suun punajäkälä

olo

Vuosien ajan poskien limakalvoillani oli valkisi verkkomaisia juosteita. Hammaslääkärini ihmetteli että mitähän ne noikin on. Lopulta katsoin netistä ja päättelein itse, että punajäkälää. Sain lähetteen
erikoislääkärille, joka otti koepalan ja totesi sen perusteella että punajäkäläähän se on. Samoin olen kärsinyt useita muista suun tulehduksita, mm. aftoista ajoittain. Epäilen myös, että minulla on ajoittain aktivoituva suun sienitulehdus. Kymykseni kuuluukin. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja suun reaktioita suun punajäkälästä. Tauti on autoimmuuninen, joten limakalvojen epitaalisolut, eli immunologiset solut, tosin sanoen ovat kääntyneet terveitä soluja vastaan. Kyseessä on siis hekentynyt immunologia suussa, joka ilmeisesti altistaa myös muille tulehduksille?

9

14045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogf

      itselläni on ollut suussa punajäkälää noin 5-vuotta. Välillä se oireilee tosi paljon.Kokeile suun kosteutusgeelejä.Jos löydän lääkereseptini niin kirjoitan sinulle sen niin voit pyytää lääkäriltäsi reseptin

      • olo

        sulla ollut muita oireita? Mua ihmetyttää etenkin ajoittainen kielen päälle ilmestyvä vaalea kate. Sainkin siihen joskus imeskelytapletteja, mutta ei ne ole auttaneet. Luin että 30 % suun punajäkälää sairastavilla on myös sitkeä sienitulehdus. Lääkärini ei otat tätä asiaa vakavasti vaikka olen useaan otteeseen puhunut sille asiasta.


      • Sain Daktarinia
        olo kirjoitti:

        sulla ollut muita oireita? Mua ihmetyttää etenkin ajoittainen kielen päälle ilmestyvä vaalea kate. Sainkin siihen joskus imeskelytapletteja, mutta ei ne ole auttaneet. Luin että 30 % suun punajäkälää sairastavilla on myös sitkeä sienitulehdus. Lääkärini ei otat tätä asiaa vakavasti vaikka olen useaan otteeseen puhunut sille asiasta.

        Itell'äni kieli usein menee valkoiseksi ja sitä kirvelee.

        Sain lääkäriltä Daktarin kuurin. Kävin sitten hammaslääkärillä ja sanoi että kannattaa ensin ottaa sieninäyte ennenkuin käyttää.

        Käski kokeilla myös puolukkaa ja odotella jos paranis itekseen noin parissa viikossa. Sitten näytteet ja Tarvittaessa Daktarinia lisää.

        sano että Daktarin on aika jämy kuuri noin ensialkuun.


      • ogf
        olo kirjoitti:

        sulla ollut muita oireita? Mua ihmetyttää etenkin ajoittainen kielen päälle ilmestyvä vaalea kate. Sainkin siihen joskus imeskelytapletteja, mutta ei ne ole auttaneet. Luin että 30 % suun punajäkälää sairastavilla on myös sitkeä sienitulehdus. Lääkärini ei otat tätä asiaa vakavasti vaikka olen useaan otteeseen puhunut sille asiasta.

        alussa oli sieniinfektio mutta onneksi se saatiin kuriin imeskelytableteilla.Tomaatti ärsyttää limakalvoja.


      • kipeä suu
        ogf kirjoitti:

        alussa oli sieniinfektio mutta onneksi se saatiin kuriin imeskelytableteilla.Tomaatti ärsyttää limakalvoja.

        Suu ei välttämättä kestä normaalia hammastahnoja.Ne kuivattaa suuta.Minulle suositeltii hammastahnoja, jotka EIVÄT sisällä natriumlaurylsulfaattia.Apteekissa on myös hammastahnoja, jotka ovat myös kuivalle ja afta herkälle suulle. Kannattaa kokeilla! Ja lisäksi minulla ikenet eivät kestä kaupan pehmeitäkään harjoja vaan käytän apteekista ostettua tosi hienoharjaista harjaa.


      • ogf
        olo kirjoitti:

        sulla ollut muita oireita? Mua ihmetyttää etenkin ajoittainen kielen päälle ilmestyvä vaalea kate. Sainkin siihen joskus imeskelytapletteja, mutta ei ne ole auttaneet. Luin että 30 % suun punajäkälää sairastavilla on myös sitkeä sienitulehdus. Lääkärini ei otat tätä asiaa vakavasti vaikka olen useaan otteeseen puhunut sille asiasta.

        tässä lääkkeet jotka auttoivat minun sieni-infektioon.en ole vielä löytänyt reseptiä joka auttoi punajäkälään mutta heti kun löydän sen niin saat sen .Sienilääke:caps.DIFLUCAN 50 MG RESEPTILÄÄKE. Fungizone-imeskelytabletti.


    • kipeä suu

      Tervehdys!
      Minulla on suussa valkojäkälä. Toisinaan epäilee punajäkälää. Koepaloja ei suusta otettu, muualta kyllä, jossa löytyi valkojäkälä. Vaiva on vaikea, sillä pahimmilleen ikenistä lähtee kaikki nahat. Lääke (Protopic Tai tuon tapainen) ei käynyt minulle, sillä minulle tuli voimakkaita allergia oireita. Nyt käytössä "lusikat", jotka hammaslääkäri teki. Niihin laitetaan salva (minulla kortisoni)ja lusikoita pidetään suussa 1-2 x pv kerralla noin 30-60 min.2 viikon kuureina.Oletko saanut miten paljon tietoa punajäkälästä? Minulle annettiin hammaslääkäristä lista ruoka-aineista, jotka ärsyttää limakalvoja(esim. happamat, paprika, sitrushedelmät, kuumat...)Toivotan sinulle kärsivällisyyttä vaivan kanssa. Itse en aina jaksa olla kärsivällinen...

    • Anonyymi

      Minulle tuli punajäkälä suuhun n.7v sitten..Ainoa millä olen saanut pysymään sen kurissa,on helokkiöljykapselit..Muuta en ole käyttänyt ja on pysynyt oireettomana..

      • Anonyymi

        Oikeastikko ?? Minulla myös on ollut vajaan 10 vuotta suussa tuo ilmeisesti punajäkälä. Koska punajäkälää on ajoittain säärissäkin. Se on tutkittu ja kortisonivoiteet auttaa näihin säärien ihottumiin.
        Kokeilen heti huomenna tuota vinkkiäsi. Hammaslääkärini sanoi että kortisoneista ei ole yleensä apua suun punajäkälään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe