Kääk! Urasuunnitelma!?

jelp

Hain Oulun ammattikorkeaan opiskelemaan hoitoalaa ja kutsu tuli eilen postissa. Olisiko kellään vinkkejä urasuunnitelman tekoon? Ja mahtavatko pääsykokeet olla vaikeat?

15

1445

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpot - ainakin minulle!

Turhaan niistä stressaat. Tarkoitatko urasuunnitelmalla lähinnä suuntautumisvaihtoehtoja (sisätaudit-kirurgia, psykiatria, ensihoito)? Vai vielä muuta jatkosuunnitelmaa?

Ihan ensin kannattaa keskittyä pääsykokeisiin ja, jos pääset sisälle, niin kyseisen alan opiskeluihisi ... tee ne ensin hyvin ja tähtää vasta sitten seuraavaan etappiin :).

• jelp

Pääsykokeisiin pyydettiin tuomaan mukana enintään 4-6 sivua pitkä urasuunnitelma. Vähän hirvittää, miten saan sen tehtyä...olisi kiva tietää mitä sellaiseen kuuluisi kirjoittaa?

• tottapuhuen oikein vieläkää...
        jelp kirjoitti:

Pääsykokeisiin pyydettiin tuomaan mukana enintään 4-6 sivua pitkä urasuunnitelma. Vähän hirvittää, miten saan sen tehtyä...olisi kiva tietää mitä sellaiseen kuuluisi kirjoittaa?

siis miksi ihmeessä teidän käskettiin moista tekemään kotona ja tuomaan pääsykokeisiin ... kerrottiinko mitään perusteita? Tuntuu aika hurjalta ...

Itselläni ei ole vastaavaa tullut koskaan eteen ... urasuunnitelmathan muotoutuvat vasta sitä mukaa, kun opiskelut etenevät, eikä niitä ole tarvis etukäteen kirjoittaa mihinkään.

Mietin vain, että millä tuohon urasuunnitelman teolla oikein pyritään?

Mutta, jos se nyt sitten on pakko tehdä, niin kirjoita ensin vähän itsestäsi, persoonastasi ja luonteestasi ja haaveistasi ... miksi haluat juuri terv.hoitoalalle ... kuvaillen, ajatellen, pohdiskellen ... millaisia visioita sinulla on tulevaisuudesta (vaikka mun mielestä ainoastaan tämä hetki on todellisuutta, menneisyys ja tulevaisuus vain oman mielikuvituksen tuotetta) ja kerro myös vähän omista harrastuksista ja siitä, miten hoidat itseäsi, omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi, jotta jaksaisit opiskella ja myöhemmin olla työelämässä .... kolmivuorotyö (parhaassa/pahimmassa tapauksessa) kuluttaa ... minusta 2-3 sivua riittää mainiosti, liian pitkää sepustusta ja jaarittelua ei kukaan jaksa kunnolla lukea :)!

Toivottavasti tästä jotain apua?

• jelp
        tottapuhuen oikein vieläkää... kirjoitti:

siis miksi ihmeessä teidän käskettiin moista tekemään kotona ja tuomaan pääsykokeisiin ... kerrottiinko mitään perusteita? Tuntuu aika hurjalta ...

Itselläni ei ole vastaavaa tullut koskaan eteen ... urasuunnitelmathan muotoutuvat vasta sitä mukaa, kun opiskelut etenevät, eikä niitä ole tarvis etukäteen kirjoittaa mihinkään.

Mietin vain, että millä tuohon urasuunnitelman teolla oikein pyritään?

Mutta, jos se nyt sitten on pakko tehdä, niin kirjoita ensin vähän itsestäsi, persoonastasi ja luonteestasi ja haaveistasi ... miksi haluat juuri terv.hoitoalalle ... kuvaillen, ajatellen, pohdiskellen ... millaisia visioita sinulla on tulevaisuudesta (vaikka mun mielestä ainoastaan tämä hetki on todellisuutta, menneisyys ja tulevaisuus vain oman mielikuvituksen tuotetta) ja kerro myös vähän omista harrastuksista ja siitä, miten hoidat itseäsi, omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi, jotta jaksaisit opiskella ja myöhemmin olla työelämässä .... kolmivuorotyö (parhaassa/pahimmassa tapauksessa) kuluttaa ... minusta 2-3 sivua riittää mainiosti, liian pitkää sepustusta ja jaarittelua ei kukaan jaksa kunnolla lukea :)!

Toivottavasti tästä jotain apua?

..kyllä, pienestäkin on apua, kun omalla kohdallani on niin, että en osaa kirjoittaa itsestäni. Mieluummin kirjoittaisin vaikka talvisodasta 10 sivua, kuin 3 sivua itsestäni =) Mutta ei kai se auta kun yrittää...Pääsykokeissa kun se haastattelu perustuu tuohon urasuunnitelmaan.

• kääääk

Ai tuli, mulle ei, paljonkos sulla oli keskiarvo jolla hait? Yo vai ammattitutk.?

• Lähihoitajien opettaja

Aika vaikea tehtävä tuollainen urasuunnitelma. Luulen, että yrittävät onkia esille, mitkä ovat todelliset motiivisi pyrkiä alalle. Kuten aiempi sanoi, niin perustele miksi sovit mielestäsi alalle, eli esim. Olen oma-aloitteinen ja sosiaalinen ja tykkään tehdä työtä auttaakseni toisia. Minua kiinnostaa työ vammaisten parissa (tai lasten tai vanhusten tms.) Olen saanut tästä kokemusta kun olen hoitanut tuttavaperheemme kehitysvammaista 9-vuotiasta lasta. Olen huomannut, että hoitaminen on mielekästä. Tulevaisuudessa voisin suuntautua vammaistyöhön ja ehkä myöhemmin opiskella omaa alaani lisää. Tässä vaiheessa haluaisin opiskelujeni jälkeen tehdä oman alani työtä.

• jelp

Lukion päättötodistuksen keskiarvo oli 7,9...ja yo-kirjoituksista sain lähes ämmän paperit =)

• ilmeisesti helpot

Hoitoalalla on senverran kova pula työntekijöistä, että pääsykokeet ovat ilmeisesti liiankin helpot, että saadaan tarpeeksi porukkaa sisään... Tunnen ainakin muutaman tyypin jotka on opiskelemassa sitä alaa, eikä todellakaan olisi syytä olla...toivon vaan että nämä eivät koskaan ole hoitamassa minua... Eli kyllä ne varmaankin aika helpot on... valitettavasti...

• anet

nyt ensin ite kokeilemassa enneku luulo/kuulopuheita huutelet. Ei sen helpommat kuin muillakaan. Olenet joku trade tai inssi jotka luulee ittestään liikoja, muttei kuitenkaan pää riitä hoitoalalle jota suurinosa tavan ihmisistä arvostaa enemmän.

• jelp

..ouluun on vaikea päästä ammattikorkeaan opiskelemaan hoitoalaa....vaikee sit sanoo onks se totta? Minkälaisilla todistuksilla porukka on päässy sinne sisään? Onko ilman työkokemuspisteitä turha haaveillakkaaan?

• eikä onnistunut
        jelp kirjoitti:

..ouluun on vaikea päästä ammattikorkeaan opiskelemaan hoitoalaa....vaikee sit sanoo onks se totta? Minkälaisilla todistuksilla porukka on päässy sinne sisään? Onko ilman työkokemuspisteitä turha haaveillakkaaan?

Ouluun on tosiaan melko vaikea päästä. Pyrin lähihoitajatodistuksella takavuosina pari kertaa ja keksiarvoni oli 4,3. Ei tullut kutsua edes pääsykokeisiin. Ja työkokemustakin oli jonkin verran. Mut kannattaa silti yrittää, taso vaihtelee vuosittain.

• jelp
        eikä onnistunut kirjoitti:

Ouluun on tosiaan melko vaikea päästä. Pyrin lähihoitajatodistuksella takavuosina pari kertaa ja keksiarvoni oli 4,3. Ei tullut kutsua edes pääsykokeisiin. Ja työkokemustakin oli jonkin verran. Mut kannattaa silti yrittää, taso vaihtelee vuosittain.

noin hyvä keskiarvo kumminki etkä oo saanut kutsua...hiukka omituista! Alkaa vähä tuntuu,voi mennä aika vituralleen noi pääsykokeet =) Noh, ei ois eka kerta :)

• tätä

Laita googleen hakusanaksi urasuunnitelma. Löytyy monta hyvää vinkkiä miten väsäät urasuunnitelmasi. Käytin kyseisiä ohjeita hyväkseni viime keväänä ja sisällä ollaan.

• L888

Hei te jotka olette olleet OAMK:n hoitotyön pääsykokeessa ennen, minkälainen se koe sitten loppujen lopuksi oli? Kutsussa tosiaan mainitaan vaan urasuunnitelmaan pohjautuva haastattelu, mutta oliko lisäksi myös ryhmätyötehtävä tms? Sitä urasuunnitelmaa koitan väsäillä parhaillaan, mutta ois tosiaan kiva tietää jos kannattais vähän valmistautua muutenkin, kertailla matikkaa tms...

• utelias
        L888 kirjoitti:

Hei te jotka olette olleet OAMK:n hoitotyön pääsykokeessa ennen, minkälainen se koe sitten loppujen lopuksi oli? Kutsussa tosiaan mainitaan vaan urasuunnitelmaan pohjautuva haastattelu, mutta oliko lisäksi myös ryhmätyötehtävä tms? Sitä urasuunnitelmaa koitan väsäillä parhaillaan, mutta ois tosiaan kiva tietää jos kannattais vähän valmistautua muutenkin, kertailla matikkaa tms...

Kuinkas pitkän urasuunnitelman aiot väsätä kasaan, jos saan udella? :) Itse tässä mietin, et kuinkahan paljon on tarpeeksi. Kutsussahan oli, että enintään 4-6 sivua. Tarkoittaako se, että pitää olla vähintään neljä sivua vai saako olla vähemmänkin? Mitepä luulet?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe