Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kynsipsoriasis

:((((((

Onko kellään kokemuksia kynsipsoriasista ja auttaako siihen mitään? Lääkäriltä on saatu erilaisia voiteita ja sienilääkkeitä vaikka kaksi kertaa on otettu sieninäyte eikä ikinä ole ollut mitään sientä tai vastaavaa. Mistä apua?

13

20839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäätee

      Käypäs vaivasi kanssa jalkahoitajan juttusilla.

    • Kokemusta on

      Hei,

      kävin ihotautilääkärillä, joka kertoi, että kliinisesti kynsimuutokset vaikuttavat psoriasikselle, mutta yksistään kynsien perusteella ei diagnoosia voi tästä psorista tehdä. Ts. se tulisi löytää muualtakin. Se on lopulta aika yksilöllistä, minkä näköinen kynsi on. Minulla kynsi irtoaa kynsipedistä ja on välistä kuoppainen ja sormenpäät kuivaa ja halkeilee. Psoriasisvoide taisi olla lääkärin määräämänä Daivobet, mutta sen käyttö alkuunsa hankalaa, sillä ainakin minulla oireiluna on em. halkeilu, johon Daivobettia ei tule käyttää. Ostin tällä viikolla apteekista ilman lääkärinmääräystä myytävää Decubal voidetta ja se soveltuu myös psori-iholle. Olen todennut sen tehoavan. Maksoi 100 ml noin 12 euroa. Kannattaa kokeilla!

      • oona

        Jotenkin kuulostaa hiukka oudolta että lääkäri olisi määrännyt psori-ihottuman hoitoon tarkoitettua voidetta (Daivobet) kynsiin?Se ei siihen ole tarkoitettu eikä todennäköisesti siihen tepsi.Olen itse kärsinyt samasta vaivasta vuosia eikä ole vielä löytynyt hoitoa..Jostain luin että greipinsiemenuute ja tea tree olisivat tehokkaita,mutta ymmärtääkseni niiden on ajateltu auttavan vain kynsisieneen..Miten lie?


    • ei enää

      Aiemmin minulla oli joka kynsi psoriviallinen. Ei enää. Aloin käyttään päänahkaan koivuöljyä ja vartaloon koivuvaseliiniä ja yllätyksekseni kynteni ovat nyt täysin puhtaat. Päänahka ja vartalo ovat myös paljon paremmat. Ei täysin puhtaat, mutta nyt voi jo elää lähes normaalisti. Kynsiin se on varma lääke.

    • Ihosairaus

      Heippa!

      Mulla epäselvä määritys kynsipsoriaksesta/sieni näytteistä. Monta sieniviljelmää ja bakteeriviljelmää otettu, käyty seitsemällä eri erikoislääkärillä mutta oikein mitään ei tunnu löytyvät, olen itsekin jo turtunut moiseen. Minulta viikko sitten jouduttiin poistaan kynsi tai oikeastaan kynteen tullut pustuloosia tai jotain muuta vastaavaa. Kivulias ollut ja siteen vaihto hankalaa yksin. Kynttä ei varmaan ihan heti tule, koska käsi oireilee ympäriltä niin pahasti ja on todella arka. Kynsipsori kuulemma vaatimímmista hoidoista. Sairaslomalla oltu aivan liian kauan. Olisi kiva kuulla lisää, kun minullekin asia on uusi, sillä sain vasta diagnoosini kuulla 2 kk. Tsemppiä sinulle talveen.

      • hoitoon....

        Mistä saa ostaa koivuvaseliinia-ja öljyä.Lahden luontaistuotekaupat eivät tienneet kyseisitä aineista.


      • Paldto50

      • ikimerkki
        hoitoon.... kirjoitti:

        Mistä saa ostaa koivuvaseliinia-ja öljyä.Lahden luontaistuotekaupat eivät tienneet kyseisitä aineista.

        Koivuvaseliinia ja koivutisleeöljyä voi tilata
        Charcoal Finland Oy Alavieska


      • ilmeisesti
        ikimerkki kirjoitti:

        Koivuvaseliinia ja koivutisleeöljyä voi tilata
        Charcoal Finland Oy Alavieska

        Mulla alkoi toisen käden etusormen kynsi, kynsipohja ja ympäröivä iho oireilla jo noin 15 v sitten. Toisen käden keskisormen kynnessä alkoi samanlaiset muutokset noin 3 vuotta sitten. On otettu vuosien varrella sieninäyte molemmista monta kertaa. Ei ole löytynyt sientä. Kynsien alle ja reunoille muodostuu välillä keltaisia märkiviä rakkuloita, iho kuivuu, paksuuntuu, hilseilee. Kynnet irtoaa kynsipohjasta.

        Olen ravannut vaikka kuinka monella ihotautilääkärillä. Yhden kerran kynnet poistettiin kun epäiltiin erästä bakteeria, jota ei sitten löytynyt. Loppujen lopuksi diagnoosiksi annettiin psoriasis. Koepalaa ei ole otettu. Edesmenneellä isälläni oli vuosikausia samantyyppistä ongelmaa kynsissä, mutta myös isoja ihottumaläkkiä muualla iholla. Koivuvaseliini helpotti hänellä ainakin ihottumaa.

        Englanninkielisiltä sivuilta löytyy ennemmän tietoa kynsipsorista. Se voi todellakin esiintyä vain kynsissä /sormenpäissä tai liittyä yleiseen /nivelpsoriin. Lääkäreillä tuntuu ainakin täällä Suomessa olevan vaikeuksia hahmottaa tätä. Itsellä on nyt ollut pitkään Dermovat-voidetta ja Elocon-liuosta. Niistä ei ole pitemmän päälle ollut juurikaan apua. Märkänäppylät yms. uusiutuvat noin kuukauden välein, jolloin kynsi taas lähtee irtoamaan jne.

        Ajattelin kokeilla seuraavaksi koivuvaseliinia, mutta olen allerginen koivulle, joten ei ehkä hyvä idea?


    • pimmeli

      pikäaikainen Dermvatin käyttö, huolellinen puhtaus , oikea kynsien leikkaus

    • psorikynnet

      Hei, jos viljelyssä negatiivinen löydös, ei kynsissä ole sieni-infektiota, ja sienilääkkeiden käyttö on täysin turhaa. Sienilääkkeillä ei voi hoitaa kynsipsoria. Kynsipsori on hankala hoidettava, mutta jotku on saaneet apua paikallisista kortisonivalmisteista tai D-vitamiinianalogeista.

    • Vastaavaa kokenut

      Kynsipsori vaivasi minua lähes 10 vuotta. Ongelmaa esiintyi lähinnä kesällä ja loma-aikoina. Lääkäristä en vastausta ongelmaani saanut, sanottiin vain ettei pidä naputellä kynsillä pöytiin.
      Jotkut vastaavaa kokeneet sanoivat sen johtuvan stressistä. Minua kaiketi stressasi huono parisuhde, sillä mikään muu ei ole muuttunut. Nyt kun olemme olleet erossa n.3 vuotta, eivät kynteni ole enään irtoilleet alustasta.

    • Naail

      Betalfatrus-niminen kynsiin levitettävä neste auttoi minulla. Etelä-Euroopassa saa apteekista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe