Epäilen mammallani dementiaa,miten toimia?

Tarja=)

Eli mammani on nyt asunut palvelukodissa 8v.Joutui sinne asumaan,kun ei pystynyt enää yksin asumaan,paappani kuoltua.

Viimeisen kuluneen vuoden aikana mammani on ruvennut unohtelemaan asioita.Mutta nyt kuukauden parin sisällä on se mennyt mielestäni huolestuttavaan suuntaan.

Eräs kerta kun menin mammaani katsomaan,niin hän nukkui.Yleensä kun tietää minun olevan tulossa niin odottaa jo melkein ulkoovella.Kun mammani sitten heräili ja olimme hetken jutelleet,niin yhtäkkiä hän totesi että mennään nyt tuonne toiseenpäähän tupaa,kun sielä on mukavemmat tilat.Olimme siis mammani huoneessa,jossa olemme yleensä aina.Sitten mammani lähti olohuoneeseen.Sinne päästyään meni hämilleen.Kävin juttelemassa sitten hoitajan kanssa,ja hänkin totesi että mammallani on ollut sekavuustiloja jonkin verran.

Usein on nyt käynyt niin,että soittaa minulle eikä muist että soitti edellispäivänä,ei muista koska kukakin on käynyt kylässä (vaikka olisi eilen joku käynyt).Ei osaa enää kutoa villasukan kantapäätä,vaikka koko elämänsä kutonut sukkia.Kyselee samoja asioita,ei tahdo ymmärtää yksinkertaisia rahaasioita,on surullinen ja itkuinen.

Hänellä on lääkitys aivoverenkiertohäiriöön.Hänellä on kyllä ollut suuri menetys nyt kesällä (hänen rakas poikansa kuoli yllättäen)Eli voisiko tämä johtua siitä vai olisiko dementiaa?Ja mitä minun kuuluisi tehdä?Muut sukulaiset eivät juuri välitä!

1

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzyanne

      Hei, Tarja. Minkä ikäinen mammasi on? Mun omaiseni on 85 - vuotias ja sairastanut dementia - alzheimeria diagnosoituneena v. 2002 lähtien. Hänellä se todettiin sillä tavoin, että oli unohtanut kai ottaa lääkitystä (sydänlääke) ja oli hiukan sekavan oloinen. Hänellä oli rytmi häiriö ja se jäikin päälle (eteisvärinä ? ).

      Muistihäiriöt, käytöshäiriöt jne. kuuluvat ainakin tuohon sairauteen. Omaisellani on siten, että on juuri itkuisuutta, ei syö, on masentunut välillä ja hautoo kuolema - ajatuksia, on harhoja (peittää ikkunat myös sieltä, missä ei ole) jne. Jos se on suinkin mahdollista, hoitajat voisivat varmaan tehdä muistitestin ja jos siinä ilmenee jotain, he varmaan voivat suositella sitten lääkärin tutkimuksia. Minun omaisellani ne olivat veriarvojen ottaminen ja kerroskuvaus. Viimeksi mainitussa näkyi sairauteen sopivia "harmaita alueita" ja verestä puuttui b 12 - vitamiinia. Omaiseni saa nyt sitä ja muita lääkkeitä.

      Me omaiset yritämme hoitaa häntä kotona, mutta se käy voimien päälle - niin fyysisten kuin psyykkisten. Mietimme intervallipaikkaa sairauden alussa, mutta... se sitten jäi. Olisi parempi omaisellenikin ollut toisten, ikäistensä seura ja kylvetyspalvelu kerran viikossa. Omaiseni asuu maaseudulla 14 km päässä, jonne ei yllä ruokapalvelu.

      Voin kertoa hänen oireistaan lisääkin, jos vain tahdot.

      Mutta kuten mainittua, muistitesti ja niiden pohjalta lääkäriin kehoitus, jos tarvitsee.

      Jaksamista ja voimahalaus t. Suzyanne - ei ammattilainen, vaan omainen. Toivottavasti oli apua vastauksestani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe