Unihäiriöt lääkityksen loputtua

Olin vuoden päivät Seromex 20 mg kuurilla tukalan elämäntilanteen tuottamien masennusoireiden vuoksi. Lääkitys tehosi hyvin ja elämäntilanne myös käytännön asioiden järjestymisen myötä.

Koska tilanne oli hyvä, en jatkanut lääkitystä enää kuurin loputtua. Vähensin parin viikon aikana annosta niin, että otin joka toinen päivä. Nyt olen ollut kaksi viikkoa kokonaan ilman.

Unihäiriöt, lähinnä nukahtamishäiriöt ovat astuneet kuvaan muutama päivä takaperin. Saattaa mennä tuntikin ennen kuin nukahdan, vaikka väsyttäisi miten. Herään helposti kesken unien, esimerkiksi joihinkin ääniin ja saatan valvoa tunninkin ennen kuin nukahdan uudestaa. Uni on katkonaista ja nukkumisajasta menee liikaa nukahtamisiin.

Onko vastaavia kokemuksia?

Mielialoissa en huomaa juurikaan muutosta, tunne-elämä on ehkä hieman eläväisempi, tosin ei se fleguksi mennyt muutenkaan. Suurempi ero on kognitiivisella puolella: keskittyminen, muisti ja ajattelun terävyys on ehkä vähän heikentynyt.
2343
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Moi,

Itsellä oli tuossa pari vuotta sitten kanssa ongelmia juurikin "Prozacin" kanssa. Voin sanoa suoraan että siitä oli nikotiinin jälkeen toiseksi vaikein luopua vaikka sehän ei riippuvuutta aiheuta. *huoh*
Toivon että sulla jäisivät pelkästään tuohon nuo vieroitusoireet. Tosin itsellä tuli "pahin" vaihe n.kk lopettamisesta. Koko maailma kaatui päälle.

Tuohon unihäiriöön itsellä on lääkkeenä raskas liikunta. Illaksi uimaan ja ihan uupuneena nukkumaan. Se auttoi tuolloin tuohon, mutta vitutusta se ei poistanut...

"Suurempi ero on kognitiivisella puolella: keskittyminen, muisti ja ajattelun terävyys on ehkä vähän heikentynyt."

Huomasitko vaikutusta noihin silloin kun aloit käyttää? Itselleni tuli selkeä ero minkä huomasi, kun ei pystynyt ratkaisemaan erilaisia logiikkapelejä yhtähyvin kuin ennen ja korttien muistamisesta korttipeleissä ei tullut yhtikäs mitään.
Silloin kun lopetin lääkkeiden syönnin, niin huomasin kyllä taas muutoksen vanhaan päin. Tosin sen myötä tuli vitutuskin. No kaksi viikkoa saikkua töistä ja erään lääkärin(kaveri) kannustuksesta kokeilin psilocybin-sieniä Hollannin reissulla. Tuolla sain mieltäni todella paljon parempaan suuntaan käännettyä. Tosin apunani oli juuri tämä psykologiaa huomattavasti enemmän lukenut kaverini, joka tiesi mitä tehdä. Yksin tuota on suorastaan tyhmä tehdä ensimmäistä kertaa niillä annoksilla mitä "happoterapiaan" menee.
Aiheesta on runsaasti kirjallisuutta "ensimmäisen aallon" ajalta(mm. T.Leary), jos kiinnostaa tutustua. Muistakaa että nuo saattavat avata liikaakin tajuntaa niin, että tulee ainoaksi ajatukseksi se kuinka paha maailma on... Itse miellän nykyisin sienten vaikutuksen itseeni samallaisena kuin kunnollisen meditaation(käytän n. joka toinen kk, suhteellisen isolla annoksella).

Päivittäisessä käytössä olen lopettanut nikotiinin, kofeiinin, sokerin jo aikapäiviä sitten, masennus/kipulääkkeenä(ennen mm. Panacod) on nykyisin iltaisin poltetut jointit ja iltalenkit lähimetsään. Tällä tavoin olen pysynyt nyt 2,5 vuotta erossa suurimmista vitutuksista ja ollut täysin mukana työelämässä.
Vaimoni, joka on entinen huume-vastainen"aktivisti" hyväksyy käyttöni täysin. Suurimmat ongelmat mitä polttelustani koituu ovat niin pieniä ongelmiin, joita mulla ennen oli itseni kanssa...
Ei ole tarkoitus suositella kyseistä ainetta, kun en tunne mieltäsi entuudestaan, ts. elätkö minkälaisessa "egokuplassa". Tiedän nimittäin kavereita, jotka ovat "flipanneet" juuri "egokuplan" puhkeamisen takia.

Ps. Yritä jaksaa, jos haluat niin lääkäriltä saat Imovane-nimisiä(mm. Zopinox, Zopiclone) nukahtamislääkkeitä noihin "kuvitteellisiin" nukahtamisvaikeuksiin/nukkumisvaikeuksiin.

Äänestä
  • Kiitos neuvoista. On minulla aikaisempaakin kokemusta masennuksesta ja unihäiriöistä sekä lääkityksistä ja niiden lopettamisista.

    Nukahtamis- ja unilääkkeet auttavat ja auttavat. NE heikentävät rajusti unen laatua ja aamuisin on pöperöinen olo. Niitä en ala syömään. Masennuslääke (Seromex) auttoi valtavan hyvin.

    Kognitiivisista asioista vielä, musti, keskittymiskyky ja ajattelun terväyys paranivat lääkityksen aloitettuani. Vaikutuksen huomasi selvästi. Nyt on taas normaalimpi hieman vähemmän skarppi nuppi. :)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Mies seiskakaks kirjoitti:

Olin vuoden päivät Seromex 20 mg kuurilla tukalan elämäntilanteen tuottamien masennusoireiden vuoksi. Lääkitys tehosi hyvin ja elämäntilanne myös käytännön asioiden järjestymisen myötä.

Koska tilanne oli hyvä, en jatkanut lääkitystä enää kuurin loputtua. Vähensin parin viikon aikana annosta niin, että otin joka toinen päivä. Nyt olen ollut kaksi viikkoa kokonaan ilman.

Unihäiriöt, lähinnä nukahtamishäiriöt ovat astuneet kuvaan muutama päivä takaperin. Saattaa mennä tuntikin ennen kuin nukahdan, vaikka väsyttäisi miten. Herään helposti kesken unien, esimerkiksi joihinkin ääniin ja saatan valvoa tunninkin ennen kuin nukahdan uudestaa. Uni on katkonaista ja nukkumisajasta menee liikaa nukahtamisiin.

Onko vastaavia kokemuksia?

Mielialoissa en huomaa juurikaan muutosta, tunne-elämä on ehkä hieman eläväisempi, tosin ei se fleguksi mennyt muutenkaan. Suurempi ero on kognitiivisella puolella: keskittyminen, muisti ja ajattelun terävyys on ehkä vähän heikentynyt.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu