EI OPETTAJAN APULAINEN

VAAN TYÖPARI

EI OPETTAJAN APULAINEN VAAN TYÖPARI

Avustajan tulee tehdä työtään hyvin ja ammattitaidolla. Siihen kuuluu oikeus työn suunnitteluun. Avustajan ja opettajan aika yhteiseen suunnitteluun jää vähiin tai useissa tapauksissa sitä ei ole lainkaan. Oppitunnin alussa hätäisesti tapahtuva avustajan puolinainen ohjeistaminen ei ole yhteistyötä. Avustajan osaamisesta jää tällaisessa yhteistyössä paljon hyödyntämättä oppilaiden ja opettajan tukena.

Toiset opettajat osaavat käyttää avustajan ammattitaitoa työssään hyväkseen, toiset antavat selkeät ohjeet, mitä ja kuinka avustajan tulee kussakin tilanteessa toimia. Tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti koulunkäyntiavustajan työmotivaatioon.

Opettajan ei tarvitse suunnitella avustajan työtä, siihen avustaja kykenee itse. Opettajan tulisi huomioida yhteistyön luonne ja antaa avustajalle tilaa ottaa vastuullinen paikkansa tiimissä. Usein tässä suhteessa podetaankin luottamuapulaa.

Opettajalla on vastuu oppilaiden opettamisesta, avustajalla oppilaiden avustamisesta ja ohjaamisesta. Tasavertainen kasvatusvastuu on molemmilla.

Avustajalla tulee olla oikeus tietää oppilasta koskevista asioista ja toimia moniammatillisissa yhteistyöryhmissä mukana silloin, kun hän käytännössä toteuttaa oppilaalle suunniteltuja tukitoimia.Tiedon pimittäminen ei ole etu oppilaalle eikä edistä avustajan työskentelyä.

Koulunkäyntiavustaja on alansa ammattilainen, jonka taidot limittyvät opettajan taitojen kanssa. Työpari siis täydentää toinen toisensa osaamista.

Opettajankoulutuksesa olisi syytä tarkoin perehdyttää tulevia opettajia moniammatilliseen yhteistyöhön sekä avustajan ja opettajan parityöskentelyyn.

On hyvin pitkälle kiinni yhteistyöopetajasta ja hänen käsityksestään koulunkäyntiavustajan työstä ja koulutuksesta, kuinka avustaja pääsee toteuttamaan omia ammatillisia valmiuksiaan lasten hyväksi työskennellessään.

REHTORI LUO KOULUN TYÖSKENTELYTAVAT

Rehtorin rooli on toimia henkilöstönsä johtajana ja tämä rooli korostuu, kun tarkastellaan eri koulujen työskentelykulttuureja. Rehtorin tulisi tukea avustajien ammatillisen osaamisen kehittymistä. Kouluissa puhutaan edelleen vain opettajainhuoneesta. Eikö sen pitäisi olla opetushenkilökunnan huone?

Koulunkäyntiavustajat tuntevat edelleen työyhteisöissään työnsä arvostuksen puutetta. On rehtorin vastuulla huolehtia, että asenteet koulunkäyntiavustajan työtä kohtaan ovat koulussa terveellä pohjalla.

AVUSTAJAN VASTUU

Avustajan vastuiden ja oikeuksien rajat ovat usein turhan epäselviä. Opettajalla on esimerkiksi oikeus lapsen rauhoittamiseen fyysistä kontaktia eli vaikkapa sylissä pitoa käyttäen - entä avustajalla? Näissä asioissa kouluilla pitäisi olla yhtenäinen käytäntö. Opettajalla ja koulunkäyntiavustajalla täytyy ainakin olla asiassa sama käytäntö. Silloin on helpompi vastata myös vanhempien kyselyihin, siitä mitkä ovat avustajan oikeudet oppilaan kanssa.

MILLAINEN YHTEISTYÖ, SELLAINEN KOULU

Kunnan opetustoimilla ei olisi enää varaa tuhlata rahaa luokanopettajien ja koulunkäyntiavustajien puolitehoiseen yhteistyöhön. Ei myöskään rehtoreiden riittämättömään henkilöstöjohtamiseen.

Koulunkäyntiavustajalta tulee vaatia ammattitaitoa ja sitoutumista työhön oppilaan parhaaksi. Mutta samaa tulee vaatia kaikilta koulussa työskenteleviltä ammattilaisilta.

Koulunkäyntiavustajat ovat ammattikunta, jonka työssä kulminoituu moni koko koulun hyvinvointiin vaikuttava asia. Työ koulunkäyntiavustajan kanssa on työtä lapsen ja nuoren parhaaksi. Hyvin toimiva koulu arvostaa ja hyödyntää koulunkäyntiavustajien ammattitaitoa.

"TAITEILUA OPETTAJAN JA OPPILAAN VÄLISSÄ - OLLA HUOMAAMATON,MUTTA TEHOKAS"

Koulunkäyntiavustajan työn arkikäytänteet koulussa. Koulunkäyntiavustajan tehtävärooleista tulee sopia ja huomiota pitää kiinnittää erityisesti koulunkäyntiavustajan perehdyttämiseen.

Opettajan tulisi toimia koulunkäyntiavustajan ohjaajana.Tehtävärooleja määriteltäessä tulisi harkita kuinka koulunkäyntiavustajasta saadaan paras mahdollinen tuki opetukseen ja muuhun koulutyöskentelyyn.

Koulunkäyntiavustajan ja opettajan yhteistyön onnistuminen on tärkeää oppilaille ja koko kouluyhteisölle.

KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN JA OPETTAJAN YHTEISTYÖ - SATTUMANVARAISUUDESTA YHTEISVASTUULLISUUTEEN

Koulunkäyntiavustajan ja opettajan yhteistyön kiinteys ja työn jakaminen voivat vaihdella sattumanvaraisesta yhteisestä työskentelystä yhteisvastuulliseen tiimityöskentelyyn.

Yhteistyön onnistumiseen vaikuttavat esimerkiksi ryhmän pelisäännöt, eikä onnistunutta yhteistyötä voida pitää itsestäänselvyytenä, eikä se kehity automaattisesti. Siihen vaaditaan yhteisten arvojen, päämäärien ja pelisääntöjen sopimista, niiden jatkuvaa tarkastelua ja aikaa.

Tunnesuhde- ja henkilökemiatekijöillä näyttää olevan myös merkitystä yhteistyön onnistumisessa.

OHJAUS

Päivittäisten työtehtävien valmistautumisen ja onnistumisen kannalta opettajien tulisi antaa koulunkäyntiavustajalle vähintään suulliset ohjeet. Ohjeistuksen - oli se sitten suullista tai kirjallista - tulisi olla muutakin kuin sivunumeroiden antamista koulunkäyntiavustajalle. On kohtuullista että, koulunkäyntiavustaja voi ennakoida ja suunnitella työtään ja on tietoinen niistä odotuksista, joita opettaja häneen kohdistaa.Työskentely on koulunkäyntiavustajalle kuluttavaa, mikäli hän joutuu jatkuvasti arvailemaan, mitä seuraavaksi tapahtuu tai mitä mahdollisesti pitäisi tehdä. Tällöin oppilaat eivät saa opetuksen tukemisesta parasta mahdollista hyötyä.


Koulunkäyntiavustajan tulee mukautua toimimaan työpariopettajan toimintatapojen mukaan. Näitä työpariopettajia, varsinkin yläasteella, saattaa olla useita, mikä tekee työskentelyn vaativaksi. Opettajien olisi hyvä tiedostaa tämä ja asettua

ajatuksissaan koulunkäyntiavustajien asemaan. Myös koulunkäyntiavustajien lukujärjestyksiä laadittaessa olisi kohtuullista pohtia, kuinka monen opettajan kanssa koulunkäyntiavustajan on tarkoituksenmukaista työskennellä.Saavutetaanko opetuksen kannalta enemmän hyötyä keskittymällä vai sukkuloimalla?


KOKEMUKSIA KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN JA OPETTAJAN VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ

Opettajilla liian usein kiire, ohjeet annetaan hätäisesti. Monesti on tilanteita joissa avustajalle vain annetaan kirja käteen ja sanotaan sivunumerot jotka pitää käydä oppilaan kanssa läpi. Opettajat ovat kuitenkin pedagokisessa vastuussa oppilaiden opettamisesta.

Koulunkäyntiavustajat suljetaan vieläkin palavereista pois, koska täytyyhän jonkun olla välitunti valvonnassa, kun opettajat pitävät palaverejä. Tähän asiaan pitäisi saada parannus, koska tästä tulee usein tietokatkoja, viestit eivät välttämättä aina saavuta koulunkäyntiavustajia.

Opettajien koulutukseen olisi hyvä kuulua perehtymistä koulunkäyntiavustajan työhön, näin saataisiin kenties kehitettyä yhteistyötä entistä parempaan suuntaan. Terveisin 10 vuotta ammatissa toiminut koulunkäyntiavustaja.

OPETTAJAN JA KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN YHTEISTYÖSTÄ

Koulunkäyntiavustaja on erittäin tärkeä yhteistyökumppani opettajalle.Henkilökohtainen koulunkäyntiavustaja on edellytys, jotta esim. EHA-oppilas voidaan indegroida tavalliseen luokkaan. Myös muiden HOJKS-oppilaiden toivoisi saavan oman henkilökohtaisen koulunkäyntiavustajan. Ainakin HOJKS-oppilaiden integroinnin tulisi tuoda mukanaan vähintään luokka-avustajan - näin ei valitettavasti aina ole.

Olen kokenut koulunkäyntiavustajat aina positiivisena lisänä koulutyössä. Esim.tällä hetkellä yhdysluokassani on kolme HOJKS-lasta, joista ainoastaan EHA-oppilaalla on henkilökohtainen avustaja. Ilman avustajaa kyseinen oppilas ei luokassani selviäisi.Koulunkäyntiavustaja tuntee oppilaan perheen jo monen vuoden ajalta, mikä onkin suureksi avuksi myös koulutyössä.

Avustajan ollessa oppilaan vieressä esim. uskonnon ja ympäritötiedon tunneilla, oppilas jaksaa hyvin keskittyä ja olla mukana.Jos asiat ovat oppilaalle liian vaikeita, hän siirtyy esim.toiseen tilaan avustajan kanssa. Matematiikan ja äidinkielen tunneilla oppilas on useimmiten eri tilassa, tekemässä omia töitään.Lukeminen on vielä tavuvaiheessa ja on jo työrauhan kannalta parempi, että oppilas saa harjoitella lukemista omassa tilassa.

Yhteistyö avustajan kanssa on sujunut erittäin hyvin. Hän tekee erittäin arvokasta ja hermoja vaativaa työtä. Suuren luokan vuoksi avustaja on joutunut ottamaan liiankin suuren vastuun oppilaan opettamisesta. Itselläni ei ole yhtään oppituntia, jolloin voisin keskittyä kyseessä olevan oppilaan opettamiseen pelkästään. ISO KIITOS KAIKILLE KOULUNKÄYNTIAVUSTAJILLE heidän tekemästään tärkeästä työstä luokissa opettajien apuna ja oppilaiden tukena. Yhteistyöterveisin luokanopettaja.


AJATUKSIA AVUSTAJAN JA OPETTAJAN VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ

Luokanopettajat ovat perinteisesti tottuneet työskentelemään yksin ja hyvin itsenäisesti omissa luokissaan. Pitkään yksin työskennelleen voi olla outoa ottaa apua vastaan ja avustajan tulo luokkaan ei välttämättä aina edes tunnu niin mielekkäältä. Itse olen lastentarhanopettajan työssä tottunut tiimityöskentelyyn ja sopeutunut helposti siihen, että opetustilanteessa on mukana myös muita aikuisia. Nykypäivänä tiimityöskentely on muutenkin paljon esillä, joten nuoremman polven opettajille yhteistyö avustajan kanssa on varmasti luontevampi työskentelytapa kuin useille vanhemmille opettajille.

Miten työt luokassa jaetaan?

Opettajalla on päävastuu tuntien suunnittelusta ja valmistelusta. Hänen tehtävänään on organisoida oppitunnit ja tehdä työnjako opettajan ja avustajan (tai avustajien) välillä. Tuntien yhdessä läpikäymiseen pitäisi varata riittävästi aikaa, jotta avustaja on tietoinen tulevan oppitunnin sisällöstä. Kaikkea tosin ei voi suunnitella etukäteen. Aina ei voi olla varma siitä, millaista apua kukin oppilas missäkin asiassa tarvitsee. Tässä juuri tarvitaan avustajan ammattitaitoa ja herkkää oppilaan tuntemusta.

Oppilaan tuntemus sekä opettajan että avustajan puolelta on erittäin tärkeää yksilöllisen oppimisen ohjauksessa. Kaikki oppilaat eivät osaa tai halua pyytää apua huomiota herättävästi. Oppitunnin aikana opettajalle ei yleensä jää aikaa avustajan työskentelyn ohjaamiseen, vaan avustajan on itse osattava hakeutua apua tarvitsevien oppilaiden luo. Oma-aloitteisuus on mielestäni kouluavustajan tärkeimpiä piirteitä.

Miten yhteistyö saadaan toimimaan?

Omien ja kollegoiden kokemusten perusteella luokanopettajan ja kouluavustajan välinen onnistunut yhteistyö on ensisijaisesti kiinni kummankin ammattitaidosta sekä henkilökemioista. Molempien ammattiryhmien ammattitaitoon kuuluvat hyvät sosiaaliset valmiudet ja vuorovaikutustaidot. Avoin keskustelu yhteistyön vahvuuksista ja ongelmakohdista auttaa monessa tilanteessa.

Palautteen antaminen puolin ja toisin unohtuu helposti työpäivien melskeessä, mutta varsinkin positiivisen palautteen antaminen on tärkeää. Sitä ei saisi unohtaa pitkänkään yhteistyön aikana.

Toimivan yhteistyön käynnistämisvaiheessa olisi hyvä käydä läpi opettajan ja avustajan välinen työnjako sekä keskustella kummankin kasvatusnäkemyksistä. Yhteistyötä on vaikea saada toimimaan saumattomasti, jos opettajan ja avustajan kasvatusnäkemykset poikkeavat kovasti toisistaan.

Luokanopettajan koulutuksessa ei juurikaan nostettu esille kouluavustajan kanssa tehtävää yhteistyötä. Asia tuli esille vain joitakin esimerkkitapauksia ja työtapoja käsiteltäessä. Kouluavustajan koulutuksessa toivottavasti paneudutaan enemmän yhteistyöhön liittyviin seikkoihin. Integraation ja inkluusion myötä harva luokanopettaja on enää yksin luokassaan. Tämä pitäisi mielestäni huomioida voimakkaammin myös luokanopettajan perus- ja lisäkoulutuksissa.

Millainen on hyvä kouluavustaja?

Hyvän kouluavustajan ainekset ovat mielestäni koottavissa kolmesta eri osa-alueesta: koulutuksesta, työkokemuksesta ja arvomaailmasta. Koulutus antaa tietoa lapsen kehittymisestä ja oppimisesta. Se valmentaa kohtaamaan erilaisia oppijoita ja tutustuttaa koulumaailmassa työskentelyyn. Koulumaailmassa käytetään lukuisia sellaisia termejä, joita asiaan vihkiytymättömän on mahdoton ymmärtää. Ammattiinsa kouluttautuneen avustajan on helpompi osallistua koulussa käytäviin keskusteluihin, kun hänellä on ammattisanasto hallussa.

Työkokemus antaa itsevarmuutta ja lisää herkkyyttä oppilaan avun tarpeen tunnistamiseen. Samassa koulussa pitkään työskentely lisää myös oppilaantuntemusta, mikä helpottaa työskentelyä. Arvomaailmalla tarkoitan lähinnä kouluavustajan suhtautumista oppilaaseen. Jokainen lapsi on arvokas ja ainutlaatuinen yksilö ja jokaisen lapsen oppimiseen tarvitsema tuki on erilaista. Koulutus auttaa ymmärtämään erityistä tukea tarvitsevia lapsia, mutta loppujen lopuksi meidän toimintaamme ohjaa oma arvomaailmamme.

Itse olen ollut onnekkaassa asemassa, sillä olen saanut työskennellä ammattitaitoisten avustajien kanssa. Minulle arvokasta yhteistyössä on se, että voin keskustella avustajan kanssa oppilaisiin liittyvistä asioista. Muita luokkia opettavat opettajat eivät tunne oman luokkani oppilaita yhtä hyvin kuin samassa luokassa työskentelevä avustaja. Kaksi aikuista ehtii havainnoida puolet enemmän kuin yksi ja varsinkin silloin, kun itse opettaa, jää moni oppilaiden keskuudessa tapahtuva asia huomaamatta. Avustajalla on usein enemmän tilaisuuksia havainnoida oppilaita. Kun avustaja ja opettaja voivat jakaa molempien havainnoinnit, kasvattaa se heidän molempien oppilaantuntemusta.
Oppilaiden asioiden lomassa pitäisi muistaa myös paneutua aikuisten väliseen yhteistyöhön ja palautteen antamiseen. Tämä puoli jää valitettavan usein toteutumatta. Varsinkin silloin, kun yhteistyö tuntuu sujuvan hyvin, ei aikaa yhteistyön kehittämiseen tunnu löytyvän. Se olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, koska etukäteen keskustelemalla voitaisiin välttää monet mahdolliset ongelmatilanteet.

Lähde: www.vep-palvelu.fi

18

4582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tattinen

      Johan tuli juttua, mutta kyllä olet asialinjalla.Valitettavasti mikään laki ei tietääkseni velvoita kertomaan kka:lle lapsen diagnoosia, vaikka se olisi lapsen etu.Itse kyllä vaikken näkisi diagnoosia aika hyvin jo tiedostan mistä kunkin lapsen avustajan tarve johtuu.Olisi kyllä hyvä saada tukea omalle "epäilylleen" ja saada lukea paperit.Olen tehnyt kka:n työtä jo kymmenisen vuotta. Valitettavan usein olen törmännyt siihen, että meidän erikoisosaamista ei osata käyttää hyväksi.Tiedän myös aika takapajuisia rehtoreita, jotka eivät suoraansanoen tiedä mitä kka:n koulutukseen kuuluu.

    • kyllä kyllä

      No höpö höpö! Avustaja on avustaja ihan nimensä mukaisesti. Voiko sitä selvemmin enää ilmaista?

      Sinun mielestäsi kansanedustajien avustajatkin ovat varmasti työpareja, jotka yhteistuumin sitten päättävät kansamme asioista?!

      Noinkohan?!

      • käyty näitä läpi :)

        Yllä oleva teksti on puitu OPEKO-koulutuksessa...


        Koulunkäyntiavustaja on oppilaan AVUSTAJA, mutta opettajan TYÖPARI! Kansanedustaja vertaus on aika kaukaa haettu...


      • kyllä kyllä
        käyty näitä läpi :) kirjoitti:

        Yllä oleva teksti on puitu OPEKO-koulutuksessa...


        Koulunkäyntiavustaja on oppilaan AVUSTAJA, mutta opettajan TYÖPARI! Kansanedustaja vertaus on aika kaukaa haettu...

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...


      • Ethän, please???
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...

        Aivan kamala asenne sulla.

        ope


      • kyllä kyllä
        Ethän, please??? kirjoitti:

        Aivan kamala asenne sulla.

        ope

        Kaikkihan me ollaan opettjia... heh heh :D mutta etkö näe että en vielä toistaiseksi pilkkaa opettajia akateemisiksi paskakasoiksi ja roskasakiksi. En siis ole opettaja...

        Täällä kun kaikki "aidot" opet tuntuu sitä muka tekevän.


      • ;--)
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...

        Tervemenoa esikouluun herra heh heh.


        Tai käy edes sivuilla

        http://www.vep-palvelu.fi/cgi-bin/cgiwrap/veppalve/presenter.pl?slideshow_id=63&slide_id=1955&language_id=1


      • ... vaan...

        ...avustaja on todellakin avustaja. Vaan se ei todellakaan ole opettajan avustaja vaan oppilaiden. Avustaja on siis vain ja ainoastaan oppilaita varten.
        Opettaja hoitakoon itse tuntien suunnittelun, kopioimisen ja muut luokan juoksevat asiat. Avustajan tehtäväksi jää suunnitella, miten opetettavat asiat menevät parhaiten perille avustusta tarvitseville oppilaille, siis ainoastaan hienoisena apuna esim. suuressa luokassa. Opettajan tehtävä on opettaa! Kyllä se näkyy avustajien palkoissakin, että ei siihen työhön kuulu vastuuta oppimisesta, se vastuu kuuluu loppukädessä opettajalle.


      • ...mieleen...
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...

        ...että kaikki työtätekevät ihmiset eivät välttämättä joudu tekemään työtä leipänsä eteen. Kaverini on kka ja hänen kovapalkkainen miehensä hoitaa sen käntyn pöytään. Kaverini pitää lapsista ja niitä on hänellä itselläänkin. Työmatka on 200m, päivät ovat lyhyet ja joustavat... mikäs sen mukavampaa. Lisäksi hänellä on korkeakoulututkinto, vaan eipä halua pitkiä työpäiviä, pitkiä työmatkoja, stressiä tms. elämäänsä. Ainoastaan jotakin mielekästä tekemistä, kun nuorin lapsistaan on jo eskarissa.
        Itse taidat työskennellä jossakin ihan muualla kuin koulumaailmassa?


      • muuan opettaja
        ... vaan... kirjoitti:

        ...avustaja on todellakin avustaja. Vaan se ei todellakaan ole opettajan avustaja vaan oppilaiden. Avustaja on siis vain ja ainoastaan oppilaita varten.
        Opettaja hoitakoon itse tuntien suunnittelun, kopioimisen ja muut luokan juoksevat asiat. Avustajan tehtäväksi jää suunnitella, miten opetettavat asiat menevät parhaiten perille avustusta tarvitseville oppilaille, siis ainoastaan hienoisena apuna esim. suuressa luokassa. Opettajan tehtävä on opettaa! Kyllä se näkyy avustajien palkoissakin, että ei siihen työhön kuulu vastuuta oppimisesta, se vastuu kuuluu loppukädessä opettajalle.

        Kyllä! Puhut asiaa. Mutta kuten itse asian ilmaisit, opettaja on se henkilö joka päättää opetuksesta. Hän siis valitsee metodit, materiaalin ja opetustyylin.

        "Avustajan tehtäväksi jää suunnitella, miten opetettavat asiat menevät parhaiten perille avustusta tarvitseville oppilaille..."

        Tämä on opetuksen suunnittelua, joka kuuluu opettajalle. Jos opettaja sanoo että asiat käydään läpi tietyllä tavalla ja tietyssä järjestyksessä, ei avustaja voi asettua poikkiteloin. Mielipiteensä saa omasta puolestani esittää ilman muuta. Mutta kyllä meillä avustaja kuitenkin noudattaa minun laatimiani opetussuunnitelmia, mikäli aikoo jatkossakin tässä luokassa työskennellä.

        Eikä tässä ole kyse pomottamisesta, tai mistään muustakaan vastaavasta. Tämä on osa normaalia koulumme toimintaa. Ei tätä kannata ottaa minään auktoriteettikysymyksenä, vaan ajatella että hoitaa työnsä ja antaa myös opettajan hoitaa työnsä.

        Opettajan ja opetustyön avustamisen välillä on vain veteen piirretty viiva. On miltei mahdotonta erotella näitä kahta asiaa työhön liittyvissä kysymyksissä. Tämän varmasti alan ammattilaisena ymmärrät ja tiedät jo entuudestaan? Jos opettaja pyytää monistamaan tehtävät luokalle tai menemään välituntivalvontaan, se on opetusTYÖN avustamista. Jos opettaja pyytää keittämään itselleen kahvia tai siivoamaan henkilökohtaisen lokeron, on kyse opettajan avustamisesta.


      • Miiraksu
        ... vaan... kirjoitti:

        ...avustaja on todellakin avustaja. Vaan se ei todellakaan ole opettajan avustaja vaan oppilaiden. Avustaja on siis vain ja ainoastaan oppilaita varten.
        Opettaja hoitakoon itse tuntien suunnittelun, kopioimisen ja muut luokan juoksevat asiat. Avustajan tehtäväksi jää suunnitella, miten opetettavat asiat menevät parhaiten perille avustusta tarvitseville oppilaille, siis ainoastaan hienoisena apuna esim. suuressa luokassa. Opettajan tehtävä on opettaa! Kyllä se näkyy avustajien palkoissakin, että ei siihen työhön kuulu vastuuta oppimisesta, se vastuu kuuluu loppukädessä opettajalle.

        Miksi jotkut avustajat rutisevat siitä monistamiseta?! Sehän on ihan lueteltu jopa JHL:n koulunkäyntiavustajan omassa oppaassa yhtenä avustajan monista töistä.

        Itse työskenelen koulunkäyntiavustajana eikä tulisi mieleenikään rutista kopioimisesta. Eikä se nyt niin kamalaa ole. Tietty vois alkaa ottaa päähän jos työ olisi yhtä kopioimista ja kahvin keittoa mutta työni on sopivassa suhteessa oppilaiden avustamista tunneilla, tuntien pitoa itsenäisesti yhdelle oppilaallee / pienelle ryhmälle, kopioimista, kahvinkeittoa, tietokonehommia, välituntivalvontaa. Eipä ole valittamista. Tietty on näitä veemäisiä opettajia jotka kuvittelevat olevansa koko maailman valtiaita ja ovat itsekeskeisiä narsisteja mutta se on heidän ongelmansa eikä minun.

        TYÖNILOA KAIKILLE JA OTETAAN KAIKKI TOISEMME HUOMIOON! AVUSTAJA KUNNIOITTAKOON OPETTAJAA JA OPETTAJA KUNNIOITTAKOON AVUSTAJAN AMMATTITAITOA.


      • lkoijuh
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...

        Tekstisi jotenkin ylenti sinua. Kas huomasin heti että olen ainakin yhden yläpuolella.Taidat olla juuri se työpaikkasi....Luuletko tosiaan, että joku opena oleminen on se mitä ihminen tavoittelee. Minulla on ainakin arvot kohdallaan.Loppupeleissä ei varmaankaan kysytä ammattia keneltäkään.


      • olemme...
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan on niin hirmu vaikeeta hyväksyä että avustaja on PELKKÄ avustaja! Kertoohan sekin jotain että avustajan tutkinnon voi suorittaa ei-ylioppilas vuoden kurssilla... heh...

        Ja avustajan palkka kertoo arvostuksesta, reilu tonni kuussa on orjan palkka. K-kaupan kassa tienaa enemmän kuin avustajat koulussa!!

        Ei millään pahalla, mutta ihan jo säälittää tämä teidän uikutus ja itku tällä palstalla. Teistä tulee mieleen kaupan vartiat, jotka niin kovasti haluais olla poliisia, mutta ei vaan ikinä pääse siihen.

        Te ette ole opettajia, ette työpareja (helkutin hauska vertaus), ette tasavertaisia työyhteisössänne, ettekä mitään yhdenvertaisia kasvattajia... te olette AVUSTAJIA. Sanooko nimi mitään?

        Ihan turhaan ruikutatte. Nämä itkut tekevät teistä pellejä!! Jos on vaikeaa hyväksyä oma roolinsa työyhteisön alimpana sakkina, niin menkää kouluun... niin ei töihin, vaan lukemaan ja opiskelemaan! Ehkä jonain kauniina päivänä jostain teistäkin saattaa tulla jotain muuta. Tuskin silti mitään suurta ja mahtavaa :D no ei.. vitsi vitsi... heh heh...

        tasavertaisia, vaikka kuinka opettajaa olet. Siinä ei paljoa tittelit paina, vaikka kuinka russuttaisit. Ryömi opettaja ryömi rehtorin edessä....heh...heh...vitsi...vitsi!


      • kka -58
        muuan opettaja kirjoitti:

        Kyllä! Puhut asiaa. Mutta kuten itse asian ilmaisit, opettaja on se henkilö joka päättää opetuksesta. Hän siis valitsee metodit, materiaalin ja opetustyylin.

        "Avustajan tehtäväksi jää suunnitella, miten opetettavat asiat menevät parhaiten perille avustusta tarvitseville oppilaille..."

        Tämä on opetuksen suunnittelua, joka kuuluu opettajalle. Jos opettaja sanoo että asiat käydään läpi tietyllä tavalla ja tietyssä järjestyksessä, ei avustaja voi asettua poikkiteloin. Mielipiteensä saa omasta puolestani esittää ilman muuta. Mutta kyllä meillä avustaja kuitenkin noudattaa minun laatimiani opetussuunnitelmia, mikäli aikoo jatkossakin tässä luokassa työskennellä.

        Eikä tässä ole kyse pomottamisesta, tai mistään muustakaan vastaavasta. Tämä on osa normaalia koulumme toimintaa. Ei tätä kannata ottaa minään auktoriteettikysymyksenä, vaan ajatella että hoitaa työnsä ja antaa myös opettajan hoitaa työnsä.

        Opettajan ja opetustyön avustamisen välillä on vain veteen piirretty viiva. On miltei mahdotonta erotella näitä kahta asiaa työhön liittyvissä kysymyksissä. Tämän varmasti alan ammattilaisena ymmärrät ja tiedät jo entuudestaan? Jos opettaja pyytää monistamaan tehtävät luokalle tai menemään välituntivalvontaan, se on opetusTYÖN avustamista. Jos opettaja pyytää keittämään itselleen kahvia tai siivoamaan henkilökohtaisen lokeron, on kyse opettajan avustamisesta.

        Opettaja ei voi MÄÄRÄTÄ koulunkäyntiavustajaa välituntivalvontaan !!


    • yläasteen

      jälkeen, verrattuna lukio 5 vuoden maisterikoulutus? Jo lähtöasetelmana tässä on sula mahdottomuus olla TASAVERTAISENA ohjaajana ja kasvattajana. Kasvatus, opetus - ym. vastuu on ilman muuta opettajalla, avustaja toimii opettajan laatimien suunnitelmien mukaan. Opettaja valitsee metodit, työskentelytavat, materiaalit jne, ja avustaja toimii näissä puitteissa.

      Jo on aikoihin eletty, jos avustaja suunnittelee oppitunnit.

      • TÄTÄ TILANNETTA

        Riippuu, miten ajattelee asiaa.

        Aika harvinaista, että avustajana on 17 vuotias tyttö eli peruskoulu plus vuoden tutkinto.

        Senhän järkikin sanoo että (yleensä) tuollainen ei vielä voi millään olla täysin hyvä avustaja koska kokemus alalta ja käytännön ammattitaito puuttuu.

        Mutta alalla on kuitenkin niitä, joilla on pohjalla monen näköistä koulutusta ja avustajan tutkinto ja olen varma siitä, että heillä on vuosien saatossa kehittynyt vankka ammattitaito. Siinä kehittyy väkisin kun on jo ehtinyt mm. toimia sijaisenakin yhteensä lukemattomia päiviä ja lisäksi seurannut sivusta kymmenien opettajien tunteja.


        Asiat näkee niin kuin ne haluaa nähdä.

        Edelleenkin, ei avustajat tarkoitakkaan, että he olisivat opettajan kanssa samassa asemassa vastuun ym. opetuksen osalta. MUTTA AVUSTAJA ON LAPSEN AVUSTAJA JA OPETTAJAN TYÖPARI! työpari ei tarkoita sitä, että olisi samassa asemassa, mutta YHTEISTYÖ ON VOIMAA!


    • Nennuska9

      Kylläpä on kerrankin fiksua tekstiä!

      Allekirjoitan täysin :-)

    • Anonyymi

      Tämä paikka on vittua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe