muoviset putkiliittimet

kerrostaloasukas

Olen vuodesta 1983 asunut silloin valmistuneessa Hesalaiskerrostalossa. Kyseisen talon ongelmana olivat Arabian vessanpöntöt joiden säiliöt halkeilivat ja aiheuttivat vesivaurioita. Säiliöt uusittiin ja saatiin jonkun verran korvausta Arabia-IDOlta.
Nyt hajosi muovinen putkiliitin. Säiliöön tulevassa putkessa on venttiili ja sitten muovinen liitin säiliöön.
Asunnosta vesi tuli rappukäytävään, putkikanavia kellariin ja sähköputkea alempaan kerrokseen. Kahdessa tunnissa asunto tuhoutui pahasti.

Kysymykset:
- Miksi liitin hajosi? Oliko "ammattimiehet" säiliöitä asentaessa kiristäneet liikaa?
- Miksi on siirrytty muovisiin liittimiin? Onko putkimiehiä ohjeistettu, että muoviset eivät tarvi yhtä suurta kiristystä kuin metalliset?
Eihän liittimiä muutenkaan kiristetä momenttiavaimella kuten autonmoottorin tärkeitä osia.
- Onko liittimen valmistaja vastuussa?

Oma mielipiteeni: Muovisten liittimien valmistajat idiootteja.

5

909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miljoonia

ja jos yksi hajoaa niin se on kuin lottovoitto-osuu harvoin kohdalle mutta varmasti osuu jollekin joskus.

Suurin syy lienee väärä asennus eli joku muu kuin oikea putkimies sen laittanut. Ja asennuksen takuuaika on korkeintaan vuosi.

Kaikki littimet saa rikki jos vain tumpeloi.

Teidän kotivakuutus maksaa ulkopuolisten vahingot, omistanne voitte neuvotella.

• kerrostaloasukas

Kaikkiin 40 huoneistoon asennettiin uudet WC-pöntön säiliöt, kun monta Arabiaa oli jo itsestään haljennut. Siis taloyhtiö käytti tietenkin putkimiestä, siis ammattimiestä.
      Oma arvioni on, että muovisia liittimiä oli kiristetty liikaa, jos putkimies oli kiristänyt yhtä paljon kuin metallisia liittimiä. Mutta kysynkin, eikö liittimien mukana pitäisi olla kiristysohje, jos pitää jättää huomattavasti löysemmälle kuin perinteiset metalliset.

• taito

on hyppysissä, ei niissä mitään ohjeita ole.

Ja liian löysälle jätetty vuotaa.

• väännetty
        taito kirjoitti:

on hyppysissä, ei niissä mitään ohjeita ole.

Ja liian löysälle jätetty vuotaa.

halkeaa.

• kerrostaloasukas

Siis syynä ei ollut liikakiristys. Todennäköisin syy oli, että venttiili on kiinni jäykässä vesijohtoputkessa. Kun pöntölle istutaan, se heilahtaa, jolloin jäykkä vesijohtoputki taivuttaa liitintä.
      Nykyään kuulemma pitäis olla joustava letku seinästä tulevan vesijohtoputken ja WC-pöntön venttiilin välissä. Tässä v.1983 kerrostalossa on 2pönttöä x 40huoneistoa = 80 pönttöä ilman tuota joustavaa letkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe