Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vanhempainillat

ärsyttää

mikähän siinä on että en voi sietää vanhempainiltoja . Minulle on todellista pakkopullaa mennä vanhempainiltaan. Sitten jos ei mene niin lapsi ajattelee, että no eipä näy äitiä paljon kiinnostavan. Mutta ku kysymys ei oo siitä vaan ärsyttää koko jäykkä tilaisuus. Enemmän vaikka kahdenkeskeisiä tapaamisia opettajan kanssa. Niistä saa parhaiten irti, sillä silloin voi kysyä miten minun lapsella koulussa oikein menee.

27

5652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettajalle

      Kyllä opettajaa voi tavata kahdenkeskenkin. Kysymys on kuitenkin paljon ajankäytöstä! Jos luokalla on esim. 25 oppilasta ja opettaja tapaisi yhden oppilaan vanhemmat / ilta niin hän olisi ylitöissä yli kuukauden joka arki-ilta...!
      Sitäpaitsi joskus on ihan hyvä kuulla muidenkin vanhempien kommentteja...

      • huom.

        opettaja ei ole ylitöissä, jos hän tapaa oppilaiden vanhempia pari kertaa vuodessa, yleensä nämä tapaamiset kestävät 10-20 min, joten kovin isosta uhrauksesta ei ole kyse. ja se sitäpaitsi kuuluu työhön yhtälailla kuin kokeiden korjaukset ja tuntien valmistelu. ei ope silloinkaan ole ylitöissä, vaikka korjaisi kotona kokeita.

        open työaika ei lopu siihenm, kun koulun kello pärähtää alun ja lopun merkiksi. olet todella tyhmä jos niin kuvittelet.


    • haluan osallistua

      Minä ainakin haluan käydä vanhempainilloissa. Siellä tutustuu toisiin vanhempiin ja saadaan muutenkin keskusteltua yhteisistä pelisäännöistä. Yhden lapseni leirikoulu ulkomaille saatiin käyntiin nimenomaan vanhempien tapaamisilla ja yhteisillä hankkeilla. Se yhdistää myös luokan henkeä. Ainahan näihin ei ole mahdollista osallistua, mutta aina on myös muutama, joita ei kertakaikkiaan kiinnosta.

      • näin....

        "Ainahan näihin ei ole mahdollista osallistua, mutta aina on myös muutama, joita ei kertakaikkiaan kiinnosta"

        Sieltähän se tuli, eikä tarvinu edes pitkälle ketjua lukea. Täydellisen kasvattajan kommentti!


    • tarpeellisia

      juuri siksi, että näkee muita vanhempia ja voidaan keskustella kaikille yhteisistä asioista. Lapseni ope pitää lisäksi kaikille halukkaille vanhempainvartin, jossa voi keskustella omasta lapsesta.

    • Luokanopettaja X

      Mikähän siinä on että en voi sietää vanhempainiltoja. Minulle on todellista pakkopullaa mennä vanhempainiltaan. Sitten jos ei niitä pidä niin vanhemmat ajattelee, että no eipä näy opettajaa paljon kiinnostavan. Mutta ku kysymys ei oo siitä vaan ärsyttää koko jäykkä tilaisuus. Enemmän vaikka kahdenkeskeisiä tapaamisia vanhempien kanssa. Niistä saa parhaiten irti, sillä silloin voi vastata miten heidän lapsella koulussa oikein menee.

      • huono yritys

        joopa joo... tämä ei todellakaan ole opettajan kirjoittamaa tekstiä!


      • Luokanopettaja X
        huono yritys kirjoitti:

        joopa joo... tämä ei todellakaan ole opettajan kirjoittamaa tekstiä!

        Kopioin vaan ensimmäisen viestin ja vaihdoin muutaman sanan. Varmaan huomasitkin.
        Vanhempainillat ovat pääasiassa ihan kaameita tilaisuuksia juuri ensimmäisen viestin kirjoittaneen kaltaisten vanhempien vuoksi.


    • Samoin ajatteleva

      Ymmärrän kyllä, että kun puhutaan jostain yhteisestä hankkeesta, esimerkiksi luokkaretki tms, niin silloin on hyvä pitää vanhempainilta. Mutta turhauttaa uhrata ilta istumalla ja kuuntelemalla opettajan kertomana normaalista koulupäivästä, jonka kuulee joka päivä omalta lapseltaan. Eli menisin mieluiten vain sellaisiin vanhempainiltoihin, joissa päätetään jotain tai neuvotellaan jostain. Tai vaikka sellaiseen, jossa vain jutellaan ja tutustutaan toisiin. Mutta ei yhtään nappaa kuunnella jotain puhetta ihan turhasta.

      • niin..

        Eikä kiinnosta kuunnella sellaisia juttuja, että kivasti on mennyt ja ihana luokka. Totuus on kuitenkin toinen, kiusaamista on ollut, luokka välillä aivan hirveä.. ope saa huutaa oppilaille naama punaisena jne.

        Miksi ope ei kerro totuutta. Yhdessä sitten mietittäisiin parannuskeinoja. Se olisi helpompaa, kun tiedettäisiin mihin puuttua.

        Vanhempainillan jälkeen kotona kerrotaan lapsille, että ope siellä kehui teitä, niin lapset ajattelevat, että saa jatkaa samaa rataa.


      • ope
        niin.. kirjoitti:

        Eikä kiinnosta kuunnella sellaisia juttuja, että kivasti on mennyt ja ihana luokka. Totuus on kuitenkin toinen, kiusaamista on ollut, luokka välillä aivan hirveä.. ope saa huutaa oppilaille naama punaisena jne.

        Miksi ope ei kerro totuutta. Yhdessä sitten mietittäisiin parannuskeinoja. Se olisi helpompaa, kun tiedettäisiin mihin puuttua.

        Vanhempainillan jälkeen kotona kerrotaan lapsille, että ope siellä kehui teitä, niin lapset ajattelevat, että saa jatkaa samaa rataa.

        Jos vanhempainiltoja ei pidettäisi niin eikös sitten vanhemmat olisi sitä mieltä, ettei opettajia kiinnosta pitää yhteyksiä koteihin tms.? Ei vanh.ilta mikään pakollinen vanhemmille ole, mutta näin opettajana olisi mukava nähdä mahdollisimman moni vanhempi siellä (edes joskus). Yleensähän sellaiset eivät käy, joille sitä asiaakin saattaisi enemmän lapsesta olla.


      • Ei keskustelua
        ope kirjoitti:

        Jos vanhempainiltoja ei pidettäisi niin eikös sitten vanhemmat olisi sitä mieltä, ettei opettajia kiinnosta pitää yhteyksiä koteihin tms.? Ei vanh.ilta mikään pakollinen vanhemmille ole, mutta näin opettajana olisi mukava nähdä mahdollisimman moni vanhempi siellä (edes joskus). Yleensähän sellaiset eivät käy, joille sitä asiaakin saattaisi enemmän lapsesta olla.

        Itse kannatan ennemin vanhempien ja opettajan keskenäistä tapaamista, jossa puhutaan vanhempia kiinnostavista asioista, eli lähinnä heidän omasta lapsestaan.

        Ei kukaan edes kehtaa ottaa esille oman lapsen henkilökohtaisia asioita tilaisuudessa, jossa on paikalla kaikkien luokan lasten vanhemmat.

        Vanhempain illassa puhutaan asioista yleisellä tasolla, kuten koulun säännöistä yms. asiaa, jonka voisi yhtä hyvin toimittaa yhdellä A4:lla


    • turhaa löpinää

      Meillä koulu järjestää pari kertaa vuodessa vanhempian illan, jossa on mukana useiden luokkien vanhemmat samaan aikaan. Mielestäni täydin turhia tilaisuuksia, minua ei juurikaan kiinnosta yleinen läpinä kolun rakennushankkeista tai tuntikehyksen muutoksista, vaan oman lapsen kouluasiat.

      Ehkä joku kokee tarpeelliseksi kahden tunnin kalvosulkeiset, mutta itse käyn mielummin varttitunnin keskustelun opettajan kanssa kahden.

      • ovat tärkeitä

        kyllä ne rakennushankkeet ja tuntikehykset vaikuttavat sinunkin lapsesi kouluelämään!!turha sitten perästä valittaa miks näin eikä niin,jos ei alunperinkään ole kiinnostanut kuunnella,tai vaikuttaa.
        Mielestäni vanhempainillat ovat ihan tarpeellisia.Riippuu rehtorista millaisiksi ne tekee,esim.aiheet,vierailijat.On hyvä että joskus yleisesti koko koulun vanhemmat (suurin osa) on paikalla kuulemassa koulumaailman uutisia.Lapsilta eivät välttämättä koko totuutta kerro kotona!On hyvä aikuisten kesken välillä keskustella asioista.


      • keskustelisi

        vartin jokaisen opettamansa lapsen asioista, ei muuta ehtisi tehdäkään... Aineenopettajat saattavat opettaa satoja eri oppilaita samaan aikaan, joten minun mielestäni ainakin kätevintä on, että tullaan vanhempainiltaan jos asiaa opettajalle on, eikä jatkuvasti sopia kahdenkeskisiä keskusteluja erikseen.


      • Täysin turhaa
        ovat tärkeitä kirjoitti:

        kyllä ne rakennushankkeet ja tuntikehykset vaikuttavat sinunkin lapsesi kouluelämään!!turha sitten perästä valittaa miks näin eikä niin,jos ei alunperinkään ole kiinnostanut kuunnella,tai vaikuttaa.
        Mielestäni vanhempainillat ovat ihan tarpeellisia.Riippuu rehtorista millaisiksi ne tekee,esim.aiheet,vierailijat.On hyvä että joskus yleisesti koko koulun vanhemmat (suurin osa) on paikalla kuulemassa koulumaailman uutisia.Lapsilta eivät välttämättä koko totuutta kerro kotona!On hyvä aikuisten kesken välillä keskustella asioista.

        Mitä järkeä on raahata paikalle kaikkia vanhempia, koska heillä ei ole mitään osaa tai arpaa rakennushankkeisiin eikä tuntikehyksiin, niistä päätetään ihan muualla. Jos joku remontti vaikuttaa koulun luokkajärjestelyihin, niin siitä riittää lappu kotiin, eikä asialla ole kotiväkeen mitään vaikkutusta.

        Mutta kuten sanotaan, tehokkain keino vaientaa soraäänet, on järjestää julkinen tilaisuus, jossa jokainen saa sanoa mielipiteensä.


      • Sami_
        keskustelisi kirjoitti:

        vartin jokaisen opettamansa lapsen asioista, ei muuta ehtisi tehdäkään... Aineenopettajat saattavat opettaa satoja eri oppilaita samaan aikaan, joten minun mielestäni ainakin kätevintä on, että tullaan vanhempainiltaan jos asiaa opettajalle on, eikä jatkuvasti sopia kahdenkeskisiä keskusteluja erikseen.

        Meidän koulussa opettajilta on löytynyt aina halukkaille se varttitunti aikaa. Jos luokassa on 25 lasta ja opettaja varaa kaksi vartin aikaa päivässä, niin koko luokka on läpikäyty kolmessa viikossa. Ei mikään ylivoimainen tehtävä suoritettavaksi kerran vuodessa.


      • thinker thinker
        Sami_ kirjoitti:

        Meidän koulussa opettajilta on löytynyt aina halukkaille se varttitunti aikaa. Jos luokassa on 25 lasta ja opettaja varaa kaksi vartin aikaa päivässä, niin koko luokka on läpikäyty kolmessa viikossa. Ei mikään ylivoimainen tehtävä suoritettavaksi kerran vuodessa.

        Sehän on ihan helppo nakki... Ope suhaa kolmen viikon ajan koululla joka ilta. Eihän opella ole lapsia, että pitäisi viedä harrastuksiin, eikä opella varsinkaan ole omia harrastuksia. Openhan kuuluu pyhittää vapaa-aikansakin palvellakseen vanhempia.

        Joskus voisi edes yrittää astua open saappaisiin, ennen kuin heittelee näitä ehdotuksia. Tekisitkö sinä oman työsi ohella tuollaisen pienen kolmen viikon urakan joka ilta? Siis urakan, josta EI makseta palkkaa! Ja niiden varttien lisäksi opella lienee joka ilta ne normaalit tuntien valmistelupuuhat!


      • saattaa olla
        Sami_ kirjoitti:

        Meidän koulussa opettajilta on löytynyt aina halukkaille se varttitunti aikaa. Jos luokassa on 25 lasta ja opettaja varaa kaksi vartin aikaa päivässä, niin koko luokka on läpikäyty kolmessa viikossa. Ei mikään ylivoimainen tehtävä suoritettavaksi kerran vuodessa.

        se 25 oppilasta, mutta puhuinkin aineenopettajista esim. yläasteella. Mitenkäs ne kahdenkeskiset jutustelut sitten järjestetään, kun lasta opettaa yli 10 opettajaa? Jutteletko itse kaikkien kanssa sen vartin mielelläsi?


    • kanssa inhotaan

      minua myös v.....aa nuo vanhempainillat. Varsinkin kun niissä on yleensä tapana leikittää tai pistää vanhemmat tekemään jotain "hauskoja" leikkaa-liimaa tehtäviä. Jos ei näistä kumpaakaan, niin ainakin joku ryhmäkeskustelu on listalla.
      Minua kyllä kiinnostaa miten lapsellani koulussa menee, mutta olen jo itse leikki-iän ohittanut.

      Opettajan kanssa käytävät keskustelut ovat sitten asia erikseen, ne ovat tarpeellisia.

    • ole...

      jäykkisiltoja :) Vanhemman lapsen luokassa on vanhemmillakin hyvä yhteishenki, nuoremman lapsen luokassa taas on ehkä hiukka jäykempää, mutta ehkäpä nämä vanhemmat eivät ole vielä oppineet talon tavoille ;) Tai joukossa on paljon epäaktiivisia vanhempia, jotka eivät ole kaikki olleet edes ensimmäisessäkään vanhempainillassa. Poissaolo ei siis voi johtua siitäkään, etteivät olisi vanhempainillassa viihtyneet, kun eivät ole edes kokeilleet.

      Ja muuten... Tässä kaupungissa on tapana järjestää vain 2 kertaa vuodessa vanhempainillat, paitsi lasteni koulu tekee siinä poikkeuksen. Vanhhempainiltoja on vanhemman luokalla yleensä kerran kuussa ja nuoremmalla suunnilleen kerran kahdessa kuussa. Tilanteesta riippuen useamminkin.

      • Luokanopettaja37

        Jos vanhempainiltaan ei jaksa mennä, niin voi ihan hyvin olla menemättä. Minä ainakin opettajana ymmärrän syyt olla menemättä noihin iltoihin, joissa yleensä esitellään ops, koulun järjestyssäännöt jne. Ts asiat, jotka löytyvät esim. koulun nettisivuilta.

        Ne vanhempainillat ovat vapaaehtoisia, ja koska elämme vapaassa maassa, niihin ei tarvitse mennä. Muutenkin jokainen perhe eläköön sellaista elämää, josta pitää.

        Vanhempainvartteja suosittelen, jos lapsella on vähänkin ongelmia koulussa (oppiaineeet tms.). Mutta tosiaan vanhempainilloista: ne ovat totaalisen vapaaehtoisia.

        Ihan rennosti vain. Jokainen vanhempi omalla tyylillään!

        OPSKA


      • selvä viesti
        Luokanopettaja37 kirjoitti:

        Jos vanhempainiltaan ei jaksa mennä, niin voi ihan hyvin olla menemättä. Minä ainakin opettajana ymmärrän syyt olla menemättä noihin iltoihin, joissa yleensä esitellään ops, koulun järjestyssäännöt jne. Ts asiat, jotka löytyvät esim. koulun nettisivuilta.

        Ne vanhempainillat ovat vapaaehtoisia, ja koska elämme vapaassa maassa, niihin ei tarvitse mennä. Muutenkin jokainen perhe eläköön sellaista elämää, josta pitää.

        Vanhempainvartteja suosittelen, jos lapsella on vähänkin ongelmia koulussa (oppiaineeet tms.). Mutta tosiaan vanhempainilloista: ne ovat totaalisen vapaaehtoisia.

        Ihan rennosti vain. Jokainen vanhempi omalla tyylillään!

        OPSKA

        oli hyvin ja selkeästi asiat sanottu!Täysin samaa mieltä.Miksi valittaa kun ei ole pakko mennä.

        Itse ole 10 vuoden ajan kaikki vanhempainillat käynyt,kertaakaan en ole turhaan siellä istunut.
        Suosittelen etenkin eka ja tokaluokkalaisten vanhemmille osallistua iltoihin.


    • tunnelmaan

      Eihän ole kai tarkoitus että ope vain puhuu ja vanhemmat kuuntelee. Kyllä tässä jokainen voi vähän vilkaista omaan napaansa. Mitä kukin itse tekee tunnelman hyväksi? Kai sitä nyt edes yksi yleinenkin kysymys löytyy koskien oman lapsen koulunkäyntiä. Tietää edes minkä näköisiä muut vanhemmat on.

      Eikä liene paljon vaadittu että "uhraa" yhden illan lukukaudessa lapsen koululle? Mikä olisi tärkeämpi juttu sille illalle?

    • sinulla joka et tule

      vanhemmat, jotka eivät tule, ovat juuri niitä vanhempia, joiden siellä pitäisi olla... eli kun puhutaan luokan ongelmista, säännöistä jne. niin juuri ne, joiden olisi erityisen hyvä tietää näitä asioita, puuttuvat paikalta... sitten siellä istuu kuuntelemassa joukko vanhempia, joiden lapsilla ei ole oikeastaan mitään ongelmia muutenkaan näissä asioissa...

      • täällä

        Saman olen itsekin huomannut urani aikana, eli vanhemmat, jotka eivät tule, ovat juuri niitä vanhempia, joiden siellä pitäisi olla...

        Lisäksi käsittääkseni vanhempainillat ovat lakisääteisiä, ainakin meidän koulussamme / kaupungissa pitää vähintään yksi vanhempainilta vuodessa järjestää. Tilaisuus kestää tunnin-puolitoista, tuskin siis kauhea uhraus keneltäkään. Omissa vanhempainilloissani ei leikitä eikä askarrella, pidän illan alkusyksystä ja kerron alkavan lukuvuoden keskeisistä koulunkäyntiin liittyvistä asioista. En myöskään halua olla itse koko aikaa äänessä, vaan pyrin herättelemään myös vanhempia keskusteluun. Varsinkin sitten kun vanhemmat ovat tulleet toisilleen tutummiksi (nyt 3. luokka), ilmapiirikin on illoissa rennompi ja vanhemmat ottavat keskusteluun aktiivisemmin osaa.

        Vanhempainillan lisäksi tapaan jokaisen vanhemman lukuvuoden aikana vähintään kerran kahden kesken (20-30 min), tarvittaessa useamminkin (aina voi soittaa / viestittää haluavansa tavata, jos tuntee siihen olevan tarvetta).


    • Anonyymi

      Kävin yksityisen keskikoulun. Avioeroperheen lapsena sain asemani mukaiset huonot todistusnumerot. Keskikoulun päästötodistuksessa lukuaineet 6,9, kaikki aineet 7,0.
      Amiksessa narsistinen äitini nuoli opettajia ja kertoi taustani ja että minua sai kohdella kovasti. Sainkin aina todistukseeni tasoani huonomman arvosanan. Olin siis gaussin käyrää tasoittava luvalla aliarvostettu koululainen.
      Onneksi teknillinen oppilaitos oli oikeudenmukainen. Jatkoin yliopistoon, olen suorittanut ylemmän tutkinnon yliopistossa.
      Miettikää vanhemmat mitä puhutte lapsestanne! Usein pois jääminen on parempi ratkaisu kuin narsistinen machoilu esim. yksinhuoltajuudella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe