te jotka syötte tai olette syöneet cipralexia... millasia kokemuksia teillä on lääkkeestä? itse olen syönyt sitä nyt noin puoli vuotta. päiväannos on 5mg. muutaman kerran olen suurempaa annosta kokeillut, mutta se on aiheuttanut liiallista ahdistusta ja paniikkia. nyt harkitsen koko lääkkeen lopettamista. verrattuna aikaisempaan olotilaani, olen tuntenut voivani huonommin ja huonommin koko tämän ajan mitä olen lääkettä käyttänyt. jännitys, ahdistus ja paniikit ovat lisääntyneet tai niitä ei edes aikaisemmin juuri ole ollut. myös sydämentykytys ja rytmihäiriöt ovat alkaneet huolestuttamaan. terapeuttini ei ole juurikaan sanonut juuta tai jaata pohdintaani lääkkeen lopetuksesta. tiedän jääneeni lääkkeeseen henkisesti "koukkuun" ja en ole vieläkään onnistunut sitä lopettamaan useista yrityksistä huolimatta. nyt mietin taas että jätänkö lääkkeen aamulla ottamatta vai jatkanko vain...
kokemuksia cipralexista?
...
71670
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Hei!
Sinä,joka olit huolissasi cipralex lääkityksestä ja sen vaikutuksista. Itse olen käyttänyt puolitoista vuotta aloitusannis 5mg kaksi viikkoa, jonka jälkeen 10 mg kuusi kuukautta.Loppuajan söin maksimiannoksen 20 mg päivässä noin vuoden. Minulle lääkkeet sopivat hyvin. Tiesithän, että lääkkeen vaikutus alkaa vasta kuukauden kuluttua ja mitä ilmeisemmin annos on sinulle liian pieni( syöt tällä hetkellä minimiannosta) Ruokahalu ei kasvanut ja ahdistuneisuus, sekä masentuneisuus hävisi vähitellen. Ennen lääkitystä elin kuin pienessä pallossa ilman muita ihmisiä ja vältin ihmisiä viimeiseen asti. Olin voimaton ja saamaton. Ilman tätä lääkettä en olisi selvinnyt ja ymmärrän sen nyt. Ota itseäsi niskasta kiinni ja keskustele lääkärin kanssa uudelleen tai vaihda lääkäriä. Parempaa vointia toivotelle!
olen syönyt cipralexia jo yli puoli vuotta... ja tarkemmin kun lasken niin taitaa olla jo 8kk. eli luulisi lääkkeen jo tehoavan.. suurempaa annosta en kertakaikkiaan kestä, kokeiltu on. kirjoitit : "Ennen lääkitystä elin kuin pienessä pallossa ilman muita ihmisiä ja vältin ihmisiä viimeiseen asti. Olin voimaton ja saamaton". nämä lauseet kuvaavat minun elämääni sen jälkeen kun lääkityksen aloitin...
En olisi noussut ylös sängystä. Aloitin 10mg/aamu ja samaa annostusta olen käyttänyt nyt n. puoli vuotta ja olen löytänyt ilon elämääni takaisin.
Minulla on siis toiminut todella hyvin. Ikävä kyllä se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella.
Oletko kokeillut nostaa 5mg -> 7,5 mg:n, eikä suoraan 10mg:n? Tottakai oireet saattaa pahentua annosta nostaessa.
Kuitenkin jos lääke ei toimi niin turha mielestäni on sitä syödä. Kyseeseen tulisi ennemmin vaihto toiseen.
Minulla auttoi; käytin noin 7kk annoksella 10mg/vrk rinnalla Buspar 20mg. Elämä alkoi hymyillä. Nyt vain Buspar.
Cipralexilla on sellainen sivuvaikutus, että orgasmi on kadoksissa... tai ei kokonaan, mutta kestää ja kestää ja kestää... ....
sillä monelle 5mg on ihan riittävä määrä. Se on niin yksilöllistä.
Itselläni kävi samoin kuin alkuperäisellä kirjoittajalla; ensin söin viikon 5mg ja sitten nostin 10mg:aan. Ja kyllä tuli ahdistavat olot, päivä päivältä pahemmat. Tasan kaksi viikkoa kestin sitä jolloin siirryin takaisin 5 mg. Myöhemmin olen kokeillut uudestaan 10mg ja myös 7,5 mg, mutta ainakin itselläni ne ovat huonontaneet oloa. Ja aina olen vähintäänkin sen viikon mennyt isommalla annoksella.
Eli itselleni ainakin se 5mg on passelein - ei toki mikään ihmelääke kuitenkaan, ehkä enemmän odotin...
Cirpalex on Sepramista kehitetty "parempi versio". Kirjoitin tuossa alempana:
Pari viikkoa sitten psykiatri anto reseptin Sepramiin, 10mg. Viikon käytin. Voin pahoin, oksetti ja huimasi. Sitten yöllä heräsin kaameaan pelkokohtaukseen, päässä ei ollut yhtään selvää ajatusta. Tuntui, että hajoan. Ei tiennyt mitä tekisi. Meinasin jo soittaa ambulanssin. Sitten menin sänkyyn maate ja keskitin ajatukset yhteen ainoaan, pysyvään ajatukseen ja niin se "kohtaus" meni ohi. En uskaltanut enää ottaa Sepramia...
En tiedä oliko tuo annostus liian suuri alkajaisiksi vai johtuivatko oireet siitä, kun käytän Mirtazapinia 30mg samaan aikaan. :(
Itse oon käyttänyt reilun kuukauden rinnakkaisvalmistetta Sepram, ensin 10 mg ja sitten 20 mg. Alussa pyörrytti, janotti, oli paha olo, heikotti, väsytti yms. Oli sellanen olo kuin olis humalassa koko ajan. Toisaalta se humalaolo oli ihan hyvä, koska ei pystynyt enää selvästi ajattelemaan niitä ikäviäkään asioita, kun oli vaan sellasessa pilvessä. Tosin alussa käytin myös Tenoxia, niin sain myös yöksi lamautettua itseni. En oo ihan varma mikä oire johtu masennuksesta ja mikä lääkkeistä, elin kuin hidastetussa filmissä, kävely oli hidasta ja muisti ei toiminut täysillä yms.
Olin ihan varma, että kun annostusta nostetaan niin pyörrytys ym. lisääntyy mutta toisin kävi. Sen jälkeen ei ole ollut juuri mitään oireita. Elämä ei ole edelleenkään ihanaa, mutta Sepram tukahduttaa itkun. Eli ei tarvitse enää pelätä niitä ahdistavia itkun täyttämiä öitä, jotka taatusti olisi vienyt terveyden ja ehkä myös hengen.
I love Sepram!