on jälleen Kärppien hallussa. Nyt voidaan sitten jännittää, että kuinka ylivoimaisesti Kärpät voittaa runkosarjan, tekeekö Kärpät taas piste-ennätyksen ja kuinka uskomaton positiivinen maaliero Kärpille tulee.
Itseoikeutettu kärkipaikka
21
807
Vastaukset
Niin ja tämän kun ei pitänyt olla mikään välikausi, jolloin seuroilla provinssista on mahdollista pärjätä. Saas nähdä onko tämä sittenkin sellainen välikausi, jolloin pääkaupunkiseudun seurat ottavat kevyemmin. Sehän olisi niinku viides välikausi putkeen.
- kärppäfani-
Tätä Hyden viestiä ei sovi hukata: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000822&posting=22000000016157660
Kyllä se viimekautinen Jokerien matalalento säälitti. Tätytyy myöntää, että olen tyytyväinen, kun Jokerit on taas tarjoamassa vastusta Kärpille. Toivon, että Kärpät ja Jokerit kohtaavat jälleen pudotuspeleissä - ja perinteiden mukaisesti Kärpät vetää pidemmän korren.
- Laura1
Oishan se hienoa tuulettaa rinta rottingilla,mutta olen varovainen ja realisti kuitenkin. Jokerit on samalla pistemäärällä kakkosena,joten ei tässä ylivoimasta mitään tietoo oo.Usea peli on ollu ihan hilkulla. Nyt kun sairaslistakin kasvaa Loposen myötä,niin huolten mustia pilviä nousee taivaanrantaan:(
En usko kenenkään olevan ylivoimainen.Tasaista vääntöä,jossa ei ketään tule pitää itsestään selvyytenä. Asennevammaiset katoaa aika pian lätkän tämän kauden menestyskartalta.
Mukavaahan se on sun positiivisuus ja kyllä mä jo vähän visioin tuota tusinan voittoputkeakin,mutta mutta..peli kerrallaan..peli kerrallaan:)Jyp ja Lukko ovat osoittaneet,että ei se voitto niin helposti tule.- kärppäfani-
huolettaa. Kun vertaa viimekautiseen, niin on päivänselvää, ettei Kukkosta, Lehtosta ja Vallinia ole korvattu. Ja nyt vielä Loposen loukkaantuminen... Mutta ihmettelen kyllä suuresti, jos pakistoon ei tule vahvistusta. Eiköhän sellainen vielä tule. Sen, että Majesky hommattiin tilapäiseksi vahvistukseksi, luulisi viestivän, että tämänhetkisen pakiston ei katsota riittävän.
Hyökkäys Kärpillä on jälleen rautaista luokkaa. Etenkin sentterikaarti on uskomattoman kova: Viuhkola ja Bros ovat liigan ehdotonta eliittiä ja Sahlstedtkin näyttää olevan pääsemässä vanhaan vireeseen, eli samaan eliittijoukkoon. Paakkolanvaarassa taas on potentiaalia.
Ainut ongelma on se, että tärkein satavarma maalitykki Hyvönen on telakalla kauan - saa nähdä, pääseekö hän keväällä tarpeeksi hyvään kuntoon, kun pudotuspelit. Pleijareissa on aiemmin nähty, että keskinkertaiset maalintekijät eivät riitä. Tenki teki joka kevät ratkaisevia maaleja. Toki tuo sentterikolmikkokin maalinteon taitaa, mutta he eivät ole kuitenkaan satavarmoja snipereita.
Maalivahtipuolella voi olla kohta positiivinen ongelma, jos Chiodo pääsee kuntoon. Tarkki ja Chiodo ovat molemmat ykkösvahdiksi kelpaavia.
Sanoisin, että jos ja kun jokin todellinen vahvistus (esim. Boumedienne) saadaan pakistoon, niin mestaruudesta taistellaan tiukasti. - Laura1
kärppäfani- kirjoitti:
huolettaa. Kun vertaa viimekautiseen, niin on päivänselvää, ettei Kukkosta, Lehtosta ja Vallinia ole korvattu. Ja nyt vielä Loposen loukkaantuminen... Mutta ihmettelen kyllä suuresti, jos pakistoon ei tule vahvistusta. Eiköhän sellainen vielä tule. Sen, että Majesky hommattiin tilapäiseksi vahvistukseksi, luulisi viestivän, että tämänhetkisen pakiston ei katsota riittävän.
Hyökkäys Kärpillä on jälleen rautaista luokkaa. Etenkin sentterikaarti on uskomattoman kova: Viuhkola ja Bros ovat liigan ehdotonta eliittiä ja Sahlstedtkin näyttää olevan pääsemässä vanhaan vireeseen, eli samaan eliittijoukkoon. Paakkolanvaarassa taas on potentiaalia.
Ainut ongelma on se, että tärkein satavarma maalitykki Hyvönen on telakalla kauan - saa nähdä, pääseekö hän keväällä tarpeeksi hyvään kuntoon, kun pudotuspelit. Pleijareissa on aiemmin nähty, että keskinkertaiset maalintekijät eivät riitä. Tenki teki joka kevät ratkaisevia maaleja. Toki tuo sentterikolmikkokin maalinteon taitaa, mutta he eivät ole kuitenkaan satavarmoja snipereita.
Maalivahtipuolella voi olla kohta positiivinen ongelma, jos Chiodo pääsee kuntoon. Tarkki ja Chiodo ovat molemmat ykkösvahdiksi kelpaavia.
Sanoisin, että jos ja kun jokin todellinen vahvistus (esim. Boumedienne) saadaan pakistoon, niin mestaruudesta taistellaan tiukasti.Kyllä nyt on ollu tosiaan kalliita "pelien lunnaat"Loponen poissa ties kuin kauan. Oisko Boumedienneen oikeesti mahiksia?Siinä ois mun silmissä melkoinen pelastus pulassa olevalle pakistolle!Toivottavasti KJ on hereillä asian suhteen!!Tuollaista miestä ovat vailla kyllä muutkin joukkueet. Tähän asti olen ollut erittäin tyytyväinen Kojon hankintoihin.Siinä meillä synkkaa yhteen maku täysin:)
Hyökkäys on laatukamaa, joten sillä puolella kaikki ok.Piku sais kyllä tulla vielä enemmän esiin kuin on tullut.Uskon,että kun pelit kovenee niin Pikun tilastot senkun paranee:)
Keväällä on aina riskin paikka se,kun mukaan tulee pelaaja,joka on ollut pitkään poissa.Tuntuma voi olla hakusessa ja siihen ei ois kuitenkaan tavallaan enää aikaa totuttautua vaan iskettävä välittömästi. Kumpa Hannes ois kaikin puolin terässä,niin syvä helpotuksen huokaus pääsis ainakin mun huulilta.
Kärpillä on ollu kyllä monta vähältä piti-tilannetta. Aivan kuin joukkue ei ois kurinalainen koko peliä.Aina jossain vaiheessa lepsuttelua.Noo..eiköhän rintama tiivisty kun tarve vaatii:)
Mikään ei tule ilman eikä helpolla, mutta uskon,että Kärpät on mitaliporukkaa ja jos saa avainpelaajansa pitää terveinä ja terässä,niin mestaruus on täysin mahdollinen saavutus.
- säkäpätkä
Luulempa että Tuomas Tarkki lähtee NHL:ään ennen joulua. Tuskimpa Kärpät on muistaneet tarkistaa sopparia elikka paalua lisää.
- Pelataas pelit ensin..
Leijuminen on varmasti ihan mukavaa. Palaa takaisin maan pinnalle. Pelejä rutkasti jäljellä, tiedän toki kaamoksen vaikutuksen ajatusten juoksuun..
Vaikka kärkipaikka onkin Kärpillä, niin itse pelisuoritukset huolestuttaa. Kärppien peli on itse asiassa ollut heikkenemään päin ja joukkue tuntuu hakevan tilastotappiota. Kolmessa viime ottelussa vastustaja on ollut pirteämpi ja yritteliäämpi, mutta Kärpät on vääntänyt voittoihin tarvittavat osumat rutiinilla.
Lukkoa vastaan Kärpät pelasti tuomarit. JYPiä vastaan Kärpät pelasti rankut. KalPaa vastaan Kärpät pelasti vastustaja itse. Tässä alkaa pelastajat loppua ja todennäköistä on, että seuraava vastustaja vie pisteet. Tietysti on hyvän joukkueen merkki, että voitetaan huonollakin pelillä.- Laura1
Tuli viimeks eilisestä pelistä mulle viestiä,että Kärpät on ollu todella laiskalla otteella liikkeessä. Ei tiedä hyvää.Mitä sitte pitäs tehdä,että se vastustamaton pohjoisen juna raivais komeasti tiensä eteenpäin?Pitäskö tulla tarpeeksi monta häviötä,että alkaisi tempo muuttua ja asenteet.Niistä kai osiltaan on myös kyse?
Joka tapauksessa se on sanottava,että viime kauden Kärpät oli todella unelmajoukkue,jonka valmentajan keskinkertaisuus pilasi tyystin.Vaikka KJ tekeekin parhaansa, häntä ei voi mielestäni lukea valmentajasuuruuksiin.Enhän mä tiedä valmennuksen hienouksista mitään,mutta näänhän mä sen,mitä pelikentällä tapahtuu ja luotan silmiini!
Tällä menolla mestaruutta ei tule, muutosta on tapahduttava. Onko Kojo sitten se persoona,jolla on riittävästi vaikutusvaltaa ja kykyä motivoida joukkue terävimpään iskuunsa?Kärpät ei ole näyttänyt ollenkaan sitä parastaan,mihin se tälläkin joukkueella kykenee.Mistä se nälkä voittoihin saadaan..tuhannen taalan kysymys.
Voi olla että tupsukorvat vie seuraavas matsis ja voi olla niinkin,että se ois vaan hyväksi. Terävyys ja viimeiseen asti asioiden hoitaminen ei ole mallillaan. voitoista huolimatta.
Olen kanssasi samaa mieltä,että ryhtiliike tarvitaan,mutta kuka sitä vetää kunnolla.Toivottavasti Kojo sittenkin pystyy löytämään vielä uuden vaihteen,joka uinuu vielä jossain "ikiroudan uumenissa"
Hilkkupelejä on ollut liian paljon. - kärppäfani-
Laura1 kirjoitti:
Tuli viimeks eilisestä pelistä mulle viestiä,että Kärpät on ollu todella laiskalla otteella liikkeessä. Ei tiedä hyvää.Mitä sitte pitäs tehdä,että se vastustamaton pohjoisen juna raivais komeasti tiensä eteenpäin?Pitäskö tulla tarpeeksi monta häviötä,että alkaisi tempo muuttua ja asenteet.Niistä kai osiltaan on myös kyse?
Joka tapauksessa se on sanottava,että viime kauden Kärpät oli todella unelmajoukkue,jonka valmentajan keskinkertaisuus pilasi tyystin.Vaikka KJ tekeekin parhaansa, häntä ei voi mielestäni lukea valmentajasuuruuksiin.Enhän mä tiedä valmennuksen hienouksista mitään,mutta näänhän mä sen,mitä pelikentällä tapahtuu ja luotan silmiini!
Tällä menolla mestaruutta ei tule, muutosta on tapahduttava. Onko Kojo sitten se persoona,jolla on riittävästi vaikutusvaltaa ja kykyä motivoida joukkue terävimpään iskuunsa?Kärpät ei ole näyttänyt ollenkaan sitä parastaan,mihin se tälläkin joukkueella kykenee.Mistä se nälkä voittoihin saadaan..tuhannen taalan kysymys.
Voi olla että tupsukorvat vie seuraavas matsis ja voi olla niinkin,että se ois vaan hyväksi. Terävyys ja viimeiseen asti asioiden hoitaminen ei ole mallillaan. voitoista huolimatta.
Olen kanssasi samaa mieltä,että ryhtiliike tarvitaan,mutta kuka sitä vetää kunnolla.Toivottavasti Kojo sittenkin pystyy löytämään vielä uuden vaihteen,joka uinuu vielä jossain "ikiroudan uumenissa"
Hilkkupelejä on ollut liian paljon.Viime kausinahan on ollut tapana valitella siitä, miten laiskasti Kärpät pelaa. Mutta jotenkin niitä voittoja on vain puolivaloillakin otettu, runkosarja voitettu kaksi kertaa putkeen ja oltu mitaleilla neljänä peräkkäisenä kautena. Tulokset puhuvat puolestaan. Ja olen 99%:sen varma, että Kärpät löytyy jälleen tällä kaudella runkosarjan kahden kärjestä. Pudotuspelit tietysti ovat aina arvoituksellisia.
Laura1 kirjoitti:
Hilkkupelejä on ollut liian paljon.Viime keväänä Kärpät kaatui maalivahtipeliin, ei valmentajaan. On totta, että ässät olisi ollut kaadettavissa kakkosmaalivahdillakin, mutta siitä huolimatta olennainen ero joukkueiden välillä oli maalivahtipeli.
Omasta mielestäni Jalosta ei olla vielä katsottu mikä hän on miehiään. Kärpissä hänellä on ollut vahvat ryhmät, joilta on oikeutetusti odotettu menestystä. Toisaalta kaksi mitalia on hyvä näyttö, sitäkään ei voi kiistää. Minusta tämä kausi on hyvinkin haasteellinen Jaloselle. Joukkue on kokemattomampi kuin edellisillä kausilla ja se antaa valmentajalle omat haasteensa.
Sekin kannattaa huomioida, että Kärpät on taktisesti uusiutunut. Kärpät on aika mutkattomasti alkanut toteuttaa ns keskialueen lyhytsyöttöpeliä, jossa hyökkäys tapahtuu ketjun osalta yhtenä rintamana. Viime kaudella hyökkäyksiä haettiin enemmän laitureiden kautta harppuunamaisesti. Nyt kiekkoa pyritään pelaamaan enemmän keskeltä senttereiden kautta.
Nyt nähtynä voi vetää sellaiset johtopäätöset, että taktisesti Jalonen on ajan tasalla. Pelaajien kehittäjänä hän on ottanut askeleen eteenpäin, sillä nuoremmat pelaajat ovat saaneet yhä enemmän vastuuta. Kolmas osa-alue, pelaajien valmistaminen otteluihin, tuottaa vielä ajoittain ongelmia. Liian paljon nähdään rutiinisuorituksia, mikä saa ihmettelemään, missä on taistelu ja peli-ilo. Kevääseen on toki aikaa ja monet ylä- ja alamäet ehtii vielä tulla vastaan.kärppäfani- kirjoitti:
Viime kausinahan on ollut tapana valitella siitä, miten laiskasti Kärpät pelaa. Mutta jotenkin niitä voittoja on vain puolivaloillakin otettu, runkosarja voitettu kaksi kertaa putkeen ja oltu mitaleilla neljänä peräkkäisenä kautena. Tulokset puhuvat puolestaan. Ja olen 99%:sen varma, että Kärpät löytyy jälleen tällä kaudella runkosarjan kahden kärjestä. Pudotuspelit tietysti ovat aina arvoituksellisia.
Itse mietin viime keväänä kauan Ässä-tappioiden syitä. Yhtenä syynä pidän sitä, että runkosarjan loppu oli Kärpille liian helppo. Kärpät repi eron muihin joukkueisiin ihan runkosarjan lopussa. Samaan aikaa esimerkiksi Kerho tuntui konttaavan syvällä suossa. Pudotuspeleissä olikin sitten toisin päin. Uhrasiko esimerkiksi Kerho runkosarjan lopun pudotuspelimenestyksen hyväksi? Vedettiinkö Hämeenlinnassa kovaa treeniä runkosarjan lopulla? Runkosarja on lahjomaton. Sen voittaa taitavin joukkue. Pleijareissa taas pärjää se joukkue, joka eniten haluaa voittaa. Sen opetti viime keväänä Ässät ja sitä oppituntia ei ole vara unohtaa. Itse asiassa TuTokin on ihan saman läksyn opettanut aikoinaan.
- Laura1
kärppäfani- kirjoitti:
Viime kausinahan on ollut tapana valitella siitä, miten laiskasti Kärpät pelaa. Mutta jotenkin niitä voittoja on vain puolivaloillakin otettu, runkosarja voitettu kaksi kertaa putkeen ja oltu mitaleilla neljänä peräkkäisenä kautena. Tulokset puhuvat puolestaan. Ja olen 99%:sen varma, että Kärpät löytyy jälleen tällä kaudella runkosarjan kahden kärjestä. Pudotuspelit tietysti ovat aina arvoituksellisia.
Eihän Kärpät ole vielä edes näyttänyt koko arsenaaliaan!En mäkään usko,että Kärpät putois jatkostaja varmasti on kärkipäässä runkosarjas,mutta HALUAN nähdä sen Kärppälauman,jonka jokainen osa-alue on käytetty pelin hyväksi. Sellaisen valkun ku jostain saatas peräsimeen jossain vaihees,niin vois monelta Kärppäfaniltakin suu loksahtaa auki sen suhteen,mikä potentiaali on ollut uinumassa koko ajan!Uskoisin,että esim.JJ sais enemmän irti porukasta,mutta sm-liigan valkun hommiin hän ei enää jouda, kun muut ympyrät kutsuu muutenki. KJ:n pitäs saada se energia esille.Nyt ollaan kuin siestalla!
Kärppien laaja materiaali on niin hyvä,että sillä ponnistetaan pitkälle jo tällä tavoinkin,mutta ainoa toiveeni on nähdä joukkue,joka on ns."liekeissä"Sitä ei oo näkyny, milloin se näkyy?! - Laura1
rosewater kirjoitti:
Viime keväänä Kärpät kaatui maalivahtipeliin, ei valmentajaan. On totta, että ässät olisi ollut kaadettavissa kakkosmaalivahdillakin, mutta siitä huolimatta olennainen ero joukkueiden välillä oli maalivahtipeli.
Omasta mielestäni Jalosta ei olla vielä katsottu mikä hän on miehiään. Kärpissä hänellä on ollut vahvat ryhmät, joilta on oikeutetusti odotettu menestystä. Toisaalta kaksi mitalia on hyvä näyttö, sitäkään ei voi kiistää. Minusta tämä kausi on hyvinkin haasteellinen Jaloselle. Joukkue on kokemattomampi kuin edellisillä kausilla ja se antaa valmentajalle omat haasteensa.
Sekin kannattaa huomioida, että Kärpät on taktisesti uusiutunut. Kärpät on aika mutkattomasti alkanut toteuttaa ns keskialueen lyhytsyöttöpeliä, jossa hyökkäys tapahtuu ketjun osalta yhtenä rintamana. Viime kaudella hyökkäyksiä haettiin enemmän laitureiden kautta harppuunamaisesti. Nyt kiekkoa pyritään pelaamaan enemmän keskeltä senttereiden kautta.
Nyt nähtynä voi vetää sellaiset johtopäätöset, että taktisesti Jalonen on ajan tasalla. Pelaajien kehittäjänä hän on ottanut askeleen eteenpäin, sillä nuoremmat pelaajat ovat saaneet yhä enemmän vastuuta. Kolmas osa-alue, pelaajien valmistaminen otteluihin, tuottaa vielä ajoittain ongelmia. Liian paljon nähdään rutiinisuorituksia, mikä saa ihmettelemään, missä on taistelu ja peli-ilo. Kevääseen on toki aikaa ja monet ylä- ja alamäet ehtii vielä tulla vastaan.Olen yrittänyt hillitä kärkästä kieltäni KJ:n suhteen, mitä en tehnyt viime keväänä=)Toisaalta oon senki todennu,että KJ on tehny ny hyviäkin asioita, kuten esim.pelaajavalinnat ovat olleet todella mieleeni!Lisäksi tuo junnuille mahdollisuus-juttu on hieno homma!
Mä en varmastikaan tiedä pelin hienouksista lähellekään sitä kuin sä,mutta mun mielestä KJ on ns.ratsastanut aallon harjalla,jonka toiset valkut ovat aikaan saaneet ja nyt on se kausi,jolloin on todella seisottava omilla opeillaan.KJ:n varsinainen tulikoe.Uusiutunut joukkue on tietysti haaste,mutta samalla myös mahdollisuus.Se ei aina ole edes pahasta.
Jotain peleistä puuttuu.Jos hän onkin teoriaa kehitelly niin kipinä on unohtunu ja se on kaiken a ja o.Siltä minusta ny tuntuu. Jotenkin hengetöntä menoa.Pitääkö tässä todella olla jonku sortin sadomaso ja toivoa tappioputkea,että se opettais jotain!!En tietysti sitä toivo,mutta jos muu ei auta,niin se putki ny sitten eikä keväällä:)
Kärppien puolustus viime keväänä oli yksinkertaisesti superluokkaa,jota ei saatu hyödynnettyä. Jos se ois pelannu 100%:sti,nii Pietilä ois maalilla pärjänny ihan kohtuudella. Kärpät oli varjo entisestään.
Sitä aneemista sikermää en tälle periodille tahdo nähdä, vaikka se saikin pronssia,mutta totuus on,että Kärpillä oli joukkue,jonka ois pitäny kaikilla mittareilla viedä mestaruus, eikä siinä ollu enää kyse vaan Nikestäkään.Jossain meni pieleen,missä..valmentaja on sama,mutta katsotaan ny..en halua haukkua häntä ainakaan vielä maan rakoon.Annan mäkin mahdollisuuden,kun näyttäs ainakin yritystä olevan.
Jos joku,niin mä oisin iloinen,jos ne KJ:n "salatut kyvyt"nousis päivänvaloon. Kuten sanoit, kausi on aluillaan ja voi paljon tapahtua. Katsotaan ja tutkitaan ja sitten,jos syytä, hutkitaan;) - MeikäJorma
Laura1 kirjoitti:
Olen yrittänyt hillitä kärkästä kieltäni KJ:n suhteen, mitä en tehnyt viime keväänä=)Toisaalta oon senki todennu,että KJ on tehny ny hyviäkin asioita, kuten esim.pelaajavalinnat ovat olleet todella mieleeni!Lisäksi tuo junnuille mahdollisuus-juttu on hieno homma!
Mä en varmastikaan tiedä pelin hienouksista lähellekään sitä kuin sä,mutta mun mielestä KJ on ns.ratsastanut aallon harjalla,jonka toiset valkut ovat aikaan saaneet ja nyt on se kausi,jolloin on todella seisottava omilla opeillaan.KJ:n varsinainen tulikoe.Uusiutunut joukkue on tietysti haaste,mutta samalla myös mahdollisuus.Se ei aina ole edes pahasta.
Jotain peleistä puuttuu.Jos hän onkin teoriaa kehitelly niin kipinä on unohtunu ja se on kaiken a ja o.Siltä minusta ny tuntuu. Jotenkin hengetöntä menoa.Pitääkö tässä todella olla jonku sortin sadomaso ja toivoa tappioputkea,että se opettais jotain!!En tietysti sitä toivo,mutta jos muu ei auta,niin se putki ny sitten eikä keväällä:)
Kärppien puolustus viime keväänä oli yksinkertaisesti superluokkaa,jota ei saatu hyödynnettyä. Jos se ois pelannu 100%:sti,nii Pietilä ois maalilla pärjänny ihan kohtuudella. Kärpät oli varjo entisestään.
Sitä aneemista sikermää en tälle periodille tahdo nähdä, vaikka se saikin pronssia,mutta totuus on,että Kärpillä oli joukkue,jonka ois pitäny kaikilla mittareilla viedä mestaruus, eikä siinä ollu enää kyse vaan Nikestäkään.Jossain meni pieleen,missä..valmentaja on sama,mutta katsotaan ny..en halua haukkua häntä ainakaan vielä maan rakoon.Annan mäkin mahdollisuuden,kun näyttäs ainakin yritystä olevan.
Jos joku,niin mä oisin iloinen,jos ne KJ:n "salatut kyvyt"nousis päivänvaloon. Kuten sanoit, kausi on aluillaan ja voi paljon tapahtua. Katsotaan ja tutkitaan ja sitten,jos syytä, hutkitaan;)Kärppien "puolivaloilla" pelaaminen selittyy alkukaudesta ihan harjoituksien paljoudella, kun pelaajien on vaikea saada itsestään irti kaikkea.
Tappioputkea ei kannata toivoa sillä sieltä on vaikea nousta, eikä se toisi pelillisesti kuitenkaan sitä "kipinää".Kärppien pelissä on viime aikoina näkynyt Venäläisten kaltainen pelaajien "ylimiellisyys",pelataan itselle eikä joukkueelle ja tuo on juuri se mikä joukkuepelissä voi mennä pieleen.
Toinen asia mikä on "pielessä" on pelaajien paineet, tuntuu siltä että Kärppä pelaajien on vaikea suhtautua ennakkosuosikin asemaan.Tuntuu siltä kuin Kärppien olisi voitettava joka ikinen peli että kannattajat ja seurajohto olisi tyytyväinen,se on vaikeaa lähteä pakkovoiton tunteella pelaamaan. Laura1 kirjoitti:
Olen yrittänyt hillitä kärkästä kieltäni KJ:n suhteen, mitä en tehnyt viime keväänä=)Toisaalta oon senki todennu,että KJ on tehny ny hyviäkin asioita, kuten esim.pelaajavalinnat ovat olleet todella mieleeni!Lisäksi tuo junnuille mahdollisuus-juttu on hieno homma!
Jos joku,niin mä oisin iloinen,jos ne KJ:n "salatut kyvyt"nousis päivänvaloon. Kuten sanoit, kausi on aluillaan ja voi paljon tapahtua. Katsotaan ja tutkitaan ja sitten,jos syytä, hutkitaan;)Itse yritän olla tuomitsematta ketään yksilötasolla. Minusta esimerkiksi viime kevään tapahtumista saa koko joukkue kantaa kollektiivisesti vastuuta. Aina virheet voi yksilöidä ja valmentajan toimiakin voi tarkastella kriittisesti. Minusta olennaista on kuitenkin miten virheisiin reagoidaan. Opitaanko niistä vai uusitaanko samat virheet yhä uudestaan? Tässä on se pointti hyvän ja huonon valmentajan välillä. Mika Toivolalta vei meljä vuotta ennen kuin sai joukkueensa finaaleihin. Jukka Jaloselta vei kuusi vuotta saada Kerho mestariksi. Molemmat valmentajat oppivat koko ajan lisää joukkueestaan ja saivat ryhmistään enemmän irti. Tietysti Kärppien resurssit ovat hieman eri luokkaa, joten vaatimustasokin on korkeampi.
Pelin hienouksissa kannattaa luottaa aina ensiksi silmiinsä. Loppujen lopuksi hyvin harvat seuraavat jääkiekkoa taktisia huomiota tehden. Useimmat seuraavat kiekollista kaveria tai mahdollisia omia suosikkipelaajiaan. Joukkueen taktiikka on kuitenkin helppo hahmottaa. Puolustuskuvion näkee, kun kiekko on vastustajalla maalinsa takana. Tällöin voi katsoa mihin kuvioon joukkue asettuu. Yleisimmät kuviot ovat 1-2-2 ja 1-1-3. Sekin on hyvä katsoa montako pelaajaa menee esimerkiksi vastustajan alueelle karvaamaan, karvataanko yhdellä vai kahdella.
Kärpät esimerkiksi on taktisesti liigan kurinalaisimpia joukkueita. Yleensä viisikko on yhtenäisenä keskialueella puolustamassa ja tämä selittää sen, miksi Kärppiä vastaan tehdään vähiten maaleja. Kärpät vain puolustaa hyvin koko joukkueen voimin. Ei ole sattumaa, että toinen erinomainen joukkue tässä valossa on HPK. Kerhosta puhutaan taitavana ja hyökkäysvoittoista jääkiekkoa pelaavana joukkueena. Monesti vain unohdetaan, että Kerho pelaa erinomaista puolustuspeliä ja viisikkopuolustamista. Kerho on erikoistunut keskialueen kiekonriistoihin, josta se nopeasti kääntää pelin omaksi hyökkäykseksi. Kerho ja Kärpät on tässä ihan omaa luokkaansa SM-liigassa.
Viime kevään tapahtumiin palatakseni on hyvä huomioida mitä kentällä tapahtui taktisesti ja miten Jalonen siihen reagoi. Ässät lähti Kärppiä vastaan linjapuolustuksella. Tämä taktiikka on ikivanha ja siitä oli luovuttu 70-lukuun mennessä oikeastaan kaikkialla. Silti se on toimiva taktiikka ja esimerkiksi USA on sitä käyttänyt satunnaisesti MM-kisoissa jopa 90-luvulla. Sen etuna on yksinkertaisuus ja pelaajat oppivat sen nopeasti. Siihen on helppo turvautua silloin kun joukkueella ei ole aikaa ja mahdollisuuksia hioa monimutkaisia taktiikoita.
Ässät käytti siis linjaa, jossa miehitys oli ensin 1-4, josta vaihtui 4-1:een. Joukkueella oli siis kärkikarvaaja Kärppien kiekollista pelaaja vastaan muiden Ässä-pelaajien odotellessa linjassa omalla siniviivalla. Kärppien hyökätessä kärkikarvaaja vetäytyi linjaan ja samalla painottoman puolen pakki vetäytyi linjan taakse poimimaan Kärppien ränniin tai ristikulmaan heittämiä kiekkoja.
Linjapuolustuksen etuna on se että sitä on erittäin vaikea ohittaa kiekon kanssa. Sekin on hyvä muistaa, että melko monen joukkueen paras pakki on siniviiva. Se kun miehitetään, niin vastustajien hyökkäys vaikeutuu. Kärppien ja Ässien välisessä sarjassa Kärpät ei ensimmäisessä ottelussa keksinyt sitä tapaa millä Ässien linja olisi murrettu. Kärpät iski päätään seinään, menetti kiekot ja Ässät iski nopeilla harppuunoilla vastaan.
Tästä ensimmäisestä tappiosta vastuun saa kantaa Jalonen. Kärpät ei ollut yksinkertaisesti valmis Ässiä vastaan ensimmäisessä pelissä. Ässien taktiikka yllätti Kärpät ja se oli Toivolalta oikea neronleimaus. Linjapuolustus ei ollut Toivolan ainoa oivallus. Aivan yhtä tärkeä tekijä oli se, että aina kun Ässät sai kiekon, niin heidän toinen laiturinsa lähti välittömästi hyökkäyssiniselle odottamaan pitkää avausta. Tämä rikkoi Kärppien viisikkopelin. Kärppien pakkien piti vetäytyä varmistamaan tätä laituria omalle siniselle ja kun hyökkääjät olivat vastustajan alueella, niin puolustuksen ja hyökkäyksen väliin jäi ammottava aukko, johon Ässät iski.
Toisessa pelissä Kärpät jo osasi pelata kiekkoa Ässien linjan taakse. Tällöin petti viisikkojen ajoitukset. Kiekot pelattiin oikeaan paikkaan, mutta kiekkoihin ei mennyt liikkeessä olevia pelaajia. Ässät purki nämä tilanteet valtaosin, eikä Kärpät juurikaan voittanut näitä päätyyn heitettyjä irtokiekkoja.
Kolmannessa pelissä Kärpät osasikin jo pelata Ässiä vastaan ja peli oli selvää pässinlihaa Kärppien voittaessa selvästi. Kolmannessa pelissä Kärpät pääsi sarjassa ekaa kertaa johtoon ja silloin kävi ilmi Ässien aseettomuus. Linjapuolustus toimii hyvin passiivisena taktiikkana, mutta ei edesauta ollenkaan silloin kun joukkue takaa-ajoasemassa.
Neljännessä pelissä Kärpät jatkoi siitä mihin jäi, mutta nyt esiin nousi maalivahtipeli. Ässien Riksman pelasi hienon ottelun (ja sarjan), vaikka Kärpät painosti ja oli hallitsevampi joukkue. Kuitenkin maalit ratkaisee ja niitä Ässät teki enemmän ja ansaitsi siten voittonsa.
Itse näen asian niin, että toki valmennus teki virheitä, mutta niitä virheitä teki myös pelaajat. Kärpät oli myös epäonninen etenkin maalivahtien osalta. Pitää myös huomioida se, että vastassa oli hurmiossa pelannut Ässät, jonka itseluottamusta ei tuntunut murtavan mikään. Se tahtotila, mikä Ässillä oli, ei synny yhdenkään valmentajan ansiosta. Porissa oli pitkään odotettu ja toivottu menestystä ja kun sitä alkoi tulla, niin siinä roihahti liekkeihin niin joukkue kuin koko kaupunki. Oulussa samanlainen ilmiö oli ensimmäisellä liigakaudella Jokeri-sarjassa. Altavastaajan asemallakin taitaa aina olla oma merkityksensä.
Tässä tuli aika paljon tuota taktiikka-asiaa, mutta ehkä siitä jotain idean ja ajatuksen tynkää jää ainakin nuoremmille palstaa lukeville.MeikäJorma kirjoitti:
Kärppien "puolivaloilla" pelaaminen selittyy alkukaudesta ihan harjoituksien paljoudella, kun pelaajien on vaikea saada itsestään irti kaikkea.
Tappioputkea ei kannata toivoa sillä sieltä on vaikea nousta, eikä se toisi pelillisesti kuitenkaan sitä "kipinää".Kärppien pelissä on viime aikoina näkynyt Venäläisten kaltainen pelaajien "ylimiellisyys",pelataan itselle eikä joukkueelle ja tuo on juuri se mikä joukkuepelissä voi mennä pieleen.
Toinen asia mikä on "pielessä" on pelaajien paineet, tuntuu siltä että Kärppä pelaajien on vaikea suhtautua ennakkosuosikin asemaan.Tuntuu siltä kuin Kärppien olisi voitettava joka ikinen peli että kannattajat ja seurajohto olisi tyytyväinen,se on vaikeaa lähteä pakkovoiton tunteella pelaamaan.En sanosisi Kärpissä olevan venäläistyyppistä itsekkyyttä. Mielestäni joukkueessa on paremminkin tshekkiläistä taiteellisuutta, jossa pyritään pelaamaan liian hienoa. Paineesta ja ennakkosuosikin asemasta olen samaa mieltä.
- Laura1
rosewater kirjoitti:
Itse yritän olla tuomitsematta ketään yksilötasolla. Minusta esimerkiksi viime kevään tapahtumista saa koko joukkue kantaa kollektiivisesti vastuuta. Aina virheet voi yksilöidä ja valmentajan toimiakin voi tarkastella kriittisesti. Minusta olennaista on kuitenkin miten virheisiin reagoidaan. Opitaanko niistä vai uusitaanko samat virheet yhä uudestaan? Tässä on se pointti hyvän ja huonon valmentajan välillä. Mika Toivolalta vei meljä vuotta ennen kuin sai joukkueensa finaaleihin. Jukka Jaloselta vei kuusi vuotta saada Kerho mestariksi. Molemmat valmentajat oppivat koko ajan lisää joukkueestaan ja saivat ryhmistään enemmän irti. Tietysti Kärppien resurssit ovat hieman eri luokkaa, joten vaatimustasokin on korkeampi.
Pelin hienouksissa kannattaa luottaa aina ensiksi silmiinsä. Loppujen lopuksi hyvin harvat seuraavat jääkiekkoa taktisia huomiota tehden. Useimmat seuraavat kiekollista kaveria tai mahdollisia omia suosikkipelaajiaan. Joukkueen taktiikka on kuitenkin helppo hahmottaa. Puolustuskuvion näkee, kun kiekko on vastustajalla maalinsa takana. Tällöin voi katsoa mihin kuvioon joukkue asettuu. Yleisimmät kuviot ovat 1-2-2 ja 1-1-3. Sekin on hyvä katsoa montako pelaajaa menee esimerkiksi vastustajan alueelle karvaamaan, karvataanko yhdellä vai kahdella.
Kärpät esimerkiksi on taktisesti liigan kurinalaisimpia joukkueita. Yleensä viisikko on yhtenäisenä keskialueella puolustamassa ja tämä selittää sen, miksi Kärppiä vastaan tehdään vähiten maaleja. Kärpät vain puolustaa hyvin koko joukkueen voimin. Ei ole sattumaa, että toinen erinomainen joukkue tässä valossa on HPK. Kerhosta puhutaan taitavana ja hyökkäysvoittoista jääkiekkoa pelaavana joukkueena. Monesti vain unohdetaan, että Kerho pelaa erinomaista puolustuspeliä ja viisikkopuolustamista. Kerho on erikoistunut keskialueen kiekonriistoihin, josta se nopeasti kääntää pelin omaksi hyökkäykseksi. Kerho ja Kärpät on tässä ihan omaa luokkaansa SM-liigassa.
Viime kevään tapahtumiin palatakseni on hyvä huomioida mitä kentällä tapahtui taktisesti ja miten Jalonen siihen reagoi. Ässät lähti Kärppiä vastaan linjapuolustuksella. Tämä taktiikka on ikivanha ja siitä oli luovuttu 70-lukuun mennessä oikeastaan kaikkialla. Silti se on toimiva taktiikka ja esimerkiksi USA on sitä käyttänyt satunnaisesti MM-kisoissa jopa 90-luvulla. Sen etuna on yksinkertaisuus ja pelaajat oppivat sen nopeasti. Siihen on helppo turvautua silloin kun joukkueella ei ole aikaa ja mahdollisuuksia hioa monimutkaisia taktiikoita.
Ässät käytti siis linjaa, jossa miehitys oli ensin 1-4, josta vaihtui 4-1:een. Joukkueella oli siis kärkikarvaaja Kärppien kiekollista pelaaja vastaan muiden Ässä-pelaajien odotellessa linjassa omalla siniviivalla. Kärppien hyökätessä kärkikarvaaja vetäytyi linjaan ja samalla painottoman puolen pakki vetäytyi linjan taakse poimimaan Kärppien ränniin tai ristikulmaan heittämiä kiekkoja.
Linjapuolustuksen etuna on se että sitä on erittäin vaikea ohittaa kiekon kanssa. Sekin on hyvä muistaa, että melko monen joukkueen paras pakki on siniviiva. Se kun miehitetään, niin vastustajien hyökkäys vaikeutuu. Kärppien ja Ässien välisessä sarjassa Kärpät ei ensimmäisessä ottelussa keksinyt sitä tapaa millä Ässien linja olisi murrettu. Kärpät iski päätään seinään, menetti kiekot ja Ässät iski nopeilla harppuunoilla vastaan.
Tästä ensimmäisestä tappiosta vastuun saa kantaa Jalonen. Kärpät ei ollut yksinkertaisesti valmis Ässiä vastaan ensimmäisessä pelissä. Ässien taktiikka yllätti Kärpät ja se oli Toivolalta oikea neronleimaus. Linjapuolustus ei ollut Toivolan ainoa oivallus. Aivan yhtä tärkeä tekijä oli se, että aina kun Ässät sai kiekon, niin heidän toinen laiturinsa lähti välittömästi hyökkäyssiniselle odottamaan pitkää avausta. Tämä rikkoi Kärppien viisikkopelin. Kärppien pakkien piti vetäytyä varmistamaan tätä laituria omalle siniselle ja kun hyökkääjät olivat vastustajan alueella, niin puolustuksen ja hyökkäyksen väliin jäi ammottava aukko, johon Ässät iski.
Toisessa pelissä Kärpät jo osasi pelata kiekkoa Ässien linjan taakse. Tällöin petti viisikkojen ajoitukset. Kiekot pelattiin oikeaan paikkaan, mutta kiekkoihin ei mennyt liikkeessä olevia pelaajia. Ässät purki nämä tilanteet valtaosin, eikä Kärpät juurikaan voittanut näitä päätyyn heitettyjä irtokiekkoja.
Kolmannessa pelissä Kärpät osasikin jo pelata Ässiä vastaan ja peli oli selvää pässinlihaa Kärppien voittaessa selvästi. Kolmannessa pelissä Kärpät pääsi sarjassa ekaa kertaa johtoon ja silloin kävi ilmi Ässien aseettomuus. Linjapuolustus toimii hyvin passiivisena taktiikkana, mutta ei edesauta ollenkaan silloin kun joukkue takaa-ajoasemassa.
Neljännessä pelissä Kärpät jatkoi siitä mihin jäi, mutta nyt esiin nousi maalivahtipeli. Ässien Riksman pelasi hienon ottelun (ja sarjan), vaikka Kärpät painosti ja oli hallitsevampi joukkue. Kuitenkin maalit ratkaisee ja niitä Ässät teki enemmän ja ansaitsi siten voittonsa.
Itse näen asian niin, että toki valmennus teki virheitä, mutta niitä virheitä teki myös pelaajat. Kärpät oli myös epäonninen etenkin maalivahtien osalta. Pitää myös huomioida se, että vastassa oli hurmiossa pelannut Ässät, jonka itseluottamusta ei tuntunut murtavan mikään. Se tahtotila, mikä Ässillä oli, ei synny yhdenkään valmentajan ansiosta. Porissa oli pitkään odotettu ja toivottu menestystä ja kun sitä alkoi tulla, niin siinä roihahti liekkeihin niin joukkue kuin koko kaupunki. Oulussa samanlainen ilmiö oli ensimmäisellä liigakaudella Jokeri-sarjassa. Altavastaajan asemallakin taitaa aina olla oma merkityksensä.
Tässä tuli aika paljon tuota taktiikka-asiaa, mutta ehkä siitä jotain idean ja ajatuksen tynkää jää ainakin nuoremmille palstaa lukeville.Kyllä tuo selostus kelpaa meille vanhemmillekin.Itse ainakin haluan oppia lätkästä enemmän:)Itse en tosiaan ole mikään expertti huomaamaan pelin taktisia hienouksia vaan kattelen ihan silmätuntumalla. Tietysti siinäkin huomaa onko peli hyökkäys-vai puolustusvoittoista ja karvaustyylin.Maalivahtipelihän on tavallaan "helpoin"seurattava.Tuleeko maali vai ei,mutta kun sitäkin katsoo laajemmalta,niin siihen nivoutuu niin oleellisesti pakkien työskentely,että mitään ei voi täysin moken syyksikään pistää, paitsi mä syyttäisin kyllä,jos menee ns.vanhanaikaisesti.Sellaiset pitää hoitaa aina ja hoidetaankin.
Totta on,että Ässät oli sellaisessa hurmoksessa,että vaikeaa sellaista sielunkipinää vastaan on taistella,mutta muista mitkä pelaajat meillä oli asettaa vastaan!Tuleekohan Kärpillä enää ikinä olemaan niin loistavaa joukkuetta jää nähtäväksi.Kyllä siellä syvällä Kärppien pelistrategiassa ja hengessä oli jokin pielessä.
En halua teilata KJ:ta vaan katselen mitä syksyn aikana tapahtuu. Huolissani kieltämättä olen,sillä ei Kärpät ole näyttänyt läheskään sitä mihin kykenee.Toki sairastuvalla on tärkeitä pelaajia,mutta usko mokkepuoleen on vahvistunut Suomalaisen esityksen myötä.Joku voi tietysti tulla heitteleen,että vastassahan oli Kalpa,mutta huono mokke ois kyllä näkyny sitä vastaan.Kalpaa ei tule aliarvoida siitä huolimatta ,että pitää toistaiseksi perää.
Mä oon kans kirjoitellu tosta Toivolan pitkästä matkasta menestykseen Ässien kanssa. Pitkän työn hedelmää kuten Hpk:llakin.Tosin Hpk:han on ollut jo kauan mitalikannassa toisin kuin Ässät.Kärsimätön luonne kun olen ja Kärppien laadukas materiaali laaja,niin olen vaatinut nopeampaa aikataulua.Tokihan mitaleita on tullukki,mutta pohjatyö on ollut muiden valmentajien.Siksi KJ on mun luupin alla ja kritiikkini kohteena koko ajan:)
Kun sä noista taktisista kuvioista oot paremmin selvillä,niin mitä mieltä oisit siitä ajatusleikistä,että Jukka Jalonen ois Kärppien kapteenina joskus?Oisko siinä mitään järkeä?Mun mielestä se vois olla unelmapakkaus!Tiedänhän toki,että sitä ei tapahdu,mutta leikitään ny mielikuvatasolla:)
Taktiset kuviot ovat aika hankalia mulle.Itsekin kieltämättä seuraan helposti suosikkipelaajiani,joten paljon jää varmasti muuta ensiarvoisen tärkeää huomaamatta,kun lätkä kertakaikkiaan on sen verran nopea peli.Täytynee yrittää opetella laajempia perspektiivejä:)
Uskon,että Kärppien ja Hpk:n pelit tulevat olemaan liigan eliittipelejä. Antavat pelillisesti yleisölle eniten ja v-koodin mukaisesti vähiten;)Jos vaan sattuu kohalleen,niin katsomaanhan niitä pelejä on pakko mennä.Mulla vaan nuo työkuviot sotkee aika tavalla mahdollisuuksia.No, hiljaisempina hetkinä voi koittaa kuunnella radion kautta:) - Laura1
MeikäJorma kirjoitti:
Kärppien "puolivaloilla" pelaaminen selittyy alkukaudesta ihan harjoituksien paljoudella, kun pelaajien on vaikea saada itsestään irti kaikkea.
Toinen asia mikä on "pielessä" on pelaajien paineet, tuntuu siltä että Kärppä pelaajien on vaikea suhtautua ennakkosuosikin asemaan.Tuntuu siltä kuin Kärppien olisi voitettava joka ikinen peli että kannattajat ja seurajohto olisi tyytyväinen,se on vaikeaa lähteä pakkovoiton tunteella pelaamaan.Tossa taitopuoles yhdyn Rosewateriin,koska itsekin näen,että venäläistyylinen peli ei ole ylimielistä,mutta voi mennä sooloiluksikin.Tietysti nuo kaksi voi yhdistää yhdeksi asiaksi,mutta itse en näe niin. Pelaaja haluaa vaan pelata mahdollisimman hyvin ja menee välillä överiksi.Liikaa sitä ns.kikkailua.
Olen kanssasi samaa mieltä tuosta ennakkosuosikin paineesta.Se ei jostain syystä ole koskaan istunu kunnolla Kärppien nahkaan. Samaten kohtuuton voittojen odottaminen joukkueelta jatkuvasti syö henkistä kanttia. Kärpät saattaa joskus pelata tuloksellisesti huonommin,mutta pelillisesti rakentaa ehjemmin.Aina ei hyvätkään kuviot maaleja tuo. Yleisö, johto jopa muiden seurojen odotukset pistävät kivirekeä Kärppien tielle,mutta se on kestettävä tai palkattava psyykkisen puolen valmentaja. Se muuten oiski mielenkiintoista nähdä,oisko sellaisella todella käytännössä millainen merkitys!
Enhän mä oikeesti mitään tappioputkea haluaisikaan,mutta tulipa mieleen tuokin vaihtoehto.Jos on ollu liikaa harkkoja,niin kyllä sen pitäs alkaa jo tasaantua ja näkyä joukkueella terävämpänä pelaamisena. Tää ny voi vaikuttaa yhden kannattajan fanaattiselta marisemiselta,kun Kärpät on kuitenkin voittoputkessa peräti. Se vaan on niin,että iloista ja energista Kärppää tekis mieli nähdä enemmän!Kun Kärpät voittaa näilläkin esityksillä,niin mitä se kertoo muista!Enkä ole ylimielinen enkä halveksi ketään. Onko siis liiga mennyt heikommaksi ja jos on,niin mikä siihen on vaikuttanut? Uudet säännötkö pelkästään vai huippupelaajien jatkuva virta ulkomaiden rahaliigoihin?Käsittääkseni Suomessakin maksetaan hyvää palkkaa.Ainakin Piku vaikuttaa tyytyväiseltä ja ei tunne tarvetta lähteä muualle. Ainakaan vielä:) Laura1 kirjoitti:
Kyllä tuo selostus kelpaa meille vanhemmillekin.Itse ainakin haluan oppia lätkästä enemmän:)Itse en tosiaan ole mikään expertti huomaamaan pelin taktisia hienouksia vaan kattelen ihan silmätuntumalla. Tietysti siinäkin huomaa onko peli hyökkäys-vai puolustusvoittoista ja karvaustyylin.Maalivahtipelihän on tavallaan "helpoin"seurattava.Tuleeko maali vai ei,mutta kun sitäkin katsoo laajemmalta,niin siihen nivoutuu niin oleellisesti pakkien työskentely,että mitään ei voi täysin moken syyksikään pistää, paitsi mä syyttäisin kyllä,jos menee ns.vanhanaikaisesti.Sellaiset pitää hoitaa aina ja hoidetaankin.
Totta on,että Ässät oli sellaisessa hurmoksessa,että vaikeaa sellaista sielunkipinää vastaan on taistella,mutta muista mitkä pelaajat meillä oli asettaa vastaan!Tuleekohan Kärpillä enää ikinä olemaan niin loistavaa joukkuetta jää nähtäväksi.Kyllä siellä syvällä Kärppien pelistrategiassa ja hengessä oli jokin pielessä.
En halua teilata KJ:ta vaan katselen mitä syksyn aikana tapahtuu. Huolissani kieltämättä olen,sillä ei Kärpät ole näyttänyt läheskään sitä mihin kykenee.Toki sairastuvalla on tärkeitä pelaajia,mutta usko mokkepuoleen on vahvistunut Suomalaisen esityksen myötä.Joku voi tietysti tulla heitteleen,että vastassahan oli Kalpa,mutta huono mokke ois kyllä näkyny sitä vastaan.Kalpaa ei tule aliarvoida siitä huolimatta ,että pitää toistaiseksi perää.
Mä oon kans kirjoitellu tosta Toivolan pitkästä matkasta menestykseen Ässien kanssa. Pitkän työn hedelmää kuten Hpk:llakin.Tosin Hpk:han on ollut jo kauan mitalikannassa toisin kuin Ässät.Kärsimätön luonne kun olen ja Kärppien laadukas materiaali laaja,niin olen vaatinut nopeampaa aikataulua.Tokihan mitaleita on tullukki,mutta pohjatyö on ollut muiden valmentajien.Siksi KJ on mun luupin alla ja kritiikkini kohteena koko ajan:)
Kun sä noista taktisista kuvioista oot paremmin selvillä,niin mitä mieltä oisit siitä ajatusleikistä,että Jukka Jalonen ois Kärppien kapteenina joskus?Oisko siinä mitään järkeä?Mun mielestä se vois olla unelmapakkaus!Tiedänhän toki,että sitä ei tapahdu,mutta leikitään ny mielikuvatasolla:)
Taktiset kuviot ovat aika hankalia mulle.Itsekin kieltämättä seuraan helposti suosikkipelaajiani,joten paljon jää varmasti muuta ensiarvoisen tärkeää huomaamatta,kun lätkä kertakaikkiaan on sen verran nopea peli.Täytynee yrittää opetella laajempia perspektiivejä:)
Uskon,että Kärppien ja Hpk:n pelit tulevat olemaan liigan eliittipelejä. Antavat pelillisesti yleisölle eniten ja v-koodin mukaisesti vähiten;)Jos vaan sattuu kohalleen,niin katsomaanhan niitä pelejä on pakko mennä.Mulla vaan nuo työkuviot sotkee aika tavalla mahdollisuuksia.No, hiljaisempina hetkinä voi koittaa kuunnella radion kautta:)Jääkiekosta oppii vain sitä seuraamalla. Kun oppii tuntemaan termejä ja niiden tarkoitukset, niin sitten niitä taktisia yksityiskohtia myös huomaa peliä seuratessa. On aina hyvä katsoa miten joukkueet asettuvat puolustuskuvioihinsa ja siihen on paras hetki juuri silloin kun toisella joukkueella on kiekko maalinsa takana. Samalla näkee miten joukkueet lähtevät hyökkäyksiin. Avataanko pitkällä vai avataanko lyhyellä laitaan tai keskelle vai tuoko pakki kiekon kuljettamalla keskialueelle. Näissä on variaatioita ja joukkue saattaa käyttää eri kuvioita jopa kentällisten mukaan. Kun tällaisia asioita tietää olevan, niin kyllä silmä ne sieltä löytää vaikka seuraisikin kiekollista pelaajaa.
Viisikkopelaamisesta erottaa myös hyvin valmennetun joukkueen. Esimerkiksi Jortikan Jokerit pelasi hyvin kurinalaista viisikkopeliä, eikä ole sattumaa, että se oli finaalissa Kärppiä vastassa keväällä 2005. Myös Alatalon JYP pelaa hyvää viisikkopeliä. JYP on pelaajamateriaaliltaan liigan lilliputteja, mutta menestyy kohtalaisesti hyvän valmennuksen ja kurinalaisen pelin ansiosta.
Osa joukkueista pyrkii mieluummin kiekonriistoihin hyökkäyspäässä kuin keskialueella. Tällaisia joukkueita on liigassa HIFK, SaiPa, Lukko ja KalPa. Nämä joukkueet karvaavat hanakasti, monesti kahdella miehellä, toisinaan tilaisuuden tullen koko ketjun voimin. Tällainen pelitapa vaatii joukkuelta kovaa liikettä ja hyvää kuntoa. Silloin kun karvaus toimii ja vastustajien puolustus saadaan sekaisin, niin tulos on hyvä. Huonoimmassa tapauksessa pelaajat vain väsyttävät itsensä tekemällä työt ja vastustaja korjaa pisteet tekemällä maalit.
Sekin pitää muistaa, että taktiikka muuttuu myös pelitilanteen mukaan. Tappiolla olevan joukkueen on pelattava aktiivisemmin. Johdossa oleva joukkue taas monesti alkaa varmistelemaan.- Laura1
rosewater kirjoitti:
Jääkiekosta oppii vain sitä seuraamalla. Kun oppii tuntemaan termejä ja niiden tarkoitukset, niin sitten niitä taktisia yksityiskohtia myös huomaa peliä seuratessa. On aina hyvä katsoa miten joukkueet asettuvat puolustuskuvioihinsa ja siihen on paras hetki juuri silloin kun toisella joukkueella on kiekko maalinsa takana. Samalla näkee miten joukkueet lähtevät hyökkäyksiin. Avataanko pitkällä vai avataanko lyhyellä laitaan tai keskelle vai tuoko pakki kiekon kuljettamalla keskialueelle. Näissä on variaatioita ja joukkue saattaa käyttää eri kuvioita jopa kentällisten mukaan. Kun tällaisia asioita tietää olevan, niin kyllä silmä ne sieltä löytää vaikka seuraisikin kiekollista pelaajaa.
Viisikkopelaamisesta erottaa myös hyvin valmennetun joukkueen. Esimerkiksi Jortikan Jokerit pelasi hyvin kurinalaista viisikkopeliä, eikä ole sattumaa, että se oli finaalissa Kärppiä vastassa keväällä 2005. Myös Alatalon JYP pelaa hyvää viisikkopeliä. JYP on pelaajamateriaaliltaan liigan lilliputteja, mutta menestyy kohtalaisesti hyvän valmennuksen ja kurinalaisen pelin ansiosta.
Osa joukkueista pyrkii mieluummin kiekonriistoihin hyökkäyspäässä kuin keskialueella. Tällaisia joukkueita on liigassa HIFK, SaiPa, Lukko ja KalPa. Nämä joukkueet karvaavat hanakasti, monesti kahdella miehellä, toisinaan tilaisuuden tullen koko ketjun voimin. Tällainen pelitapa vaatii joukkuelta kovaa liikettä ja hyvää kuntoa. Silloin kun karvaus toimii ja vastustajien puolustus saadaan sekaisin, niin tulos on hyvä. Huonoimmassa tapauksessa pelaajat vain väsyttävät itsensä tekemällä työt ja vastustaja korjaa pisteet tekemällä maalit.
Sekin pitää muistaa, että taktiikka muuttuu myös pelitilanteen mukaan. Tappiolla olevan joukkueen on pelattava aktiivisemmin. Johdossa oleva joukkue taas monesti alkaa varmistelemaan.On tullut näemmä huomioitua sittenkin monia puolia:)
Sehän on tietysti selvää,että pelikuviot muuttuu sen mukaan,missä saumassa joukkue on. Eihän samalla systeemillä voi vetää,jos se ei ole toiminut kyseistä joukkuetta vastaan siihen asti. Erilaisia variaatioita on oltava takataskussa ja päätettävä niiden käytöstä nopeasti.
Lisäksi vielä sekin,että aina on hyvä hiukan sekoittaakin juttuja,että ei ole ennalta arvattava. Muutenhan joukkuetta vois lukea kuin avointa kirjaa=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286888Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624264Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523416Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903034Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862011Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361693Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201571- 911533
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406