FINNAIRIN LAKKO ALKAA

J-Life

Finnairin lentoemännät ja stuertit aloittavat lakon torstaina aamuneljältä. Keskiviikkona käydyt neuvottelut lakon välttämiseksi eivät tuottaneet tulosta. Sovittelu jatkuu kuitenkin torstaina kello 13, kertoo YLEn uutiset.

Mitenköhän lakko vaikuttaa lomalentoihihn?

187

30303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytynyt?

      Tästä aiheestahan ei vielä ollutkaan yhtäkään viestiketjua?!

      • pettävät

        rankasti vaimojaan näiden ollessa taivaallla, monikohan emo ei tätä tiedä??


      • Harmittaa kun

        Optiot taitaa kyllä nyt tippua. Se kyllä ottaa pirusti päähän.


      • loppuisi
        Harmittaa kun kirjoitti:

        Optiot taitaa kyllä nyt tippua. Se kyllä ottaa pirusti päähän.

        Finnair kokonaan, ei harmita yhtään, halpalentoyhtiöt tervetuloa, että tavallsetkin ihmiset pystyy lentämään, sen jälkeen en paljon junalla kulje


      • ei kauaa

      • olikin aiheena
        pettävät kirjoitti:

        rankasti vaimojaan näiden ollessa taivaallla, monikohan emo ei tätä tiedä??

        voi raukkaa, et tainnut ymmärtää otsikkoa. SIIS VAIKUTTAAKO LAKKO LOMASUUNNITELMIISI. Äläkä ole noin hiton katkera/kateellinen.


      • siinä optio
        Harmittaa kun kirjoitti:

        Optiot taitaa kyllä nyt tippua. Se kyllä ottaa pirusti päähän.

        Liksaa lisää ja kunnon sopimuksia!


      • kiitos työntekijöille
        Harmittaa kun kirjoitti:

        Optiot taitaa kyllä nyt tippua. Se kyllä ottaa pirusti päähän.

        Miten pidempään sen puhtosempaa...


      • kylläkin
        pettävät kirjoitti:

        rankasti vaimojaan näiden ollessa taivaallla, monikohan emo ei tätä tiedä??

        Joka pettää, niin pettää oli sitten vaimo maassa tai taivaalla!


      • emoille
        olikin aiheena kirjoitti:

        voi raukkaa, et tainnut ymmärtää otsikkoa. SIIS VAIKUTTAAKO LAKKO LOMASUUNNITELMIISI. Äläkä ole noin hiton katkera/kateellinen.

        ilman katkeruutta/kateutta


      • kokemusta
        emoille kirjoitti:

        ilman katkeruutta/kateutta

        omaavana kun tänän kerrot? Kerro nyt sitten kumpiko siis saavana vai antavana osapuolena, ethän muuten voi tietää.


    • ..AirFinland..

      ....hoida osan Finnairin lennoista...

      • aina valmiina

        Oli sitten kyse evakuointilennoista, sotilaslennoista kriisialueille tai alalla olevasta työtaistelusta, on Air Finlandin päästävä mukaan selkkaamaan!


      • ...on se, että..
        aina valmiina kirjoitti:

        Oli sitten kyse evakuointilennoista, sotilaslennoista kriisialueille tai alalla olevasta työtaistelusta, on Air Finlandin päästävä mukaan selkkaamaan!

        ...on toinenkin kotimainen vaihtoehto. :)


      • herman50

        Kaikilla 2:lla koneellaan.Älä naurata enempää.


      • Miguel75
        herman50 kirjoitti:

        Kaikilla 2:lla koneellaan.Älä naurata enempää.

        Ei ole tainnut hermanni vähään aikaa tarkistella tietojaan montahan niitä konetta onkaan;)
        Ja mitä sitten vaikka olis vaikka yksikin kone, kun homma hoituu ja mielestäni todella hienoa että he auttavat, vaikka voisivat olla tekemättä yhtään mitään. Ehdottomasti suomen ja pohjoiseuroopan paras lentoyhtiö!


      • ..kirjoittajahan..
        herman50 kirjoitti:

        Kaikilla 2:lla koneellaan.Älä naurata enempää.

        ...sanoi että OSAN lennoista. Kyllä niillä parillakin koneella voi osan hoitaa. Että opetteleppas ensin lukemaan ennen kuin alat ivaamaan.


      • Hieno palvelu
        Miguel75 kirjoitti:

        Ei ole tainnut hermanni vähään aikaa tarkistella tietojaan montahan niitä konetta onkaan;)
        Ja mitä sitten vaikka olis vaikka yksikin kone, kun homma hoituu ja mielestäni todella hienoa että he auttavat, vaikka voisivat olla tekemättä yhtään mitään. Ehdottomasti suomen ja pohjoiseuroopan paras lentoyhtiö!

        Vaikka koneita ei olekaan kuin kolme, mutta homma pelaa.


      • Korjausmies
        herman50 kirjoitti:

        Kaikilla 2:lla koneellaan.Älä naurata enempää.

        Kolme noita koneita on Air Finlandilla...100% onnistunut palvelu - tyytyväinen asiakas.


      • jos haluaa
        Korjausmies kirjoitti:

        Kolme noita koneita on Air Finlandilla...100% onnistunut palvelu - tyytyväinen asiakas.

        lentää vanhoilla koneilla.. kerran ollut ja toisten en mene!!


      • on hyvä tahto
        Miguel75 kirjoitti:

        Ei ole tainnut hermanni vähään aikaa tarkistella tietojaan montahan niitä konetta onkaan;)
        Ja mitä sitten vaikka olis vaikka yksikin kone, kun homma hoituu ja mielestäni todella hienoa että he auttavat, vaikka voisivat olla tekemättä yhtään mitään. Ehdottomasti suomen ja pohjoiseuroopan paras lentoyhtiö!

        Ja ihanko hyvästä tahdosta luulet niiden auttavan??? Kyllä maailmasta lentokoneita löytyy käytettäväksi.


      • koneen korjaaja
        jos haluaa kirjoitti:

        lentää vanhoilla koneilla.. kerran ollut ja toisten en mene!!

        ne alkaa olee niin vanhoja että tippuu kohta alas.
        tämä varmaa en vaihda uusia osia enään valmistus loppuu työ loppuu kohta puoliin finnair heittää porukkaa ulos just..200 henkee


      • AFI:lla

        On mitään kiinnostusta niitä lentää. Finnair on kuitenkin niiden pahin kilpailija. Tietenkin varmaa kovaan rahaan neki tekee mitä vaan, mutta niillä on niin paljon lentoja itellä, että tuskin edes ehtivät auttamaan.


      • Lennä
        ...on se, että.. kirjoitti:

        ...on toinenkin kotimainen vaihtoehto. :)

        Muita kun tilauslentoja... Ootteko te aivan idiootteja??? AFI:lla ei ole mitään tekemistä finnairin kanssa, ei siis yhtään mitään yhteistyötä muuta kuin huoltojen osalta. Eli tuskin ne pahinta kilpakumppania lähtee auttamaan!


      • Ollu
        herman50 kirjoitti:

        Kaikilla 2:lla koneellaan.Älä naurata enempää.

        Jo 3 konetta muutaman vuoden omissa väreissä. Ku et sinäkään mitään mistään tiedä!:D mutta tosiasiassa ei niillä 3 koneellakaan mitään pystytä jeesaamaan...


      • On kuule
        jos haluaa kirjoitti:

        lentää vanhoilla koneilla.. kerran ollut ja toisten en mene!!

        Ihan yhtävanhoja paskoja. Kokoajan vikaa, ja aina vaan tuurilla saadaan ne suht ajoissa valmiiks ennen lentoa, siitä vaan ei puhuta. Satun itse niitä korjailemaan...


      • herman50
        Hieno palvelu kirjoitti:

        Vaikka koneita ei olekaan kuin kolme, mutta homma pelaa.

        Kokonaiskapasiteetin osalta sillä ei ole mitään merkitystä absoluuttisesti. Air Finlandin laadukkuudestakin voi olla montaa mieltä, kokemuksesta kroonisesti myöhässä, kun ei ole korvaavaa kalustoa. Sama ongelma on tietysti myös pienellä Finskillä.

        Ydinkysymys on lakon syy. Autotehtaissa on
        linjalla työntekijöitä joilla eri työaika ja palkka esim. Volkswagen AG/Auto5000 GmbH.
        Vaihtoehtona on ollut tehdas Saksassa tai Puolassa/muualla. AY-liikkeeen on vaikea niellä tätä faktaa.


      • business on businesta
        AFI:lla kirjoitti:

        On mitään kiinnostusta niitä lentää. Finnair on kuitenkin niiden pahin kilpailija. Tietenkin varmaa kovaan rahaan neki tekee mitä vaan, mutta niillä on niin paljon lentoja itellä, että tuskin edes ehtivät auttamaan.

        tottakai ne lentävät mielellään kaikki finnairin asiakkaat nyt ja aina... ei kyse ole auttamisesta vaan asiakkaiden kaappaamisesta.

        Kyllähän tämä lakko osoittaa meille suomalaisille vaan sen tosiasian, että meille ei voida maksaa palkkoja, eikä haluta. Toiset vain tekevät saman homman halvemmalla ja vain siksi, että jollain toisella ei ole varaa maksaa sitä kalliimpaa lennonhintaa. tämä on raadollista nykyaikaa, jonka eu meille toi, meidän työt viedään ulkomaille yksi toisensa jälkeen. eikö joku sanonutkin, että koskaan ei suoella
        ole mennyt paremmin... kuka on suomi? ei ainakaan suomen kansa.


    • tämmönen oppilas

      On se harmi kun menivät lakkoon. Kumpa nyt vain vuokrattaisiin niitä koneita ulkomailta, jotta opettajatkin pääsevät lomailemaan. Yksi hyvä pointti siinä oli, että äikän tunti meni pieleen, kun ope vaan jonotti puhelinlinjoille.

    • aziz

      Syysloma edessä ja matkalle olisi varmasti monella tarkoitus käväistä... siis Suomen ulkopuolella :D Tämä laiton lakko ei saa kyllä muuta aikaan kuin kansalaiset suuttumaan...

      • pyh...

        lakko ei ole laiton ennen kuin työtuomioistuin sen laittomaksi totetaa! ÄLÄ RUIKUTA LUUSERI!


      • pyh... kirjoitti:

        lakko ei ole laiton ennen kuin työtuomioistuin sen laittomaksi totetaa! ÄLÄ RUIKUTA LUUSERI!

        Toi lakko on vain vittuilua tavalliselle kanssalle. Lasten loman alkuun laitetaan jottan kaukana olevia vanhempia ei päästä tapaamaan tai tehdään todella hankalaksi. Sanottas vaan irti kaikki. Kas kun ei työntekijät määrittele yhtiön toiminta mallia muualla kuin kommunismissa. Tervemenoa pohjoiskoreaan jos se puoli kiinnostaa.


      • niinpä niin
        mailman kirjoitti:

        Toi lakko on vain vittuilua tavalliselle kanssalle. Lasten loman alkuun laitetaan jottan kaukana olevia vanhempia ei päästä tapaamaan tai tehdään todella hankalaksi. Sanottas vaan irti kaikki. Kas kun ei työntekijät määrittele yhtiön toiminta mallia muualla kuin kommunismissa. Tervemenoa pohjoiskoreaan jos se puoli kiinnostaa.

        niin se pitää olla että työantaja sanelee missä mennään AINA..olkaa kiitollisia että on edes töitä...ja yleissitovuus pitää saada pois ..niin ei kaiki räkänokat lähde edes lomalle kun ei ole rahaa lähteä..


      • Joo joo joo
        mailman kirjoitti:

        Toi lakko on vain vittuilua tavalliselle kanssalle. Lasten loman alkuun laitetaan jottan kaukana olevia vanhempia ei päästä tapaamaan tai tehdään todella hankalaksi. Sanottas vaan irti kaikki. Kas kun ei työntekijät määrittele yhtiön toiminta mallia muualla kuin kommunismissa. Tervemenoa pohjoiskoreaan jos se puoli kiinnostaa.

        Älkää oikeessti valittako.Todella sairasta jatkuva kitinä.EVVK


      • Finnair yrittää
        pyh... kirjoitti:

        lakko ei ole laiton ennen kuin työtuomioistuin sen laittomaksi totetaa! ÄLÄ RUIKUTA LUUSERI!

        Tietenki vaan sanoo että se on laiton, koska ne haluu kaiken vihan SLSY:n niskaan. Koska eihän finnair mitään väärää ole tehny tietenkään. Lakko on ihan oikeutettu, ja ihan oikein finnairille. Toivottavasti tulee lisää tukilakkoja.


      • Lakko
        Finnair yrittää kirjoitti:

        Tietenki vaan sanoo että se on laiton, koska ne haluu kaiken vihan SLSY:n niskaan. Koska eihän finnair mitään väärää ole tehny tietenkään. Lakko on ihan oikeutettu, ja ihan oikein finnairille. Toivottavasti tulee lisää tukilakkoja.

        Lain mukaan lakkovaroitus pitää antaa viikko ennen lakon aloittamista. Kahden päivän varoitusajalla aloitettu lakko nyt vaan on laiton. Laittomia lakkoja hyssytellään ihan liikaa tyyliin "työnantaja väittää laittomaksi".

        Tiettävästi laki rajoittaa myös lakkoiluoikeutta työehtosopimuksen voimassaoloaikana.


      • conan
        pyh... kirjoitti:

        lakko ei ole laiton ennen kuin työtuomioistuin sen laittomaksi totetaa! ÄLÄ RUIKUTA LUUSERI!

        Mitä se sinäkään pallinnöyhtä mistään tuomioistuimen asioista mitään tiesät ?? Sulla spurku varmaan edes ole varaa mihinkään ulkomaan matkaan niin mitäpä tämä lakko sua edes kiinnostaa. Täällä vaan turhaan muille urputat. Tietääkö äitis edes että olet taas luvatta koneella ?


      • hoitsu*
        pyh... kirjoitti:

        lakko ei ole laiton ennen kuin työtuomioistuin sen laittomaksi totetaa! ÄLÄ RUIKUTA LUUSERI!

        Mieletöntä kuristaa alipalkattuja emäntiä. Lentokapteeni saa 10-kertaisen palkan ja lentoemot tienaa vähemmän kun lähihoitaja... Järkyttävää pilkkanapitämistä. Ja nyt pitäis sitten tyytyä vielä 30 % pienempään palkkaan. Hävetkää!! Tiukkana vaan ja tsemppiä, älkää antako periksi. Me hoitajat ollaan seuraavia, jotka vaatii raskaalle ja tärkeälle työlle myös rahallista kohtuukorvausta.


      • Kun oliski

        Siis mikä syysloma?
        Kun olis varaa lomailla...


      • yuy
        hoitsu* kirjoitti:

        Mieletöntä kuristaa alipalkattuja emäntiä. Lentokapteeni saa 10-kertaisen palkan ja lentoemot tienaa vähemmän kun lähihoitaja... Järkyttävää pilkkanapitämistä. Ja nyt pitäis sitten tyytyä vielä 30 % pienempään palkkaan. Hävetkää!! Tiukkana vaan ja tsemppiä, älkää antako periksi. Me hoitajat ollaan seuraavia, jotka vaatii raskaalle ja tärkeälle työlle myös rahallista kohtuukorvausta.

        ai lentoemot tienaa vähemmän kuin lähihoitajat?!? Mitäköhän vittua? Ensinnäkin, lentoemännät saa aivan älyttömän hyvää päivärahaa. Lisäksi yöpyminen matkoilla aina loistohotelleissa ja jos kerran viikossa lentää 12 h ees taas niin siinä on viikon työsaldo. Miksi lentoemojen pitäisi tienata enemmän kuin lähihoitajat, jotka painavat paska duunia paskalla palkalla ilman minkäänlaisia etuja.


      • Entinen asiakas
        Lakko kirjoitti:

        Lain mukaan lakkovaroitus pitää antaa viikko ennen lakon aloittamista. Kahden päivän varoitusajalla aloitettu lakko nyt vaan on laiton. Laittomia lakkoja hyssytellään ihan liikaa tyyliin "työnantaja väittää laittomaksi".

        Tiettävästi laki rajoittaa myös lakkoiluoikeutta työehtosopimuksen voimassaoloaikana.

        Ette taida käsittää rikkovanne lakia laittomalla lakolla. En itse tee kauppaa rikollisten kanssa ja siksi vaihdoin lentoyhtiöön, jonka henkilökunta ei ole rikollista. Jokainen laiton lakkolainen on rikollinen.


      • Voi itku
        Entinen asiakas kirjoitti:

        Ette taida käsittää rikkovanne lakia laittomalla lakolla. En itse tee kauppaa rikollisten kanssa ja siksi vaihdoin lentoyhtiöön, jonka henkilökunta ei ole rikollista. Jokainen laiton lakkolainen on rikollinen.

        Oikein iso kiitos teille lentoemot. Pilasitte meidän perheen syysloman totaalisesti.
        Lapset odottivat pääsevänsä elämänsä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle, jonka oli tarkoitus toteutua (tietysti) sinivalkoisin siivin. Vähän vaikea selittää ala-asteikäisille, että emäntiä ei nyt vaan huvita tulla töihin, kun joillekin muille maksetaan heidän mielestään liian vähän. Tulevaisuudessa. Ehkä.
        Toivottavasti joku ydinryhmä pilaa joskus teidän perheen kauan odotetun yhteisen "kivan" itsekkyydellään ja ahneudellaan !!
        Hävetkää !


      • lentoemäntä
        yuy kirjoitti:

        ai lentoemot tienaa vähemmän kuin lähihoitajat?!? Mitäköhän vittua? Ensinnäkin, lentoemännät saa aivan älyttömän hyvää päivärahaa. Lisäksi yöpyminen matkoilla aina loistohotelleissa ja jos kerran viikossa lentää 12 h ees taas niin siinä on viikon työsaldo. Miksi lentoemojen pitäisi tienata enemmän kuin lähihoitajat, jotka painavat paska duunia paskalla palkalla ilman minkäänlaisia etuja.

        Vai tienaa lentoemännät älyttömän hyvin! Ensinnäkin, matkustamohenkilökunnan peruspalkka on useissa yhtiöissä hävyttömän alhainen, kaupan kassakin tienaa enemmän. Peruspalkan lisäksi tulee todellakin päivärahat, mutta ne on tarkoitettu elämiseen kohteessa eikä suinkaan voi laskea palkaksi. Syö itse kaksi kertaa päivässä ulkona, maksa taksit jne ja laske kuinka paljon 30-60 eurosta jää käteen. Lisäksi kohteissa ei suinkaan maata viikkoa perillä, usein perillä ollaan minimilevon verran ja lennetään seuraavaan kohteeseen, reissussa saattaa venähtää jopa reilusti yli viikko joskus enemmänkin, että se siitä normaalista sosiaalisesta elämästä tai perheen kanssa yhteisestä ajasta. Eli on aika harvinaista, että työaikaa tulisi kerran viikossa 12h, usein työviikko venyy jopa 60 tuntiseksi ja työpäivät ovat pitkiä. Lisäksi aikaeroista toipumiset sekä epäsäännölliset työajat rasittaa. Ei se jatkuva matkustelu enää vuosien jälkeen herkkua ole, eli älä turhaan kadehdi.


      • onko heitä?
        Joo joo joo kirjoitti:

        Älkää oikeessti valittako.Todella sairasta jatkuva kitinä.EVVK

        niin mitä sitä valittamaan ja kitisemään..
        vituttaa nuo välipitämättömät ihmiset..
        menkööt saakeli johonkin kommunisti maahan missä ei ole lakko oikeutta...


      • HAISTA PASKA!!!!!!!!!!!!!!!...
        Voi itku kirjoitti:

        Oikein iso kiitos teille lentoemot. Pilasitte meidän perheen syysloman totaalisesti.
        Lapset odottivat pääsevänsä elämänsä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle, jonka oli tarkoitus toteutua (tietysti) sinivalkoisin siivin. Vähän vaikea selittää ala-asteikäisille, että emäntiä ei nyt vaan huvita tulla töihin, kun joillekin muille maksetaan heidän mielestään liian vähän. Tulevaisuudessa. Ehkä.
        Toivottavasti joku ydinryhmä pilaa joskus teidän perheen kauan odotetun yhteisen "kivan" itsekkyydellään ja ahneudellaan !!
        Hävetkää !

        Ei tarvitse valittaa saatana kokoajan! Ette ymmärrä tilannetta, ottakaa asioista selvää ennenkuin rupeatte moittimaan lentoemäntiä! Finnairin johdon mielestä lentoemännillä on 30% liikaa palkkaa. Tulevat emännät aiottiin palkata näin. Mieti tilanne, jossa on koneessalentoemäntiä tekemässä täsmälleen samaa työtä, toisilla vain 30% vähemmän palkkaa!!!!?? Muutenkin lentoemännät joutuvat koville. Usein tulee valvottua monta yötä putkeen kun on joutunut yölennoille. Lentoemäntien palkka koostuukin suureksi osaksi lisistä. KOHTA FINNAIR VARMAAN PALKKAAKIN JOTAIN KIINALAISIA JOILLE MAKSETAAN KAIKILLE 100€ KUUSSA PALKKAA!!!!! onko sitten mukava lentää sinisillä siivillä kun joka emäntä puhuukin vain KIINAA??????????? HALOO SAATANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ja ...
        lentoemäntä kirjoitti:

        Vai tienaa lentoemännät älyttömän hyvin! Ensinnäkin, matkustamohenkilökunnan peruspalkka on useissa yhtiöissä hävyttömän alhainen, kaupan kassakin tienaa enemmän. Peruspalkan lisäksi tulee todellakin päivärahat, mutta ne on tarkoitettu elämiseen kohteessa eikä suinkaan voi laskea palkaksi. Syö itse kaksi kertaa päivässä ulkona, maksa taksit jne ja laske kuinka paljon 30-60 eurosta jää käteen. Lisäksi kohteissa ei suinkaan maata viikkoa perillä, usein perillä ollaan minimilevon verran ja lennetään seuraavaan kohteeseen, reissussa saattaa venähtää jopa reilusti yli viikko joskus enemmänkin, että se siitä normaalista sosiaalisesta elämästä tai perheen kanssa yhteisestä ajasta. Eli on aika harvinaista, että työaikaa tulisi kerran viikossa 12h, usein työviikko venyy jopa 60 tuntiseksi ja työpäivät ovat pitkiä. Lisäksi aikaeroista toipumiset sekä epäsäännölliset työajat rasittaa. Ei se jatkuva matkustelu enää vuosien jälkeen herkkua ole, eli älä turhaan kadehdi.

        ...kun nyt palkattaisiin uusia emäntiä 30% huonommilla palkoilla, niin hehän lentäisivät kaikki pitkät lennot mistä saisi aikaisemmat emännät paljon lisiä (pyhätyö-, ja yölisät ym.). Muut taas lentävät lyhyet esim kotimaat lennot joista ei lisiä irtoa ja palkka hävyttömän pieni. Lentoemäntien palkka kun tosiaan koostuu eri lisistä. Finnairin johto toki väittää että näin ei tehtäisi mutta se on paskapuhetta se.


    • sain kalliilla

      hankittua lyhyellä varoitusajalla lennot Lontooseen SAS:lle, mutta itselleni en. Vihaan Finnairia leppymättömästi nyt ja tulevaisuudessa. Enää koskaan en osta lippuja Finnairille.

    • tyhmiä!

      Omiin matkasuunnitelmiini lakko ei vaikuta, sillä lähden reissuun tänään ja lennän muiden yhtiöiden koneilla: Blue1 ja Iceland Air.

      Huvittaa tuo finnairilaisten lakkoilu. Katsoin huvikseni noiden muiden yhtiöiden hintoja, jotka ainakin pariksi seuraavaksi päiväksi finnairilaisten lakon takia on nostettu pilviin. Tämähän vahvistaa mm. halpalentoyhtiöiden taloutta ja niiden kilpailukykyisyyttä jatkossakin. Tämä lakko heijastuu Finnairiin negatiivisesti pitkään, ja siitähän loppujen lopuksi kärsivät itse nuo lakkoilevat lentoemännät ja stuertit.

      • ippuelk

        ....ei asia nyt niin yksinkertainen ole, että "tyhmiä". Sinä tientenkin kumartelisit nöyrästi, kun ilmotettais, että tästä päivästä lähtien saat sitten 30% vähemmän palkkaa.


      • halpalentäjä

        Ei Blue1 ja muut ole hintojaan nostaneet parin seuraavan päivän lennoille finskin lakon takia.
        Lentolippujen hinnoittelu menee aina niin, että jos haluaa halvalla niin ostaa ajoissa. Viikko tai puolitoista lennon lähtöön on yleensä se raja, jonka jälkeen hinnat vähintään tuplaantuvat. Tämä on ihan pelkästään sen takia, että rahastetaan liikematkustajat.

        Ei yksikään lentoyhtiö pysyisi viikkoakaan pystyssä turistien kuukausia etukäteen varaamilla 20...200 egen lipuilla.

        Normaali käytäntö siis.

        Finski on muutenkin ihan mölö. SAS ja Star Alliance yleensäkin rulettavat.


      • Lentomatkustaja
        halpalentäjä kirjoitti:

        Ei Blue1 ja muut ole hintojaan nostaneet parin seuraavan päivän lennoille finskin lakon takia.
        Lentolippujen hinnoittelu menee aina niin, että jos haluaa halvalla niin ostaa ajoissa. Viikko tai puolitoista lennon lähtöön on yleensä se raja, jonka jälkeen hinnat vähintään tuplaantuvat. Tämä on ihan pelkästään sen takia, että rahastetaan liikematkustajat.

        Ei yksikään lentoyhtiö pysyisi viikkoakaan pystyssä turistien kuukausia etukäteen varaamilla 20...200 egen lipuilla.

        Normaali käytäntö siis.

        Finski on muutenkin ihan mölö. SAS ja Star Alliance yleensäkin rulettavat.

        Nyt nuo hinnat näyttävät kymmenkertaistuneet huomisen ja lauantain osalta!


      • totta puhut
        ippuelk kirjoitti:

        ....ei asia nyt niin yksinkertainen ole, että "tyhmiä". Sinä tientenkin kumartelisit nöyrästi, kun ilmotettais, että tästä päivästä lähtien saat sitten 30% vähemmän palkkaa.

        Jos työnantajat sais päättää, niin kohta kaikkien palkat laskettaisiin 30 %.(paitsi johtajien) EI KAIKKEA TARVITSE NIELLÄ! HYVÄ KUN JOKU LAITTAA TUOLLE MIELIVALLALLE HANTTIIN! TSEMPPIÄ STUERTIT JA LENTOEMÄNNÄT!


      • halpalentäjä
        Lentomatkustaja kirjoitti:

        Nyt nuo hinnat näyttävät kymmenkertaistuneet huomisen ja lauantain osalta!

        AInakin TRE-ARN näyttäisi olevan Blue1 vain parisataa suuntaansa parin seuraavan päivän ajan. HEL-CPH on 200..400 egee suuntaansa. Se on jo kallis, mutta ei mitenkään tavaton. Ainakin näiden lentojen osalta ollaan ihan normaaleissa hinnoissa.


      • noin
        ippuelk kirjoitti:

        ....ei asia nyt niin yksinkertainen ole, että "tyhmiä". Sinä tientenkin kumartelisit nöyrästi, kun ilmotettais, että tästä päivästä lähtien saat sitten 30% vähemmän palkkaa.

        30% koskee vain uusia työntekijöitä eli keneltäkään ei oteta pois.

        sitä paitsi onhan noista liksoista varaa nipistääkkin vaikkakin 30% on aika paljon.


      • 16 e + verot
        halpalentäjä kirjoitti:

        AInakin TRE-ARN näyttäisi olevan Blue1 vain parisataa suuntaansa parin seuraavan päivän ajan. HEL-CPH on 200..400 egee suuntaansa. Se on jo kallis, mutta ei mitenkään tavaton. Ainakin näiden lentojen osalta ollaan ihan normaaleissa hinnoissa.

        Esim. tänään Finnair lentää Kuo-Hel välin, joten tällä hetkelläkin Blue1 myy tämänpäiväisiin Kuo-Hel lentoihin lippuja hintaan 16 euroa verot. Huomenna Finnair ei lakon takia lennä tuota väliä, joten Blue1 myy huomisen lennoille lippuja hintaan 199 e verot.


      • minääääääää
        noin kirjoitti:

        30% koskee vain uusia työntekijöitä eli keneltäkään ei oteta pois.

        sitä paitsi onhan noista liksoista varaa nipistääkkin vaikkakin 30% on aika paljon.

        vanhoja työntekijöitä ollaan siirtämässä Aeroon sillä 30 % pienemmällä palkalla!


      • noin
        minääääääää kirjoitti:

        vanhoja työntekijöitä ollaan siirtämässä Aeroon sillä 30 % pienemmällä palkalla!

        ei ainakaan vakituisia. määräaikaisia voidaan siirtää tytäryhtiön palvelukseen määräaikaisuuden loputtua uudella sopimuksella(30% pienemmällä palkalla), mutta jos vakituisia siirretään, niin palkka pysyy samana.


      • ippuelk
        noin kirjoitti:

        ei ainakaan vakituisia. määräaikaisia voidaan siirtää tytäryhtiön palvelukseen määräaikaisuuden loputtua uudella sopimuksella(30% pienemmällä palkalla), mutta jos vakituisia siirretään, niin palkka pysyy samana.

        ...joo, ei vanhoilta mitään pois oteta, muuta kai se nyt tarkoittaa sitä, että ns. "luonnollisen poistuman" mitä se sit pitääkin sisällään, ketään ei ainakaan palkata finskin "perinteisellä" palkalla. Tavoite on tottakai alentaa palkkataso ja vähitellen uudessa virmassa. Ei ole kohta enää lentoemot ja stuertit finskillä töissä --> eri yhtiö hoitaa siis nämä hommat ja kulut on pienemmät. On totta, että palkkakulut ovat kovat, mutta vois sen toisinkin hoitaa kun näin läpinäkyvästi siirtää Finskin henkilöstö toiseen "halpayhtiöön", ja ostaa jatkossa palvelu.


      • jpa
        totta puhut kirjoitti:

        Jos työnantajat sais päättää, niin kohta kaikkien palkat laskettaisiin 30 %.(paitsi johtajien) EI KAIKKEA TARVITSE NIELLÄ! HYVÄ KUN JOKU LAITTAA TUOLLE MIELIVALLALLE HANTTIIN! TSEMPPIÄ STUERTIT JA LENTOEMÄNNÄT!

        27,5 tuntia / vko ,41000 euroa vuosi max. 70000 e/vuosi, melko kohtuullista???? lähde hs. 18.10
        Yläastelaiset koululaiset tekevät yli 30 tuntista viikkoa.
        Alle 12 vuotiaan koululaisen tuntimäärällä lamautetaan koko lentoliikenne, suosittelen finnairille yrityksen ulos liputtamista niin saa ahneet paskasen lopun.


      • lkujkg
        halpalentäjä kirjoitti:

        AInakin TRE-ARN näyttäisi olevan Blue1 vain parisataa suuntaansa parin seuraavan päivän ajan. HEL-CPH on 200..400 egee suuntaansa. Se on jo kallis, mutta ei mitenkään tavaton. Ainakin näiden lentojen osalta ollaan ihan normaaleissa hinnoissa.

        Kyllä liput eurooppaan ovat nyt todella kalliita, esimerkiksi lippu Pariisiin Blue1:lla lähentelee 800 euroa, tällaisia summia niistä ei ikinä ole joutunut pulittamaan, vaikka ihan viime hetkillä lipun hankkisikin.


      • Anja54
        ippuelk kirjoitti:

        ....ei asia nyt niin yksinkertainen ole, että "tyhmiä". Sinä tientenkin kumartelisit nöyrästi, kun ilmotettais, että tästä päivästä lähtien saat sitten 30% vähemmän palkkaa.

        Äly hoi! Ei palkkaa alenneta vanhoilta työntekijöiltä niinkuin joku väitti. Finnairin työntekijöiden pitäisi ymmärtää, että ajat muuttuvat ja kilpailu kovenee joka alalla. Onko parempi, että kohta vanhojakin työntekijöitä laitetaan ulos kannattamattomuuden takia? Kuinka kävikään paperialan lakon jälkimainingeissa. Kenenkään ei pitäisi purra ruokkivaa kättä. Moni nuori varmasti tulee töihin pienemmälläkin palkalla saadakseen edes jotain palkkaa ja työkokemusta. Sitä ei voi ostaa edes rahalla!


      • nonniin
        ippuelk kirjoitti:

        ...joo, ei vanhoilta mitään pois oteta, muuta kai se nyt tarkoittaa sitä, että ns. "luonnollisen poistuman" mitä se sit pitääkin sisällään, ketään ei ainakaan palkata finskin "perinteisellä" palkalla. Tavoite on tottakai alentaa palkkataso ja vähitellen uudessa virmassa. Ei ole kohta enää lentoemot ja stuertit finskillä töissä --> eri yhtiö hoitaa siis nämä hommat ja kulut on pienemmät. On totta, että palkkakulut ovat kovat, mutta vois sen toisinkin hoitaa kun näin läpinäkyvästi siirtää Finskin henkilöstö toiseen "halpayhtiöön", ja ostaa jatkossa palvelu.

        siihenhän se menee väkisinkin, jos suuripalkkaiset ilmojen tarjoilijat eivät tajua nykypäivän tilannetta.
        eriasia olisi, jos emäntien/stuerttien palkat olisivat edes vähän lähempänä "normaalia" palkkatasoa.
        suhteessa työmäärään ja työnkuvaan he saavaat tavallisen ihmisen mielestä ministeripalkkaa.
        on monia aloja missä ei tienaa lentoemännän vuosipalkkaa edes 5 vuodessa, tosin sehän on ammatin valinta kysymys...myös emännillä. ei ole pakko hyväksyä 30% pienempää palkkaa kuin työkavereilla, aina voi mennä muualle töihin...


      • TSEMPPIÄ
        totta puhut kirjoitti:

        Jos työnantajat sais päättää, niin kohta kaikkien palkat laskettaisiin 30 %.(paitsi johtajien) EI KAIKKEA TARVITSE NIELLÄ! HYVÄ KUN JOKU LAITTAA TUOLLE MIELIVALLALLE HANTTIIN! TSEMPPIÄ STUERTIT JA LENTOEMÄNNÄT!

        On hienoa nähdä,että joillakin on vielä itsekunnioitus jäljellä....


      • Sua varmaan
        jpa kirjoitti:

        27,5 tuntia / vko ,41000 euroa vuosi max. 70000 e/vuosi, melko kohtuullista???? lähde hs. 18.10
        Yläastelaiset koululaiset tekevät yli 30 tuntista viikkoa.
        Alle 12 vuotiaan koululaisen tuntimäärällä lamautetaan koko lentoliikenne, suosittelen finnairille yrityksen ulos liputtamista niin saa ahneet paskasen lopun.

        Vituttaa kun ite joudut tehä täyttä viikkoa. Onpahan liitto saanut vaan sovittua hyvät ehdot ja täytyy olla vaan kateellinen että toisilla on asiat paremmin. Ja eihän kukaan ala saavutettuja etuja hevillä luovuttamaan.


      • höpö höpö....
        ippuelk kirjoitti:

        ....ei asia nyt niin yksinkertainen ole, että "tyhmiä". Sinä tientenkin kumartelisit nöyrästi, kun ilmotettais, että tästä päivästä lähtien saat sitten 30% vähemmän palkkaa.

        Kenenkään palkkaa ei olla alentamassa 30%.

        Uusia ihmisiä on tarkoitus palkata yleissitovan TESin mukaisesti, siis sen mitä kaikki muut lentoyhtiöt noudattaa.

        Kenenkään palkkoja ei ole tarkoitus alentaa. Nyt kyllä lakkoilijat haukkasivat skeidaa....


      • Asiantuntija
        halpalentäjä kirjoitti:

        Ei Blue1 ja muut ole hintojaan nostaneet parin seuraavan päivän lennoille finskin lakon takia.
        Lentolippujen hinnoittelu menee aina niin, että jos haluaa halvalla niin ostaa ajoissa. Viikko tai puolitoista lennon lähtöön on yleensä se raja, jonka jälkeen hinnat vähintään tuplaantuvat. Tämä on ihan pelkästään sen takia, että rahastetaan liikematkustajat.

        Ei yksikään lentoyhtiö pysyisi viikkoakaan pystyssä turistien kuukausia etukäteen varaamilla 20...200 egen lipuilla.

        Normaali käytäntö siis.

        Finski on muutenkin ihan mölö. SAS ja Star Alliance yleensäkin rulettavat.

        Se nyt on päivänselvää, että Blue1 ja muut kilpailijat ovat tarkoituksella sulkeneet halvat hintaluokkansa lakon takia. Totta kai, kuka nyt myy halvalla, kun koneet on täysiä ja kysyntää riittää kalliimmallakin hinnalla. Kysyntää enemmän kuin tarjontaa = kalliit hinnat.

        Totta on myös sekin, että halvimmalla saa jos ostaa ajoissa liput ja pystyy joustamaan lähtöajoissa/päivissä, jopa kohteissakin. Kalleimmat liput (työmatkustukseen käytettävät) ostetaan yleensä lähempänä lähtöä, eikä niillä lipuilla matkustavat pysty joustamaan lähtöajankohtdissa ja perillä olo ajassa halvempien hintojen vaatimalla tavalla.


      • Asiantuntija
        lkujkg kirjoitti:

        Kyllä liput eurooppaan ovat nyt todella kalliita, esimerkiksi lippu Pariisiin Blue1:lla lähentelee 800 euroa, tällaisia summia niistä ei ikinä ole joutunut pulittamaan, vaikka ihan viime hetkillä lipun hankkisikin.

        Kuten tuossa toisessa ketjussa sanoin, niin tietenkin kilpailijat rahastavat nyt. Kukapa ei niin tekisi, kun kysyntä ylittää tarjonnnan.


      • ellanetta
        jpa kirjoitti:

        27,5 tuntia / vko ,41000 euroa vuosi max. 70000 e/vuosi, melko kohtuullista???? lähde hs. 18.10
        Yläastelaiset koululaiset tekevät yli 30 tuntista viikkoa.
        Alle 12 vuotiaan koululaisen tuntimäärällä lamautetaan koko lentoliikenne, suosittelen finnairille yrityksen ulos liputtamista niin saa ahneet paskasen lopun.

        Ei kannata viitata tuohon tietoon...täyttä potaskaa, joka on jo oikaistu...Luepa lehtiä ja yritä olla objektiivinen.


      • joku maksaa

        Paljompa ajattelet, kun lennät "halvalla"!
        Olet todennäköisesti niitä jotka etunenässä ovat alentamassa omaa palkkaansa, hyvä se varmasti löytyy vanhusten hoidosta, joka koskee sinuakin!


      • jpa
        Sua varmaan kirjoitti:

        Vituttaa kun ite joudut tehä täyttä viikkoa. Onpahan liitto saanut vaan sovittua hyvät ehdot ja täytyy olla vaan kateellinen että toisilla on asiat paremmin. Ja eihän kukaan ala saavutettuja etuja hevillä luovuttamaan.

        v...ttaa vain lentoliikenteen takkuaminen, mutta toki ellei kyseistä toimintaa tarvitse tai siihen ei ole varaa.
        yrittäjänä teen töitä silloin kun huvittaa , duunarit taas silloin kun käsketään ja ellei niin alempiarvoisten toimenkuva selviää yrityksessä tulevina saneeraus vuosina.
        Kerroppa kenenkä vakituisen henkilön ns. SAAVUTETTUJA ETUJA ollan leikaamassa???
        Ymmärrän kyllä että liitot mukavia,varsinkin silloin kun sinunlainen persaukinen työtävieroksuva nostaa siltä köyhäinapua.


      • jpa
        ellanetta kirjoitti:

        Ei kannata viitata tuohon tietoon...täyttä potaskaa, joka on jo oikaistu...Luepa lehtiä ja yritä olla objektiivinen.

        että helsingin sanomat puhuu pelkkää paskaa, totuus löytyy ay liikkeiden propaganda julkaisuista!


      • habboteus
        Anja54 kirjoitti:

        Äly hoi! Ei palkkaa alenneta vanhoilta työntekijöiltä niinkuin joku väitti. Finnairin työntekijöiden pitäisi ymmärtää, että ajat muuttuvat ja kilpailu kovenee joka alalla. Onko parempi, että kohta vanhojakin työntekijöitä laitetaan ulos kannattamattomuuden takia? Kuinka kävikään paperialan lakon jälkimainingeissa. Kenenkään ei pitäisi purra ruokkivaa kättä. Moni nuori varmasti tulee töihin pienemmälläkin palkalla saadakseen edes jotain palkkaa ja työkokemusta. Sitä ei voi ostaa edes rahalla!

        Kuinka kävikään paperialan jälki mainigeissa? kysyit! Ihan hyvin palkka nousi, vaikka porukka vähennettiin.. saadaan taas parempaa liksaa kun tehdään niidenkin työt jotka lähti pois.. elämä hymyilee ja kiitos liitolle!! t. ruokivaa kättä purrut


    • perheellinen

      Siis kellä on varaa lähteä ulkomaille tähän aikaan vuodesta tai ylipäätään mihinkään aikaan vuodesta? Ainakaan perheen kanssa. Vai ottaako porukka lainaa tms. luottoa jotta pääsee kaukomaille? Kiinnostaisi tietää, sillä asuntovelallisena ei tosiaankaan tarvi Suomen rajojen ulkopuolelle haaveilla.
      Finnair saa siis puolestani lakkoilla niin kauan kuin lystää eikä se vaikuta elämääni pätkän vertaa.

      • Lakko neuvotteluissa oli Akt:n lakkokenraali akitoimassa lentoemoja vielä puuttuu että tän päivän neuvotteluihin ne roudaa Jouko Ahosen.Pitäs lentoemojen vähän miettii kokonaisuutta ja että kaikki muut alatkin joutuu sopeutumaan tähän päivään.


      • jotka ovat

        vuosia matkaansa varten säästäneet pienestä palkasta, haaveilleet ja suunnitellet ja viimein varanneet lentonsa turvallisen tuntuiselta Finnairilta siinä uskossa, että se ei ainakaan mene konkurssiin tai sen kallispalkkaiset työmntekijät eivät mene lakkoon. Sellaiset pienet ihmiset ovat niitä, joilla olisi ollut tämän kerran varaa toteuttaa unelmansa. Kiitos Finnairin kaikki on nyt pilalla.


      • sää sitte..

        tänne palstalle eksyit?, kun ei lentäminen ja lakot mitenkää liikuta.


      • kummallinen ,koska
        selluspede kirjoitti:

        Lakko neuvotteluissa oli Akt:n lakkokenraali akitoimassa lentoemoja vielä puuttuu että tän päivän neuvotteluihin ne roudaa Jouko Ahosen.Pitäs lentoemojen vähän miettii kokonaisuutta ja että kaikki muut alatkin joutuu sopeutumaan tähän päivään.

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.


      • MattiLehtonen
        kummallinen ,koska kirjoitti:

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.

        ett sillei


      • Niinukka
        kummallinen ,koska kirjoitti:

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.

        Kyllä finskillä nuo 'kahvia vai teetä'-kysyjät saavat tolkuttoman hyvää palkkaa jo nyt.
        Täysin edesvastuuton lakko.
        Minä ainakin olen jo muutaman vuoden tilannut matkani muilta lentoyhtiöiltä juuri lentoemäntien tympeän ilmeen ja töksäyttelevän palvelun vuoksi. Ottaisivat oppia kaukoidän loistavista lentoemännistä. Heistä välittyy tunne, että asiakas on tärkeä.


      • ykkönen..
        kummallinen ,koska kirjoitti:

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.

        ei pidä paikkaansa. blue1:llä on ihan oma lisäpöytäkirjansa joka takaa meille palkkatason, joka ei ole 30% huonompi kuin finnairilla.


      • monella....

        ...on varaa mennä, ei se nykypäivänä ole mitään luksusta käydä pari kertaa vuodessa lämpimässä. Makuasioistahan nämä. Mennään kohta pariksi viikoksi kahden 5 7 -vuotiaan lapsen kanssa lämpimään. Puolihoitomatkan kokonaishinta hyvässä hotellissa 3600e ja varman reilu tonni käyttövaraa pitää varata. Se on sen arvoista, minusta, mutta ei varmaan kaikista.

        En tiedä minkälaisilla tuloilla muut matkailee, itse en ota koskaan luottoa matkoihin, asunto yms. velkaa meillä lyhennetään 1300e/kk ja nettotulot on vakiosti n 5100e/kk. Tälläisella "ei millään kroisos"-tulolla pystymme pari kertaa vuoteen irtautumaan ilman ihmeempiä järjestelyjä tai muusta tinkimistä, ellei sitten jotain muuta tulorahotteista hankittavaa/ parempaa tehtävää keksi. En tiedä miten muut.


      • Ihmettelen vaan
        MattiLehtonen kirjoitti:

        ett sillei

        Voisitko tarkentaa?


      • hyvälakko
        kummallinen ,koska kirjoitti:

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.

        outo lukea "laillinen" lakko kun se on vain painon keino. yhtiöt. isot yritykset varastavat ennen työntekijät ja sitten kuluttajat. yritä saada enemmän niistä on hyvää asiaa. miksi itkeä heidän puolesta jotka poistavat tuhansia työttömyykseen kun saavat 17-18-19-20 % lisää tuloksia


      • habboteus
        kummallinen ,koska kirjoitti:

        nämä lakkoilevat eivät itse menetä mitään vaan
        saavatedelleen yli 30% parempaa palkkaa kuin
        yleisitovassa sopimuksessa on. He yrittävät estää
        Finnairia palkkaamasta tytäryhtiön palvelukseen
        lentoemoja samalla palkalla mikä on esim.Blue 1:n
        palveluksessa olevilla. Lakko ei siis ole laillinen.
        heidän 3500-4000 euron kuukausipalkkansa ei ole
        alenemassa. Valtion kannattaisi myydä Finnairin
        osakkeet,niin varmaan alenisivat kaikkien palkat.

        Luuletko sinä tosiaan, että finnair käyttäisi mm. aasian lennoilla kotimaista 30% kallimpaa työtekijää lennoilla jos on mahdollisuus päästä halvemmalla työtekijällä. Sitähän se ajaa takaa, että halpa työvoimalla lennetään lisillä maustetut rahakkaat pitkän matkan lennot ja kotimaiset lentäisivät puoli ilmaiset kotimaan lennot.. kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin antaa noin idioottimaisia kommentteja!!!!!! t.paperimies habbo


      • ottakaa asioista selvää enn...
        habboteus kirjoitti:

        Luuletko sinä tosiaan, että finnair käyttäisi mm. aasian lennoilla kotimaista 30% kallimpaa työtekijää lennoilla jos on mahdollisuus päästä halvemmalla työtekijällä. Sitähän se ajaa takaa, että halpa työvoimalla lennetään lisillä maustetut rahakkaat pitkän matkan lennot ja kotimaiset lentäisivät puoli ilmaiset kotimaan lennot.. kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin antaa noin idioottimaisia kommentteja!!!!!! t.paperimies habbo

        Nämä asiat taitavat olla hieman liian vaikeita teidän pikkuaivoillenne! "Kiitos lentoemot! Pilasitte lomamme!" TÄSSÄ ON HIEMAN ISOMMISTA ASIOISTA KYSYMYS!!!!!!!!! habboteus puhuu asiaa, hän on ottanut asiasta selvää!


    • Osakkeenomistaja

      Haittaa se, kun meni suunnitelmat pieleen matkasta phukettiin hakemaan pientä rakkautta. Ei muuta kuin kapinoitsijat kuriin millä keinolla hyvänsä.

      • ippuelk

        ...jokainen tässä maailmassa on pieni kapinallinen, kun kohdallee sattuu...


      • Lentoemoille.

        Yrittävät lakolla saada muille suurempia palkkoja, mutta miten uskovat sen onnistuvan, kun pilaavat tuhansien ihmisten matkat laittomlla lakolla? Kuten monet tässä ovat jo sanoneet, että seuraavaa lomaa ei tule lennettyä Finnairilla, niin näihän se on. Ihmiset muistavat lakon ja kyllähän siinä päreet menee,kun puolivuotta aikaisemmin varattu ja suunniteltu loma menee paskaksi lakkoon, mikä tukin tulee tuottamaan mitään tulosta. Eihän Finnair voi antaa lisää palkkaa kun ihmiset vaihtavat eri yhtiölle, siinähän menee silmien ohi ne rahat, joista sitä palkkaa tulee. Itseltä meni sitten Kiinan matka kokonaan pois, ja kyllä nyt sen verran sappi kiehuu, että tiedä sitä koska tulee seuraavan kerran käytettyä Finnairia.
        Ikävää tämmöinen käytös aikuisilta ihmisiltä. Käyttäytyvät niinkuin pikkukakarat "Jos en saa karkkia en leiki kanssasi"


    • ...

      Vantaalla ei lentomelua, jatkakaa...

      • Kukahan on

        Sinnekkin käski muuttamaan. Se lentokenttä on kuitenki ollu siellä jo "jonkin" aikaa. Ja lentokoneiden äänet on kuitenkin kokoajan vaan pienentyneet.


    • mitenkään

      Lomaa vain viikonloppu ja sekin tulee vietettyä melkeen kotipaikkakunnalla :)

    • paremmaksi!

      Kumma, kun tuo lentohenkilöstön yhdistys ei kiinnitä huomiota jäsenistönsä palvelutasoon. Melkoisia pohjanoteerauksia olen Finnairin lennoilla nähnyt palvelun osalta. Kovin rupsahtanutta porukkaa melko useasti. Viimeksi pitkällä yölennolla en saanut nukuttua, kun olin käytäväpaikalla ja lentoemännän ylileveä peppu töni jatkuvasti minua hänen ohikulkiessaan - se nimittäin oli 10 cm leveämpi kuin käytävä.

      • Nimetön

        Palvelutaso ei todellakaan ole sama kuin kilpailijoilla, paitsi jos istut business -luokassa, silloin palvelu kyllä pelaa ja erinomaisesti joskus vähän liikaakin.. Uskomatonta, että kehtaavat väittää tekevänsä
        14 h seisomatyötä, jopa Euroopan 2-3h lennoilla, istuvat suurimman osan ajasta, ja jos istuu koneen takaosassa joutuu kuuntelemaan lastenhoito-ongelmista ja viikonlopun tapahtumista, näin ei ole tapahtunut vielä muilla yhtiöillä.
        Kaukolennoilla metkustamohenkilökunnalle on varattu omat lepopaikat=nukkumapaikat!!
        Todellista seisomatyötä tekevät esim. myyjät ja sairaanhoitajat, eivät ennätä istua välillä.
        Terveisin 20 v paljon lentänyt.


      • sama oikeus kaikille

        mihin isoa pepua voi estää työtä?


    • J-Life

      Onneks tosiaan ite ehdin just kotiin, ni ei tarvi ainakaan stressata lentääkö lennot ja mikä ja milloin jne...

    • ei kiire

      senku menis koko suomi lakkoon ei haittaa pätkääkään. menkööt myöhemmin jos ny ei pääse lentäen....vaikka jalan.

      • J-Life

        Ei mulla mikää kiire suomee ois kyl ollukka..mielellää mä espanjan lämmös oon ku tääl.


    • Ei haittaa

      Finnairilaiset voivat lakkoilla ainakin minun puolestani niin pitkään, kun haluavat. Minä itse lähden reissuun huomenna, ja lennän muiden yhtiöiden koneilla määränpäähän.
      Onhan se säästöä Finskille, kun henkilöstölle ei tarvitse maksaa lakon ajalta palkkaa. Ehkäpä muiden yhtiöiden koneiden vuokraaminen miehistöineen tulee halvemmaksi. Ainakin se suomalaisille matkailijoille tuo lisää eksotiikkaa ja kenties parempaa palvelua.

      • nähneet

        missään niin hienoja ja ylpeitä tarjoilijoita kuin Finnairin koneissa?En minä ainakaan.


      • Nimetön
        nähneet kirjoitti:

        missään niin hienoja ja ylpeitä tarjoilijoita kuin Finnairin koneissa?En minä ainakaan.

        Vaikka palkka tippuisi 30 % on se keskitasoa parempi kun huomioidaan lisäksi päivärahat, huomattavasti muita lyhyempi työaika, tarkat lepoajat ja majoitus kohteessa aina 4-5 tähden hotellissa, sisältäen aamiaisen, lentoyhtiön lippuedut.
        Juu kyllä on vuorotyötä ja seisomatyötä (en kyllä vielä koskaan ole nähnyt emon/stuertin seisovan yli tuntia kerrallaan), mutta niin on monella muullakin alalla.
        Vaikka palkka tippuisi ovat muut edut niin erinomaiset, että hakijoita riittää.


      • että glamour
        nähneet kirjoitti:

        missään niin hienoja ja ylpeitä tarjoilijoita kuin Finnairin koneissa?En minä ainakaan.

        on haihtunut lentoemännän ammatista jo muutama vuosukymmen sitten...


      • säästöä??????!!!

        No olipa hyvä, että kerroit! Kaikkia kiinnostaakin sinun lentoyhtiövalintasi. Ja säästöäkö Finnairille???? Tiedotteiden mukaan tappiota aiheutuu 2,5mE/päivä! Jos lentojen poisjäänti aiheuttaisi säästöä voioton asemesta, miksi sitten kannattaisi ikinä noita lentoja lentääkään?


      • Lippuetuja nauttiva
        Nimetön kirjoitti:

        Vaikka palkka tippuisi 30 % on se keskitasoa parempi kun huomioidaan lisäksi päivärahat, huomattavasti muita lyhyempi työaika, tarkat lepoajat ja majoitus kohteessa aina 4-5 tähden hotellissa, sisältäen aamiaisen, lentoyhtiön lippuedut.
        Juu kyllä on vuorotyötä ja seisomatyötä (en kyllä vielä koskaan ole nähnyt emon/stuertin seisovan yli tuntia kerrallaan), mutta niin on monella muullakin alalla.
        Vaikka palkka tippuisi ovat muut edut niin erinomaiset, että hakijoita riittää.

        Työntekijöillä on samat lippuedut. Ja jos ne joskus poistuisivat jostain kumman syystä, niin en olisi enää päivääkään firman palveluksessa. On noi tekniikan palkat vaan niin paskat. N.1900 brutto.


      • Juupa
        Nimetön kirjoitti:

        Vaikka palkka tippuisi 30 % on se keskitasoa parempi kun huomioidaan lisäksi päivärahat, huomattavasti muita lyhyempi työaika, tarkat lepoajat ja majoitus kohteessa aina 4-5 tähden hotellissa, sisältäen aamiaisen, lentoyhtiön lippuedut.
        Juu kyllä on vuorotyötä ja seisomatyötä (en kyllä vielä koskaan ole nähnyt emon/stuertin seisovan yli tuntia kerrallaan), mutta niin on monella muullakin alalla.
        Vaikka palkka tippuisi ovat muut edut niin erinomaiset, että hakijoita riittää.

        Palkkaus on OK, jos tekisivät työnsä niin, kuin asiakkaat heiltä sitä odottaa. Palvelualttiutta, ystävällisyyttä ja asiakkaiden huomioiminen.


      • joku
        säästöä??????!!! kirjoitti:

        No olipa hyvä, että kerroit! Kaikkia kiinnostaakin sinun lentoyhtiövalintasi. Ja säästöäkö Finnairille???? Tiedotteiden mukaan tappiota aiheutuu 2,5mE/päivä! Jos lentojen poisjäänti aiheuttaisi säästöä voioton asemesta, miksi sitten kannattaisi ikinä noita lentoja lentääkään?

        "Tiedotteiden mukaan tappiota aiheutuu 2,5mE/päivä!"
        mistähän tällaiset luvut on revitty? kymmenen päivän lakko hinnalla ne palkkais vuodenks ne 500 kalliinmalla palkalla. ei taida finnair ihan noin paljoa tehdä tappiota. puhuvat vaan omiaan että saavat kansaa puolelleen. tämä sama nähtiin viime paperilakossa. ne hän olisivat niillä tappio hinnoilla palkanneet 10vuodeks työntekijät.


      • liksat
        että glamour kirjoitti:

        on haihtunut lentoemännän ammatista jo muutama vuosukymmen sitten...

        Niin on. Onko tarjoilemisessa jotain glamouria? Hyväpalkkaisia tarjoilijoita muuten!


    • Akuuttipotilas

      Onpahan taas kateellisia liikkeellä tällä keskustelu palstalla. Jos teitä noin jurppii, niin hakekaa itse lentoemännäksi.

      Täyttä pelle-porukkaa olette.

      • aivan niinkuin

        akuuttipotilaskin.Oliko psyk.päivystykseen kovakin tungos?


    • ...

      Vaikuttaako suunnitelmiini? hmmh,... kyllä!
      Serkkuni suunnitelmiin.. hän on syyslomalla täällä meillä ja hänen lentonsa helsiinkiin peruuntui tämän lakon takia.

    • co.pilot

      Hyvä että stuertit ja lento emot pitävät puoliaan vielä kun saisit pilottien ammatti liiton taakse kuten AKT tekikin jo niin eiköhän se "halpa" työvoiman käyttö ja palkkojen alentaminen vähenny.Nyky suomessa hinnat kallistuvat ja palkat junnaa paikoillaan ostovoima heikkenee niin viel pitäis palkkoja laskea..valtiolle hieman mietittävää.

      • matkaaja4

        Toi on kyllä puppua. Totta mooses työnantajalla täytyy olla oikeus ostaa työvoima sieltä, mistä se saa edullisesti. Ilman tätä mahdollisuutta Finski ei ole kilpailukykyinen. kattokaas vaan, miten kävi paperityöläisten kun vedättivät liikaa. Ei työnantajatkaan tyhmiä ole, vaikka joskus liiankin solidaarisia.


    • Mistä on kyse!!

      Jos olet vaikka valtsun kassalla ja saat 3000e/kk ja sitten siirryt vaikka K-kaupan kassalle niin saat 2000e....eikö yhtään harmittaisi....

    • ei ei EI

      Ei millään lailla.

      • matkaaja4

        ... vaikuta siis. Onneksi valitsin jo suunnitteluvaiheessa Finskiä edullisemman vaihtoehdon marraskuun lennolle.


    • kamikaze 33

      Teillä arvon lakkolaiset on täysi oikeus lakkoilla.
      Finnairin käytös on törkeää.Kuka suostuisi 30% palkanalennukseen kun lainat ja makut on mitoitettu tulojen mukaan.Miten Finnairpaska kehtaa. En enää ikinä lennä Finnairinpaskalla.Se on jämpti.

      • tipitii tipi tipi tii

        nyt olisi hyvä pyytää kaikki työttömät tarjoilijat koneisiin hommiin. vähä puhua englanti ja purkki oudekolonniin vaatteisiin niin KYLLÄ LÄHTEE....KAIKILTA VANHOILTA TIPITIILTÄ SAIS OTTAA PALKKAA PIENEMÄKSI...JA KAIKKI YLIMÄÄRÄSET LISÄT POIS.
        TIEDÄTKÖ MUUTEN, ETTÄ TUO 30 % ON VAIN NIMELLINEN ARVO, KOSKA SEN PÄÄLLE TULEE MITTAVAT LISÄT JA ON SAMOISSA SITEN VANHOJEN LENTOEMOJEN PALKKAUKSEN KANSSA...KEVÄT ON VALLATON....TITPII....TÄNÄÄNKIN TULIN LENTOKENTÄN BUSSISSA, JOSSA OLI LENTOEMÄNTIÄ , NIIN TUOKSUI MAHTAVALT ABAUT 200 EKEN PARFYYYYMMIT...


      • lässy

        ei kommareita samaan koneeseen kiitos


      • lentopelko

        liikaa on johtajia ja päällikkötason hemmoja lentoliikenneyhtiössä! karsitaan ja työnkuvia muokataan sieltä,niin tulee säästöä.


    • manilaan

      ajattelin ottaa äkkölähön ulkomaille mutta nyt se peruuntu.
      Kyllä noihin palkan alennuksiin ja muihin pitäs tyytyä, sillä meitä matalapalkkasia matkaajia on paljon..tääkin saa palkkaa vaan 650 euroo 8-12h päivistä.Ja siitä miinus verot ja muu.Ja hyvin sillä silakkaa ja maitoo ruisleipää alesta vanhoina ostaa.Uudet liian kalliita.

    • 88ou

      haittaa oon menossa priisiin barceloonaan ja espanjaan

    • millään lailla

      SIITÄS SAITTE LAISKAT LOMILLA LORVIJAT, BUHHAAAA.... HYVÄ FINNAIRIN LENTOEMOT/STUERTIT! HYVÄ TIMO RÄTY, ETTET ANNA LAITTAA POLTTOAINETTA KONEISIIN, BUHHAA... LISÄÄ LAKKOJA!!!

    • lässy

      Lakko?
      Kyllä vituttaa, matkan peruuntumisesta. Lentolipun fyffet saa takaisin etukäteen maksettu
      hotellin autovuokra 300 € kankkulan kaivoo.
      Kommareiden homma koko lakko.
      köyhät kyykkyyn!

      • lentisässä

        heti vingutaan kuin toiset púollustaa itseensä.ihan oikein että lakkon menivät,pitäkää puolenne


    • raivo

      ma ei jummarra suomalaisia....

      Nykytilanne: Suhteellisen hyvä palkka, jota Finnair EI OLE PIENENTÄMÄSSÄ nykyisiltä työntekijöiltä.

      Vaihtoehtoiset tulevaisuuden skenaariot:

      1) Uudet työntekijät palkataan valtakunnallisen työehtosopimuksen mukaisesti - siis ihan lakien mukaan.

      TAI

      2) Uudet palkkattaisiin edelleen nykyisen 30% hintatason mukaan, tai ei palkkattaisi ollenkaan.

      Vaihtoehdosa 2 Finnair tulee väistämättä häviämään kilpailussa halpalentoyhtiöille ja muillekin tavallisille lentoyhtiöille, jotka palkkaavat henkilökuntaa normaaliehdoin.

      Lentoliikenne on kansainvälistä teollisuutta. Suomalaisetkin matkustajat, saatikka sitten kansainväliset, voivat lentää muillakin yhtiöillä. Ja lentävätkin, jos hinnoissa on iso ero.

      Seurauksena Finnair menettää asiakkaita ja liikevaihtoa. Sen seurauksena YT-neuvotteluita. Pahimmillaan Finnair heikkenee niinpaljon, että se ostetaan. Lisää säästöjä - lisää YT-neuvotteluja.

      Lopputuloksena suuri osa nykyisistä 'kalliista' työntekijöistä voi menettää työnsä ja pahimmassa tapauksessa Suomi oman lentoyhtiönsä. Nämä eivät ole ollenkaan mahdottomia skenaarioita.

      Jos valtio ja Finnair ehtivät tämän estää, on parhaassakin tapauksessa todennäköisesti edessä ison osan toimintaa outsourcaaminen halvemman hintaluokan maihin, kuten on nähty laivaliikenteessä (Siinä muuten eestiläinen Tallink osti Silja Linen. Aika pitkälle samoista sylstä)

      • raivo vielä

        Tuli mieleen, että onkohan paperiliiton Ahonen neuvomassa lentoemoja ja stuertteja, miten homma hoituu (= lue: teollisuuden siirto Suomesta ulkomaille)?


    • Silja Linen kohtalo

      suotta rimpuilevat lentoemot ja stuertit. ylipalkattuja tarjoilijoita jotka purevat nyt ruokkivaa kättä, heidän palkkojaan ei olla edes alentamassa!!!!

      Äly hoi!!!

      Virolaiset ostaa kohta koko lafkan kuten Silja Linenkin, mitenkäs sitten suu pannaan? Nimeksi tulee EstoAir, heh..

    • entinen FINNAIRILAINEN

      pERKELE,MITEN LENTOEMÄNNÄT JA STUERTIT KEHTAATTE LAKKOILLA, JOS BRUTTOVUOSITULONNE ON 40 000 EUROA, SEKÄ LISÄT 4500 PÄÄLLE. tULKOON sOSIALISMI, ANTAKAA Finnairin johto työt venäläisille,kauniille Kiinalaisille, Thaimaalaisille lentoemännille, niin matkustajia riittä lisää, he tekevät sen 30% edullisemmin, niin tekisin minäkin 15 000 vuosi lisät/mutta ikä ja muut vaivat estävät sen. Kauniita AASIALAISIA EMÄNTIÄ JA ´Stuertteja,töihin Suomalaisille näkemiin, jos työ ei maistu!

    • entinen FINNAIRILAINEN

      pERKELE,MITEN LENTOEMÄNNÄT JA STUERTIT KEHTAATTE LAKKOILLA, JOS BRUTTOVUOSITULONNE ON 40 000 EUROA, SEKÄ LISÄT 4500 PÄÄLLE. tULKOON sOSIALISMI, ANTAKAA Finnairin johto työt venäläisille,kauniille Kiinalaisille, Thaimaalaisille lentoemännille, niin matkustajia riittä lisää, he tekevät sen 30% edullisemmin, niin tekisin minäkin 15 000 vuosi lisät/mutta ikä ja muut vaivat estävät sen. Kauniita AASIALAISIA EMÄNTIÄ JA ´Stuertteja,töihin Suomalaisille näkemiin, jos työ ei maistu!

      • jarmo

        Ihme homma, viime vuonna thaimaalainen vaimoni haki Finnairille. Hän läpäisi ensimmäisen vaiheen, jossa kysyttiin koulutukset yms. Lisäksi kerrottiin, että jos läpäisee kakkosvaiheen, niin kutsu haastatteluun tulee. Kakkosvaihe oli terveyskysely, jonka vaimoni läpäisi kirkkaasti. Eipä tullut kutsua haastatteluun eikä myöskään perusteluja siihen. Vaimollani kuitenkin on korkeakoulututkinto ja loistava CV.


    • Ruuvipenkki

      Ei anneta kerosiinia, eikö tuo ole kiristystä tukijoilta. Kyllä Finnair voi ostaa sen vaikka Ruotsista. Sopisi ostaa jatkossakin ja vähentää Suomesta ostot minimiin - olisi sellainen juutalainen menttaliteetti sitten.

    • töihin

      haluaisin finnairille töihin myös uusilla ehdoilla. en mistään saa tuota palkkaa 5-viikon koulutuksella. palasin eilen agadirista lomalennolla. ravintolassa, pankisssa ja kaupassa työskennelleenä en voi kuin ihmetellen katsoa hidasta työtahtia ja ihmetellä siitä saatavaa korvausta, vertaa ravintolan ja kaupan palkkoihin ja työaikoihin. ja lisäksi kuvittelevat olevansa jotenkin korkeasti koulutettuja.

    • potuttaa

      lentämällä no ei, hyvä kun autoon pensaa saa on tää sen verran kallis mesta tää härmä neinaa.optioita kehiin vaan ja herroille lisää palkkaa perskeles kyl jämpti on niin.

    • Houpii

      Kummallista että tuollaisesta voi lakkoilla??? Eikös se aero mihin finnair on palkkaamassa sitä väkeä ole sen tytär firma virosta. Kai se nyt saa palkata väkeä sen maan palkkatason mukaan eikä suomen palkkoihin verraten. Sikamaista vedätystä mun mielestä. Lakko kielto tollasille aloille tai ainakin rajoituksia lakkoilulle. prkl.

    • Raipe

      ...ei tosiaankaan ,en lennä finnairilla,koska missään ei saa niin huonoa palvelua kuin siellä
      Lufthansa on hyvä,,ehdottomasti paras on mun kokemusten mukaan Air India,,,kokeilkaa jos olette sinnepäin menossa.Hyvä esimerkki,jos henkäisee tavallista kuuluvammin,niin on aito intialainen lentoemo vierellä kysymässä mitä haluat.Ruuat loistavia ja ystävällisyys ylittää käsityskyvyn suomalasella jurrikalla

    • myötätuntoa

      Kyllä tuolle alalle löytyy uusiakin työläisiä. Ei muuta kuin monon kuvaa jokaiselle lakkoilijalle!!! Eiköhän heillä ole palkat jo ennestään niin ylisuuret että palkan alennukset ois aivan paikallaan....

      • lentelijä

        Lentoemännät ovat aivan alipalkattuja työhönsä nähden... tekevät pirunmoisia 14 h työpäiviä ja joutuvat rauhottelemaan kännisiä 150 kg äijiä koneessa... ei o mikään helppo homma jos lentoemännän massa on noin kolmas osa asiakkaan painosta ja esim mies alkaa riehua. toki työssä on luontais etunsa, kuten hyvät hotellit yms, mutta ulkomailla ollessaan he tekevät siellä töitä eivätkä todellakaan lekottele rannalla.


      • mennään bussilla
        lentelijä kirjoitti:

        Lentoemännät ovat aivan alipalkattuja työhönsä nähden... tekevät pirunmoisia 14 h työpäiviä ja joutuvat rauhottelemaan kännisiä 150 kg äijiä koneessa... ei o mikään helppo homma jos lentoemännän massa on noin kolmas osa asiakkaan painosta ja esim mies alkaa riehua. toki työssä on luontais etunsa, kuten hyvät hotellit yms, mutta ulkomailla ollessaan he tekevät siellä töitä eivätkä todellakaan lekottele rannalla.

        vähän näyttää siltä että todella tiedänkin asioista, ainakin enemmän kuin sinä luulet tietäväsi. Ja enpä ole vielä koskaan lennoilla törmännyt tuollaiseen 150 kiloiseen känniseen äijään.


      • arist6
        lentelijä kirjoitti:

        Lentoemännät ovat aivan alipalkattuja työhönsä nähden... tekevät pirunmoisia 14 h työpäiviä ja joutuvat rauhottelemaan kännisiä 150 kg äijiä koneessa... ei o mikään helppo homma jos lentoemännän massa on noin kolmas osa asiakkaan painosta ja esim mies alkaa riehua. toki työssä on luontais etunsa, kuten hyvät hotellit yms, mutta ulkomailla ollessaan he tekevät siellä töitä eivätkä todellakaan lekottele rannalla.

        Paljon matkustavana en ymmärrä tuota kommenttia. Itse olin matkustajana 31.12.04 Helsinki to Bangok.Okey, että just tälle lennolle ei sattunut ihmeelisempiä häiriköitä,mutta miten Finnair oli varautunut kyseiseen lentoon,ottaen huomioon uudenvuoden juhlinnan ja kone täynnä huom.suurin osa muita,kuin suomalaisia matkustajia. Erittäin hienosti eli olikin suurin osa emoista suht riskejä stuertteja. Matka sujui hyvin,mutta puheet 150kg häiriköstä useilla lennoilla on kaukaa haettu.Kyllä se pahin häiriönaiheuttaja on kevyen sarjan lentopelkoa aiheuttava tuurijuoppo.Ja kuinka monta kertaa on emännät pystyneet tekemään mitään ilman hyvää koulutusta omaavia määrätyn ammatin edustajia esim. psykologi, poliisi pyöveli jne.


    • perämies

      lakko on hyvä toivottavasti laajenee pysyy köyhät kotona

      • Köyhä vaan

        Joo, ja AKT voi ihan hyvin päättää, että junat, linja-autot ja vaikkapa satamien ahtaajat menevät tukilakkoon. On siellä vaan puikoissa sellainen lakkokenraali.
        Että ollaan kaikki niin solidaarisia ja pysytään kotona. Ei juokse palkka sitten meillekään.


    • mies 37

      Finnairin nais blondi sano uutisissa että kyllä meillä rahaa riittä miten valtiovalta kestää tämän eli Finnairilla on rahaa vaikka maksaiskin palkkoja entisee, malliin mutta kiristää valtio valtaa tällä että antaa lakon jatkua.Kukako tähän lakkoon on syyllinen Blondi anto hyvän lausunnon uusisissa.

      • terho 45

        niin huomasin saman rahaa on mutta ei palkkoihin.


      • vikkula

        on blondin nimi. mennyt finnairille jukka hienosen vanavedessä. vanhoja kurssikavereita, ni pitihän se hommata samaan paikkaan duuniin. aika v-mäisen oloinen tyyppi.

        tosiaan oli aika hämmentävää alkaa pullistelemaan uutisissa, että kyllä meillä rahaa on jos yhteiskunta sen kestää. 250milj egee kassassa, mutta tuskin menee tarkotuksen mukaiseen käyttöön jos näin pelataan ja valtion firmana joillain muillakin saattaa olla sanottavaa, mihin rahoja käytetään. lakko maksaa finskille n.3milj egee päivässä.

        taktiikkana on seuraavaksi alkaa alentaa muidenkin yhtiön työntekijöiden liksoja.

        kyllä taitaa hienosen juki kuseksia nyt omille nilkoille. toimihenkilö unioni on ilmaissut jo tyytymättömyytensä yhtiön toimiin ja on lähes varma, että jos ne alkaa tukilakkoon, niin perässä tulee IAU, jolloin pysähtyy koko finnair, jolloin seuraavat lähtijät ovat tod. näk. jukka hienonen ja kaisa vikkula...


      • ydintä

        Kyse ei olekaan muutaman finnairin työntekijän palkoista, sillä se on loppujenlopuksi pikkurahaa.

        Jutun juju on siinä, että finnairille myönteinen päätös avaisi pandoran lippaan (vertauskuvallisesti). Kyse on ennakkopäätöksestä siitä, voiko suomessa toimiva yritys perustaa haarakioskin toiseen maahan (vaikkapa kehitysmaahan jossa ansiotaso on murto-osa suomalaisesta) ja tuoda sieltä työvoimaa suomeenkin alle kaikkien minimipalkka-lakien.

        Siksi asia on molemmille osapuolille niin merkittävä kohtalonkysymys.


      • Joukkuepelaaja
        ydintä kirjoitti:

        Kyse ei olekaan muutaman finnairin työntekijän palkoista, sillä se on loppujenlopuksi pikkurahaa.

        Jutun juju on siinä, että finnairille myönteinen päätös avaisi pandoran lippaan (vertauskuvallisesti). Kyse on ennakkopäätöksestä siitä, voiko suomessa toimiva yritys perustaa haarakioskin toiseen maahan (vaikkapa kehitysmaahan jossa ansiotaso on murto-osa suomalaisesta) ja tuoda sieltä työvoimaa suomeenkin alle kaikkien minimipalkka-lakien.

        Siksi asia on molemmille osapuolille niin merkittävä kohtalonkysymys.

        Työelämässä pätee samat säännöt kuin esim.
        urheilussa. Jos päävalmentaja ei ymmärrä
        että pelaajat tekevät työnsä (lento)kentällä
        innokkaamin tukemalla ja yhteystyöllä, kuin
        haukkumalla ja mollaamalla, häntä vaihdetaan
        yleensä sopivampaan. Päävalmentaja paikka
        on haluttu ja siitä saa suuret korvaukset.

        " Parempi vaihtaa valmentaja kuin koko
        joukkuetta".


    • Niklas

      vaikuttaako lakko shanghai lennoihin mun äiti lähtee tampereelta pienkoneella helsinkiin ja siel shanghaihin...vaikuttaako lakko mitenkään siihen?? äiti sai kyllä jo kirjeen jossa kerrottiin lennon ajan muuttuvan puoleks tunniks...:/

      T:Niklas jonka äiti lähtee kiinaan Shanghai kaupunkiin

      • safsfs

        Melko nopeesti sinne nykyään lennetään... :/
        Tampereellekin menee kauemmin.


    • näin nyt

      eipään vaikuta mitenkään...mennään isännän kans ekaks Jns- Mäntymotellille yöks. Sit lauantaina käymme Lahdessa 60-vuotis synttäreillä. Sit takas Mäntymotelliin- ilta ja yö siellä- sitten kivasti autolla kölkytellen takas Joensuuhun

    • ETM

      Niin, tässä jokunen aika sitten paperiväki oli työsulussa. Heitä mollattiiin ahneiksi, yhteiskunnan pettureiksi. Mitä ne nyt on nuo lentoväki.

    • lopputuloksen aikaan

      Kumpi lopultä nöyrtyy nuolemaan toisen persettä :D

      • se hetki tulee

        Väistämättä eteen tulee se hetki. Mutta kumpi on kumpi? Työmarkkinatuomioistuimen päätös tänään tulee antamaan hieman osviittaa: Onko lakko laiton vaiko ei?


      • matkaaja4

        ... miten siinä käy. Emot laitetaan kyykkyyn kuten kävi paperityöläisillekin. Ei valtiolla omistajana ole varaa katsella Finskin huonoa kannattavuutta. Ottasivat vaan opiksi emot .. omaksi edukseen.


    • Adios, Finnair

      Olemme lähdössä Barcelonaan viikonloppumatkalle marraskuun alussa. Jos emme lakon vuoksi pääse lähtemään, niin huolena on kuinka maksetut matkat korvataan.

      Matkan mahdollinen peruuntuminen kaivelisi sen verran, että seuraavalle matkalle emme valitsisi Finnairia.

      • korvaukset

        meilläkin on se ongelma...mut tosta oisoitteesta löydät korvaukset. kirjoita osoite www.finnair.fi/lakko siellä on ne korvaukset..:)

        T:Niklasjonka äidin pitää lähteä lennolle shanghaihin :)


    • savonnaenen

      Meillä täällä Pohjois-Savossa kouluikäiset alkavat olla lopettelemassa "potunnostolomaansa" elikä, jotka ovat ulkomaille paenneet synkkää syksyä ovat palailemassa jo pois.
      Itse en ole lentänyt 2,5 vuoteen eikäpä tässä ole suunnitelmissakaan.

    • kohta harmittaa kaikkia

      Tämä on tulos kun tyhmät=SLSY alkavat veljeilemään kommunistien johtaman AKT:n kanssa. Hävitetään
      koko suomalainen liikenne maalla, merellä ja ilmassa. Kohta saadaan sitten matkailla virolaisilla, latvialaisilla ja kiinalaisilla lentokoneilla ja laivoilla.

      Lakkohan on laiton koska se ei enää koske Finnairin omien työntekijöiden etuja, vaan
      virolaisen yhtiön mahdollisesti tulevaisuudessa
      palkkaamaa henkilökuntaa. Lisäksi työntekijöillä
      on voimassa työehtosopimus, johon ei ole tehty eikä tehdä mitään muutoksia joten SLSY:tä velvoittaa työrauha. Asiassa ei juridisesti ole merkitystä sillä että Finnair on yrittänyt neuvotella yleissopimuksen soveltamisesta myös
      Finnairille mahdollisesti joskus tuleville uusille työntekijöille.

      • virolainenyhtiö

        Tuo mainitsemasi viroilainenyhtiö kun sattuu olemaan 100% Finnairin omistama. Kyse on vain ahneiden ihmisten kieroilusta. Ei mistään muusta.


      • Miguel-68
        virolainenyhtiö kirjoitti:

        Tuo mainitsemasi viroilainenyhtiö kun sattuu olemaan 100% Finnairin omistama. Kyse on vain ahneiden ihmisten kieroilusta. Ei mistään muusta.

        Se finniairn omistama tytäryhtiö omistaa vain muutaman ATR 72 koneeen, joka vetää 66 matkustajaa. Miehistönä koneessa on kaksi pilottia ja kaksi lentoemäntää/stuerttia. Yhtiön työntekijämäärä on tällä hetkellä riittävä. Mihinköhän tämä kyseinen tytäryhtiö tarvitsee yhtäkkiä 500 työntekijää lisää?

        Lopputulos olisi että nämä, lähinnä virolaiset lentoemännät, palvelisivat matkustajia nimenomaan finnairin koneissa ja finnairin reiteillä. Tuskin kovin moni matkaustajakaan sitä haluaa.


    • lomani

      ..vaikuttaa lakkoilusuunnitelmiini..!

    • ss-7

      Hitto kun teettää töitä ettii uusia lippuja eukolle kun kaukolennot on peruttu,mutta kyllä noita euroopan ja lomalentoja lennetään tukkaputkella. mutta mites ne reitti lennot??ja emot lakkoilevat virolaisten puolesta HUH!HUH! milloikohan muut lakkoilevat suomalaisten puolesta saas nähdä??

      • finsiki

        Ei ne mitään virolaisten puolesta lakkoile, vaan suomalaisten lentoemäntien, jotka on palkattu virolaisen Aero yhtiön kautta töihin. Kannattais ensin ottaa asioista selvää ennen kun kirjottaa kommenttejansa..


      • ss-7
        finsiki kirjoitti:

        Ei ne mitään virolaisten puolesta lakkoile, vaan suomalaisten lentoemäntien, jotka on palkattu virolaisen Aero yhtiön kautta töihin. Kannattais ensin ottaa asioista selvää ennen kun kirjottaa kommenttejansa..

        Jaa, no sitten ei pidä mennä Aeron virolais firman leipiin , vaan töihin finnairille suoraan. Kai nykyään vielä voi valita työ paikkansa??


    • Minä!! |

      Minua ei haittaa koska en lennä minnekkään!!

    • Pelkkiä tarjoilijoita

      Kyllä on ahneus huipussaan kun mikään ei riitä, palkkojen päälle tulee verovapaat päivärahat 32-85 euroa päivä kohteesta riippuen, majoitus 4-5 tähden luxushotelleissa, lippuedut, tax-free tuomiset joka matkalta!

      Lentoemännän ammatti ei edellytä mitään erityisosaamista, 5 viikon koulutus riittää. Käytännössä pelkkää tarjoilijan työtä. Uusia tulijoita olisi vaikka kuinka, mutta paikkoihinsa linnouttautuneet järjestäytyneet läpiahneet lentoemännät estävät!

      Kyllä nyt on ahneus huipussaan!

      • tuollaiset palkat ym. edut

        Hyvät on liksat, joo. Valittihan yksi heidän edustajansa TV:ssä että työ on niin kauhean raskasta! Hei haloo, hoitoalan työ ei varmaan sitten olekaan raskasta, kun on niin huonosti palkattuakin?!


      • sinivalkoisin siivin..

        mun puolesta saisivat jättää kahvinsa ja mitättömät sämpylänsä vaikka tarjoilematta mutta jos stuertitkin on lakossa niin sitten ei vissiin lennetä... piti olla tänään paluu zürichistä helsinkiin mut onneks vahingossa pääsin lomalla nettiin niin ei tarvinnutkaan mennä kentälle odottelemaan.

        sen sijaan odottelin tunnin finnairin puhelinpalveluun, ja sielä kyllä oltiin asiakaspalvelutaitoisia. huomenna lento hkiin lufthansan ja blue1:n avustuksella. onneks ei ollut mitään pakottavaa syytä päästä suomeen just tänään että käy se näinkin. airberlinillä olisit jo perillä.


    • lentäjäääääääääää

      ilmeisesti finnairin koneet siirretään toiselle yhtiölle missä lento henkilökunta tekee työtä mielellään saamallaan hyvällä palkalla.

    • minuun mitenkään

      Aivan rauhassa saavat lakkoilla! En ole menossa lomille minnekään, ei ole aikaa.

    • tiedotus

      on se ihme kun tieto ei kulje siellä missä pitäisi siis lentoasemilla,finnairilla on kokonainen tiedotusarmeija johtajineen agitoimassa "vääristä" asioista.

    • Saako TV-luvalla lentää?

      TV -luvan hinnasta päätelleen sillä pahvilla voi lentää vaikka avaruussukkulaa.

    • ...

      Mun tuttujen loma alko sillä että niiden kone ei lähtenny sieltä ja sillon millon piti.. Eli kone piti lähtee varkaudesta, niin se siirrettiin Helsinkiin. Sit koneen piti lähtee illalla niin se lähti aamulla.. Että jäi sitten monet hommat niiltäkin tekemättä ennen lomaa, mitkä piti tehdä sinä päivänä.. Perheen äidillä oli esim. koulutyö tekemättä, mikä, sen oli tarkotus tehä ssinä päivänä.. Niille ilmotettiin koneen muutoksesta liian myöhään, vasta edellisenä iltana. Pyykitkin jäi pesemättä...

    • ev69

      muhun ei vaikuta toi, lomaa ollu viimeks vuosia sitte eli ei tartte matkustellakkaan mihkään

    • enpä lennä enää Finskillä

      Uskomatonta, tässä ote Hesarista:

      "Finnnairin palkkatilastojen mukaan lentoemäntien ja stuerttien keskiansio on noin 3400 euroa kuussa. Lisäksi verottomia päivärahoja tulee keskimäärin 430 euroa kuussa. Ateriat ovat ilmaiset.

      Alimmassa palkkaluokassa keskiansiot ovat 2280 ja ylimmässä 4130 euroa kuussa. Finnair on jopa kaivanut tilastoistaan eniten tienaavan: hänen ansionsa olivat 69 580 euroa."(eli 5798 euroa kuussa maapahkinöiden jakamisesta).

      Nyt alkaa meikäläisellä Finnairin boikotointi. Ei ne lippujen hinnat pelkästään polttoaineen vuoksi ole noin korkealla.

      Kuinka kukaan voi ikinä puolustella noin mitättömän ja vähäpätöisen ammattikunnan tienestien oikeudenmukaisuutta. Terveyskeskuslääkäri tienaa vähemmän!

      • Ins

        No mä oonki ajatellu aina että ne lentoemot on varmaanki paremmin palkattuja kun ne Nokian insinöörit joita ne hyysää, onhan se vaativampi hommakin.

        Tästä lakosta oon sitä mieltä että yleensä rahottajat ovat maksaneet tuotannoliset investoinnit eikä työntekijät. Finskin johtajilla on nyt peruskäsitteet jotenkin pahasti sekaisin. Sais se niiden päärahoittaja nyt puuttua jotenkin niiden toimiin.


      • kuin maksan emoille hirmupa...

        En ikinä lennä enää finnairilla.


      • arist6

        Tosiasia on,että emäntien vko työaika on n. 24,5h ja miettikää mikä on omanne.Eihän se duuni ole maailman raskainta,kun katsotaan koulutuksen pituutta. Ymmärrän turvallisuuden merkityksen,mutta onhan ala Suomessa niinkuin muuallakin menettänyt glamourinsa. Mitä tulee lentäjiin,niin onhan 70milj.e koneen kipparointi vaativaa ja varmasti raskasta,mutta kun turvallisuuus on maksimoitu=kaksi kipparia per esim. Bangokin lennoilla ja tietysti perämies niin olisi kiva nähdä,miten herrat pärjäisivät saman lennon ajan eli 10h ajaa bussia Erottajalta Lauttasaareen tiukalla aikataululla puolen tunnin ruokatauolla ja kuljettaen tupla määrä matkustaji kyseisen työpäivän aikana.Mutta työmies on palkkansa ansainnut,mutta tässä lakossa emännät menevät liian pitkälle!


    • lentäjän poika

      Sen sijaan, että olisin lentänyt tunnissa kotiin, jouduin matkustamaan yli 15 tuntia. Kotiin matkustaminen venyi siis kaksipäiväiseksi tehtäväksi. Kyllä se vähän päähän ottaa, kun on muutenkin töitä ja kiire...

      • jjkk

        Lentäjät sitten tienaakin 10 kertaa sen määrän kun emot ja ovat käyneet puolitoista vuotta autokoulua.. Ja Finnairin johtajat 300 kertaa sen mitä halpalentoyhtön johtajat..


    • swen-håkan

      oma jetti on ihq
      köyhät jonottakaa sillipurkkilennoillenne

    • spock666

      ettei vaan ois naimisissa tänkin liiton kanssa!

      Kekkonen takaisin, niin tääkin lakko ois ohi

    • Lakko päätyy

      Lakko päätyy


      Uutisen mukaan lakko päättyy heti

    • päättymisestä
      • habboteus

        Jos olisin osakkeen omistaja saisi Hienonen kenkää! Ei sitten mitään järkeä ollut tuossa vedossa..helv isot tappiot ja taas on lähtö ruudussa. Taisi äijä painaa paniikki nappulaa kun katsoi vähän tulosta, eikä ajatellut tekonsa seurauksia. Finnairilla vaihtuu johtaja aika nopeaa, katsokaa vaan...


    • LAKKO ON JO LOPPUNUT

      LAKKO ON JO LOPPUNUT

    • AirbusAsia

      mutta missä yhtiössä.... ?

    • Anonyymi

      Nyt pääsevät lomalle, tai lakkoonkin - yt:neuvottelut alkaa

      AY liitot kiitos

      • Anonyymi

        piip


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1330
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1118
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      905
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      891
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe