Haen ratkaisua äänieristetyn makuuhuoneen poistoilmalle.
Eli pikkumuksulle on tulossa makuuhuone, joka rajoittuu olohuoneeseen ja eteiseen. Seinät rakennetaan äänieristyksen takia tuplarungolla, tuplakipsilevyillä ja vielä villat väliin.
Mutta mites tuo ilman poisto huoneesta kun on koneellinen ilmanvaihto? Jos oven alle jättää raon, niin äänikin kuuluu sisälle. Ovenkin joutuu tietysti valitsemaan sopivaksi.
Onko olemassa toimivaa tapaa johtaa ilma seinässä olevan kanavan läpi, jossa olisi jonkinlainen äänenvaimennin? Mielellään tietysti itse rakennettava. Seinän kokonaispaksuus on n. 160 mm, joten kovin suuria vaimentimia tai koteloita sinne ei mahdu.
Mietiskelin itse jonkinlaista tukevaa koteloa seinän sisälle, jossa olisi "labyrintti", eli ilmavirta kulkisi parin mutkan/kulman kautta enne kun se puhalletaan ulos eteisen puolelle.
Äänieristys ja ilmanvaihto?
12
8073
Vastaukset
- molemmat oltava
Jos haluat edes jotenkin äänieristetyn huoneen, joudut tuomaas sinne sekä tulo- että poistoilmakanavat.
- Rraikku
Tuloilmakanavahan sinne jo tuleekin, mutta pitääkö sinne todella vielä vetää poistoilmakanavakin? Se on jo hankalampi toteuttaa kyseiselle huoneelle. Muutenha se olisi ollut oivallinen ratkaisu.
- kokemus..
Kotiteatterihuoneeseen lisättiin juuri tuosta syystä poistoventtiili. Ainakaan IV-kanavia pitkin ei älämöly etene muihin tiloihin. Kanavat ovat muovia...auttaako se asiaa - en tiedä.
Saisiko alkuperäinen kysyjä kanavan vaikka naapurihuoneeseen, josta ääni sitten poistuisi oven alta. Meillä asia ratkaistiin siten että aikuisten makuuhuoneen yhteyteen laitettiin vaatehuone, jossa on poisto. Ovi vaihdetaan äänieristysmalliseen, kun muksut kasvaa niin isoiksi ettei niiden parkuun tarvitse reagoida. Huomioi muten että peiliäänieristysovi maksaa "hunajaa" >600 euroa :)
- siirtoilmaelin
löytyy vaikkapa Halton Oy:n sivuilta, kaksi erilaista mallia.
- Rraikku
Kiitos, tuota siirtoilmaelintä minä olin vailla. Näyttää olevan saatavilla useimmilta valmistajilta.
Tilaratkaisujen takia ei oikein muut ehdotetut ratkaisut ole yhtä helposti toteutettavia.
- kullakin :(
"Eli pikkumuksulle on tulossa makuuhuone, joka rajoittuu olohuoneeseen ja eteiseen. Seinät rakennetaan äänieristyksen takia tuplarungolla, tuplakipsilevyillä ja vielä villat väliin"
.................................................
Miksi lapsi pitäisi eristää omaan suljettuun kopperoonsa?
Oli meilläkin oli joskus kolme pikkuista ja aina oli makuuhuoneiden ovet auki - niin yöllä, kuin päivälläkin. Ja jopa avasin lastenhuoneiden ovet yöksi, jos ne oli jostain syystä kiinni. Vai vielä äänieristeet seiniin..? Huh, huh..
Voi hyvä ihme, mitä ihmisten päässä oikein liikkuu..?- Rraikku
Kiitos asiallisesta vastauksesta ja keskustelun tason kohottamisesta. Juuri tätä minä kysyinkin. Ja kaiken osaavana ja olosuhteet hyvin tietävänä osasit heti korjata tilanteen erehtymättömästi.
Kunnioitusta! - .. :(
Rraikku kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta ja keskustelun tason kohottamisesta. Juuri tätä minä kysyinkin. Ja kaiken osaavana ja olosuhteet hyvin tietävänä osasit heti korjata tilanteen erehtymättömästi.
Kunnioitusta!Sorry, ehkä sitten oikaiset kuvitteelliset ja väärät käsitykseni olosuhteista..
En vaan voi mitään, että mieleen tuli yläkerran naapuri parinkymmenen vuoden takaa. Heillä pidettiin kaikki väliovet aina LUKITTUINA, ettei lapset vaan päässeet juoksentelemaan ja metelöimään. Siis yöt ja päivät.
Mister itse oli aivan hermoheikkona naapureista kantautuviin normaaleihin asumiääniin ja valitti kaikista jatkuvasti. Sairasta..
Millaisiahan eläjiä heidän lapsistaan kasvoi.. - Rraikku
.. :( kirjoitti:
Sorry, ehkä sitten oikaiset kuvitteelliset ja väärät käsitykseni olosuhteista..
En vaan voi mitään, että mieleen tuli yläkerran naapuri parinkymmenen vuoden takaa. Heillä pidettiin kaikki väliovet aina LUKITTUINA, ettei lapset vaan päässeet juoksentelemaan ja metelöimään. Siis yöt ja päivät.
Mister itse oli aivan hermoheikkona naapureista kantautuviin normaaleihin asumiääniin ja valitti kaikista jatkuvasti. Sairasta..
Millaisiahan eläjiä heidän lapsistaan kasvoi..No niin, nyt kuulosti jo paremmalta!
Meillä tilanne on nääs se, että huoneeseen tulee kaksi pientä lasta. Tarkoituksena on turvata heidän yö- ja muut unensa vaikka vanhemmat katsoisivatkin televisiota tai puuhaavat jotain muuta äännekästä seinän toisella puolella, jossa on tupakeittiö.
Eli tarkoitus ei suinkaan ole vaimentaa lasten ääniä vanhemmilta :-) - parani.
Rraikku kirjoitti:
No niin, nyt kuulosti jo paremmalta!
Meillä tilanne on nääs se, että huoneeseen tulee kaksi pientä lasta. Tarkoituksena on turvata heidän yö- ja muut unensa vaikka vanhemmat katsoisivatkin televisiota tai puuhaavat jotain muuta äännekästä seinän toisella puolella, jossa on tupakeittiö.
Eli tarkoitus ei suinkaan ole vaimentaa lasten ääniä vanhemmilta :-)Sanoisin kuitenkin, että turhia murehdit. Kyllä normaalit seinät ja ovet vaimentaa tavallisia asumis- ja telkkariääniä ihan riittävästi.
Eri juttu, jos teillä vaikka pimputellaan pianoa iltaisin, tai kuunnellaan musaa kovalla, tai käy paljon iltavieraita. Mutta ei tavallisista äänistä kyllä normaalisti ole haittaa. Ei lapsille, eikä aikuisille.
Usko pois, ei lapsille tarvita "huopatossutehdashiljaisuutta" Lapset nukahtaa hetkessä ja uni on niin syvää, ettei sitä normaalit asumisäänet haittaa.. Vaan ehkä kyseessä on kuitenkin erityistapaus? Jos näin, niin tee toki kuten parhaaksi näet.
- lapsia on
Kyllä Siperia opettaa, lapset haluavat turvallisuutta, jos ne eristää hiljaiseen huoneeseen nukkumaan niin kohta rupeavat itkemään kun eivät kuule elämisen ääniä ja luulevat olevansa yksin. Veikkaan että joudut kuitenkin pitämään huoneen oven auki.
- mieltä
tästä nukahtamisasiasta, kyllä lapset nukahtavat vaikka elämisen ääniä ympäristöstä kuuluukin. Alkuperäisestä ajatuksesta asuinhuoneiden välisestä hyvästä ääneneristyksestä olen kuitenkin sitä mieltä, että sitä tarvitaan monessa muussakin tilanteessa. Itse olen nykyiseen vanhaan talooni tyytyväinen juuri siitä syystä, että asuinhuoneiden välinen ääneneristys on hyvä, ja syy on tällä hetkellä asujien erilainen musiikkimaku. Lapsienkin kannalta eristys on hyvä, eivät herätä palatessaan iltajuoksuiltaan. Ja tiedoksi närkästyville, lapsilla on ikää iltajuoksuun jo riittävästi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 866338
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859