Ekonomistin tulevaisuus?

d_aquarius

Hei kaikille!
Kansantaloustiedettä olen opiskellut muutaman kurssin sivuaineena, tuntuu että tämä kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin nykyinen poikkitieteellinen pääaineeni. Kiinnostaisi hakea opiskelemaan kansista ihan "kokopäivätoimisesti", mutta mietityttää tuleva työllistyminen. Julkista sektoriahan kaikkialla esitetään, mutta mikä onkaan totuus? Millaista tarvetta ykstityisellä sektorilla on vaikkapa yrityksen taloustieteitä sivuaineena opiskelleille kansantaloustieteilijöille?

Ovatko ekonomistit työelämässä todellakin niin yksin ja ankeissa hommissa kuin annetaan ymmärtää?

Yliopistot korostavat kuinka useat heiltä valmistuneet ekonomistit työllistyvät yrityksiin, onko tällä mitään totuuspohjaa, vai onko kyse vain tilastollisesta sattumasta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

12

2739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankki&rahoitus

      Varmasti löytyy duunia pankki-&rahoitusalalta.

      • tuuri käy!

        Mikään ei ole tänä päivänä varmaa, ei edes yliopistotutkinnon suorittaneille. Paljon on meikäläisiä koulutusta vastaamattomissa tehtävissä - tämä koskee useita aloja. Nimim. "kokemuksen ääni".


      • d_aquarius
        tuuri käy! kirjoitti:

        Mikään ei ole tänä päivänä varmaa, ei edes yliopistotutkinnon suorittaneille. Paljon on meikäläisiä koulutusta vastaamattomissa tehtävissä - tämä koskee useita aloja. Nimim. "kokemuksen ääni".

        Mikäänhän ei ole yhtä varmaa kuin epävarmuus tulevasta. Ajattelin vain että sattuisikohan täältä löytymään asiantuntijoita ko. alalta. Kuinkahan paljon työttömiä kansantaloustieteilijöitä maastamme löytyy? En haluaisi katua mahdollista päätöstäni aloittaa täysipainoinen kansiksenpänttäys vuodenvaihteessani vain herätäkseni myöhemmin todellisuuteen että olen tehnyt täysin väärän valinnan vaihtaessani tietojärjestelmätieteen opinnot tähän.


    • kansis pääaineena

      Sivuaineesta riippuu, minne päin on mahdollista päästä töihin valmistumisen jälkeen. Jos esim, lukee sivuaineena valtio-oppia, yhteiskuntapolitiikkaa tms., niin julkinen sektori on todennäköinen paikka. Jos taas lukee pidemmälti tilastotiedettä, niin voi "joutua" tilastokeskuksen palvelukseen, jossa työskenteleekin paljon taloustieteilijöitä. Yrityksen taloustieteitä lukemalla voi päästä yrityksiin töihin, esim rahoitusalalle, mutta kilpailu on kovaa. Taloustieteilijä näkee työssään paljon rahaa, mutta se ei omaan pussiin niin helposti menekkään.

    • iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

      Itse olin valmistumisen jälkeen 10 kk työttömänä. Lähetin kymmenittäin hakemuksia sekä yksityiselle että julkiselle puolelle, enkä yhtään ainutta kertaa päässyt edes haastatteluun. Lopulta menin sitten varastolle trukkia ajamaan. Joten älä odota varmaa työllistymistä, sanotaan sinulle sitten mitä tahansa.

      • d_aquarius

        Opiskelit siis kansantaloustiedettä pääaineenasi?


      • iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
        d_aquarius kirjoitti:

        Opiskelit siis kansantaloustiedettä pääaineenasi?

        Joo, kansantaloustiede oli pääaineena, ja kaiken lisäksi arvosanat olivat erinomaisia. Olin kuitenkin valmistuessani jo yli kolmekymppinen, aiempaa työkokemusta ei ole kuin siivous- ja varastohommista, eikä minulla ole myöskään suhteita, joiden ansiosta voisin työllistyä, joten ei minun kohdallani liene kovin realistista olettaa saavansa koulutusta vastaavaa työtä. Toisaalta varastollakin tienaan 1700 euroa/kk, joten kyllä minä ihan hyvin toimeen tulen. Työ vaan on aika yksitoikkoista eikä kovin haastavaa.


      • joo näin
        iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... kirjoitti:

        Joo, kansantaloustiede oli pääaineena, ja kaiken lisäksi arvosanat olivat erinomaisia. Olin kuitenkin valmistuessani jo yli kolmekymppinen, aiempaa työkokemusta ei ole kuin siivous- ja varastohommista, eikä minulla ole myöskään suhteita, joiden ansiosta voisin työllistyä, joten ei minun kohdallani liene kovin realistista olettaa saavansa koulutusta vastaavaa työtä. Toisaalta varastollakin tienaan 1700 euroa/kk, joten kyllä minä ihan hyvin toimeen tulen. Työ vaan on aika yksitoikkoista eikä kovin haastavaa.

        Parahin "iiiiiiiiii", en usko sinua. En usko, että olet kauppakorkeassa opiskellutkaan. Työllistymisraporttien mukaan joku satunnainen henkilö kauppakorkeasta on vuosien varrella päätynyt hanttihommiin; en usko, että sinä olet yksi niistä!


      • mikään uskon
        joo näin kirjoitti:

        Parahin "iiiiiiiiii", en usko sinua. En usko, että olet kauppakorkeassa opiskellutkaan. Työllistymisraporttien mukaan joku satunnainen henkilö kauppakorkeasta on vuosien varrella päätynyt hanttihommiin; en usko, että sinä olet yksi niistä!

        asia, vaan totuus. Parasta vaan uskoa, monille käy näin - myös minulle. Minulla on tosin eri pääaine, mutta samassa tilanteessa muuten. Koulutustani vastaavaa työtä en ole saanut, tällä hetkellä työskentelen ylikoulutettuna omaa koulutusalaani sivuavan alan tehtävissä. Ei naurata, tulevaisuus ei näytä valoisalta! Turhaan te tuijotatte noita tilastoja, eivät ne kuvaa todellista tilannetta.


      • iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
        joo näin kirjoitti:

        Parahin "iiiiiiiiii", en usko sinua. En usko, että olet kauppakorkeassa opiskellutkaan. Työllistymisraporttien mukaan joku satunnainen henkilö kauppakorkeasta on vuosien varrella päätynyt hanttihommiin; en usko, että sinä olet yksi niistä!

        Siltä osin että kauppakorkeassa en ole opiskellut. Kansantaloustiedettä voi kuitenkin opiskella myös yliopiston puolella. Voi olla että Helsingin kauppakorkeakoulusta valmistuneilla työttömyys on minimaalista, koska kyseisen opinahjon opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä oman alan hommia jo opiskeluaikana, jolloin heillä on työpaikka tiedossa jo valmistuessaan. Itse olen kuitenkin valmistunut pienemmän kaupungin yliopistosta, jolloin en ole tietenkään työmarkkinoilla yhtä etuoikeutetussa asemassa.

        Lisäksi nuo työllistymistilastot ovat vanhoja. Tilanne on muuttunut olennaisesti viimeisen parin vuoden aikana. Korkeakoulujen opiskelupaikkojen määrää lisättiin suuresti 1990-luvun lopussa ja nyt nuo ylisuuret vuosikurssit opiskelijoita on tullut työmarkkinoille. Ja töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Tässä atikkeli kyseisestä aiheesta:

        http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=910459

        Jos olisin valmistunut vaikka kolme vuotta sitten, olisin varmasti saanut helpostikin töitä, nyt tilanne on toinen. Meidän laitokseltamme valmistuneista on työllistymisselvityksen mukaan saanut oman alan vakituista työtä vain n. 20 %, n. 50 % tekee oman alan pätkätöitä, n. 15 % on hanttihommissa kuten minä ja n. 15 % on työttömänä.


      • Finanssitavaratalo
        iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... kirjoitti:

        Siltä osin että kauppakorkeassa en ole opiskellut. Kansantaloustiedettä voi kuitenkin opiskella myös yliopiston puolella. Voi olla että Helsingin kauppakorkeakoulusta valmistuneilla työttömyys on minimaalista, koska kyseisen opinahjon opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä oman alan hommia jo opiskeluaikana, jolloin heillä on työpaikka tiedossa jo valmistuessaan. Itse olen kuitenkin valmistunut pienemmän kaupungin yliopistosta, jolloin en ole tietenkään työmarkkinoilla yhtä etuoikeutetussa asemassa.

        Lisäksi nuo työllistymistilastot ovat vanhoja. Tilanne on muuttunut olennaisesti viimeisen parin vuoden aikana. Korkeakoulujen opiskelupaikkojen määrää lisättiin suuresti 1990-luvun lopussa ja nyt nuo ylisuuret vuosikurssit opiskelijoita on tullut työmarkkinoille. Ja töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Tässä atikkeli kyseisestä aiheesta:

        http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=910459

        Jos olisin valmistunut vaikka kolme vuotta sitten, olisin varmasti saanut helpostikin töitä, nyt tilanne on toinen. Meidän laitokseltamme valmistuneista on työllistymisselvityksen mukaan saanut oman alan vakituista työtä vain n. 20 %, n. 50 % tekee oman alan pätkätöitä, n. 15 % on hanttihommissa kuten minä ja n. 15 % on työttömänä.

        Työllistymisen kanssa onkin haasteita.Törmäsin itse
        pari päivää sitten erääseen KTM:ään, pääaine markkinointi. Yritti hakea meille töihin. Kaveri oli sen verran hätäinen liikkeissään, että edes hyvä tutkinto ei korvannut persoonaa.

        Eli hyvä tutkinto persoona oikeassa paikassa oikeaan aikaan = työnantajan etsimä työntekijä, ei ainoastaan KTM-paperit...


    • Anonyymi

      Teksti-TV ekonomistit ,tarvitaan lisää työpaikkoja, vau,vaude,mikä oivallus , tai pankkien nyt kurssit nousoo, tai laskee ,lukeminen kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe