi, eikä siksi sovi veneeseen, paitsi sammutuspeitteissä käytettynä!
      Lujitemuovi taas on vesitiivistä, myös silloin kun lujitteena on käytetty lasikuitua.

    • Anonyymi

      amatööri

    • Anonyymi

      On ihan makuasi.
      Lujitemovissa käytetään vahvikkeena lasikuitua.
      Lasikuitu veneessä, lasikuitua ja samaamuovia, polyesteri.
      Korjaaminenkin onnistuu samoilla aineilla.
      Molemmat ovat yhtä kestäviä.
      Lujitemuovia on myös hiilikuituvahvisteinen vene.
      Kysymys on kertakäyttö muovista polyesteriharsi, josta yleisesti veneet valmistetaan lasikuidun kanssa.

    • Anonyymi

      Vene kuin vene niin kannattaa suojata tiettyjä kohtia HDPE:llä.

      • Anonyymi

        Kysymys: millä kiinnität tuota HDPE muovia muihin veneisiin kun sitä ei voi liimata millään?


    • Anonyymi

      Normiveneistä puhuttaessa ihan sama asia.

      • Anonyymi

        Kiitos tämä oli tosi tärkeä ja uusi tieto ja lisä tähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe