Olen sitämieltä, että lähihoitajien koulutus on aivan naurettava(Ja huom. olen itsekin lh). Annetaan ymärtää ihan turhaan, että nyt teistä koulutetaan suurinpiirtein terveydenhuollon kulmakiviä ja opetetaan kaikenmaailman "temppuja", joita ei todellakan edes saa toteuttaa sitten työelämässä. Aika jännä juttu sinänsä, että esim sairaanhoitaja (joksi valmistuin itse viime keväänä)saa automaattisesti tietyt oikeudet toimenpiteisiin, eli lääkkeenjaot, injektioluvat ym, vaikka opetusmäärä onkin suht sama, tai ainakin minulla oli. Se mitä haluan sanoa on, että todellisuudessa lähihoitajien koulutusta ei arvosteta hoitajana millään tavoin, kuin korkeintaan hoitoapulaisena syöttämään ja takapuolia pesemään. Eli toisin sanoen lähihoitajien koulutus on aivan liian pitkä niihin vaatimuksiin nähden mitä lähihoitajilta odotetaan ja vaaditaan, ja siihen nähden mitä työnkuvaan kuuluu sitten työelämässä! Itse olin vuodeosastolla jonku aikaa lähärinä töissä, ja sielläkin huomasi, että jos piti asentaa vaikka katetri, odotettiin niin kauan että sairaanhoitaja tuli paikalle hoitamaan homman, vaikka lähäreilläkin olisi koulutus siihenkin. Tässähän vedetään pöntöstä alas koulutuksen tuomia resursseja ja samalla tuhlataan yhteiskunnan varoja! Ottakaa kantaa!
lähihoitajat koulutetaan
28
4007
Vastaukset
- tosiasiat tosiasioina
lähihoitajan koulutus vastaa ent. perushoitajan koulutusta.Perushoitoa tulisi arvostaa enemmän,mutta valitettavasti ainakin nuorilla lähihoitajilla on se käsitys että se on jotenkin vähemmän tärkeää.Lähihoitajilta toivoisin rohkeutta kehittää omaa osaamistaan tällä alueella.Myös sairaanhoitaja koulutuksessa opetetaan paljon sellaista mitä ei työelämässä voi toteuttaa,niin myös lähihoitajille.Itse en lähihoitaja koulutuksessa saanut läheskään sellaisia valmiuksia kuin sairaanhoitaja opinnoissa.
- mutta....
Siis taso on sama, mutta sisältö eri. Minusta tässä lähih. koulutuksessa pitäisi juuri painottaa tätä perushoitoa ja sen tärkeyttä eikä yrittää tehdä niistä mitään "pikkusairaanhoitajia". meilläkin opetettiin kaikki tikkaustavoista intubointiin ja kuinka moni lähihoitaja saa työssään ommella tikkejä??! Niin turhaa, niin turhaa.. Enkä tarkoittanut itsekkään, että olisin saanut lh-koulutuksesa samat valmiudet kuin sh, mutta kyllä tuosta koulutuksesta pitäisi tosissaan ottaa enemmän irti. voi kun olisin silloin tiennyt asian laidan, olis voinu lintsata kaikki labratunnit:)ja vielä kun ei yhtä ainoatakaan tuntia hyväksiluettu sh-koulutuksessa..
- ne tikit
mutta.... kirjoitti:
Siis taso on sama, mutta sisältö eri. Minusta tässä lähih. koulutuksessa pitäisi juuri painottaa tätä perushoitoa ja sen tärkeyttä eikä yrittää tehdä niistä mitään "pikkusairaanhoitajia". meilläkin opetettiin kaikki tikkaustavoista intubointiin ja kuinka moni lähihoitaja saa työssään ommella tikkejä??! Niin turhaa, niin turhaa.. Enkä tarkoittanut itsekkään, että olisin saanut lh-koulutuksesa samat valmiudet kuin sh, mutta kyllä tuosta koulutuksesta pitäisi tosissaan ottaa enemmän irti. voi kun olisin silloin tiennyt asian laidan, olis voinu lintsata kaikki labratunnit:)ja vielä kun ei yhtä ainoatakaan tuntia hyväksiluettu sh-koulutuksessa..
ommeltiin vaan sen takia että osataan sitten ottaa pois erilaiset tikit... Ei kait sentäs lähihoitajat mitään ompeleita tee.. en minä ainakaan ....
- sanoin..
ne tikit kirjoitti:
ommeltiin vaan sen takia että osataan sitten ottaa pois erilaiset tikit... Ei kait sentäs lähihoitajat mitään ompeleita tee.. en minä ainakaan ....
..ettei lähihoitajat todellakaan mitään tikkiä ompele, joten miksi sitten opettaa. Ja harvoin lähärit poistaakaan tikkejä, kyllähän senki hoitaa sairaanhoitaja, jos vain paikalla. Tuo tikkien ompelu nyt oli vain yksi esimerkki mitä turhuuksia lähäreille opetetaan, ja toinen on joku bronkoskopia. Sitäkin vielä oikein harjoiteltiin käytännössä joillain nukeilla..:)
- poistan
sanoin.. kirjoitti:
..ettei lähihoitajat todellakaan mitään tikkiä ompele, joten miksi sitten opettaa. Ja harvoin lähärit poistaakaan tikkejä, kyllähän senki hoitaa sairaanhoitaja, jos vain paikalla. Tuo tikkien ompelu nyt oli vain yksi esimerkki mitä turhuuksia lähäreille opetetaan, ja toinen on joku bronkoskopia. Sitäkin vielä oikein harjoiteltiin käytännössä joillain nukeilla..:)
tikkejä! parhaimmillaan yli kymmeneltä potilaalta päivässä!
- mahtavaaupeeta
poistan kirjoitti:
tikkejä! parhaimmillaan yli kymmeneltä potilaalta päivässä!
Tuossa kyllä sanottiinkin, että HARVOIN.. Eli tottakai joissain paikois lähärit tuotaki tekee, myös minä lääkärien vastaanotolla.
- Vakituinen
Näinhän se kutakuinkin menee. Omanarvontunne rapisi viimeistään siinä vaiheessa, kun noin yhdeksän vuotta sitten menin työpaikalle vastavalmistuneena lähihoitajana. Koulutuksessa kaikki oli niin ihanteellista ja upeaa. Puhuttiin yksilöllisestä kasvatuksesta... Tosielämä on toista.
Olen ollut päivähoitoalalla kauan ja koen, että alanvaihdos on nyt hyvin lähellä. Alipalkattu ja ylityöstetty, niin ja aliarvostettu myös.
Haasteellisuus on työstä hävinnyt ja selkärankaa venytetään päivittäin. En suosittele alaa kenellekkään itsestään välittävälle ihmiselle.
-Hullu saa olla, muttei hölmö :)- vaan en enää
en enää ole hölmö joten vaihdoin alaa..turhauttaa olla töissä jossa ei saa tehdä koulutustaan vastaavaa työtä.
Pyllynpesun ja sänkyjen petauksen osasin tehdä kyllä ilmankoulutustakin - lhlh-
kasvatusta, ettei paremmasta väliä. Monta hauskaa pikkutyttöä ja muutama hauska pikkupoika, ei ole tylsää hetkeä ollenkaan. Nokkelia ja taitavia lapsia,joille saa antaa sitä yksilöllistä kasvatusta.. Kaikki on kiinni omasta asenteesta. Itte olen kiinnostunut vaikka mistä ja laitan kyl itteni likoon koko ajan, eikä ole tylsää,mukavaa ja kivaa,melkein joka päivä.
- lhsh
No niin, siitäpä sitten vaan palautetta opetuksen suunnittelijoiden suuntaan!
Mietin vaan, että silloin, kun itse valmistuin lähihoitajaksi, koulutus kesti 2,5v ja joka työpaikalla itkettiin, että "lähihoitajat ei osaa mitään".... ei puhettakaan, että niillä papereilla olisi tarvinnut erikoissairaanhoidon ovia käydä kolkuttelemassa. Ilmeisesti koulut ottivat vinkistä vaarin ja nyt ollaan matkalla kohti toista ääripäätä.
Toimenkuviin liittyvää keskustelua soisi käytävän korkeammallakin taholla - väestön ikääntyminen ja sen vaikutukset hoitotyöhön, minkälaiseksi työntekijärakenteeltaan muotoutuu tulevaisuuden osastot, hoitokodit.
Jokin aika sitten erikoissairaanhoidossa vallalla oli perus-, mielenterveys- ym. hoitajien korvaaminen sairaanhoitajilla, onko sellainen järkevää jatkossa?
Työnkuvan selkeyttäminen puolin ja toisin, voisi myös parantaa työpaikkojen ilmapiiriä - vähenisi kilpailu paremmuudesta, kyräily ja pätemisen tarve. Jokaisella olisi oma työnsä ja tehtävänsä - arvostus ja asiantuntijuus saavutettaisiin syventämällä tietoa siinä kentässä, ei jatkuvalla osaamisalueen laajentamisella (tietää kaikesta, mutta vähän).
Minun puolestani lähihoitajat saavat tehdä "temppuja", mutta siinä vaiheessa otetaan esille kysymys: mihin tarvitaan sairaanhoitajia? - Hallinnon puolelta terveisiä
Valittaessa erääseen tehtävään jouduttiin tekemään valinta:Vasta valmistunut lähihoitaja vaiko vanhan sh-koulutuksen saanut, valitsimme lähin - haastattelun ja osaamisen perusteella.Läytyy siis sairaanhoitajia, joilla ei ole tieto/taito hallussa.
Vanha sairaanhoitajan koulutus vastaa nykyistä lähihoitajan koulutusta.- käytännössä
se onkin, mutta silti harvoin se näkyy missään. Mutta asiasta toiseen.. Minä olen sitä mieltä, että pitäisi palata siihen, ettei heti peruskoulun jälkeen pääsisi vielä opiskelemaan lähihoitajaksi. Itse opiskelin lähäriksi vasta lukion jälkeen ja siinä välissä vielä opiskellut hetken markkinointia amk:ssa, eli olin jo reilusti päälle 20 v. Huomasi vain itse näissä "teineissä" vielä sitä asennetta "kun täällä nyt pitää istua ja evvk". Onko nämä nuoret valmistuvat lähihoitajat sitten kypsiä toimimaan hoitoalalla, jos ovat vielä itsekin lapsia??
- lähihoitaja itse
ja saan työssäni jakaa lääkkeitä,pistää injektioita (lähinnä cohemin),tarvittaessa katetroida, teen haavahoitoja ja otan verikokeita. Teen työtäni kotihoitoyksikössä ja vastuulla on monia asiakkaita,vanhuksia,mielenterveysasikkaita yms.
Itse koen ainakin että ammattinimikkeeseeni luotetaan ja olen ylpeä työstäni.- työniloa jatkossakin
Pitää voida nauttia työstään ja tuntea itsensä tärkeäksi työyhteisössä, oli se tehtävä sitten mikä tahansa. Jokainen turhautuu työhön jossa ei saa ja voi käyttää kaikkea osaamistaan ja jossa ei saa kehittää itseään ja ammattitaitoaan.
- lhsh
Kiva kuulla, alkuperäinen kirjoittaja taisi viitatakin tähän tilanteeseen, jossa lähihoitaja toisissa paikoissa tekee "pelkkää" perushoitoa ja sitten on työpaikkoja, jossa tarvitaan paljonkin toimenpidetaitoja.
Niinhän se on sairaanhoitajillakin, joillain osastoilla kaikki labramääräykset tulee lääkäriltä ja joillain sh:t pistää (ainakin rutiinit) itse koneelle. Tk:n vuodeosastolla potilaan tippaan laittaa lääkäri, kirralla / ensiavussa jne sen tekee hoitaja. - tyytyväinen!
Taitaa olla aika harvassa tuollaiset paikat..
- edes opetettu
Ei lähihoitaja koulussa opetettu
mitään pyllyjenpesua ja ym normaaleja hoitorutiineja sitä pidetään itsestäänselvänä että ne osaa ainakin jokainen aikuisopiskelia. (nuorisoasteesta en tiedä) Siis miksi kävisimme koulua jos työ olisi sitä mitä jokainen jo osaa tehdä ja johon tulee rutiini työelämässä. Ja miksi meidän pitäisi pidäyttyä vain noissa töissä??? eikö se ole jo yhteikunnan rahojen tuhlausta että koulutetaan johonkin ammattiin mitä ei sitten saa käytännössä tehdä.
Kyllä se lähihoitajan opiskelu on vaarmaan aika pitkälle samaa kuin sairaanhoitajillakin. Ei siinä puolessa vuodessa ehdi enää paljoa enempää oppia jos on vielä jotain hallinnollistakin ym.opittavaa. Toimenpiteitä. Anatomiaa ja fysiologiaa. Hoitoa ja huolenpitoa. Sairauksien tunnistamista. Ravinto-oppia. Lääkelaskuja. Kulttuurien kohtaamista. Eri ikäryhmien tuntemusta. Ryhmätyöoppia. Luut ja ytimet käytiin läpi. lihakset. sisätautioppi. Psygologiaa.. ym ..ym. jotain vain mainitakseni, joten pitäisi jotain osata lähihoitajienkin.- pitäisi...
mutta kumma juttu ettei niitä opittuja taitoja pidetä minään! Ja kyllä työssäoppimisjaksoilla oppii nuo perushommat, pesemiset ja puettamiset ihan takuulla, ei niitä tarvitse koulussa teoriassa käydä läpi saati harjoitella kavereilla:)
- th 02
Juu pitää kyllä aika pitkälle paikkansa. Paljon puhutaan, ettei lähihoitajat saa monessakaan yksikössä jakaa lääkkeitä tai pistää i.m:sti, joihin heillä on koulutus ja harjoittelut. Pistää vain miettimään, että eikö tuo koko koulutus ole sitten aivan turhaa, jos se on yhtä tyhjän kanssa?? Luulisi lähihoitajia turhauttavan, kun eivät saa käyttää kaikkia koulutuksen tuomia taitoja hyväkseen, vaan "saavat" tehdä vain sellaiset hommat, jotka hoituu kouluttamattomaltakin. Siksi varmaan lähihoitajia sijaistaakin niin paljon kouluttamaton henkilö, tulee paljon halvemmaksikin..
- ...
Lähihoitajien työnkuva riippuu paljon paikasta, missä on töissä. Ei voi yleistää, että jokapuolella toimitaan samallatavalla. On tietysti totta, että löytyy paikkoja missä työnkuvaan kuuluu pelkkä perushoito. Sairaalathan on tunnetusti aina olleet hierargisia paikkoja.
Itse olen ollut töissä avohoidon puolella, kotipalvelussa ja kotihoidossa eri paikkakunnilla. Ja ainakin näissä paikoissa on saanut toteuttaa osaamistaan. Kotihoidon puolella vielä enemmänkin kun kotipalvelun puolella.
En kuitenkaan näe, että tärkeää on vain hoitotoimenpiteet, eikö asiakkaan aito kohtaaminen ole ykkösjuttu. Perushoidonkaan merkitystä ei tulisi mielestäni vähätellä.
En ainakaan itse ole kokenut, etteikö lähihoitajia arvostettaisi työelämässä. Kaikki kai kokee asiat eritavoin. - asioita
moni lähihoitaja kertoo kuinka he saavat työssän tehdä sitä ja tätä. tämä on monin paikoin kuitenkin sen vuoksi näin että yksinkertaisesti ei ole sairaanhoitajia. eli siinä vaiheessa, ainakin meillä, kun sairaanhoitajia on tarpeeksi, lähihoitajilla ei ole asiaa lääkekaapille. tämän päivän tilanteessa ei ole mahdollista jättää sairaanhoitajalle kuuluvia töitä vain heille koska sairaanhoitajat kuormittuisivat liikaa.
Näin se vaan monin paikoin on!- miksi pitää
Miksi pitää selitellä asioita onko todellakin niin vaikea myöntää että koulutus antaa siihen valmiudet myöskin lähihoitajille.
Ajatuksesi on kapea-alaista. Ajatusmaailmasi mukaan lentokonettakin voi lentää lentoemo jos kapteeni ei ole paikalla ???? heh heh heh...Jos olet sairaanhoitaja niin ihmettelen miten tuolla aivokapasiteetilla voit hoitaa tehtäviä , ai niin sehän selittääkin sen että ettet voi käsittää että asioita voi oppia muuallakin kuin sairaanhoitajakoulussa.. - vähäsen
miksi pitää kirjoitti:
Miksi pitää selitellä asioita onko todellakin niin vaikea myöntää että koulutus antaa siihen valmiudet myöskin lähihoitajille.
Ajatuksesi on kapea-alaista. Ajatusmaailmasi mukaan lentokonettakin voi lentää lentoemo jos kapteeni ei ole paikalla ???? heh heh heh...Jos olet sairaanhoitaja niin ihmettelen miten tuolla aivokapasiteetilla voit hoitaa tehtäviä , ai niin sehän selittääkin sen että ettet voi käsittää että asioita voi oppia muuallakin kuin sairaanhoitajakoulussa..sori vaan kun en osannut kirjoittaa asiaa niinkuin sen ajattelen. En ehkä paneutunut tarpeeksi asiaan. selvästikin kimmastuit kommentistani.
Siis tarkoitin lähinnä sitä että miksi kouluttaa kaksi ammattia joilla on lähes sama pituus koulutuksella kun sairaaloissa esim. pyritään siihen että siellä työskentelisi vain sairaanhoitajia. ja totta on se ainakin meillä että siksi siellä lähihoitajat saavat jakaa lääkkeet kun sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi. siinä vaiheessa kun meillä on sairaanhoitajia tarpeeksi ei lähihoitajille ole enää meillä töitä.
en väitä etteikö lähihoitaja pystyisi tekemään näitä töitä, pystyyhän esim. lääkkeitä jakamaan maallikkokin, esim. omaishoitajat. monia "tmppuja" opetetaan omaishoitajille ja he osaavat ne suorittaa mallikkaasti. ei nää hommat niin kummallisia pitkän päälle ole mutta esim. meillä ei lähihoitaja voi olla vastaava hoitaja esim. iltavuorossa, se on oltava aina sairaanhoitaja ja tässä tulee tämä vastuukysymys. jos kaikki voi tehdä mitä osaavat niin kuka vastaa sitten näistä asioista jos sairaanhoitaja ei ole paikalla ja vastuu kuitenkin kuuluu hänelle.
en todellakaan halua väittää että muut ammattiryhmät eivät pystyisi tekemään näitä töitä.
Kai minun on viisainta sitten harkita jotain toista ammattia!
Kovin moni lähihoitaja jatkaa tosiaan sairaanhoitajaksi ja moneen paikkaan on vaatimuksena sairaanhoitajan tutkinto niin sitä vaan että on kallista kouluttaa kaksi kolmen vuoden tutkintoa kun voisi suoraan kouluttaa sairaanhoitajaksi.
Olen siis sitä mieltä että asioita voi oppia muuallakin kuin sairaanhoitajakoulussa. voisihan vaihtoehtoisesti lopettaa sairaanhoitajakoulutuksen ja alkaa kouluttaa vain lähihoitajia jos lähihoitaja pystyy tekemään ja ottamaan vastuun samalla lailla kuin sh.
Hyvää jatkoa sinulle! olisi kiva kuulla selvensikö tämä yhtään kantaani. - vastuusta
vähäsen kirjoitti:
sori vaan kun en osannut kirjoittaa asiaa niinkuin sen ajattelen. En ehkä paneutunut tarpeeksi asiaan. selvästikin kimmastuit kommentistani.
Siis tarkoitin lähinnä sitä että miksi kouluttaa kaksi ammattia joilla on lähes sama pituus koulutuksella kun sairaaloissa esim. pyritään siihen että siellä työskentelisi vain sairaanhoitajia. ja totta on se ainakin meillä että siksi siellä lähihoitajat saavat jakaa lääkkeet kun sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi. siinä vaiheessa kun meillä on sairaanhoitajia tarpeeksi ei lähihoitajille ole enää meillä töitä.
en väitä etteikö lähihoitaja pystyisi tekemään näitä töitä, pystyyhän esim. lääkkeitä jakamaan maallikkokin, esim. omaishoitajat. monia "tmppuja" opetetaan omaishoitajille ja he osaavat ne suorittaa mallikkaasti. ei nää hommat niin kummallisia pitkän päälle ole mutta esim. meillä ei lähihoitaja voi olla vastaava hoitaja esim. iltavuorossa, se on oltava aina sairaanhoitaja ja tässä tulee tämä vastuukysymys. jos kaikki voi tehdä mitä osaavat niin kuka vastaa sitten näistä asioista jos sairaanhoitaja ei ole paikalla ja vastuu kuitenkin kuuluu hänelle.
en todellakaan halua väittää että muut ammattiryhmät eivät pystyisi tekemään näitä töitä.
Kovin moni lähihoitaja jatkaa tosiaan sairaanhoitajaksi ja moneen paikkaan on vaatimuksena sairaanhoitajan tutkinto niin sitä vaan että on kallista kouluttaa kaksi kolmen vuoden tutkintoa kun voisi suoraan kouluttaa sairaanhoitajaksi.
Olen siis sitä mieltä että asioita voi oppia muuallakin kuin sairaanhoitajakoulussa. voisihan vaihtoehtoisesti lopettaa sairaanhoitajakoulutuksen ja alkaa kouluttaa vain lähihoitajia jos lähihoitaja pystyy tekemään ja ottamaan vastuun samalla lailla kuin sh.
Hyvää jatkoa sinulle! olisi kiva kuulla selvensikö tämä yhtään kantaani.Kyllä lähihoitja vastaa tekemisistään siinä kuin sairaanhoitajakin. En usko että kukaan sairaanhoitaja tulee vaikkapa vapaalta sanomaan että se oli hänen vika kun lähäri antoi väärin lääkkeet .. kyllä siinä kiljutaan kaula punaisena että lähihoitaja sen teki. Miten siinä mielestäsi vastuu on siirtynyt sairaanhoitajalle ja mitä seuraamuksia siitä on sairaanhoitajalle kerro se minulle ????? Meillä vaijetaan sairaanhoitajien virheistä mutta lähihoitajien virheet nostetaan aina pöydälle. Koskaan ei tule kiitosta vaikka pelastaisi jonkun hengen ja pelastaisi myöskin sairaanhoitajan maineen korjaamalla virheen , näinkin on minulle joskus sattunut.
- ole taas näin..
vähäsen kirjoitti:
sori vaan kun en osannut kirjoittaa asiaa niinkuin sen ajattelen. En ehkä paneutunut tarpeeksi asiaan. selvästikin kimmastuit kommentistani.
Hyvää jatkoa sinulle! olisi kiva kuulla selvensikö tämä yhtään kantaani.Meillä on myös vastuuvuorossa lähihoitajia. Silloin he ottavat vastuun, eikä mikään sh. Täysin käsittämätöntä miksi jonkun muun hoitoalan ammattilaisen täytyisi ottaa vastuu toisen hoitoalan ammattilaisen tekemisistä. Meillä työt hoituu hyvin, kun kaikki tekevät sitä mihin ovat kouluttautuneet. Siis myös lääkehoitoon ja kaikkiin toimenpiteisiin. Meillä sairaanhoitajat hoitavat vain iv-lääkitykset, hormoni-implantaatiot ja rokotukset, mutta sekin vaatii heiltä näyttöjä saadakseen näihin juttuihin ensin johtavan lääkärin luvat.
- ja kummaa
ole taas näin.. kirjoitti:
Meillä on myös vastuuvuorossa lähihoitajia. Silloin he ottavat vastuun, eikä mikään sh. Täysin käsittämätöntä miksi jonkun muun hoitoalan ammattilaisen täytyisi ottaa vastuu toisen hoitoalan ammattilaisen tekemisistä. Meillä työt hoituu hyvin, kun kaikki tekevät sitä mihin ovat kouluttautuneet. Siis myös lääkehoitoon ja kaikkiin toimenpiteisiin. Meillä sairaanhoitajat hoitavat vain iv-lääkitykset, hormoni-implantaatiot ja rokotukset, mutta sekin vaatii heiltä näyttöjä saadakseen näihin juttuihin ensin johtavan lääkärin luvat.
minä ihmettelen sitä että miksi joku lähihoitaja alkaa tehdä esim. sairaanhoitajalle kuuluvia töitä vai onko se vain hienoa kun saa tehdä jotain vaativampaa. Saatteko edes mitään rahallista korvausta tehdystä työstä ja paljon puhutusta vastuusta vai vaan ylpeudenaiheen kehuskella mitä teillä saatte tehdä?
- edelliseen..
ja kummaa kirjoitti:
minä ihmettelen sitä että miksi joku lähihoitaja alkaa tehdä esim. sairaanhoitajalle kuuluvia töitä vai onko se vain hienoa kun saa tehdä jotain vaativampaa. Saatteko edes mitään rahallista korvausta tehdystä työstä ja paljon puhutusta vastuusta vai vaan ylpeudenaiheen kehuskella mitä teillä saatte tehdä?
Siis meillä lähihoitajat saavat tehdä hommia, mihin ovat nimenomaan koulutuksen saaneet! Ei ole olemassa vain lähihoitajan töitä ja vain sairaanhoitajan töitä. Nuo äsken luettelemani toimenpiteet ovat taas niitä töitä, joihin sairaanhoitajat ovat saaneet koulutuksen, mutta lh:t eivät, joten ei niihin silloin myös lh:t koske. Ja kyllä siitä vastuusta ja työstä tosiaan korvauksen saa, nimittäin joka kuukausittaisen palkan! Hoitoalan hommilla ei muuten paljon ylpeillä, olit sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Yleinen arvostus on miinuksen puolella.
- Jos
Olen itse lähihoitaja ja työssä ollut nelisen vuotta. Voin sanoa, että olen ylpeä työstäni. Pätkätöitä tehnyt monessa eri paikassa ja todella erilaisessa paikassa. Joissakin huomaa todella tämän lh/sh asetelman, kun toisissa taas ei tätä huomaa. Tällä hetkellä olen kotihoitoyksikössä töissä ja työnkuvaani kuuluu kaikenlaista, perushoidosta verinäytteenottoon ja haavanhoitoihin. Kyseisiin "erikoistehtäviin" olen saanut koulutuksen ja peruspalkan lisäksi myös näistä tehtävistä tulee palkaan korvaus. Meillä jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet. Toimivassa työyhteisössä näitä pitäisi hyödyntää, kysyä kun mieltä askarruttaa jokin asia ja jakaa omaa tietoa myös muille työkavereille. Ammattinimikkeeseen tuijottamatta. Mutta hyvää talven jatkoa kaikille palstan lukijoille... =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi453079Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462881100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502505Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo482384Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451769
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä411616- 461535
- 261361