Maanviljelijä menehtyi

työtapaturmassa

13

3076

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksei ollut

      ..suojat paikalla tai kone sammutettu jos tonne piti mennä sorkkiin.... valitettava tapaus!

      • todella hieno

        asenne. Noin ajattelee vain todellinen sohvaperuna!!!!!


      • sisimmässään maalainen
        todella hieno kirjoitti:

        asenne. Noin ajattelee vain todellinen sohvaperuna!!!!!

        Noita työkoneita ja akseleita ei voi nykyisin suunnitella niin että ne kestäisivät. Meillä alettiin menetellä 3 vuotta sitten näin: Ensin kaikki akselit kunnostettiin (3500 eur!!!) niiden kiinnipitäminen ja säilyttäminen työkoneissa lopetettiin (pihaan tuodusta koneesta akseli kiikutetaan välittömästi varastoon nivelakseli telineeseen ja jos kone jätetään pellolle akseli irroitetaan ja nostetaan esim sopivaan paikkaan koneen päälle. Näin akselien suojat eivät vaurioidu onnettomissa kiinnikkeissään roikkuessa. Ja kun telineessä on rasvapuristin tulee akseli aina voideltua kun se laitetaan takaisin telineeseen.

        Eniten tuo käytäntö vaikutti akselien voimansiirto-osien kestämiseen. Putkia ei ole sittemmin leikkantunut kiinni eikä ristikoiden laakereita rikkoontunut. Mutta ne suojukset........ Ne vaurioituvat valitettavan usein nykyiselläänkin! Ja nykyisin ne vaurioituvat aina käytössä koska ne ottavat kiinni koneisiin ja koneiden omiin suojuksiin.

        Olisi korkea aika paneutua laadukkaampien suojuksien ja akseleiden rakentamiseen. Direktiivejä on kyllä laadittu mutta monasti ne ovat ollet pelkkää pään laittamista pensaaseen. Ja sitten ristiriitaisuudet... esim "pick-up" tyyppisiä vetokoukkuja koskeva direktiivi on johtanut siihen että joissain traktorimmerkeissä on milltei mahdotonta käyttää laajakulma-akseleita perävaunujen kanssa.

        Taas on valitettavasti menetetty yksi ihmishenki lisää. Eikö jotain pitäisi jo tehdä? Monimutkainen direktiivi viidakko vain entisestään hankaloittaa koneenvalmistajien elämää ja melkeinpä väitän että jos joku haluaisi tehdä kunnollisen voimansiirtoratkaisun valmistamaansa traktoriin tai työkoneeseen, niin aina löytyy joku pykälä mikä tekee sen mahdottomaksi!

        Koneenvalmistajat, kommentteja jos tätä palstaa nyt kukaan täysijärkinen edes lukee......


      • sisimmässään maalainen
        sisimmässään maalainen kirjoitti:

        Noita työkoneita ja akseleita ei voi nykyisin suunnitella niin että ne kestäisivät. Meillä alettiin menetellä 3 vuotta sitten näin: Ensin kaikki akselit kunnostettiin (3500 eur!!!) niiden kiinnipitäminen ja säilyttäminen työkoneissa lopetettiin (pihaan tuodusta koneesta akseli kiikutetaan välittömästi varastoon nivelakseli telineeseen ja jos kone jätetään pellolle akseli irroitetaan ja nostetaan esim sopivaan paikkaan koneen päälle. Näin akselien suojat eivät vaurioidu onnettomissa kiinnikkeissään roikkuessa. Ja kun telineessä on rasvapuristin tulee akseli aina voideltua kun se laitetaan takaisin telineeseen.

        Eniten tuo käytäntö vaikutti akselien voimansiirto-osien kestämiseen. Putkia ei ole sittemmin leikkantunut kiinni eikä ristikoiden laakereita rikkoontunut. Mutta ne suojukset........ Ne vaurioituvat valitettavan usein nykyiselläänkin! Ja nykyisin ne vaurioituvat aina käytössä koska ne ottavat kiinni koneisiin ja koneiden omiin suojuksiin.

        Olisi korkea aika paneutua laadukkaampien suojuksien ja akseleiden rakentamiseen. Direktiivejä on kyllä laadittu mutta monasti ne ovat ollet pelkkää pään laittamista pensaaseen. Ja sitten ristiriitaisuudet... esim "pick-up" tyyppisiä vetokoukkuja koskeva direktiivi on johtanut siihen että joissain traktorimmerkeissä on milltei mahdotonta käyttää laajakulma-akseleita perävaunujen kanssa.

        Taas on valitettavasti menetetty yksi ihmishenki lisää. Eikö jotain pitäisi jo tehdä? Monimutkainen direktiivi viidakko vain entisestään hankaloittaa koneenvalmistajien elämää ja melkeinpä väitän että jos joku haluaisi tehdä kunnollisen voimansiirtoratkaisun valmistamaansa traktoriin tai työkoneeseen, niin aina löytyy joku pykälä mikä tekee sen mahdottomaksi!

        Koneenvalmistajat, kommentteja jos tätä palstaa nyt kukaan täysijärkinen edes lukee......

        vilkaiskaapa Elhon uusia hinattavia niittomurskaimia. Itse kiinnitin niihin huomiota kone-forumissa käydessäni. Melkeinpä esimerkillistä suunnittelua ja toteutusta! Uskon että ko koneiden akselien kestävyys on kiinni enää käyttäjästä!!! Kun taas erään valmistajan lannanlevitysvaunun alla oli runsaasti akseleita ahtaissa paikoissa. Sellaista henkilöä ei löydykään joka niitä päivittäin tunnolliseen huoltaisi! Ja molemmat ratkaisut täyttävät direktiivin vaatimukset. Se lannanlevitysvaunu varmaan vielä ylittääkin ne, mutta kun huoltoja ei pääse tekemään, suojat tippuu pois pikkuhiljaa....


      • näin...
        sisimmässään maalainen kirjoitti:

        vilkaiskaapa Elhon uusia hinattavia niittomurskaimia. Itse kiinnitin niihin huomiota kone-forumissa käydessäni. Melkeinpä esimerkillistä suunnittelua ja toteutusta! Uskon että ko koneiden akselien kestävyys on kiinni enää käyttäjästä!!! Kun taas erään valmistajan lannanlevitysvaunun alla oli runsaasti akseleita ahtaissa paikoissa. Sellaista henkilöä ei löydykään joka niitä päivittäin tunnolliseen huoltaisi! Ja molemmat ratkaisut täyttävät direktiivin vaatimukset. Se lannanlevitysvaunu varmaan vielä ylittääkin ne, mutta kun huoltoja ei pääse tekemään, suojat tippuu pois pikkuhiljaa....

        Nivelakseleissahan taitaa olla rasvausvälisuositus jotain 8h. Ja myö ollaan pyritty pitämään tuo mielessä. Ei sinne tarvii kun yhden-kaks puristusta laittaa, enempi kuormittaa vain tarpeettomasti tiivisteitä. Ja tosiaan ei ole ollut meillä länsimaisissa nivelakseleissa vaurioita vuosiin. Joskus on vääntynyt putket kun on nostovarret käännöksessä osuneet.

        Mutta nuo suojat. Niissä olisi tosiaan kehittämisen varaa. Laajakulmanivelissä rasvausreiät on melko olemattomat, saa tosiaan sorhata että saa nippaan osumaan. Ja yksinkertaisesti eivät kestä jatkuvaa käyttöä.

        Meillä sattui viime vuonna semmonen vahinko että huolimattomasti kiinnitetty suoja pyyhkäisi mukaansa nipullisen hydrauliletkuja. Letkut paskaksi ja raktorin päästä liittimet vinoon. Onneksi yksinkertainen traktori niin oli helppo korjata vain vääntämällä liittimet suoraan. Nykyisessä traktorissa ei olisikaan noin helppoa... Tämän jälkeen on pidetty huoli että kun nivelakseli pyörii niin ei suoja pyöri. Ja lisäksi ollaan laitettu kaikkiin koneisiin sellainen hydr. spiraali mikä sitoo kaikki johdot siistiin nippuun. Helpottaa käsittelyä ja ei paljoa maksa.

        Tuota en kyllä ymmärrä miten nykyiset standardit estävät laajakulma-akseleiden käytön? Meillä on molemmat traktorit 2000-luvun mallia ja useassa koneessa on laajakulma-akseli. Ja ei ole ollut mitään ongelmia...


      • ulosottoakseli tulee
        näin... kirjoitti:

        Nivelakseleissahan taitaa olla rasvausvälisuositus jotain 8h. Ja myö ollaan pyritty pitämään tuo mielessä. Ei sinne tarvii kun yhden-kaks puristusta laittaa, enempi kuormittaa vain tarpeettomasti tiivisteitä. Ja tosiaan ei ole ollut meillä länsimaisissa nivelakseleissa vaurioita vuosiin. Joskus on vääntynyt putket kun on nostovarret käännöksessä osuneet.

        Mutta nuo suojat. Niissä olisi tosiaan kehittämisen varaa. Laajakulmanivelissä rasvausreiät on melko olemattomat, saa tosiaan sorhata että saa nippaan osumaan. Ja yksinkertaisesti eivät kestä jatkuvaa käyttöä.

        Meillä sattui viime vuonna semmonen vahinko että huolimattomasti kiinnitetty suoja pyyhkäisi mukaansa nipullisen hydrauliletkuja. Letkut paskaksi ja raktorin päästä liittimet vinoon. Onneksi yksinkertainen traktori niin oli helppo korjata vain vääntämällä liittimet suoraan. Nykyisessä traktorissa ei olisikaan noin helppoa... Tämän jälkeen on pidetty huoli että kun nivelakseli pyörii niin ei suoja pyöri. Ja lisäksi ollaan laitettu kaikkiin koneisiin sellainen hydr. spiraali mikä sitoo kaikki johdot siistiin nippuun. Helpottaa käsittelyä ja ei paljoa maksa.

        Tuota en kyllä ymmärrä miten nykyiset standardit estävät laajakulma-akseleiden käytön? Meillä on molemmat traktorit 2000-luvun mallia ja useassa koneessa on laajakulma-akseli. Ja ei ole ollut mitään ongelmia...

        tasauspyörästön alapuolelta suoralla akselilla vaihteiston etupäästä, on taakse siirretyn koukun ja akselin välinen korkeus ero niin pieni että joissain koneissa suojan joutuu puristamaan jopa hieman soikeaksi että saa paikalleen. Olen joskus katsellut kun tuollaiseen on työkonetta kytketty. Omissa ei onneksi tuota ongelmaa ole.


      • vikaa
        todella hieno kirjoitti:

        asenne. Noin ajattelee vain todellinen sohvaperuna!!!!!

        hänen asenteessaan on? Noilla opeilla olis pysynyt hengissä.


      • mbe
        näin... kirjoitti:

        Nivelakseleissahan taitaa olla rasvausvälisuositus jotain 8h. Ja myö ollaan pyritty pitämään tuo mielessä. Ei sinne tarvii kun yhden-kaks puristusta laittaa, enempi kuormittaa vain tarpeettomasti tiivisteitä. Ja tosiaan ei ole ollut meillä länsimaisissa nivelakseleissa vaurioita vuosiin. Joskus on vääntynyt putket kun on nostovarret käännöksessä osuneet.

        Mutta nuo suojat. Niissä olisi tosiaan kehittämisen varaa. Laajakulmanivelissä rasvausreiät on melko olemattomat, saa tosiaan sorhata että saa nippaan osumaan. Ja yksinkertaisesti eivät kestä jatkuvaa käyttöä.

        Meillä sattui viime vuonna semmonen vahinko että huolimattomasti kiinnitetty suoja pyyhkäisi mukaansa nipullisen hydrauliletkuja. Letkut paskaksi ja raktorin päästä liittimet vinoon. Onneksi yksinkertainen traktori niin oli helppo korjata vain vääntämällä liittimet suoraan. Nykyisessä traktorissa ei olisikaan noin helppoa... Tämän jälkeen on pidetty huoli että kun nivelakseli pyörii niin ei suoja pyöri. Ja lisäksi ollaan laitettu kaikkiin koneisiin sellainen hydr. spiraali mikä sitoo kaikki johdot siistiin nippuun. Helpottaa käsittelyä ja ei paljoa maksa.

        Tuota en kyllä ymmärrä miten nykyiset standardit estävät laajakulma-akseleiden käytön? Meillä on molemmat traktorit 2000-luvun mallia ja useassa koneessa on laajakulma-akseli. Ja ei ole ollut mitään ongelmia...

        Ittelle tuli tänä kesänä isoja bondiolin akseleita,loistavasti nipat ristikoiden päässä ja niitä varten rasvausreiät suojissa jotka muutenkin esimerkilliset. Toki koneessa oli myös perinteisiä valtterin akseleita,niihin vain puukkoa oikeaan kohtaan niin ei haittaa rasvaamista ja suoja edelleen yhtä toimiva kuin olisi ilman puukon käyttöä. Tämän teen AINA kun tulee uusi kone jossa nivelakseleita,eikä ole mennyt ristikoita rsvan puutteessa eikä hermot rasvatessa.Eihän se isompi rasvausreikä mitään haittaa turvallisuuden kannalta mutta lienee jokin direktiivi tuo rasvausreiän kokokin.

        Tässäkin onnettomuudessa minkä aloittaja toi ilmi,on sama vanha totuus,ikä tehnyt oletettavasti kepposensa:-(

        Nuoremmat osaa varoa ja käyttävätkin suojalaitteita,niin paljon niiden käyttöä teroitetaan. Harvemmin näitä onnettumuuksia sattuu nuorille,nuorten onnettomuudet enemmänkin hullun rohkeudesta johtuvia...


    • surullista

      hän oli jo 75 vuotias, eläkeläinen. Pappani on saman ikäinen, oli eilenkin kyntämässä, meni ihan mielellään.Hyvää kuntoa ja terveyttä riittää, mutta isot koneet ovat vaarallisia,(ei hän ollut kuin parina päivänä auttamassa, muuten nuori isäntä hoiti kyntöhommat)

    • Nivelakselit

      ovat onnettomia kapistuksia. Olleet jo keksimisestään alkaen.
      Minusta niissä on suunnitteluvirhe sen suojan osalta.
      Muistan samaisia onnettomuuksia jo ensimmäisistä kappaleista lähtien. 1950 luvulta.

      Jonkun tahon pitäisi tehdä uudet turvajärjestelyt suojuksen osalta. Ei voi olla kallis toimenpide suunnitella suoja uudestaan.

      Käyttäjää ei pidä syytellä.

      • nyt.

        sanoisi niinkään, JOS suoja on kunnossa ja sillä tavalla kiinni niinkuin pitää, ei akseli ole ollenkaan vaarallinen.

        Ja kunnossahan/rikki ne on ihan sen käyttäjän jäljiltä/päätettävissä..

        Itsellä on akseleita ja koneita, lingon akseli on ihan ehjä, ollut vuosia = en silti ole aikonut mennä sen luokse nuohoomaan kun se pyörii, miksi sinne silloin kenekään tarvitsee mennä?

        Lietevaunun akseli on ihan paljas, suojat aina rikki (nostovarsilla/takarenkailla) vaan senkään viereen en mene/ei ole tarvetta mennä kun se pyörii, miksi sinne pitäisi/tarvitsee mennä?


        Noukinvaunu/muut vaunut joissa akseli, sama juttu.

        Kaiken huippu on mitä eteen on tullut, suolla, kun vapo vaati kaikkiin suojat, MITÄ vit... tekee suojalla akselissa joka on vetävän vaunun nokassa, eli vain kun veto päällä ja yhdistelmä liikkuu suolla turpeen ajossa akseli pyörii.. kenellä helvetillä on asiaa sen akselin luo lahjetta siihen syöttämään tässä vaiheessa?? joutaakin siinä pyöriä minun puolesta jos niin hölmö on.

        Eri asia sirkkelit,vinssit yms. koneet joissa traktori paikoillaan ja siinä hyöritään akselin luona, vaan näissäpä ei nostovarsilla/takarenkailla suojia rikota (nostolaitteessa kiinni) joten niissä ne kyllä kestää ihan hienosti kunnossa! jos joku ne saa rikki, on todellakin kyse omasta toheloinnista/välinpitämättömyydestä. Jaa.. sen jälkeen onkin minusta aika turhaa alkaa syytellä suojia heikoiksi/akseleita syypääksi.

        Pari vinkkiä.

        1. Kun akseli pyörii, ÄLÄ mene siihen nojailemaan/sen luokse nuohoomaan, niin yksinkertaista sen on. miksi edes pitäisi/pitää?

        2. pidä suoja ehjänä/kiinni, jos/kun rikkoutuu- korjaa, niin yksinkertaista

        3. Nostovarret alas kun vaunu perässä jossa akseli, ja ei käännetä niin paljon että rengas tavottaa, se on jo liikaa. Jossain menee aina se raja ja se on silloin ylitetty kun tavottaa pyörä akseliin..


      • täyttä asiaa
        nyt. kirjoitti:

        sanoisi niinkään, JOS suoja on kunnossa ja sillä tavalla kiinni niinkuin pitää, ei akseli ole ollenkaan vaarallinen.

        Ja kunnossahan/rikki ne on ihan sen käyttäjän jäljiltä/päätettävissä..

        Itsellä on akseleita ja koneita, lingon akseli on ihan ehjä, ollut vuosia = en silti ole aikonut mennä sen luokse nuohoomaan kun se pyörii, miksi sinne silloin kenekään tarvitsee mennä?

        Lietevaunun akseli on ihan paljas, suojat aina rikki (nostovarsilla/takarenkailla) vaan senkään viereen en mene/ei ole tarvetta mennä kun se pyörii, miksi sinne pitäisi/tarvitsee mennä?


        Noukinvaunu/muut vaunut joissa akseli, sama juttu.

        Kaiken huippu on mitä eteen on tullut, suolla, kun vapo vaati kaikkiin suojat, MITÄ vit... tekee suojalla akselissa joka on vetävän vaunun nokassa, eli vain kun veto päällä ja yhdistelmä liikkuu suolla turpeen ajossa akseli pyörii.. kenellä helvetillä on asiaa sen akselin luo lahjetta siihen syöttämään tässä vaiheessa?? joutaakin siinä pyöriä minun puolesta jos niin hölmö on.

        Eri asia sirkkelit,vinssit yms. koneet joissa traktori paikoillaan ja siinä hyöritään akselin luona, vaan näissäpä ei nostovarsilla/takarenkailla suojia rikota (nostolaitteessa kiinni) joten niissä ne kyllä kestää ihan hienosti kunnossa! jos joku ne saa rikki, on todellakin kyse omasta toheloinnista/välinpitämättömyydestä. Jaa.. sen jälkeen onkin minusta aika turhaa alkaa syytellä suojia heikoiksi/akseleita syypääksi.

        Pari vinkkiä.

        1. Kun akseli pyörii, ÄLÄ mene siihen nojailemaan/sen luokse nuohoomaan, niin yksinkertaista sen on. miksi edes pitäisi/pitää?

        2. pidä suoja ehjänä/kiinni, jos/kun rikkoutuu- korjaa, niin yksinkertaista

        3. Nostovarret alas kun vaunu perässä jossa akseli, ja ei käännetä niin paljon että rengas tavottaa, se on jo liikaa. Jossain menee aina se raja ja se on silloin ylitetty kun tavottaa pyörä akseliin..

        Paras turvallisuustae on pysyä pois pyörivien akseleiden vierestä.


      • minkähän
        täyttä asiaa kirjoitti:

        Paras turvallisuustae on pysyä pois pyörivien akseleiden vierestä.

        helekutin takia ihmiset yleensä joutuu onnettomuuksiin. Kakaroita ootte koko porukka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe