mietin vaan, että mikäköhän on erityisluokanopettajan palkka? Onko tietoa? Mietin alaa ja olen nähnyt käytännössä, kuinka vaativaa se on. Tässä on nyt mietintämyssy päässä, että onko minusta siihen...Ajattelen jotenkin etten ole ns. " opettajatyyppinen" luonne, mutta se olisi mielenkiintoista ja haastavaa, itsenäistä ja luovaakin. Opinions??
erityisopettajan palkka???
6
23864
Vastaukset
- e-opettaja
Ensinnäkin palkan takia sinun ei varmaankaan kannata erityisopettajaksi lähteä - työn mielekkyyden takia kylläkin.
Palkka riippuu siitä, oletko erityisluokan-, vaiko ns. laaja-alainen erityisopettaja. Samalla koulutuksellahan voi nykyään hoitaa kumpaa hommaan vaan. Molemmissa lähtöpalkka on rapiat 2300 euroa, mutta e-luokanopettajana opetusvelvollisuus on pienempi (22 tuntia, yhdysluokassa vielä tunnin huojennus). Laaja-alaisen opetusvelvollisuus on 24 tuntia.
Peruspalkan päälle tulevat palvelulisät, määrävuosikorotukset ja ylituntikorvaukset mahdolliset muut henkilökohtaiset lisät. Toisin sanoen palkka nousee em. kriteereillä melko helposti 3000-3500 euroon. Onko korvaus hyvä, jääköön jokaisen mietittäväksi, se on samaa luokkaa kuin aineenopettajalla.
Työ on tosiaan mielenkiintoista, haastavaa ja itsenäistä, mutta toisinaan oppilaiden elämän varjopuolien näkeminen voi olla henkisesti aika kuluttavaa. Erityisopetus täytyy kuitenkin nähdä hieman laajemmin kuin pelkkien käytöshäiriöisten opettamisena.
Älä huolehdi, jos et ole "opettajatyyppinen luonne" - harva erityisopettaja on. Hyvällä huumorintajulla ja tilanneälykkyydellä tässä työssä pärjää. Tervetuloa vaan alalle.- repehelena
tottahan se on tietenkin ettei alalle palkan takia kannata.Halusin tietää palkankin silti. Kiitos tiedoista ja kannustuksesta.Erkan ja kasvatustieteen aprrot on vasta takana avoimessa suoritettuina, erkan aineopinnot meneillään ja tulevaisuus avoimena..Olen alanvaihtaja kaupalliselta puolelta, jonne en koskaan tuntenut kuuluvani.Nyt olen opintojen ohessa tehnyt kkavustajan hommia erityisluokilla ja yleisopetuksessakin. Nimenomaan erityisopettajissa olen nähnyt monta erittäin hyvää opettajaa( ja tyyppiä muutenkin!)ja on ollut ilo työskennellä heidän kanssaan.Samaa en voi sanoa yleisopetuksen luokanopettajista yleisesti, harmi kyllä.
Olen luonteeltani vilkas, hurttia huumoria viljelevä ja suurpiirteinen, siksi mietin onko minusta opettajaksi= olenko siis tarpeeksi järjestelmällinen ja tehokas kaikissa suhteissa.Ei tässä enää mitään harhakuvitelmia ole itsestä nimittäin... Oppilaiden kanssa tulen hyvin toimeen. - karuska
jos on esim todella hankala luokka- psyykkisesti häiriintyneitä- tai vaikea esy-luokka?Olen ollut kkavustajana tällaisissa luokissa ja todennut, että kyllä näille opettajille mieluusti soisi palkankorotuksen, ja reilusti!Tunnen muutamia erityisopettajia jotka tekevät sitoutuneesti töitä näiden lasten kanssa-ja ovat kaikinpuolin erinomaisia työssään. Pitäisi varmaan ensi kerralla kun törmään heihin, sanoa se ääneen. Harvoin sitä saa kiitosta työssään:)
Mutta pakkohan palkanlisä on olla näillä opettajilla????En kehtaa kysyäkään... - e-opettaja
karuska kirjoitti:
jos on esim todella hankala luokka- psyykkisesti häiriintyneitä- tai vaikea esy-luokka?Olen ollut kkavustajana tällaisissa luokissa ja todennut, että kyllä näille opettajille mieluusti soisi palkankorotuksen, ja reilusti!Tunnen muutamia erityisopettajia jotka tekevät sitoutuneesti töitä näiden lasten kanssa-ja ovat kaikinpuolin erinomaisia työssään. Pitäisi varmaan ensi kerralla kun törmään heihin, sanoa se ääneen. Harvoin sitä saa kiitosta työssään:)
Mutta pakkohan palkanlisä on olla näillä opettajilla????En kehtaa kysyäkään......ei kyllä tipu, ellei asiansa osaava rehtori osaa jollain muulla keinolla palkita hankalan luokan hoidosta. Myöskin määrävuosikorotukset tulevat normaalisti, esim. 10 vuoden työrupeaman jälkeen saa 4 % palkanlisää. Jostain syystä lukion opettajalle riittää viisi työvuotta samaan korotukseen, mihin lie sekin perustuu. Ennen muinoin erityisopettajat pääsivät myös eläkkeelle aikaisemmin, mutta nyt on tuokin porkkana poistettu.
Repehelenalle vielä tiedoksi, että erityisopettajalla onkin jollain lailla roolinsa tuoma etuoikeus olla "rento", "hauska" ja se suosittu opettaja. Eivät oppilaat kuitenkaan arvosta minkäänlaista aikuispelleä, vaan aikuista, joka uskaltaa olla oma itsensä ja asettaa tarvittaessa rajat. Päälauseessa saatat olla vitsiniekka, mutta sivulauseessa muutut jo huutavaksi tyranniksi.
Edelleen kuitenkin toivottelen sinut tervetulleeksi näihin hommiin. - Inhottaa
e-opettaja kirjoitti:
...ei kyllä tipu, ellei asiansa osaava rehtori osaa jollain muulla keinolla palkita hankalan luokan hoidosta. Myöskin määrävuosikorotukset tulevat normaalisti, esim. 10 vuoden työrupeaman jälkeen saa 4 % palkanlisää. Jostain syystä lukion opettajalle riittää viisi työvuotta samaan korotukseen, mihin lie sekin perustuu. Ennen muinoin erityisopettajat pääsivät myös eläkkeelle aikaisemmin, mutta nyt on tuokin porkkana poistettu.
Repehelenalle vielä tiedoksi, että erityisopettajalla onkin jollain lailla roolinsa tuoma etuoikeus olla "rento", "hauska" ja se suosittu opettaja. Eivät oppilaat kuitenkaan arvosta minkäänlaista aikuispelleä, vaan aikuista, joka uskaltaa olla oma itsensä ja asettaa tarvittaessa rajat. Päälauseessa saatat olla vitsiniekka, mutta sivulauseessa muutut jo huutavaksi tyranniksi.
Edelleen kuitenkin toivottelen sinut tervetulleeksi näihin hommiin.Kauheeta kun ns. erityisopettajalla on kulmalävistys ja punainen hampputukka eräässä Tampereen P:llä alkavassa koulussa... YÄK !
- erityinen ope
Inhottaa kirjoitti:
Kauheeta kun ns. erityisopettajalla on kulmalävistys ja punainen hampputukka eräässä Tampereen P:llä alkavassa koulussa... YÄK !
Hei Repehelena;)
Kyllä juuri rempseät, huumorintajuiset tyypit ovat tälle alalle parhaiten sopivia ihmisiä. Jo koulutukseen haettaessa etsitään ihmisestä näitä piirteitä mm. Huumorintajuttomat eivät alalla pärjää sillä niin koomista tämä työ välillä on. TYön varjopuoli voi olla tämä, että klo 4.37 istun kirjoittamassa vastausta viestiisi, koska heräsin enkä saanut enää unta, kun mielessäni pyöri yhden oppilaan tapaus joka vaatisi pikaisia toimenpiteitä. Mutta toisaalta, kynttilät palaa ja netti on keksitty, mikäs tässä pn istuskellessa. Palkasta sen verran, että olen itse ollut alalla 15-v ja minulla on yläasteen luokka ja 6 ylityötuntia joten tällä hetkellä palkkani on pari euroa vajaa 3800€. Palkka luonnollisesti vielä nousee, kun ikää karttuu, mikäli tuntimäärä pysyy tällaisena. Itse olen kyllä ajatellut palauttaa tuntimäärän 22h eli opetusvelvollisuuteeni mikäli mahdollista. Siitä vaan pääsykokeisiin;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko841786- 431419
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu1191230Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.871172Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja2911151- 66983
- 56942
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!40917Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20910- 34864